Ducaton lämmityslaitteen puhallin

RAJANIEMI ESKO 02.01.2014 12:14

Taas nollakelillä alkaa v.2010 ducaton puhallin jumittaa.lähtee pyöriin,kun moottorin päähän kapauttaa.vikaa on yritetty korjata takuuaikana parikertaa Wetterillä.ei voi tehdä mitään,kun moottori pyörii.Kuka tietää miten kyseisen moottorin saa irti.Lähteekö pelkkä moottori irti,vai puolet kotelosta?

HAAPANEN TIMO 02.01.2014 12:45

Tämän näköisen osan kun löydät niin kisko irti: http://www.ebay.com/itm/HEATER-BLOWER-MOTOR-FOR-PEUGEOT-BOXER-CITROEN-RELAY-FIAT-DUCATO-07-6441Y8-/360561179912?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item53f31efd08

Itse moottori on lykätty kumien varaan kuvan kotelon sisään, voi olla täysin sama aika monessa autossa.

Muistaakseni maksoin vanhan mallin moottorista n. 80, joten ebayn hinta on aika kohdallaan.

@timppa

TERVASMÄKI MARKKU 02.01.2014 15:54

Omassa kehonsiirtimessäni oli sama vika. Moottori on yhdellä (!) ruuvilla vain kiinni. Helppo kuin mikä irroittaa! Ruuvi irti ja sitten pikkusen kiertää (suuntaa en muista) ja se putoaa alas. Omassani moottorin hiilet jumitti. Siihen auttaa esim. paineilma tai kuten ilman puuttuessa tein: ensin jarrukliineriä voimakkaasti, sen jälkeen "paineilmaspraytä" perään. Eipä jumita hiilet enään :)

Käyttäjän lisäys viestiin 2.1.2014 klo 15:58:51 Toki pitää ne hiilien "korkit" irroittaa varovasti.

PASANEN MIKKO 02.01.2014 16:00

Terve Olisikohan pitänyt 'topakammin' vaatia takuuaikana vaihtamaan tuo puhallin? Taitaa olla aika haasteellinen itse vaihtaa. Venäläisiltä sivuilta löytyy nuita ducatojen 'hajoituskuvia' auton eri kohteista. Tuosta linkistä löytyy lämmitysjärjestelmästä, voisko noiden avulla hahmotella sen puhaltimen vaihtohommaa? http://autogroom.ru/fiat/sub_groups/D06/2J/501

Kun 'klikkailee' otsakkeista, saa suuremman kuvan, otsikko riviä klikkaamalla löytyy eri kohteet. Tästä toisesta linkistä aukeaa koko sivuston etusivu. http://autogroom.ru/fiat/groups/D06/2J

RAJANIEMI ESKO 02.01.2014 17:17

kiitoksia viesteistä,nyt tuli selvyyttä minkä kokoista murikkaa pitäis ulos saada.Jos oikein muistan,uuden moottorin hinta oli n.400e

HAAPANEN TIMO 02.01.2014 17:47

Kannattaako 400 maksaa jos tuolta ebaystakin tulee kotiovelle 136 eurolla.

Ja tuolta suunnilleen samoihin: http://www.axel-augustin.de/shop2/-Alle-Artikel/heating-blower-motor::24843.html

@timppa

KORHONEN PAULI 02.01.2014 18:03

Motonet hinnat. Jos ei ilmastointia-189€ manuaali-ilm 219€ automaatti-ilm 319€. pkk

TERVASMÄKI MARKKU 02.01.2014 18:09

Haloo, eikö aloittaja lue lajitovereiden vastauksia? ;) Toistan itseäni: Moottori on yhdellä (!) ruuvilla vain kiinni. Helppo kuin mikä irroittaa! Ruuvi irti ja sitten pikkusen kiertää (suuntaa en muista) ja se putoaa alas.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.1.2014 klo 18:12:21 Sorry, ei aloittaja sitä haasteellisenä pitänytkään vaan toinen kommentoija.. Helppo homma se on irroittaa/korjata/vaihtaa. Kannattaa tietty se etuvastus irroittaa siitä puhallinkotelosta tarkistusta varten. Helppo homma sekin!

TURUNEN HEIMO 02.01.2014 18:53

Monelle on liian kova paikka irroittaa/korjata mutkikkaan näköinen laite. Vaikka ne usein ovat aivan selkeitä ja helppoja. Samoin luottamus alkuperäisosiin on syvään juurtunutta.

LAUKKANEN MAURI 02.01.2014 19:14

Taitaa olla se tämänpäivän. asenne sellainen että ei korjata,ollaan niitä varaosan vaihtajia vaan. Ja sen kyllä ymmärtää jos erikois liikkeiden veloitustunti on jo 60-70€ tai sinne päin.

Mutta monta asiaa voi korjata ja testata irrallaan ja tehdä analyysin viasta,esimtuo puhallin on yksinkertainen laite ja kuten jo edellä todettiin sen voi korjata.

Ennen vanhaan ja ehkä tänäpäivänäkin mootoreiden hiileen vaihto oli arkipäivää ja hiiliä löytyi ja jos ei niitä hiottiin sopiviksi.

Kun se bisnes ajateltu on tappanut tuontapaiseen työt ja oksien hinnat ovat romahtaneet,niin vaihdetaan sitten,opetetaan jo kai koulussakin,amiskassa.

Suurinta ryöstöä taitaa olla niiden elektronisten ohjauslaiteitten kanssa,siinä se 1000€ on normaali kustannus,vaikka sen vanhan osaan olisi ehkä voinut korjata jonkun euron komponenteilla.

Korjain nuorempana niitä elektronisia vempeleitä,mutta se suuntaus on niidenkin osalta sitä osien vaihtoa.

Siellä mulla oskilolokoopi,taajuuslaskuri ja erilaiset testi vehkeet odottavat museointia,esim,värigeneraatori jolla saa testikuvia ja televisioon.

Mutta aikansa kutakin,taisi joku tokaista lopun edellä.

VÄLIAHDE JUSSI 02.01.2014 21:38

Voin sanoa että,paljon helponpi kuin transporterin T3 ssa. Siinä kun, joutui aukaisemaan koko koelaudan päiväntyö jo merkkikorjaamollakin,mulla meni siinä 1,5 työpäivää.Fiiatissa se on koe laudanalla,nätisti käsillä.

RAJANIEMI ESKO 03.01.2014 19:59

puhallin vaihdettu.Nyt pelittää.h.330e automaattiilmastointi,niin hinta tuplaantuu.Tosiaan puhallin on vain yhellä ruuvilla kiinni.Vanhasta puhaltimesta ei löytynyt elimellistä vikaa (ammattimies tutki).epäilen,että vesi kondensoiuu hiiliin ja jäätyy +- 0 astetta ?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.