Hieman mietteitä Fiat / Ford alustat

HEINONEN TOIMI 24.12.2013 10:04

Ensimmäisen vuoden kokemuksia Fiat alustaisella kopilla. Kahden Fordin jälkeen muutamia huomioita eroavaisuuksista. Fiatissa parempaa ainakin peilit ja ajovalot, ohjaus taas on tehostettu aivan tunnottomaksi. Ohjaamo on aivan äsittämättöman kylmä -20 asteen pakkasella tarvii huopatossut ajaessa vaikka moottorin lämpö on normaali, keulasuoja ja moottorin alustalevy paikallaan. Ajoasento tai lähinnä polkimien sijoittelu suhteessa istuimeen on jotenkin omituinen. Ford on terävemmän tuntuinen maantienopeuksissa, kunhan sillä ensin pääsee liikkeelle ( Fiat 130hp, Ford 140). Eniten kuitenkin kaipaan Fordista lämitettävää tuulilasia.

AHJOS TIMO 24.12.2013 11:15

Onko kysymyksessä ihan uusi Fiat vai jo muutaman vuoden ikäinen? Aiemmin niissä oli ohjaamon ovien päädyissä sellaiset ritilämäiset ilmapoistoaukot, jotka pitää matkailuautoissa teipata umpeen. Ne ovat tarpeelliset vain pakettiautoissa, joissa ohjaamon takana on umpinainen seinä.

Jos pelkääjän/apukuljettajan/kartanlukijan tms. jalkatilaan tulee kylmää ilmaa, autossa on eräs toinen ongelma, josta on täällä pari vuotta sitten paljon kirjoitettu. Kirjoitukset löytyvät viestihaun avulla. Eri ihmiset ovat sen itse korjanneet eri tavoin.

Nykyisen (vm 2012) Fiat Ducatoni ohjaamo on lämmin. Ei ole vaimokaan valittanut, että jalat palelisivat tai mistään vetäisi.

HEINONEN TOIMI 24.12.2013 13:05

Kyllä se on uusi vm 2012 hieman sen kylmyys hämmästyttää. Meillä autoa ei oikeastaan koskaan käytetä kesällä joten nuo lämpimyys asiat on tärkeitä käyttömukavuuden kannalta.

KOISTINEN TOIVO 24.12.2013 19:33

Olisiko tuo lämmön puute nykyään enempi kohta jokaisen auton asia. Minusta alakaa olla tuo poltoaineen säästö koneissa olla sitä luokkaa, että ei oikeen kone tuota lämmintä reilusti, niin kuin vanhemmat mallit. vanhemmissa fiateissa oli se lämmitys minusta riittävä, mutta lämmön säätö huono. Nykyisiä en tunne, mutta kuuluu olevan monessa merkisä oltava jokin lisälämmön tuottaja Ei ooppelissakaan tarkene, ellei ole kajuutan lämmitin päällä koko ajan. Moottorin puhaltajan lämpö on lehmän henkäyksen luokkaa. Toivopoika

POKKINEN TAPANI 24.12.2013 20:18

Ei toi viileys ole tosiaankaan merkistä kiinni, ei etenkään jos ajellaan sallittuja nopeuksia ja etenkään jos lämmitetään myös asuinosaa lämmönvaihtimen avulla. Meillä Iveco Alden kera ja siinä lämmönvaihdin. Ei tarvitse olla lämpötila kuin nollan pintaan kun saa maskista laittaa alimman osan umpeen jos haluaa lämmönvihtimella myös asuinosaa lämmittää. Jos pakkanen äityy parinkympin ikävmmälle puolelle niin saa telttapatjaa levittää jo koko maskin alueelle. Tietty nämä eivät sinänsä ole mitään vikoja vaan alustojen ominaisuuksia, kun nuo alustat ovat suunniteltu toimimaan ilman ulkosia lämmönvaihtimia ja enimmäkseen muualle kuin näihin pohjolan ilmanaloihin. Nämä kuriosetiit kun ottaa huomioon ja laittaa maskit umpeen ei ongelmia ole. Tietty kuljettajan on syytä seurata lämpömittaria moottoria kovin mäkisessä maastossa, tahi reipasta ylinopeutta käytettäessä.

VIITASALO SAMPO 24.12.2013 22:58

Kyllä se Fiatin lämmityslaitteen kenno on jatkuvasti liian pieni.Olen omistanut muutaman fiatalustaisen ja kaksi ivegon alustaistakin matkailuautoa,ja kaikissa on ollut ohjaamo kylmä ja muutamassa myös lämminvaihdin ja myös pohjapanssari. Olen joskus kysynyt maahantuojilta että miksette kysy esim.tehtaalta ja sanokaa että muutama auto tulee myös kylmempään ilmastoon,kuin esim.Saksaan.Ilmeisesti täällä Suomessa on niin pieni kapasiteetti esim.Fiatin alustoihin että siihen ei ole puututtu.Kuitenkin hyvää Joulua ja myös Uuttavuotta kaikille karavaanareille,

VÄLIAHDE JUSSI 24.12.2013 23:50

Sampo Ne on niin pieniämääriä joita tänne olosuhteisiin myydään ettei, ne rupea meidän takia kustannuksia nostamaan.SFC:ään koe ajajat eivät, näitäkään asijoita tuo esille vaikka, parhallaan niillä 2200km ajetaankin koeajoa. Halmemäki pitäisi saada näitä M-autoja koeajamaa että, niihin tulis jotain, meitä hyvin palvelevia todellisia tietoja.

KOISTINEN TOIVO 25.12.2013 08:00

Tuo pohjoisen myyntimäärä pitää paikkansa. Ei kannata muutoksia tehä. samaa sanoi taannoin adrian myyjä, ettei suomen takia kannata joitain parannuksia tehä kylmän alan takia. Menee tänne niin vähän. Minusta kyllä mahantuojat suhtautuu asiaan leväperäisesti. Kuuluisi heidän tänne tuleviin asia hoitaa. Myös karavaani liiton kannattaisi ottaa kantaa tuommoisiin tunnettuihin vikoihin. Joskus minustakin koeajot ehkä joissain asioissa keskittyvät epäolennaisiin asioihin Esimerkkinä olen puhunut ooppelin lasin pyyhkijöiden kiinni jäätyminen, joka olisi voitu hoitaa lämmityskennolla tuulilasin alalaidalla. Toinen esimerkki oli 05 mallin fiat, jossa lämmityslaitten säätö oli melkeimpä kuuma- kylmä asento, mutta väliasentoa oli lähes mahdoton saada. Kun kyselin asiaa fiatin huollossa, oli vastaus " vaihda merkki." Se on fiatin ominaisuus Toivopoika

HIETAVUORI JUHA 25.12.2013 09:02

Meillä 2007 mallinen takaveto Ransu , eikä kyllä palele . Kestää kyllä tietysti hetken että kone lämpiää normaali lämpöön , mutta sen jälkeen ei ongelmia . Puoliintegroitu malli eikä mitään väliseinä rättejä sen enempää kuin nokka peitteitäkään . Ne nokka peitot on vähän hankalia muutenkin , kun ne sitten ilmojen mukaan pitää sulkea ja avata vahinkojen välttämiseksi , Lämmön vaihdin on myös mutta ei ole käytetty kuin moottorin lämmitykseen muutaman kerran . Kohta lähdemme tästä mökille ajelemaan , mutta nyt ei ole lämpö ongelmia varmaan kellään mittari näyttää + 4,4 .

HIRVONEN JOUNI 25.12.2013 09:29

Paljolti pitää paikkansa myyntimääriin perustuva keskustelu. Toinen määriin liittyvä juttu on se että ruottiin tulevata autot tulee sinne eteläiseen osaan niin sietäkään ei saada vetoapua.

Nykyinen vaihtoon menossa oleva Fiat Burstner 747 on toiminut hyvin myös pakkasessa kun on syksyllä laittanut maskin ja ajelee reippaasti. Lämpöä riittää myös vaihtimen kautta isoon asunto-osaan. Polttoaineen kulutus reipasta, liekkö siinä syy?

Edellisessä vw touranissa oli lisälämmitin moottorille talviaikaa varten ja se oli todella tarpeen. Kokemusta kertyi tunnettujen ohjelmavikojen takia, diesel lämmitin meni vikatilaan ja silloin oli kun olisi ollut liikkeelä jääkaapilla.

Nykyisessä Mercedes C200 CDI tehokkaampi ja vähemmän kuluttava moottori ja ei tietoakaan lisälämmittimen tarpeesta. Olisikohan kuitenkin tekniikoissa jokin oleelinen ero näillä kolmella valmistajalla?

Kailla tassä mainituilla ajettu noin 150tkm. Kyseessä ei ole mielestäni hetken hetken heilahduksesta.

Seuraavana asuntoauton alustasuosikkina on vahvoilla MB alusta, takaveto ja kääntyvät etupyörät, edullinen poltoainetalous ja silti lämmin, integroiduissa ongelmaton tuulilasin alareuna ja lasinpyyhkimet, mukava alusta kun kori ja alusta oikeassa suhteessa.

KOISTINEN TOIVO 25.12.2013 10:39

puheissa on paljon nokkapeitteistä, ja niiden käytöstä. Muistelen mossea, ja sen syylärin edessä olevaa sälekaihdinta, ja ketjua kojelautaan, jolla sitä säädeltiin, vaikka siinä oli termostaatti. Miksiköhän semmoinen varustus ei kävisi nykyäänkin. Sähköllä säädeltävä ainakin delukse malleihin. karvalakkimalleihin ketju kojelautaan. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 25.12.2013 10:42

Viime pakkastalvena puhelivat, että W v konsernin autoissa piti peittää pahvilla kovilla pakkasilla keula, ettei moottori hajoa, eikä tainnut olla ainoa merkki. Onkohan kehitys kehittynyt pakilla. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 25.12.2013 11:12

Eikös jossain mersussa ole sälekaihdin vakiona.

@timppa

JANHONEN MATTI 25.12.2013 11:16

Molemmat otsikossa mainitut automerkit on suunniteltu maihin jossa pääasiallinen ongelma on saada pysymään sekä kone, että ohjaamo tarpeeksi viileänä, etenkin kesäaikaan. Perusongelma meillä talviolosuhteissa syntyy siitä, että lämmityslaite on suunniteltu ja mitoitettu pakun 4-5 m3 kopin lämmittämiseen, ei matkailuauton korin, jonka sisätilavuus on ihan eri. Laittamalla paksun verhon tai väliseinän ohjaamo-osan ja asunto-osan väliin ohjaamon lämpötila kohoaa heti ja vedontunne vähenee/häviää.

Kaikki nykyaikaiset moottorit tuottaa lämpöä vähemmän ja mikä tärkeintä ne "vuotaa" aiempaa paremmin lämpöä ulos alumiinirakenteista johtuen. Em. autojen pääasiallisissa käyttömaissa ja myös meillä kesällä "vuoto" on hyvä ominaisuus. Moottori tuottaa kuitenkin lämpöä aivan tarpeeksi meidän talviolosuhteisiin - koneethan käy kuumempana kun ennen - kysymys on vain siitä onko auton lämmityslaitteen rakenteet sellaiset, että lämpöä saadaan tarpeeksi myös sisätiloihin.. Tämä taas riippuu siitä mikä on lämmön siirtoon käytettävien letkujen, vesiventtilin ja kennon mitoitus sekä lämmitysjärjestelmässä kiertävän veden paine ja missä suhteessa lämmönsiirto on puhaltimen mitoitukseen. On ollut aikoja jolloin Fiatin vesiventtiilissä oli säätöventtiilin lisäksi, joko suunniteltu tai vahingossa syntynyt kuristaja jotta vesi ei kiertäisi l. lämpöä ei siirtyisi liian nopeasti kennoon.

Nostan tässä esiin yhden lämmityslaitteen tehoon vaikuttavan tekijän, jota nuo "viralliset autoviisaat" ei ole noteerannet. Lämmönsiirtokyky moottorista lämmityslaitteen kennolle riippuu siitä mikä on virtaavan nesteen lämpötila, letkujen koko ja järjestelmän paine ja pumpun litratuotto. Vesipumpun tuotto on kierroslukusidonnainen koska muuta virtauksen säätäjää vesiventtiilin auki ollessa ei ole. Tästä seuraa, että ajettaessa nykyaikaisella suurivääntöisellä moottorilla 80-90 km/h viitos- tai kuutosvaihteella moottorin kierrosluku on alhainen, jolloin lämmöntuotanto usein heikkenee samalla kun vesipumpun siirtokyky alenee. Tulee holodna ja vedon tunne kasvaa. Pika-apu ongelmaan on ajaa entistä nopeutta pienemmällä vaihteella mutta rakenteellista ongelmaa tämäkään ei poista. Sitten tullaan siihen peruskysymykseen onko rakenteellinen ongelma itse alustassa (pakun kopin lämmitys) vai onko sen tehnyt m-auton korin valmistaja joka on luullut, että kyllä suuri koppi talviolosuhteissa siinä pysyy lämpimän kun pienikin.

EEROLA TEEMU 25.12.2013 11:32

Taitaa todellakin olla Toivopojan mainitsema energiatehokkuus syy nykyautojen ohjaamon kylmyyteen. Vetää tuon vanhan Ducaton ( mallia tehtiin 2002 asti) mielen valoisaksi, kun on todella lämmin ohjaamo ilman lisälämmityksiä. Knaus on asentanut integroituunsa Alden lämpöpatterit ohjaamon sivulle ja tuulilasin allakin on 2m patteri. Mylly on aika hidas lämpiämään, mutta n. 15 km ajon jälkeen lämmöt riittää vaikka - 35 C asti.

Ihmetyttää, miten se uusien autojen "tehokas moottori" tulee esiin, kun m- autolehtien testeissä kulutuslukemat kuitenkin liikkuu 3,5 tonnin painoluokassa 10-12 litrassa. Alle 11l/100 km kulkee ne 2,8 idtd- mallitkin talvella ja kesällä kympillä. Ohjaamot ovat paljon hiljaisempia kuin alkuperäiset tehdasohjaamot, koska integroituihin lisätään äänieristystä ja samalla paranee lämpötalouskin.

JANHONEN MATTI 25.12.2013 12:23

Ei se tehon kaava P = E/t ole siitä miksikään muuttunut. Ja kun tehoa on niin sitä käytetään, vaikka muuta puhutaankin. Ja tehoahan saadaan lisää vain polttamalla aiempaa enemmän energiaa samassa aikayksikössä.

Taitaa noilla suuritehoisilla käydä tuon kulutuksen kanssa samalla tavalla kun minulle Ranskan maksullisilla moottoriteillä. Kun nopeusrajoituksesta ei ole huolta ja kun tiet on hyviä niin nostan reippaasti nopeutta. Samalla auton ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Teen kaksi "vahinkoa" yhtä aikaa; Maksan kalliita tiemaksuja ja lisään nopeuden nostolla reilusti auton polttoaineen kulutusta.

Mutta säästyypä aikaa siihen kun kiroan tiemaksujen ja polttoaineen hinnan kalleutta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 25.12.2013 12:45

Meillä oli jenkki Golf joka oli erittäin nopeasti sisältä lämpeävä ja lämmin myös lämmin pakkasella. Sen lämmityslaitteen kenno alkoi vuotamaan joten se piti vaihtaaa, hankin tevikekennon joka oli saman näköinen ja kokoinen, mutta ei ollut enää auto lämmin pakkasella. Kenno vaikuttaa sen kokemuksen parusteella ratkaisevasti kuinka lämmin auto on. Luulin ensin lämpivyyden johtuvan suuresta bensan kulutuksesta joka oli 11 -12l/100km. Noissa Ducatoissa saattaa olla erilaisia kennoja joita on tarkoitettu eri leveysasteille, mutta missään ei vaan asiasta kerrota mitään. Arvelen näin koska toisten mielestä auto on lämmin ja toiset taas valittavat kylmyyttä. Meidän Ducatossa joka on tehty 2005 pärjää kyllä hyvin myös talvella, vaikka takana on avointa tilaa, tarvittaessa laitan Tuman lämmittämään takaosaa.

HIRVONEN JOUNI 25.12.2013 12:53

Miksihän meidän Fiiussa, 2.8 2003, alkovimallissa kulutus laskee ajettaessa noin 92kmh nopedella verrattuna 80kmh? Pudotus kulutuksessa on merkittävä.

EEROLA TEEMU 25.12.2013 16:04

Luulisin ,Jouni, kulutuksen putoamisen johtuvan siitä, että ajelet isommalla vaihteella ja moottori toimii parhaan väännön alueella. Niin se toimii myös meikäläisen 2,8 idTD- myllyssä, kun pistän vitosen silmään vasta jossain 85 km/h paikkeilla.

HAAPANEN TIMO 25.12.2013 16:12

Ja vaikkei -03 mallissa enää vaihteisto hajoakkaan, on laatikko kovilla kun poljet menemään liian pienillä kierroksilla.

@timppa

HEINONEN TOIMI 25.12.2013 16:44

Kyllä tuo ohjaamon kylmyys on rakenteellista perua koska esimerkiksi vebaston käyttö ajonaikana ei tuo muutosta tilanteeseen, hanttarin jalkoihin puhaltaa jostain kylmää oikein urakalla. Täytyy pakkasten palatessa purkaa hoeman kojelaudan alaosaa ja kuvata lämpökameralla mistä kylmävuoto oikein tulee. Hieman hämmästyttää moinen tekovika.

TOIVONEN MARTTI 25.12.2013 19:58

Haeppa noita aiempia viestejä aiheesta niin tietoa löytyy. Kyse on liian hentoisesta läpästä jonka ajoviima avaa ja päästää kylmän ulkoilman suoraan sisälle ja apumiehen jalkoihin. Läpän voi tukkia vaikka vaahtomuovilla niin ettei se pääse aukeamaan. Tällöin menettää sisäilman kierrätysmahdollisuuden mutta aika harvoin tulee tilanteita että sitä tarvittaisiin. mot

Käyttäjän lisäys viestiin 25.12.2013 klo 22:31:31 Kiitti Jari!

TERVO JARI 25.12.2013 20:14

Edelliseen linkkejä:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=75671192

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=69489392

SALONEN MATTI 25.12.2013 23:08

Heips. kyllä 08 Pefletissä tarkenee, alde lämmitys päälle 21asteeseen moottorista riittää lämpöä lämmönvaihtimen kautta hyvin vielä 20 asteen pakkasessa. Ei tarvitse kaasua vielä lisäksi. Ei tulisi mieleenkään yrittää lämmittää koko koppia auton lämmittimellä. Eihän 120 neliöinen talo pysy lämpimänä jos lämmittää vain 12 neliön huonetta.

LAUKKANEN MAURI 26.12.2013 09:39

Kyllähän tuo tämänpäiväisten moottorien taloudellisuus on se suurin syy autojen kylmyyteen ,miksi muuten laitetaan webasto/eeberi tehdasasenuksena tämänpäivän autoihin.

Matti esitti vaikeaselkoisia teorioita putkista,venttiileitä ja vesipumpun tuotosta,nekään ei varmaan ole miksikään muuttuneet ,toisaalta se pumpun tuotto on verrannollinen kierroslukukuun,mutta siipipyörän muodolla voidaan sitäkin asiaa korjata ,onko se lineaarin,vai logaritminen.

Lämmityslaitteen kennot mitoitetaan tänäkinpäivänä suuremmiksi ,jos autot tulee esim, Suomeen toisaalta autotehtaille se on vaikea valinta,kustannuskysymys.

Siis autot oli lämpimämpiä ennenvanhaan,se on tosiasia,mutta minäkin asensin sen webaston ja lämpöä on riittävästi niin as,autossa,kuin henkilöautoissa niiden webastojen ansiosta.

KOSKINEN JANI 26.12.2013 10:22

Kyllä tuohon asuntoauton kylmyyteen on ihan joku muu syy kuin polttoaineenkulutus. Tänäpäivänä kun tuo dieselmoottorin hyötysuhde on joidenkin lähteiden mukaan 42%. Jos tuon perusteella lasketaan vaikka matkailupelin kulutuksen mukaan lämmöntuottoja jne.

Eli jos vaikka normaalissa tasaisessa ajossa kulutus olisi 8l/100 km ja ajovauhti 80 km/h eli tunnissa kuluu polttoainetta 6,4l. Tästä saadaan polttoaineen kokonaistehoksi 64kW. Ja jos tuosta 42% menee ajoneuvon liikuttamiseen niin jäljelle jää noin 37kW mikä menee hukkaan. Tuosta tietty iso osa menee pakoputkesta ulos, olisiko vaikka reilu 50% eli jäljelle vaikka 15 kW. Tämä 15kW täytyy sitten jäähdytysjärjestelmällä jäähdyttää. Tietty jos keulassa/moottorin alla ei ole viimasuojia niin alumiinirakenteiset moottorit jäähtyy viiman vaikutuksesta todella hyvin.

Eli 15kW on vähintäänkin käytettävissä lämmitykseen ja suurin ongelmahan on sen lämmön saamisessa sisälle, vesi kun ei tunnu nykyautoissa kiertävän riittävän tehokkaasti kennolle. Tämän pystyy helposti kokeilemaan ajossa, kun ajaa isoimmalla vaihteella matka-ajoa niin kunnon pakkasella sisään tuleva ilma on viileätä, mutta tipautapa yhtä pienemmälle vaihteelle eli nostat koneen kierroksia. Vesi alkaa kiertää kunnolla ja ilman lämpötila nousee huomattavasti, kuitenkaan kulutusmittarissa ei isoa eroa näy. Esimerkiksi henkilöautoissa missä on common rail diesel kulutus nousee talvirajoituksilla, pienemmällä vaihteella ajaessa 0,3-0,5l/100km ja lämpöä riittää erittäin hyvin sisällä. Paremmin kuin webaston kanssa (mikä kuluttaa reilun puoli litraa tunnissa) eli ollaan kulutuksen kanssa samassa.

Mutta helpoin konsti tuohon lämppärin tehostamiseen on sähköinen vesipumppu lisättynä lämppärin letkuihin. Webastonkin kanssa lämmitettäessä suurin vaikutus on vesipumpulla koska se on ajon aikana yleensä puolella teholla kun sinne tulee niin kuumaa vettä koneesta että ei voi täydellä teholla olla päällä.

JANHONEN MATTI 26.12.2013 10:41

Jos "teoriani" on Maurille liian vaikeita niin vaihda alaa. Auton moottorissa syntyy nykyisinkin aivan tarpeeksi lämpöä sisätilojen lämmittämiseen. Kysymys on vain siitä tekniikasta ja sen mitoituksesta - Suomen olosuhteet huomioiden - millä lämpö otetaan koneesta ulos.

Miten voi olla mahdollista, että kone, joka kehittää vaikkapa 120 kW tehon -diesel jotain 40 % hyötysuhteella - ja sitten puhutaan ihan totena, että moottorin jäähdytysvedestä ei muka riitä 5-6 kW siirrettäväksi lämmityslaitteen kennolle. Ja jotkut vielä uskoo tämän mainosmiesten keksimän löpöttelyyn, joka tukee mielikuvaan vähäkulutuksellisesta moottorista. Suunnitteluvirheestä tehdäänkin hyve ja lisähintaan myytävä webasto hoitaa asiakkaan piikkiin hommaan.

Oman autoni lämmityslaitteen teho on 6,2 kW moottorin ollessa normaalilämmössä ja lämpöä kyllä riittää vaikka muille jakaa.

LAUKKANEN MAURI 26.12.2013 13:04

Matti onnekseni en saa rahaa autoalalta,olin nuorempana autosähköasentajana ja jotain ymmärrän autostakin,kun kävin ns,raskaanpuolen eli kuorma-auton puolen amiskassa ,mutta se sähköpuoli oli minulle parempi vaihtoehto ja se kanssa on tullut elämä elettyä ja opiskeltuakin ko,alaa.

Siis tarkoitin mitä kirjoitin ,siis tämänpäivän autot ovat kylmempiä ,syitä on monia mutta se ei ole oleelista,se on tosi asia. Se ei tee autoa lämpimäksi jos teoriassa osoitetaan että hukkalämpöä on x kilowattia ,mutta jos sitä ei osata hyödyntää tai ei hyödynnetä kustannus syistä.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.12.2013 klo 13:37:13 Siinä Matti oli oikeassa että se pumpun tuotto,millä se vesi kiertää järjestelmässä on oleellinen tekijä.

Jopa se webaston lisäys järjestelmään,kun se kytketään sarjaan se normaalin vesipumpun kanssa parantaa lämmitystehoa ,siis kun webastoa käytetään ajaessa.

Kun asensin uuden Webaston syksyllä Termo TOP EVO ,se teho on 5KW. Mutta siitä on myös parempi versio TOP EVO+ joka on teholtaan sama!mutta mainosten mukaan se on tehokaampi oliko se15% parempi ja nopeampi lämmitämään.

Siis sen salaisuus on säädettävä pumppu,jolla virtaamaa sadaan tilanteen mukaan säädettyä ,vaikka lämmittimen teho on se sama 5KW, jolloin nopeutetaan lämmön siirtymistä suuremalla veden/lämmön virtaamalla.

RANTANEN MATTI 26.12.2013 19:12

Heippa. Taas minäkin kerron tähän lämpö onkelmaan oman kokemukseni. Ensimmäinen Matkailu dukatomme oli Gloun korilla,1990 vm Käytiin jokatalvi laskettelemassa,jajos ei ollut pakkasta enempää 15 astetta oli auto kohtuu lämmin, mutta kun kiristyi 20 asteeseen tuli mieleen talvi- haalarit,muuten ei tarennut istua kumpikaan. Valitin asiasta huollolle, ja totesivat vaan kun on alumiini kenno lämppärisssä,se ei luovuta lämpöä riittävästi. Ostin varaosana Ford Sierran kupari kennon, ja se sopi ilman otto aukon koteloon ,aika hyvin. T haaroilla otin nesteen kierron sille kennolle,ja Vot, Kyllä alko tulla lämpöä hyttiin tehokkaasti,riitti kaikilla pakkasilla istua sisä pukeutumisella. Hyvää ja lämmintä Matkailua uunna Vuonna. Matti.

Ps:Nykyinen automme on 11vm 3L automaatti, ei ole oltu kovissa pakkasissa joten ei oikein ole siitä kokemuksia.

LAUKKANEN MAURI 26.12.2013 20:45

Kun tohuan myös kaukolämpölaiteitten kanssa on mieleen jäänyt jotain vauhtimäen tehoista ja virtaamista,kun täällä oli jo ilmoitettu esim,se 15kw siihen auton lämmitykseen.

Kun normaalin OKT,n lämmitys ,siis kaukolämpö on yleensä se noin 17kw teholtaan,ja se riittää ,mutta muistetaan että se lämpötila-ero on vain yleensä pieni,siis verkoston jäähtymä, mikä lämmitetään johonkin x arvoon. Siis +- 0 astetta ulkona,se menovesi on noin +40 astetta,jollin paluuvesi olis vaikka se +35 jollin lämmityksen tarve on vain se erotus 5 astetta. Mutta kun mennään käyttöveden puolelle joka lämmitetään sillä samalla kaukolämmöllä asia muttuu radikaalisti.

Vaihtimen teho on jo 70KW luokaa,kun toisio virtaamat ovat 0.3l/s. Kun kylmänveden lämmitys mitoitetaan kylmävesi +5/68 astetta ,siitä suuri vaihtimen tehon tarve.

Jos ajatellaan jäistä autoa,sen jäähdytysnesteen tilavuus on vaikka 10l ja auton on -20 pakkasessa jäähtynyt samaan lämpötilaan ja se pitää lämmittää siihen +60 asteeseen,eli se delta D on ,siis lämpötilan nosto on 80 astetta,siis jäähdytysnesteen osalta.

Mutta se mootori ja materiaalit ,rautaa.alumiinia ja sisustus yms.kaikki pitää saada siihen määrättyyn lämpötilaan ja se onkin se asian ydin millä teholla ja missä ajassa,kun automiehillä ja naisilla on kiire,siinäpä se autotehtailijan painajainen onkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.12.2013 klo 20:50:11 Tässäkin auton sisätilan lämmityksessä on oleelista otetaanko tai ottaako se lämmitin rakaailmaa sisään vai sekotetaanko ns,kiertoilmaa jolloin se auton lämpeneminen nopeutuu erittäin paljon.

VÄLIMÄKI JARMO 26.12.2013 20:50

Kukas se kirjoitti vähän aikaa sitten että foorttis saa syödä velliä ajon aikana eikä läiky,fiiatis taas putoo tekaritkin suusta kun sattuu pieni monttu. JV

YLITALO ASTA 27.12.2013 23:27

Minähän se kirjoitin että aikanaa tuli telivetoisella sisulla montusta telkuttua sorat ylös ja siinä oli jouset verrattuna näihin kaikkien suunnittelu virheiden äietihin. Ostin ensimmäisen ja viimeisen yhdellä kertaa. Ei oikein muuten voi ymrätää näiden karavvaanari lehden koe-ajajien testi kehuja kuin ettei ne ole autoa vielä nähneet, ainostaan fiatin.

T : Masi

SAARELA MARKKU 27.12.2013 23:50

Oikeassa olet, kolmiakselinen, telivetoinen pötköauto. Sen kun vielä joku alustavalmistaja tekisi, niin loppuisi tämä jankkaminen etuvedon- takavedon paremmuudesta. Markku

EEROLA TEEMU 27.12.2013 23:56

Ilmeisesti kymmenet tuhannet ihmiset voivat olla väärässä, ostaessaan pa*kaa kun Saksassa myydyimmät m- autot jakautuivat alustojen mukaan v 2012 seuraavasti:

Osuus myynnistä:

Fiat Ducato 68 % http://www.fiatprofessionalpress.de/press/article/18798

MB 8,9 %

Ford 8,7 %

4 Renault 6 %

SAARELA MARKKU 28.12.2013 00:19

Ei minun mielestäni kukaan ole sen enempää oikeassa kuin väärässäkään. Itselläni jo kolmas Ducato. Ajan mieluimmin etuvetoisella, ennen kuin keksivät parempaa. ( teliveto ) En missään tapauksessa halua moittia kenenkään alustavalintaa. Jokainen taaplaa tyylillään, ja sen ei pitäisi kuulua kenellekkään, mutta on hauska seurata ja osallistua tähän keskusteluun, joka ilmeisesti herättää tunteita meissä caravaanareissa. Markku

KOISTINEN TOIVO 28.12.2013 06:34

Olisiko hirven metsästyksellä, ja auton merkin valinnalla jotain yhteistä. Molemmat ovat suunnilleen yhtä tunteita herättäviä tapahtumia. Sama taitaa olla, millä päällä se auto voimansa tiehen pistää. Muuten montako prosenttia mahtaa olla autoista etu- tai takavetoisia. Jos jätetään nelivedot pois luvusta. Entä pakettiautoista. paljonko etuvetoisia, ja paljonko takavetoisia. transit, ja mersu ovat takavetoja, mutta onko muita. Toivopoika

HIETAVUORI JUHA 28.12.2013 09:01

Teemulle , eihän tuo nyt mikään ihme ole , sakuthan on aina olleet nuukia . Ducato on halvin paku .

EEROLA TEEMU 28.12.2013 11:24

Olen Juha sekä samaa että eri mieltä. Saksalaiset ovat nuukia, mutta ovat myös tarkkoja että hinta/laatu- suhde on kunnossa. Tunnen useita saksalaisia m- autoilijoita, olen ollut heidän luonaan ja käynyt maassa arviolta 40 kertaa, joten en vedä hatusta. Saksalaiset ovat myös hyvin sisäänlämpiäviä, mikä ilmenee mm. siinä, että autojen testeissäkin haluavat "omien merkkiensä voittavan".

Matkailuauton alustaksi siellä olisi varmaan valittu aikanaan, kun niiden valmistuksesta tuli teollisuudenala, saksalainen alusta, mikäli sopivia olisi ollut tarjolla kohtuulliseen hintaan, mutta ei ollut. Vanhempien mersujen päälle oli hankalaa saada sopusuhtaista ja houkuttelevaa matkakotia, varsinkin kun niiden koko alkuaikoina oli nykyisiin verrattuna paljon pienempi.

Muutama vuosikymmen sitten takavetoinen Ford Transit ei lähtenyt ilman työntöapua liikkeelle edes tasaiselta, mutta liukkaalta pinnalta. Ei sellaista kukaan olisi edes Saksassa ostanut m- autokseen. Ajat ovat muuttuneet, mutta Ducato on edelleen pitänyt pintansa myös Saksan pakettiautomarkkinoilla.

JANHONEN MATTI 28.12.2013 12:15

Kunnollista keveiden matkailuautojen (<4,25 t) alustaa ei ole vielä valmistettukaan, ja tuskin näiden reunaehtojen voimassa ollen koskaan tehdäänkään. Osattaisiin kyllä tehdä, mutta tulisi liian kalliiksi. Edes AL-KO:n lisäpalikka peräpäähän ei paljoakaan auta tässä asiassa.

Reunaehdoista keskeisin on 3,5 tonnin kokonaismassa, joka on präntätty niin moneen direktiiviin, että turha odottaa muutosta. Tämä jos mikä pakottaa tehtaat kompromisseihin.

Nykyiset vallankin < 3,5 tonnin m-autot on kaikki kompromisseja auton alustan hinnan, alustan oman massan, alustan kantavuuden (m-auton kori + lisävarusteet + varsinainen kantavuus), auton kokonaismassan ja valmiin matkailuauton hinnan välillä.

Kun ottaa Saksassa myynnissä (Suomen hinta ei kerro totuutta) olevasta uudesta m-autosta otetaan pois ensin 19 % alv, sen jälkeen myyjän myyntipalkkio, niin ollaan lähellä sitä hintaa jolla tehdas myy auton välittäjälle. Kun tehdashinnasta alan luonne huomioiden (pienet sarjat + paljon käsityötä) vähintään 20-25 % on oltava myyntikatetta päädytään hintaan, joka sisältää auton alustan, päällirakenteet = korin ja varusteet. Ts. ne "palikat" joista auto kasataan. Tämä näin karkeasti kuvattuna. Tämän jälkeen ei ole kovin suuri ihme, että m-auton alustana on nimenoman VIAT tai Ford.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 28.12.2013 16:21

Kerrotko Teemu tuon saksalaisen matkailuautotilastosi lähteen, tuntuu jokseenkin merkillisiltä nuo luvut.

Pistin kokeeksi mobile.de haun matkailuauto-osastoon myytävinä oleviin automerkin mukaan ja tulos tällainen: VW 1519 kpl MB 877 kpl Ford 646 kpl Fiat 604 kpl Renault 118.

Tiedän, että tämä tilasto ei kerro totuutta, olisi vielä kontrolloitava eri korivalmistajien alustatiedot, vaan kun tämä ero sun tilastoosi on niin huima, olisi lähteesi kiva lukaista. Tuo esille panemasi linkki on Fiatin tekemä ja koskee kaikkea kevyttä kuljetuskalustoa.

HAAPANEN TIMO 28.12.2013 17:10

Uskoisin Teemun tilaston pitävän aika hyvin paikkansa. Ihan silmämääräisesti arvioituna vastaan tulijoiden ja muuten näkemieni autojen perusteella. Liikkeiden pihatkin tukevat tätä

Volkkaria ei ole juuri muiden kuin Karmannien alla.

@timppa

EEROLA TEEMU 28.12.2013 17:34

V-P: Nuo esittämäsi tulokset myytävinä olevista osoittavat vain, että omistajat ovat Ducato- alustaisiin matkailuautoihinsa tyytyväisiä. Eivät myy pois. Tuossa toinen tilasto Ducaton osuudesta ja muiden merkkien %- osuudet on otettu googlettamalla kunkin merkin markkinaosuus merkin nimellä. Hakemisen iloa, jos et usko.

http://www.motorvision.de/fiat/ducato/fiat-ducato-basisfahrzeug-camper-weiterhin-nummer-eins-40455.html

Tuossahan se lähdekin on ilmoitettu.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.12.2013 klo 17:39:13 Siinä edellisessä linkissä, otsikon jälkeen 3. rivillä sanotaan, että markkinaosuus matkailuautoissa on yli 68%, joten ei siinä peltikuorisia pakuja ym. kalustoa ole mukana.

JANHONEN MATTI 28.12.2013 19:49

Fiatin alustan markkinaosuus Euroopassa myytävistä matkailuautoista on 65%. Suomessa myytävistä yli 80 prosenttia.

Tämäkään ei kerro muuta kun sen, että Suomessa myydyistä autoista suuri osa on halvempia malleja joissa yleisesti on Viat alustana.

HIETAVUORI JUHA 29.12.2013 10:02

Teemu tuolla kirjoitti takavetoisen Ransiitin huonosta liikkeelle lähdöstä . Pitää paikkansa tyhjällä pakettiautolla , mutta AS auto matka kamppeissaan on jo melkein aina lievästi ylikuormitettu , ja hakkaa Dukatot mennen tullen liikkeelle lähtö kyvyssä . Tästä ei viitsi edes alkaa sen enempää väittelemään .

HAAPANEN TIMO 29.12.2013 10:16

Juuri näin on. Mulla niitä Sprinteri-pakuja on ollut ja viitisensataa kiloa kun on kuormaa, niin jo pääsi hyvin. Muuten aina kiinni.

Tyhjänä kun kuitenkin piti välillä ajaa, niin tuntui hienolta Transporteri kun ei ikinä jäänyt jumiin. Ja loppui ne sivuluistossa ajelemiset siihen paikkaan.

Luulisin Spriterin vetelän takajousituksen juontuvat sieltä -95 mallista alkaen jolloin ei vielä ollut ajonvakautusta. Kovalla kallistuksenvaimennuksella ne mallit olisivat olleet hengenvaarallisia. Yhdessä vaiheessa niiden ambulanssimmallien edustus vakuutusyhtiön varastolla oli melkoinen kun etuvetoon tottuneet pojat eivät saaneet niitä tiellä pysymään.

Muistaakseni miljoonan Spritereillä ajaneena uskoisin tietäväni mistä puhun.

@timppa

JANHONEN MATTI 29.12.2013 11:09

Näissä alustakeskusteluissa jää usein huomamatta se tosiasia, että yhdenkään < 3,5 tonnin m-auton alustaa - oli se sitten etu- tai takavetoinen - ei varsinaisesti ole tehty matkailuauton alustaksi. Ei edes muunnettu sellaiseksi. Paljon puhuttu AL-KO - alustakaan ei sitä tee vaikka suurentaakin auton tukipinnan alaa ja tuo takapäähän erillisjousituksen. Suuri epäsuhta on jo siinä, että alustat on suunniteltu paku-käyttöön max 10 vuodeksi kun matkailuauton alustana niiden keski-ikä tulee olemaan n. 20 vuotta. Niitä ei myöskään ole suunniteltu tilanteeseen jossa auton kokonaismassa on tapissa tai ylittyy jatkuvasti. Yhä useammassa autossa kokonaismassan ylitys on lisävarustelun jälkeen jatkuvaa. Tästä seuraa, että auton jatkuva kokonaismassa ja auton alusta kuten iskunvaimennus, kallistuksenvaimentajat ja kantavat jouset on epäbalanssissa alusta alkaen. Sama epäsuhta koskee myös voimalinjaa ja sen välityksiä. Kevyet pakut ovat joutunet poikasena miesten töihin - siinä ongelma.

EEROLA TEEMU 29.12.2013 11:58

Jos luet tarkasti Juha sen Transitin kohdan, niin se alkoi jotain " muutama vuosikymmen sitten.." Ei minkään merkkiset nykyautot ole enää niin huonoja kuin jotkut 70-80- luvun autot. Olen ajellut etuvetoisilla m- autoilla n. 500 000 km ja jäänyt yhden kerran "kiinni" Ducatolla jäisessä mäessä Kuusamossa kun jouduin pysähtymään edessä olevan takia. Ajan m- autolla myös talvella, mutta en ajoteiden ulkopuolella.

Ainoat kokemukset takavetoisista m- autoista ovat vuokratuista 7 ja 5 tonnin painoisista ( USA, NZ), jotka olivat lumisilla vuoristoteillä todella epävarmoja ajettavia. Varsinkin isotehoinen automaatti- jenkkiletukka oli aivan kauhea pideltävä Coloradon vuorilla, kun lumisade yllätti.

Ensimmäisissä omissa m- autoissani oli Citroen Camionetten alustat ja etuvedosta huolimatta, niillä ei jäänyt kiinni mihinkään, kiitos matalan painopisteen ja jousituksen. Viimeiset muistot takatuupparista on firman ha-Volvoista, jotka olivat todella epävarmoja ajettavia esim. loskakelillä kaistan vaihdossa moottoritievauhdissa verrattuna vaikka etuvetoiseen Citroen CX:n. En hankkisi takavetoista m- autoa, vaikka sellaisen saisi samalla hinnalla kuin Ducaton, koska jokaisen kannattaa valinnoissaan lähteä omista tarpeistaan. Kiinnijäämisen voi välttää etuvetoisella ja kiinni voi jäädä myös takatuupparilla ellei välitä.

HIETAVUORI JUHA 29.12.2013 12:07

Jokainen on vahva uskossaan !

Käyttäjän lisäys viestiin 29.12.2013 klo 12:14:00 Minä ajan myös matkailuautolla talvella ja lisäksi rekka autolla . Coloradossa en ole käynyt , mutta Norjan teitä kolunnut vuosikymmenet rekalla . Niin kesällä kuin talvella . Että se siitä ajamisien kehumisesta .

TERVASMÄKI MARKKU 29.12.2013 12:50

Heh, olen tänne reksiteröityneenä pitkään seurannut näitä keskusteluja ja huomaan, että täällä "minä olen oikeassa" pätee ;) Huvikseni olen joskus lueskellut suoli24-palstaa ja yhtymäkohtia löytyy :) Onko se sitten hyvä vai huono asia, että minäkin kirjoitan ohi aloituksen otsikon? Siihen liittyen: kyllä, Fiat-alustaisella (jo 2. menossa!) ajelen, jopa tyytyväisenä :) Eli kokemusta on huikeat n. puolitoista vuotta! Kyllä minä tiijän! :) :) Heh, jos aloittaisi vielä vertailun, kitka vs. nastarenkaat! :) Aahahah :) Asu-autoilu/rakentelu/huolto ym. on mukavaa hommaa. :) Pidetään tämäkin palsta sellaisena, täh? :)

EEROLA TEEMU 29.12.2013 13:03

Anteeksi sen Coloradon esiin ottaminen. Poistaisin maininnan jos alusta antaisi siihen mahdollisuuden. Oli se kovin itsekästä kehumista, mutta ne on ainoat kokemukset takatuuppari- m- autoista. Paha OT, mutta totta.

Lisätään vielä kehua sen verran, että olen myös ajanut Suomesta viedyllä etuvetoisella rättisitikalla koko Amerikan mantereen läpi 27 osavaltiota ja vielä Meksikossakin, eikä jääty kertaakaan kiinni. Rättäri tosin jäi kiinni jenkkeihin lopullisesti ja ottaa aurinkoa Miamissa. Matka oli sikäli karavaanireissu, kun lapset nukkuivat apinakiikussa ja aikuiset teltassa melkein koko pitkän reissun ajan.

Vakavampiin eli uskonasioihin. Tällaisissa käytännön asioissa en luota lainkaan uskoon, vaan omiin kokemuksiin. Muutenkin olen kehitysopin kannattaja.

EEROLA TEEMU 29.12.2013 13:28

Jos olet Markku laajemminkin lueskellut/ osallistunut tällaisten mielipide- palstojen seurantaan, niin eikös näillä kuitenkin tarkoitus ole tuoda esille oma mielipide asiasta? Vasta sitten kun kyseessä on esim. ohjeen tai muun faktatiedon antaminen, niin silloin tiedon pitää -ainakin pitäisi- olla oikeaa eikä mutu- arvailua. Miksi myynnissä on satoja erilaisia autoja, eikä vain 2-3 ? Jokainen valitsija tekee mielestään hyvän valinnan suuresta joukosta ja haluaa sitä perustella, kuka lievemmin, kuka voimakkaammin -omista lähtökohdistaan.

Useimmat aiheethan ovat täysin tyhjänpäiväisiä, niin kuin syntyvät väittelytkin, mutta niin kauan kun ei ryhdytä kirjoittajaa arvioimaan aiheen asemesta, niin perustelut voivat lähteä "omista kokemuksista, siis minun.....".

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.