Ducaton polttoainesuodatin ?

VÄLIMÄKI AHTI 21.12.2013 12:30

Ajattelin vaihtaa kakspuolikkaan 1996 Ducaton polttoainesuodattimen.

Omassa Fiat /Lancia 71736113 suodattimen pohjassa on tyhjennyspropun paikalla 2 johtoinen merkkivalon proppu.Valo toimii.

Varaosaputka myy vastaavaa suodatinta (esim.Fram) jossa on vakio tyhjennysproppu paikalla.

Kysymys kuuluukin : Tuleeko minun ruuvata oma anturiproppu tuon uuden suodattimen vesipropun paikalle ? ja sopiiko se varmasti siihen ?

Helpoin tie olisi hylätä valo,mutta haluaisin sen toistaiseksi toimivan.

PASANEN MIKKO 21.12.2013 12:42

Terve Jos sinulla on oikea suodatin (siis uusi) niin ruuvaa se tyhjennys proppu vain pois ja tilalle se 'hälytysproppu'. Se vielä helpottaa asennusta, kun otat sen hälytyspropun johdinpätkän siitä liittimestä irti ennen kuin kierrät suodattimen paikoilleen, ei kierry johtimet kierteille.

HAAPANEN TIMO 21.12.2013 15:24

Onko sulla se valo joskus hälyttänyt? Mun kokemusten mukaan sinne ei sitä vettä sanottavasti kerry.

@timppa

VÄLIMÄKI AHTI 21.12.2013 15:46

Hyvä homma jos hälyproppu sopii.Ajattelinkin, että johto pois liittimestä niin voin täyttää vielä suotimen polttoaineella ja ruuvata siististi paikoilleen.

VÄLIMÄKI AHTI 21.12.2013 15:49

Joo,alkoi pari päivää sitten ajoittain palamaan / vilkuttelemaan.Päästin hälypropusta vähän auki,kuului vaan pihinää ja tuli tippa kaks ainetta.Proppu kiinni ja lamppukin sammui n.päivän ajelun päästä.Vaihdan kuitenkin suotimen uuteen heti kun ennätän.

PASANEN MIKKO 21.12.2013 15:49

Terve Yli kymmenen vuoden kokemuksella, ei kertaakaan hälyttänyt. Tosin ei ole sillä 'vekottimella' ajettu talvella. Talvi olosuhteet saattaa nimittäin kerryttää 'sinnekkin' kosteutta.

VÄLIMÄKI AHTI 21.12.2013 15:54

Tälläkin autolla ensimmäinen Suomalainen talvi elämässään meneillään.Ei ole ennen pakkasta kärry maistanut.

MYLLYHARJU ALPO 30.12.2013 18:25

Hei, Vaihdoin juuri omaan autoon kaikki suodattimet, autojen ikä tuo oman vaihtelun noihin polttoainesuodattimiin ja se vielä että onko niin sanottu Eurooppa-auto tai alun perin pohjoiseen tuotu. Eurooppa-autoissa on monessa mallissa 8mm ruuvilla pohjaproppu mutta myös 10mm. Aikoinaan kun kysyin Deltta- autossa mikä ero on sellaisessa, kun pohjaruuvi on 12mm, vastasivat että on pohjoiseen tarkoitettu alun perin. Nykyisin ainakin Motonetissa on nykyään saatavana kaikkia kolmea mallia, ja sieltä löytyi nyt 12mm liitinkoko.

JANHONEN MATTI 30.12.2013 19:20

Sillä pohjaropulla ei ole tuon taivaallista merkitystä. Paremminkin muinaismuisto ajalta jolloin vettä oli polttoaineessa nykyistä enemmän.

Toki vettä tulee vieläkin tankatessa mutta ei haittaavasti, eikä vallankaan silloin kun vaihtaa polttoainesuodattimen kerran vuodessa. Diesel-polttoaineessa on aina tietty määrä vettä ja sen määrä vaihtelee mm. siitä syystä onko kyseessä kesä- vai talvilaatu. Nyt myynnissä olevassa -5/-15 dieselissä vesipitoisuus on jopa 40 mg/kg ja arkisessa laadussakin 10 mg/kg. Veden laaturaja dieselissä on max 400 mg/kg. Tästä on präntätty oikein ISO standardi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.