Vähän fundeerasmista ducatojen sähkölaitteista.

HÄKLI HANNU 15.12.2013 19:47

Elikkä kun lukee näitä juttuja näistä sähkölaitteista, niin näkyy olevan suuntaus sellainen että mitä uudempi auto sitä enempi kalliimpia sähköhäiriöitä. Kysymys kuuluukin mitä näistä uusista laitteista ilman tulisit toimeen? Itselläni vanha auto mutta käynnistyksenesto sökö (ohitettu ja nyt toimii),ajovalojen korkeussäätö sökö(jotain tehtävä ennen katsastusta), keskuslukitus toimii vielä, mutta sitäkin ilman pärjäisin. Siis mitä ilmankin tulisit toimeen vaikka niitä ei olisikaan näistä uusimmista härpäkkeistä, en tarkoita ettei niitä saisi olla mutta...?? .

HAUTANIEMI ARJA-TARU 15.12.2013 20:54

Sähkölaitteet ovat olleet aina italialaisten autojen harminaiheuttajia. Samon kuin suurelta osin englantilaistenkin. Bosch on eurooppalaisista mielestäni luotettavin..

Mutta, jos toivoa saisi, niin ajotietokone olisi mulla ensimmäinen ulosheitettävien listalla..

/Kallu, Tarun miäs ja autokuski

JANHONEN MATTI 15.12.2013 21:11

Yksi perussyistä on se, että niitä laitteita ei ole suunniteltu ja rakennettu meidän ilmastoa ajatellen. Kosteus eri muodoissaan roiskevedestä suolasumuun ja pakkanen pistää minkä tahansa tekniikan koville saati puolijohdetekniikan ja hengettömillä ohjausjännitteillä toimivat laitteet. Toinen asia on, että näiden elektronisten hilavitkuttimien määrä autoissa on noussut sanoisinko räjähdysmäisesti. Kun näihin tekijöihin laitteiden laatuun liittyvät ongelmat on ongelmakenttä valmis.

Eikä kuluttajan asemaa helpota yhtään se, että tekniikka on uutta myös korjaamoväelle jolloin on olemassa rahanarvoinen vaara, että vian diagnosointi menee arpomiseksi. Tuttavani tv-asentaja sanoi, että ilmiö on vähän sama kun televioissa siirryttiin kolvilla korjaamisesta hengettömään piirilevytekniikkaan.

VÄLIAHDE JUSSI 15.12.2013 22:36

Noinhan minäkin tämän asian näen.Kyllä tuo auton itse vikojen diaknisontinti automaatiikka lisääntyy vielä autoissa. Ei oo kukana 24v ja 36v järjestelmät.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.12.2013 klo 22:37:41 Pit olla kaukana eikä kukana.

HÄKLI HANNU 16.12.2013 12:00

Siis mitä uutta laitetta tai systeemiä ilman tulisit toimeen jos se sinulta puuttuisi?

JANHONEN MATTI 16.12.2013 13:04

Ihan ensiksi ottaisin "lihotetuista" autoista omasta massasta pois 200-250 kg. Tämän jälkeen syntyisi melkoinen vapaus päästä näihin nykyisiin päästöarvoihin paljon nykyistä yksinkertaisemmalla tekniikalla. Toinen asia joka joutaisi pois on autot yli 150 hv/300 Nm. Todellista tarvetta tämän suurempaan tehoon ja vääntöön normaalissa h-autossa ei ole.

Tämän jälkeen nykyaikainen neliventtiilimoottori ihan sähköisellä ruiskulla ilman turboa saavuttaisi päästöarvot ja nykyistä huomattavasti pienemmän kulutuksella. Ymmärrän kyllä, että tämä ei käy kun insinööritieteitä myydään meille pakolla. Sitähän tämä tiemaksuhömppäkin on.

Ihan ajatuskoe. Mitähän tapahtuisi jos nykytietämys ja taito pantaisiin kaasuttiminen kehittämiseen. Ihan vaan siksi, että jo 35 vuotta sitten kaasutinmoottoriautoilla ja mekaanisella virranjakajalaitteilla päästiin 6 litran kulutukseen sadalla.

HELLSTEN KARI 16.12.2013 13:40

Sähköikkunoista luopuisin jopa mielelläni matkailuautossa. Edellisessä matkailuautossamme oli käsinveivattavat ikkunat ja niitten kanssa tuli aivan hyvin toimeen. Sähköikkunat ovat oikeastaan jopa pikku kiusa kun on hiukankin pidempään parkissa.

HYTÖNEN RAIMO 16.12.2013 14:26

No ainakaan samppanjavispilää en ole vielä koskaan kaivannut.

HÄKLI HANNU 16.12.2013 15:59

Ja minkähän Ducaton sähkölaite on kyseessä ja monen amppeerin sulakkeen päässä tämä vispilä on??

Käyttäjän lisäys viestiin 20.12.2013 klo 19:12:46 Ihmettelen jos kaikki jotka täällä kyselevät näistä lähinnä sähkölaitteiden vaivoista ei tulisi toimeen ilman ko. laitteita. Minä ainakin käyttäisin rahani johonkin muuhun kuin johonkin täysin turhaan sähköhärpäkkeen korjaamiseen, joita tuntuu näissä Ducatoissa riittävän aina uusia ja uusia.

HÄKLI HANNU 21.12.2013 19:59

Ilmeisesti kaikista on mukava maksaa satasia/ tuhansia täysin turhista härpäkkeistä jotka tuntuu hajoavan uusissakin Ducatoissa usein onneksi jo ennen takuun loppumista,jolloin selviää halvemmalla, tosin monesti "odotusaika" on yli sen totutun 9kk.

HJELM ARTO-VEIKKO 21.12.2013 22:06

Helpointa on ostaa kymmenvuotias auto niin ei elektroniikka kiusaa. Meillä on 96. Siinä on kaikki tarpeellinen , laturi, startti ja ajovalot.

Jelmi

HJELM ARTO-VEIKKO 21.12.2013 22:56

Autoja "kehitetään" meidän ostokäyttäytymisen perusteella. Montaa viidensadan sähköosaa autoissa ei ole jos ajatellaan tehtaan Osto hintaa, onkohan kallein pannu. Vika tiheys per laite on varmaan pudonnut vuosien kuluessa, silloin kun elektroniikka tuli niin niille povattiin kurjaa kohtaloa, kuinka on käynyt, toimivat. Kezkusteluilla on taipumus korostaa kielteisiä asioita, mikä on täälläkin hyväksytte periaate kun joulutervehdyksessäkin otettiin kantaa toimivan laitteen kehujia vastaan. Mistä kolmesta laitteesta ketjun aloittaja luopuisi.

Jelmi

VÄLIMÄKI AHTI 22.12.2013 06:56

Tulisin toimeen ilman jälkiasennettua hälytintä,(joka ei toimi) ja jonka takia tyytty ei toimi.....

HÄKLI HANNU 22.12.2013 11:42

Ketjun aloittajalla on vm 98 auto Maxi Ducaton pohjalla eli on niin vanha ettei siinä onneksi ole vielä kaikkia "hienoyksia". Mistä olisin valmis luopumaan olin jo maininut aloituksessa: käynnistyksenesto, valojen korkeudensäätö, keskuslukitus, joka on ainut joka vielä toimii joutaisi myös pois.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.12.2013 klo 11:47:36 Tämä keskuslukitus siksi koska meillä on ollut henkilöauto toisena ja niistä useammasta on tuo pettänyt ja aina talvella ja meillä on matkailuauto ollut aina ympärivuotisessa käytössä että vanhojen kokemusten perustella hajoaa talvella.

HJELM ARTO-VEIKKO 22.12.2013 20:08

Käynnistyksen esto 2000vm työ ducatossa, hajosi ja poistin, valojen säätö 96vm mekaanin ja rikki. 2004vm ducatossa kuskin puoleisen oven sähkölasin katkaisija rikki. Tällä hetkelle ducatossa ilmeisesti hehkurele rikki. Turbot on vaihdettu pariin. Tuollaiset viat minun ducatoissa on olleet 12 vuoden aikana ja muutama itseaiheutettu,

Jelmi

VÄLIAHDE JUSSI 22.12.2013 21:53

Näitä ihan turhia hommia on nykyautot pullollaan. Aloitaisin Janhosen esityksestä tuota asiaa minäkin ole ihmetellyt ,mihin noita matkailukulkimen älyttömiä hevosia tarvitaan? Sähkö ikkunat,valojensäätö ja sähkövehkeet kun on altiita hapetukselle ymsl. Kyllä tuossakin Fiiatin neekerimallissa on jo kärsimistä.

VÄLIMÄKI AHTI 23.12.2013 06:05

Jos,ja kun tuo ajonesto hajoaa,miten se poistetaan käytöstä?

Käyttäjän lisäys viestiin 23.12.2013 klo 08:09:13 Autohan oli 1996 Ducato alustainen 230 malli.

PASANEN MIKKO 23.12.2013 10:06

Terve Taisi vasta -99 vm ducatoissa olla tuo käynnistyksen esto järjestelmä. 'Kolarikytkin', joka katkaisee kolaritilanteessa 'päävirrat' on siinä akun takana rintapellissä musta 'mötikkä'.

HJELM ARTO-VEIKKO 23.12.2013 12:10

Rikoin laitetta pumpun päästä niin että löysin sieltä paksumman johdon johon kolvasin jatkoa niin että se ylettyi parkkipoltimon johtoon johon yhdistin sen. Oletin sen löytämäni johdon kytketyn magneettiventtiiliin ja niihän se oli,eli kun parkit meni päälle niin samalla tuli sähkö venttiilille avaten sen. Hyvin toimi kolme vuotta, eli sen aikaa kun auto oli meillä. Korjauksen tein jossain etelä saksassa uimahallin parkkipaikalla.

Jelmi

KOSKINEN JANI 23.12.2013 12:18

Miksi ihmeessä parkkijohtoon? Yksi niistä kolmesta johdosta mitkä alunperinkin tulee siihen ajonestolle on virtalukon katkeava sähkö.

VÄLIAHDE JUSSI 23.12.2013 15:23

Kyllä minä mielelläni pysyn näissä neekerimalleissa, näiden käytettyjen kanssa.

Käyttäjän lisäys viestiin 23.12.2013 klo 15:23:57 Siis merkistä riippumatta.

LEPOLA SAKARI 23.12.2013 16:09

Minulla on 2007 mallin Ducato- alustainen auto. Siinä on kaikenlaisia sähköherkkuja jotka kaikki ovat toimineet tähän asti moitteetta. Sähö- ja elektroniikkamurheiden suurin ongelma on taitamaton huolto/korjaamo ja varsinkin tee-se-itse- miehet. Ja asuntoautoissa murhetta tuo pitkät seisonta-ajat. Auto on tehty käyttöä varten ja pysyy kunnossa siten parhaiten.

HJELM ARTO-VEIKKO 23.12.2013 17:30

Parkkipaikan korjaamolla ei ollut mittaria ja kiinnostusta testaamiseen, ajattelin että parkeille ainakin tulee sähkö. Sitäpaitsi se toimi myös varkauden estona kun käänsi valot pois päältä. Täydellisyyden tavoittelu on pilannut monta hyvää tee se itse miestä.

Jelmi

HYTÖNEN RAIMO 23.12.2013 18:02

Samaa mieltä Lepolan Sakarin kanssa: suurin sähkövikojen aiheuttaja matkailuajoneuvoissa on juuri nuo pitkät seisonta ajat ja vielä siihen vuodenaikaan, että kosteus lisää hapettumisia (esimerkiksi sellainen sää kuin juuri nyt on Suomessa). Kun tähän lisätään italialainen cosi fan tutti (kaikkihan niin tekevät) -mentaliteetti, niin yhtälö on valmis.

Ei mikään laite (eikä ihminenkään) pysy kunnossa jos se vaan löhöää paikallaan.

LAUKKANEN MAURI 23.12.2013 18:24

Kun nyt satun olemaan evp.autosähköasentaja niin kirjoitapa oman mielipiteeni asiasta. Siis Fiatin vuosimalli on oleellinen tekijä onko niitä sähkövikoja vai ei. En muista tarkaan milloin se Robert Boch astui kuvaan Fiatiekin sähköistyksessä mutta vanhemmissa oli sitä aitoa Italian sähköä,jos se MangnettMarelli ja myös Lucas olivat kuvassa mukana ja silloin oli varmaan ongelmia.

Mutta kun Fiattikin rupesi käyttämään Boch latureita, muitakin tuotteita ko,yritykseltä ei voi syyttää Fiattia jos autossa on sähkövikoja. Jopa ne dieselin commonrail ja nämä uudemmat taitaa olla niitä Boch leimalla varustettuja järjestelmiä. Mutta on siellä seassa muidenkin valmistajien komponentteja,kun myös aidossa Saksalaisessakin voi olla.

Siis taas pitää vetää raja sen kopin ja Fiatin välille,Fiattilla ei ole mitään tekemistä as.osan sähköistyksen kanssa,ainostaan se auton laturi lataa ajossa sitä as,osan akkua,muuta yhteistä ei ole.

Kun haukutaan Fiatin vikoja,niin uudemmissa as autoissa todellinen Fiatin vika ,siis se sähköinen on harvinainen,Fiat ostaa ja kilpailuttaa alihankkijoilta ja tietysti se on Fiatin vika jos ja kun on vikaa laitteissa ,mutta taitaa olla samat alihankkijat niin MB kuin BMW ja Audi tuotteilla kuin myös Fiatilla,se on tätä päivää autoteollisuudessa kun eletään vuotta 2013.

LAUKKANEN MAURI 23.12.2013 18:31

Siis vielä komentti noista ylesemmistä vioista : Se on luonnollista että ns,sähkömekaaninen komponentti ei toimi kuin se määrätyn ajan,näitä on esim,sähkörapun,lasinpyykimen/ lapunpesimen moottorit ja mekaniikka ja myös ne kuulisat ikkunannostimet,sähköpeilit taitaa toimia ,mutta niissäkin on ongelmia siis kaikki missä on mekaniikkaa ja sähkömootorin ohjaus,pakkanen,kosteus ja kuluminen on niiden surma.

HAAPANEN TIMO 23.12.2013 19:12

Lämppärin puhaltimen moottori on hyvä esimerkki kilpailutuksesta. Ties kuinka monessa autossa itse moottori on täsmälleen sama, se vain työnnetään kumityynyjen varaan merkkikohtaisen muotoon valetun muovikuoren sisään, ja akselin päähän merkkikohtainen rooppeli.

@timppa

KARJALAINEN ALPO 23.12.2013 21:20

Kyllähän Fiatissa on omat "sähköominaisuudet" kuten myös Pösössäkin. Koskaanhan ei kaikki sähkövempaimet toimi yhtä aikaa. Tämä ei ole vika, vaan ominaisuus. Eikä se haittaa, kun sen tietää ja siihen tottuu. Molemmista merkeistä kokemusta ja molemmilla voin vielä ajaa, joskaan tällä hetkellä ei ole ko merkkejä perheessä.

Mutta Volkkarissa näitä "ominaisuuksia" on niin paljon, että meikäläinen päätti, että aikoinaan etten halua vatsahaavaa ko asian takia. !980 vuoden jälkeen ei ole meillä ollut volkkaria ja jos järki pysyy päässä niin myöskään tule.

HAAPANEN TIMO 24.12.2013 08:14

Eikös volkkarikammo vanhene koskaan? Sentään 33 vuotta... Voi olla vähän muuttuneet autot siitä.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 24.12.2013 08:46

Fiat ja Dethleffs - yhteistyötä 30 vuoden ajan! Niin se menee,minullakin jo neljäs Fiatti ,mutta siinä aloittelin Detheffsillä joita oli kaksi ja sitten Saksalisiinn Büstner ja nyt sitä as,autojen kermaa Hymeriä kehun,kun kaikki yleensä kehuu omaansa,ja sattuukin olemaan oma,eikä pankin Hymeri.

Siis Fiateissa ei ole ollut ainuttakaan vikaa,detskun valoissa oli,mutta sekin oli deflessin vika,johdot kötöstetty piirongin alla yhteen nippuun ja vesi turmeli liitokset. Hymerissä as,osan akkut vaihdettu,ei Hymerin ta Fiatin vika,akut ne alkuperäiset niitä geeli sellaisia ,ylihintaisia ja myöskin yliarvostettuja ,eivät kestä,jouduin vaihtamaan myös edellisiin autoihin,mutta ostin lyjjyakut,ne perinteiset,kestää varmaan 10 vuotta,jos ei laske tyhjäksi vesiä ja jännitettä.

Siis eipä haukuta väärää puuta,ei Fiatissa mitään vikaa,jos ei paljon hyväkään mutta se toimii sittenkin minun toivomallani tavalla,eikä ole jättänyt tienpäälle vikojen takia,paitsi kuljettajan väsymyksen takia,oisko tuokin Fiatin vika?.

ESKOLA PENTTI 24.12.2013 09:42

Alpo, maailma muuttuu, ei vuosikymmenien takaisilla murheenmuistamisilla saa, kuin vatsahaavan.

Kyllä volkkari ja eberi ovat ihan toimivia laitteita! Voi olla, että mersu ja vebastokin toimii?

Aloittelin oman autourana aikanaa Rellu R8:lla, en muistele pahalla.

Asia meni vähän OT:ksi, mutta en ollut aloittajana!

HJELM ARTO-VEIKKO 24.12.2013 11:39

Ei siihen elektroniikkaa tarvita jos sähkölaitteista halutaan vaikeita. Minulla oli varre 70 luvun alussa. Kolme sylinteriä, puolaa ja virranjakajan kärkiä kolmet. Kärjet likkuivat niin että joka sylinteri piti Säätää erikseen. Kaikenlaista sattui ja tapahtui. Kyllä muistoissa vielä vetää suuta hymyyn. Elämää ja elektroniikkaa.

Jelmi

HÄKLI HANNU 30.12.2013 21:27

Jos näihin vanhoihin mennään niin lyömpä Jelmin. Oli tuollainen IFA F8. Kaksi sylinteriä dynästaratti ,jäähdytys , vapaakiertoinen, polttoaineensyöttö = tankki moottorin yläpuolella: Moottorin käydessä voi työntää kätensä moottoritilassa mihin vain,ei yhtään pyörivää osaa minne sormensa jättää.Ja parasta kaikessa puukori ja runko , kori verhoiltu kankaalla jota joku sanoi pekamoidiksi, en tiedä. Mutta tälläinenkin on ollut. Muutamia mustavalkoisia paperikuviakin olisi, mutta kun eläkeläinen ei osaa laittaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.12.2013 klo 21:30:36 Eikä kyllä kuulu tähän sarjaankaan, vaan kun vanha innostui tuosta Jelmin kirjoituksesta.

VÄLIAHDE JUSSI 30.12.2013 22:57

Kyllä Jelmi meni minustakin vähän vingaan kyllä nuo 2tkärjelliset vehkeet,olivat ihan P:stä.

ESKOLA PENTTI 31.12.2013 09:13

Laitas, Hannu, näkösälle oikein kunnon auton kuvat!

Voithan skannata ne vanhat paperikuvat, tai jos sulla on digikamera, niin ota sillä lähikuva ja sitten laitat tänne näkösälle! Sillä kuvan laadulla ole suurta merkitystä, pääasia, että homma hoituu.

JANHONEN MATTI 31.12.2013 10:11

IFA = romuraudan kemiallinen merkki.

FIAT = Fabbrica Italiana Automobili Torino Suhteellisen vapaa käännös; Kaikki viat samassa autossa.

PASANEN MIKKO 31.12.2013 11:15

Terve http://urly.fi/aZM

Tuostahan nuita löytyy kuvia. Kerran 60-luvulla päässyt kyydissä armeijassa ollessa, kun liftasin lomalle.

JANHONEN MATTI 31.12.2013 11:59

Noita IFA autoja on vielä rekisterissä 51 kpl. Valtaosa sedaneista mutta kaksi F9 2D:tä löytyy. Muita DDR:n autoja -Wartburg 245 -Trabant 150 -EMW 20

DKW teki proton kolmisylinterisestä koneesta v.1939. IFA otti sen kuitenkin ensin käyttöön sodan jälkeen ja vasta sitten DKW. Saman koneen pohjalta myös Saabin kolmisylinterinen oli suunniteltu

HJELM ARTO-VEIKKO 31.12.2013 21:09

Serkutytön poikakaverilla oli kuuskyt luvulla ifa, serkun mielestä hän ei ollut tyttöystävä vaan startti

Jelmi

HÄKLI HANNU 01.01.2014 19:40

Yritin laittaa noita Ifan kuvia, kahdessa ylimmässä kuvassa auto vielä "alkuperäisessä" kunnossa. Jonka jälkeen teimme siitä avoauton ja sahasimme katon pois ja aikamme ajeltua se päätyi portin pylvääseen. Viimeisessä kuvassa kaikki mitä siitä jäljelle jäi .

Käyttäjän lisäys viestiin 1.1.2014 klo 19:50:58 Auto oli porukka ostos , maksoi 50 MK mukaan tuli toinen toimiva moottori. Puolisen vuotta ajeltiin, sitten meni hermot naapureilta.

HÄKLI HANNU 02.01.2014 11:01

Onnistuihan tuo kuvien laitto suht, hyvin. HH.

ESKOLA PENTTI 02.01.2014 11:39

Hienosti onnistui! Hyvät kuvat, voisi todeta kuvien sisällöstä, että pojat ovat poikia, ollet aina ja tullevat myös olemaan?

HÄKLI HANNU 11.01.2014 18:11

Tänään ulkona -8 pakkasta, keskuslukitus avasi ainoastaan kuskin oven, hyvä että sen kuitenkin. Että se näistä sähköhärpäkkeistä.

VÄLIAHDE JUSSI 11.01.2014 18:32

Janhonen se Ifa on DKW=Audi= bmw,vw,man,nsu,deutz, ja mersu=eli autounioni. Oopelista en tiijä ja evvk?

KARJALAINEN ALPO 11.01.2014 18:45

Volkkari osti viimeksi autounionin.

KILLSTRÖM NIELS 12.01.2014 17:29

Ei siihen elektroniikkaa tarvita jos sähkölaitteista halutaan vaikeita. Minulla oli varre 70 luvun alussa. Kolme sylinteriä, puolaa ja virranjakajan kärkiä kolmet. Kärjet likkuivat niin että joka sylinteri piti Säätää erikseen. Kaikenlaista sattui ja tapahtui. Kyllä muistoissa vielä vetää suuta hymyyn. Elämää ja elektroniikkaa.

Jelmi

Mulla on tallissa kehittyneempi kuljinversio, 2cv -56 kaksi sylinterinen 12 hp yhdet kärjet, mutta yhdestä puolasta johto molempiin sylintereihin. Tosin toinen kipiä menee aina ketuille, vaan riitäähän noita. Kaiholla muistelen niitä sätkäaikoja kun mööteissä käytiin. Liekö ollut niinkään halpaa liikkumista. Minkä bensassa säästi sen eväissä hävisi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.