Käyntihäiriö Fiat Ducato Multijet 130 vm -07

MÖTTÖNEN JOUNI 13.12.2013 12:13

Moro

Ostimme viime syksynä otsikon mukaisen matkailuauton. Viikko sitten kauppareissulla auto alkoi käyttäytymään omituisesti, veto loppuu satunnaisesti, mutta tyhjäkäyntiä se käy tasaisesti. hetki tyhjäkäynnillä toimii taas normaalisti kunnes vika taas ilmenee. Pakkasta oli tällöin noin -16 astetta.

Muutamia päiviä tämän jälkeen käynnistin auton kotipihalla, kaikki tuntui toimivan normaalisti, ainoastaan naftan haju leijui auton ympärillä. Yhtä kaikki kun lähdin ajamaan autolla vika ilmeni jälleen. ilmanlämpö oli noin +5 astetta.

Olisiko kellään ideoita mistä lähteä etsimään syytä ongelmaan?

HAAPANEN TIMO 13.12.2013 12:56

Kaasuläppäkoteloa veikkaisin, niitä vaihdellaan ahkerasti. Jos vika siihen täsmentyy edullisin osa löytyy tuolta: http://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-Ducato/Fiat-Ducato-Typ-250/1-Sofim-2-3-16-V-JTD-All-parts/throttle-valve-socket-Marelli::27556.html

@timppa

MÖTTÖNEN JOUNI 13.12.2013 18:16

Tuohon autoon on ko. osa vaihdettu jo aiemmin, joten en oikein usko vialliseen kaasuläppäkoteloon, toisaalta eihän tämä mikään uskon asia olekaan :) Mielestäni autosta vuotaa naftaa jostain koneen takaosasta, täytyy tutkia paremmin kunhan kelit vähän paranee tai saan auton jonnekin talliin.

BERG LEIF 13.12.2013 18:30

Minulla oli samanlainen auto ja samat ongelmat. Suuttimen johdot kiristettiin ja sen jälkeen se pelasi.

MÖTTÖNEN JOUNI 13.12.2013 20:48

Tarkoitatko suuttimien sähköliittimien kosketuspintojen kiristämistä?

VIRTA URPO 13.12.2013 23:41

-07 ja 7 korjausta ennenkuin saivat kuntoon D:lla kaikenlaista kiusantekoa. Norjassa vika löyty, mutta korjata sai vasta suomessa. No vika ilmeni , että käyntiin ok. Kun apinat kaasun pohjaan, ei tapahdu oikeastaan mitään -pidä pohjassa alkaa hitaasti ottaa kierroksia jopa useita minuutteja nousee ja savuttaa ihan hirveesti harmaan mustaa. Kun annat käydä kuumaksi paikallaan, niin alkaa jaksaa. Venttiilin lisäksi vaihtoivat jonkun putkia ja johtoja sisältävän ohjain yksikön. Tiedä mikä totuus, kun jotain pii selitellä ja lupaa kysyä italiasta 3 vkon välein.

BERG LEIF 14.12.2013 10:23

Jouni, just sitä tarkoitin.

AALTONEN JUKKA 14.12.2013 11:29

Samanlainen ja samanikäinen auto itsellä. Suodatinkotelo alkoi vuotamaan naftaa. Kotelolle ei koskaan tehty mitään. Ilmeisesti kannen tiiviste? Vika ei koskaan selvinnyt. Uusi suodatinkotelo varmuuden vuoksi ja vika poistui. Naftaa tuli tosi runsaasti (siirtopaine tankilta n.6 baria). Matka loppui siihen. Moottorin käynti ei ennakkoon varoittanut mistään.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.12.2013 12:52

"Suodatinkotelo alkoi vuotamaan naftaa. Kotelolle ei koskaan tehty mitään. Ilmeisesti kannen tiiviste?"

Tarvikesuodattimen mukana tulee kuulema liian kova tiiviste, joka ei pidä pitkän päälle, olisiko ollut kyse tästä.

MÖTTÖNEN JOUNI 14.12.2013 18:47

Kävin äsken ajamassa lenkin autolla, ei ongelmia, mutta kotiin tullessa kun katsoin paikkaa missä auto kävi tyhjäkäyntiä ennen ajoon lähtöä, maassa oli iso lätäkkö polttoainetta. Kohta jossa lätäkkö oli, sijaitsee moottorin etuosan kohdalla hiukan keskikohdasta oikealle (vänkärin puolelle). Mitähän polttoainelinjaan kuuluvia osia tuolla mahtanee olla? Tietääköhän kuvaan mistä löytyisi osa-/räjäytyskuvia ko. koneesta/polttoainelinjasta.

VIRTA URPO 14.12.2013 22:25

Oikealta etupuolelta korkeapaine pumppu alkaa vuotaa hitaasti kannen halkeamisella. Sekin meni vaihtoon seuraavana vakavana vikana. Löytyy kun katsoo alta edestäpäin moottorin vesemmasta alaosata öljysuodattimen alapuolella ja etee katsottuna vasemmalla siitä. Käy aika pitkän aikaa ilman mitään häiriövaloja , mutta naftaa uitti allensa ja kulutus nousi pari litraa satasella. Boshin tekemä kuitenkin. Edelleen vuotaa ohjaustehostimen putket. Sitä eivät saaneet kuntoon takuuna koskaan D:lla. Eli onhan noita -07 ollut kun on noita ekoja ja kaikki lastentaudit.

PASANEN MIKKO 14.12.2013 22:41

Terve Jouni kyseli Ducaton 'räjäytyskuvia'. Jos olisi venäjän luku-ja ymmärrystaitoa saisi nuista venäläisten tekemistä 'räjäytyksistä' aika paljon vinkkejä. Josko ei polttoaine järjestelmistä, niin ainakin monista muista kohteista. Kuvia klikkaamalla kohde 'räjähtää' vielä enemmän hajalleen, kuten myös otsikoita klikkaamalla avautuu kukin kohde autosta. Eli tuosta linkistä...... http://autogroom.ru/fiat/types/D06

MÖTTÖNEN JOUNI 14.12.2013 22:50

Kiitoksia Mikolle linkistä, noista kuvista on luultavastikin tulevaisuudessa hyötyä :) Tämä vaikuttaa kyllä pahasti tuolta Urpon kertomalta korkeapainepumppuvialta. Tarkistin tänään vikakoodit, ei koodeja, ei pala vikavaloja ja yleensähän halkeamat "elävät" lämmön mukaan. Täytyy tutkia kunhan sää sallii tai saan auton jollekin halliin.

LAURILA PETRI 14.12.2013 23:21

Osaiskohan viisaammat kertoa , tarviiko tuo @timppan linkin kaasuläppäkotelo vielä sen johtosarjan pätkän erikseen , vai käykö auton oma piuha suoraan tähän koteloon .

http://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-Ducato/Fiat-Ducato-Typ-...

KÄRKI KAARLO 15.12.2013 08:58

kaverilla rupes pa- suod. vuotamaan kesken ajon. kantta kiristämällä pääs jatkamaan matkaa. olen vaihtanut joka vuosi suodattimen ja laittanut kunnon raskaan kaluston vaseliinia reilusti tiivistimeen ja kiristäny penkissä hyvin, ei kuitenkaan liikaa. ei ole vuotoja ollu. onneks. multijet -08. -kk.

HAAPANEN TIMO 15.12.2013 09:00

Tarvitsee johtosarjan. Sama firma myy Ebayssakin molempia. http://www.ebay.de/itm/Drosselklappe-Drosselklappenstutzen-inkl-Kabelbaum-Fiat-Ducato-Typ-250-2-3-D-/380675601843?pt=DE_Autoteile&hash=item58a208b5b3

@timppa

AALTONEN JUKKA 15.12.2013 10:05

Ohjaustehostimen putken vuodosta haluaisin kommentoida sen verran että itselläni v.07. Eivät saaneet uutena vuotoa korjattua. Vaihdoin itse pumpulta lähtevän painepuolen putken (ohuempi) kuparitiivisteen (tiivisteessä vaikeasti havaittava painuma). Vuoto loppui. Takuuhuollossa ilmeisesti yritetty vain kiristää.

MÖTTÖNEN JOUNI 15.12.2013 12:32

Nyt kun pakkanen laski niin pääsin katsomaan auton alle ja kyllä se nafta näyttää tulevan pumpun seudulta. Onkohan kellään heittä arviota pumpun hinnasta ja työn hinnasta vai onko millainen homma tehdä itse?

KOCK REINO 15.12.2013 12:39

Kraftstoffhochdruckpumpe

Kraftstoffhochdruckpumpe

Art.-Nr.:1840041 OE Nummer: 504245256 Fiat Ducato 2,3 JTD Typ 250 Iveco Daily 2,3 HPI ab Bj,2006

Lieferzeit: 3 Werktage

749,00 EUR

( inkl. 19 % MwSt. zzgl. Versandkosten Augustin Group Saksa työn hinta en osaa sanoa.

MÖTTÖNEN JOUNI 15.12.2013 13:25

Saakohan noihin pumppuihin varaosia, on meinaan aika suolainen hinta tuolla pumpulla. Hajottamotkin pyytävät vähintään 550 €. Näyttäisi vuoto tulevan pumpun päätylaipasta(laipasta jossa on sähköliitin).

HAAPANEN TIMO 15.12.2013 15:57

Tuolla on pikkuisen edullisempi: http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p4634.m570.l1313.TR0.TRC0.XKraftstoffhochdruckpumpe%09Ducato+2007&_nkw=Kraftstoffhochdruckpumpe%09Ducato+2007&_sacat=0&_from=R40

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 15.12.2013 klo 16:21:18 Kovasti nuokin kaksi näyttävät samanlaisilta: http://www.ebay.de/itm/Hochdruckpumpe-Fiat-Ducato-Iveco-2-3-D-5801439062-0445010320-5801386698-/151062450174?pt=DE_Autoteile&hash=item232c060ffe

Ja: http://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-Ducato/Fiat-Ducato-Typ-250/1-Sofim-2-3-16-V-JTD-/Intake-exhaust-systems-Fuel-system-Filter-Packages/Fuel-pump-gasoline-pump-petrol-pump/High-pressure-pump-for-fuel::10933.html

Käyttäjän lisäys viestiin 15.12.2013 klo 16:25:16 Ei ole samanlaiset. Yksi reikä liikaa tuossa edullisemmassa. Voikohan sen tulpata.

INBERG KALEVI 16.12.2013 10:01

Paas kysyen mikko@lielahdenautokeskus.fi ja anna auton rekisterinumero ohessa. Tuovat Italiasta maahan Ducaton OE-osia mm. Toimituaikaa n. viikko. Kokemusta on.

MÖTTÖNEN JOUNI 26.12.2013 22:01

Onko kellään kokemuksia tuon pumpun vaihtamisesta itse??

VALLIUS MARTTI 27.12.2013 13:47

Yritin yksityis viestiä sinulle asiasta pumppun vaihdosta mutta et ole salinut yksityis viestiä TV Kulkuri

MÖTTÖNEN JOUNI 27.12.2013 14:10

Nyt pystyy lähettämään yksityisviestiä, ilmeisesti ko. asetus ei ole oletuksena sallittu, en ainakaan muista että olisin estänyt viestejä :)

PASANEN MIKKO 27.12.2013 16:10

Terve Löysin mielestäni tuohon kysymyksiisi sopivaa 'materiaalia'. Tuosta linkistä löytyy. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9295

VALLIUS MARTTI 27.12.2013 17:23

Tuo kuva linkin pumppu ei ihan saman lainen kuin 2,3 alkuperäinen versio joka on Bosch mutta valmistettu italiassa.TV Kulkuri

MÖTTÖNEN JOUNI 27.12.2013 17:51

Juu tuossa keskustelussa kohteena oleva pumppu ei ole samanlainen kuin otsikon autossa :)

PASANEN MIKKO 27.12.2013 18:13

Terve Joopa, arvelinkin, olisiko juuri samasta, mutta siinä juttuketjussa mielestäni viitattiin noin yleensä noiden dieselpumppujen korjauksien vaativaan osaamiseen ja tarkkuteen. "Täytyy tietää mitä pitää tehdä", oli eräs lause. Siinä juttuketjussahan viitattiin, että niitä korjaillaan jossain.

Tämä nyt ei liity näihin Ducatoihin, mutta itselläni bensakäyttöisestä henkilöautosta reilu kuukausi sitten loppui 'puhti', (autossa suoraruiskutus moottori) diaknoosi osoitti korkeapainepumppu vian, eikun uusi pumppu. Vaihto töineen 980€ !

IMMONEN TEUVO 28.12.2013 14:52

passaako kaasuläppä 21200056 Fiat Ducato 130 Multinet 130 vm -07 Kiitos

MÖTTÖNEN JOUNI 16.01.2014 14:26

No nyt olisi uusi pumppu tallin pöydällä, kun vaan jotenkin saisi paikalleen ;)

MÖTTÖNEN JOUNI 02.02.2014 17:31

Tarvitseekohan tuolle autolle kertoa pumpun vaihdosta erikseen ohjelmointilaitteella?

MÖTTÖNEN JOUNI 18.02.2014 08:12

No niin pumppu vaihdettu ja vuoto saatu poistettua, vaan käyntihäiriö senkun jatkuu.... pitänee kokeilla kiristää ja puhdistaa suuttimien liittimet :(

MÖTTÖNEN JOUNI 18.02.2014 23:34

Nyt on suuttimien liittimet kiritty ja PRF:llä putsattu, koeajolenkin perusteella sanoisin että voimme alkaa suunnittelemaan lomareissuja :) Kiitoksia kaikille vinkeistä ja ohjeista.

BERG LEIF 19.02.2014 08:35

Hyviä lomareissuja teille.

HAAPANEN TIMO 19.02.2014 18:22

Poikkesin vakiokorjaamolla kun volkkarista hajosi ohjautehostimen pumppu. Pihalla seisoi uuden korimallin Ducato. Omistaja ei ollut kayttänyt auto vuodenvaihteen tienoilla pitkään aikaan, sitten talven pakkasjaksolla yritti käynnistää. Joulun sateilla oli vesi valunut jakohihnaan ja pakkasella tietty jää katkaisi remmin. Remonttia ei saatu tehdyksi kun kaikki ruosteiset kannenpultit katkesivat avausyrityksessä.

Kannattaa katsoa ne koneen päällä olevat muovisuojat tarkkaan.

Passatti oli hallissa ilman konetta. Ei ollut ymmärretty laittaa viimasuojaa, huohotin jäätyi, ja sitten suli, sulanut vesi männän päälle ja kiertokanki mutkalle.

Sprintteri, ajettu n. 50 000 ilman konetta. Kylmällä koneellä heti täyteen vetoon ja mäntä halki.

Järkeä mukaan.

@timppa

AHJOS TIMO 20.02.2014 13:11

"Sprintteri, ajettu n. 50 000 ilman konetta."

??? :)

HAAPANEN TIMO 20.02.2014 16:35

''Sprintteri, ajettu n. 50 000. Ilman konetta. Kylmällä koneellä heti täyteen vetoon ja mäntä halki.'' :))

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.