talvisäilytys ja korvausilma

VÄNTTINEN ILKKA 12.12.2013 21:27

Hei tietäjät,

Olisi pari kysymystä.

Kannattaako asuntoauton asuintilaa ylläpitolämmittää talven ajan siten että lämpö on vähän yli 0 asteen kun ei välitetä sähkön kulutuksesta. Vai onko parempi antaa olla kylmillään.

Miten toimii puoliintegroidun auton korvausilman saanti kun ei löydy mistään ko.aukkoja. Tuleeko korvausilma ajohytin puolelta jostain vaikka hytti on aika hyvin lisäeristetty. (auto Euramobil Profila)

Kiitos vastauksista.

EEROLA TEEMU 13.12.2013 00:24

Kirjoita "viestihakuun" sana: talvisäilytys, niin aiheesta löytyy monta ketjua.

HAAPANEN TIMO 13.12.2013 08:52

Näköjään ei ole ovessakaan ritilää kuten aika useasti. http://supermarket.fi/id/0121974

Eiköhän ilmaa tule jostain tilalle koska kattoluukuista kuitenkin ulos menee.

Omasta autostani olen ovessa olleen ylimitoitetun aukon tukkinut, eikä raikkaasta ilmasta ole puutetta ollut. Ohjaamon lämppäristä pääsee hyvin tulemaan ellei ole sisäkiertoa kääntänyt päälle.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 13.12.2013 klo 09:01:06 Samassa hinnassa tuo esimerkin auto kuin saksalaiset kaverinsa http://urly.fi/aOH

Käyttäjän lisäys viestiin 13.12.2013 klo 09:02:39 Paitsi että katsoin vuosimallin väärin noista kahdesta alimmasta.

TOIVONEN MARTTI 13.12.2013 10:53

Periaate kai on se, että sisällä pitäisi koko ajan olla hiukan lämpimämpää kuin ulkona. Jotkut laittaa hienoja lämpotilaerotermostaatteja ja toiset 75-100 watin lampun palamaan koko ajan. Molemmat kai toimii eikä kosteus ole ongelma. Siis lämpötilan ei tarvi olla plussan puolella, riittää kun on enempi kuin ulkona.

Noita tuuletusreikiä löytyy kai ainakin jääkaapin alta, kaasujääkaapin mahdollisen vuodon varalta on latiaan tehty tuuletusaukko, mahdollisesti myös hellan ja lämppärin alle. Niistä on sitten raot niin että ilma pääsee kiertämään. mot

PASANEN MIKKO 13.12.2013 12:04

Terve https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=40111508

Suosittelen ketjun aloittajaa 'selailemaan' tuosta linkistä avautuvan juttuketjun! Siinäkin kyllä aihe hieman 'rösyilee' sinne/tänne, mutta on siellä hyviä vinkkejä. Oma mielipiteeni tuosta 'vähäisen' lämpötilaeron pitämisestä autossa tai vaunussa on tarpeetonta, voi jopa olla tuhoisaa (huom. kastepiste).

HAAPANEN TIMO 13.12.2013 12:50

Joissain vanhemmissa autoissa ( esim. Hymerin jotkut mallit) oli jääkaappin taus erottamatta asuintilasta, sellaisissa ilmaa tuli kyllä yli tarpeen.

En millään usko -06 autossa näin olevan. Itsellä -01 eikä ensimmäistäkään reikää missään oven turhaa ritilää lukuunotamatta.

@timppa

HYTÖNEN JUKKA 27.12.2013 18:36

Olen pitänyt vaunussa ja nykyisessä autossa koko ajan lämmöt päällä +12 astetta talvisin eikä ole koskaan ollut mitään sähkö-ja kosteusongelmia.

LEPOLA SAKARI 27.12.2013 20:13

Minä säilytän täysintegroitua Rapidoa isossa pressuteltassa, kaikki ikkunat ja kattoluukut vähän raollaan eikä mitään lämmitystä. Ilma kiertää hyvin eikä minkäänlaista kosteusongelmaa näytä olevan. Teltta on niin iso ( 9x4,5x3,5 m) että siellä on hyvä ilmatila. Pari kosteudenpoistajaa on myös sisällä autossa. Autoa ennen meillä oli Hobby 5600 vaunu kausipaikalla ja siinä pidettiin jatkuvasti pieni peruslämpö päällä. Hyvin toimi sekin ratkaisu, ainoa murhe oli katolle ja päätyihin kertyvä jää kun lämpöä kuitenkin valskasi ja lumi suli ja jäätyi kovemmalla pakkasella. Ei siitäkään suurta haittaa ollut kun riittävän usei tyhjensi lumet katolta.

KOTILAINEN ISMO 27.12.2013 21:11

Integroitu Flair on nyt ollut plussan puolella yhteensä noin viisi vuotta. Alde pitää talvella lämmön kuudessa asteessa. Hyviä puolia on se, että kosteutta ei kerry ja vempeleet toimii vuodesta toiseen. Auto on aina lähtövalmis reissuun. Huono puoli on katolle kertyvä jää, eli lumi pitää nuohota katolta säännöllisesti jos aikoo välttyä paksulta jääkerrokselta keväällä.

EEROLA TEEMU 27.12.2013 21:39

Kas, tuosta Mikon antamasta linkistä löytyi omakin arvio talvisesta lämmitystarpeesta vuodelta 2008. Samana on ajatukset pysyneet, että "voihan kukin lämmittää sitä autonsa sisäilmaa ihan miten haluaa", mutta saako siinä rahalle vastinetta? Edelleen voin sanoa, että ulkoilmassa seisovaa, sinne tarkoitettua m- autoa en ryhdy suotta lämmittämään, ennen kuin on matkaan lähtö edessä. Minulle nuo autot eivät ole koskaan olleet niin rakkaita, että niihin ylimääräistä huomiota tai rahaa uhraisin. Toisaalta ne on jo vuosikymmeniä näyttäneet, että hyvä ilmanvaihto riittää.

VÄLIAHDE JUSSI 28.12.2013 15:24

Siitä on toitotettu paljon kun, tuuletus pelaa ei huolta olkoonkin vaunu ihan kylmä, mutta lämpöä ei siellä saa olla ilman tuuletusta, eli kaikki turhat peittelyt ja lämitykset pois.On ihan eri asia kun,siinä asuttaa ympäri vuorokautisesti kuten mm.Rinteillä ollessa silloin,lämmöt on hyvä jatkuvasti olla päällä.

KÄRKI KAARLO 31.12.2013 09:18

meidäkin autossa on liian suuri ilmanvaihto ritilä ovessa ja rengasmelu tulee sieltä. olen miettiny tukkia aukon. mites Timo laitoitko ulkopuolelta tukkoon ?

HAAPANEN TIMO 31.12.2013 09:35

Huomenta! Tulinkin tähän juuri sopivasti. Solumattoa laitoin palasen sinne ulko- ja sisäritilän väliin.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.