Ducato multijet 100 ei käynnisty avaimella ....

ELO JARMO 05.12.2013 15:44

mutta, Jump startista konesalin puolelta kun antaa toisesta akusta virtaa niin lähtee avaimella käyntiin, kokeiltu sekä toisen auton akusta, että irtonaisella lisäakulla ja toimii.

Sulakkeet, ihan kaikki konesalista että sisältä kuskin edestä käyty läpi ja ne kunnossa, missä/mikä muuten tuon startin sulake on, ohjekirjahan ei sitä tietenkään suoraan kerro?

Akku 110 Ah, ladattu fiksulla Ctek-laturilla 160Ah asti, tosi hieno peli muuten, suosittelen kaikille Motonetistä ainakin löytyy, pienempää ja isompaa mallia myös löytyy, akun koon mukaan. Saattaahan tuo akku tietysti olla oikosulussa, vaikka kaikki muut toiminnot toimivat ja valot esim, täysin kirkkaana, mutten viitsi heti ostaa uutta, ennenkuin saan sähkömiehen paikalle varmistamaan asian.

Kellään neuvoa tai kuvaa, mistä löydän konesalin puolelta mikä johto menee starttiin, kysyn siksi, että tilaa tuolla on tavan mukaan aivan liian vähän, jotta heti näkisi!? Saati saa edes kättä kunnolla perille! Purkamatta siis heti koko autoa osiin. ;-)

KARVINEN ISMO 05.12.2013 16:06

Akkukotelossa Kuljettajan jalkojen alla on muutama iso sulake, oletko takistanut ne?

KAUPPI ERKKI 05.12.2013 16:25

Akun maadoitus on laitettu runkoon siihen akun viereen, jos ja kun auto starttaa konehuoneen puolelta toisella akulla niin kytketkö silloin maadoituksen moottoriin vai runkoon alkuperäisen akun maadoitus moottoriin kannattaa ensiksi tarkistaa.

ELO JARMO 05.12.2013 17:56

Akkukotelosta löysin yhden sulakkkeen, täytyy katsoa onko siellä useampi?

ELO JARMO 05.12.2013 18:01

Maadoitus lienee kunnossa, ainakin puhdistin akun navat ja tuo maakaapeli (miinus) suorastaan loistaa puhtauttaan. Moottoritilassahan on se oma "miinustappi" johon kaapeli laitetaan eli sillä kait menee runkoon, oletan?

Epäilen tosiaan itsekin kaapelointia, mutta siis tuota johtoa joka menee starttimoottoriin. En vain löydä sitä moottoritilasta.

RIIKONEN MARTTI 05.12.2013 18:32

onko siinä korkeapainepumppu mulla kävi sillain että ei pyörittäny aputartilla lämmitin sisätilanlämmittimellä polttoainesuodatinta kyllä lähti heti

VARIS KARI 05.12.2013 19:21

Moottorin ja korin välinen miinus (maa ) kaapeli ?

ELO JARMO 05.12.2013 20:40

Kiitos, jo monta ehdotusta tuosta, katson sen vielä uudelleen.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.12.2013 klo 22:58:53 EDIT: "maadotuksen siis"

KATEISTO EERO 06.12.2013 12:01

Olen ladannut seisonnassa olevaa Pösseliä ihan vaan siitä, mistä asunto-osankin akkua ladataan. Kyljestä latautuu myös käynnistysakku, mutta jostain syystä ei ihan täyteen. Voiko tuon sitikan käynnistysakkua ladata moottoritilasta ja mistä sieltä?

VÄLIAHDE JUSSI 06.12.2013 13:05

Meidän emänän autosta avaimen siru meni rikki eikä, sen takia lähtenyt käyntiin. Auto on hänellä pikku citikka. Suuri asia on jos nämä Fiiatit saa käyntiin,saatikka että,pääsisi edes johonkinpäin.

KAUPPI ERKKI 06.12.2013 13:15

Kirjoitin tuossa ylempänä että tarkista rungon ja moottorin välinen kaapeli voihan se akun viereinen maa kaapeli kiltää uutuuttaan mutta se toinen kaapeli millä maadoitus siirretään moottoriin on siellä ilmanputsarin luona ja on vaihdelaatikossa kiinni ja siitä runkoon, mutta voit kokeilla laittamalla kaapelin siitä konehuoneen maadoitus tapista joka on rungossa suoraan moottoriin kiinni jo auto sitten starttaa niin vika on maadoituksessa siinä laatikkoon tulevassa maa kaapelissa

LAINE MARKKU 06.12.2013 15:46

Viime talvena Fiat Multijet 2011 oli kylmävarastossa 2 kk eikä virta riittänyt käynnistykseen vaikka akkumittarin mukaan sitä piti olla. Kuului vain napsaus. Lataus ei myöskään onnistunut konetilassa olevan latausyhteyden kautta vaan täytyi ladata avaamassa akkukotelo sisätilassa, ja sitä kautta akku latautui.

KAUPPI ERKKI 06.12.2013 17:06

Siitä läpän alla olevasta jump startista siinä on välivaihe kisko akun ja starttimoottorin välillä siitä on puolta lyhyempi matka starttimoottorille kuin akusta joka on siellä jalkatilassa siksi auto saattaa käynnistyä paremmin kun virta häviö pienenee starttimoottorilta sama piuha jatkaa laturille joten minun vähäisen järjen mukaan lataus pitäisi myös onnistua verkkolaturilla jump startista koska laturinkin virta kulkee sen kautta.

HAAPANEN TIMO 06.12.2013 18:34

Mikä on akkumittari?

@timppa

ELO JARMO 08.12.2013 22:56

Kiitokset vastauksista, tarkistelen vielä kaikki nuo edellä ehdotetut asiat, jos osaan. Taitaa olla huollon paikka kuitenkin. Mikäs on lähin hyvä sähkökorjaamo Vantaalla?

Lataus ei kuitenkaan jostain syystä onnistunut Jump startista, vaikka minunkin käsitykseni mukaan pitäisi, ja vaikka siitä moottori lähtikin käyntiin? Ja yleismittarilla näyttää siihen latauksen kyllä toimivan.

Taitaa olla akku täysin rikki ja vaikka laturi ei sitä siis näytäkään!

ELO JARMO 08.12.2013 22:58

Jussille, höpö höpö, lähteehän tuo käytiin ja kulkee, vaikka ei käynnisty siten kuin pitäisi! ;-)

HYTÖNEN RAIMO 09.12.2013 00:05

Jos akku on viallinen (esim. oikosulku) se C-Tek ei lataa sitä (vikavalo syttyy). Paras keino akun kunnon toteamiseksi on yleismittari, jolla mittaat akun navoista jännitteen (oltava yli 12 V).

Eikä se C-Tek:ään viaton ole - itsellä yksi sellainen sanoi työsopimuksensa irti - tietty heti takuuajan jälkeen - yllättäen ja tilaamatta. No ostin tilalle tarvikeliikkeesta vastaavan, mutta yli puolta halvemman halpistuotteen (muistaakseni joku CXR tai sinnepäin) joka toiminut yhtä hyvin kuin C-Tek, mutta siitä poiketen toimii edelleen.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.12.2013 klo 00:08:43 Siis viallista akkua ei lataa mikään laturi (tai tarkasti ottaen lataa, mutta akku ei ota virtaa vastaan).

TOIVONEN MARTTI 09.12.2013 10:11

Sama juttu, Raimo, C-Tek sanoi työsopimuksensa irti alle parin vuoden käytöllä. En jaksanut reklamoida mutta hiukan harmitti, olin odottanut sen hintaiselta vehkeeltä parempaa kestävyyttä. mot

Käyttäjän lisäys viestiin 9.12.2013 klo 10:15:35 Niin ja aloitajan vikaa veikatessa kallistun maadoituksen suuntaan. Katselin tuossa omassani johtoja jokin aika sitten ja sekin joka tuli akun miinusnavasta moottoriin oli kyllä aika pahassa kunnossa, hapettunut ja syöpynyt vaikka liitos näyttikin päältäpäin hyvältä. mot

ELO JARMO 09.12.2013 21:14

Tuo akku on kunnossa, juuri mittasin päivällä 12,74V tuon lataamisen ja parin päivän seisomisen jälkeen, eli tuolla kyllä pitää lähteä käyntiin.

Mutta, auto meni nyt pajalle, kerron lisää kun tiedän missä vika.

Itse veikkaan johdotusta starttimoottoriin, koska siis kaikkii muu pelittää, eikä akku tyhjene?

ELO JARMO 09.12.2013 21:21

Niinpä, ei kait nykyään saa oikein mitään kestävää mihinkään, kumma juttu! Eikä tuo Ctek meilläkään mihinkään "tuotantokäyttöön" tule, seuraavaksi varmaan yksi moottoripyöran akku nyt talvella kerran ja kevällää uudelleen. Saa siten nähdä kauanko tuo Ctek kestää, ei taatusti yhtä kauan kuin vanha isältäni aikaaan perimä Pallo-Salama. Tosin eihän siinä ollut kuin kaksi asentoa 6V tai 12V mutta hajosi sekin sitten yli 30 vuoden jälkeen, mutta olikin käyttämättä varmaan viimeiset 10 vuotta. :-)

HYTÖNEN RAIMO 09.12.2013 23:03

Eipä tuo ollut minullakaan juuri kovemmassa käytössä. Ykskaks vain teki harakirit ja edessä oli merkin vaihto. Ei harmita niin paljon kuin C-Tekin rikkoutuminen kun on yli puolet halvempi. Ja on jo nyt kestänyt pitempään kuin se edesmennyt ruåtsalainen.

Eikä nykyisin enää tehdä kestäviä tuotteita - eihän kauppa käy jos ne kestäisivät jonkun kolmekymmentä vuotta, kuten esimerkiksi wanhan hywän ajan jääkaapit. Tämmöseksi on maailma mennyt.

ESKOLA PENTTI 10.12.2013 05:24

Ei se valmistajan vastuu pääty hetikään takuuajan jälkeen! Olisivat varmaan ruotsalaiset hoitaneet laitteesi kuntoon, kunhan olisit ottanut yhteyttä?

Takuuhan on valmistajan myöntämä "vapaaehtoinen" turva?

HALINEN HARRI 10.12.2013 12:33

Useimmiten se takuuaika on sama kuin lakisuojainen ostajan turva josta kauppias käyttää tunnetumpaa sanaa "takuu". Joskus tarjotaan takuuksi lyhyempää aikaa kuin em. ostajan turva. Mm. televisioissa ja joissakin kodinkoneissa on vieläkin vuoden takuita. Kannattaa asiaa miettiä sen kautta mikä on ostaessa oletettava minimi käyttöaika.

ELO JARMO 16.12.2013 11:46

No niin, selvishän se, starttimoottori uusiksi ja samalla se iso sulake 250 mA joka oli palanut.

KAUPPI ERKKI 16.12.2013 18:53

Vaihtoivatko ensin startin ennenkuin huomasivat että pääsulake olikin palanut, meinaan vaan kun sinä kirjoitit että jump startista lähti hyvin käyntiin niin mitä vikaa startissa sitten oikein oli Kun siitä konehuoneen jumpista on suora yhteys starttiin,että näin toimien ohitetaan juuri tuo pääsulake ja silloin autosi lähti käyntiin. Paljon puhutaan että Ducaton startti ei kestä vajaalla akulla starttaamista saati sitten sitä että käytetään vebastoa esilämmitykseen jolloin akku on vielä tyhjempi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.