Apua tarvitaan!

TOIVONEN MARTTI 25.11.2013 21:17

Ducato 2.8 vuodelta 2001, yhteispaineruiskulla. Ajonesto ei mene pois päältä ja hehkun merkkivalo palaa. Startti kyllä pyörittää iloisesti.

Ollut tätä ennen viikon verran paikallaan. Asunto-osassa sähköongelma eli hupiakku oli kyllä täynnä mutta ebl99 tulkitsi sen tyhjäksi ja katkaisi 12v. sähköt. Irrotin ajoakun miinusnavan kaapelin ja putsasin siihen tulevien johtojen liittimet koska hupiakun maadoitus oln ilmeisesti hoidettu sitä kautta, ts. autosta oli kokonaan sähköt pois. Myös irrottelin ja laitoin paikalleen kaikki akun lähellä olevat isot sulakkeet tarkistaakseni ne. Tämän operaation jälkeen kokeililn vielä käynnistää autoa ja tällöin vika ilmeni.

Olen nyt tsekannun kaikki poisottamani sulakkeet että ovat kunnolla paikoillaan tsekannut sen tappokytkimen joka kolarin sattuessa katkaisee moottorin virran irrotellut ja pannut paikalleen ajoneston keltaisen boksin liittimet imenyt peukaloa hyvän tovin miettien missä voisi olla vika

Siis hehkun merkkivalo palaa eikä sammu, lämpöä on komeat 15 astetta joten ei kai hehkun pitäisi toimia. Voiko siinä olla jotain vialla?

Siis kun virran panee päälle tapahtuu jonkinlainen systeemin tarkistus ja jos se menee läpi sammuu ajoneston codevalo ja moottorinohjaus antaa luvan käynnistyä. Ehdotuksia siitä mikä voisi olla pielessä?

mot

HALINEN HARRI 25.11.2013 21:37

Nyt en ole ollenkaan varma mutta olisiko jo aiemmin ollut esim. 1 hehku rikki ja nyt mennyt toinen? Periaatteessa pitäisi käynnistyä tuossa lämpötilassa mutta täytyisi tietää valvooko useampaa hehkupimeyttä ajonesto. Hehkujen liittimet?

HJELM ARTO-VEIKKO 25.11.2013 21:45

Minulla työ jumperissa 2, 8 2004. Starttaa hyvin mutta ei käynisty kuin pitkällä pyörityksellä. Ajattelin ettei vika ole hehkuissa kun se on ennen lähtenyt käyntiin ilman hehkutusta vastaavissa keleissä. Webastolla vartissa käynnistyy hyvin. Minäkin tarttisin vähän neuvoa.

Jelmi

LATVALA MARKO 25.11.2013 21:47

Kokeileppa toisella virta-avaimella käynnistää siis vara-avaimella.

VÄLIMÄKI JARMO 25.11.2013 21:55

Arvaisin että hehkuja pimeenä,itellä kävi näin pari talvee sitte,keväällä aloin vasta ihmettelemään miksi ei käynnisty vaikka on jo lämpöasteita,no viidestä kolme hehkua oli pimeenä. JV

TOIVONEN MARTTI 25.11.2013 21:59

Tsekkaan hehkujen liittimet. Vara-avainta on kokeiltu, sama tulos. Senverran vielä vikadiagnoosiin että tuntui kotomaasta lähdettäessä pari kertaa kuuluvan outo sirisevä ääni koneesta varsinkin kylmänä. Lämpimänä ääni sitten hävisi. mot

HAAPANEN TIMO 25.11.2013 22:00

Saatko hehkujen johtoja irti yksi kerrallaan. Johto irti, vaimo hehkuttamaan, ja itse katsot kipinöikö ko. hehkun johto kun kevyesti koskettelet sillä tulpan päätä hehkutuksen aikana. Ellei, pimeä on.

@timppa

ps. kipinöinti on melko vaatimatonta, kirkkaassa valossa ei ehkä näy helposti.

TERVASMÄKI MARKKU 26.11.2013 07:40

Tarkasta sulakkeet siitä "hanskalokeron" sulakerasiasta! Voi olla löysö kosketus. Kokemusta on..

MERIKALLIO VELI-PEKKA 26.11.2013 10:18

Uskaltaisiko varovasti ehdottaa Martille, mitä tuollaisessa tilanteessa itse tekisin, varsinkin lomareissussa, tilaisin paikalle ammattimiehen.

HJELM ARTO-VEIKKO 26.11.2013 11:07

Alustavasti tutkin, hehku imusarjassa. Releelle tulee paksu sähkö mutta ei jatka eteenpäin,ohjaus sähkö mittarilla 8 voltin luokkaa,ei naksu rele.

Jelmi

HALINEN HARRI 26.11.2013 12:18

A-V. Entäs mikä jatko kunnostukseen?

TOIVONEN MARTTI 26.11.2013 12:38

Niinhän se on Veli-Pekka että ammattimies kannattaa kutsua. Minäkin jo soittelin tiepalveluun ja varmistin miten pitäisi menetellä. Sanoin kuitenkin että ennenkuin hankitaan ammattiapua katson vielä kaikki sulakkeet ja tsekkailen muutenkin ettei vika ole idioottimainen.

Ja olihan se. Sulake laitettu huonosti paikalleen.

Ohjelmoinnin kanssa puuhastelevilla on kultaisena sääntönä: jos se toimii älä koske siihen. Asunto-osan sähköongelmaa hakiessani olin tsekannut akun lähellä olevia sulakkeita ja aiheuttanut itse tuon vian. Käsikopelolla sulaketta paikalleen laittaessa se oli mennyt huonosti ja vasta toinen tarkastus paljasti.

Kiitos vielä vikaehdotuksista, niiden avulla tutustuin autooni paremmin! Tulevia ongelmia on varmasti helpompi ratkoa. mot

KUJANPÄÄ MARKKU 26.11.2013 21:00

Buenoo, jotta kaikki toimii. Olisko ollu syytä kiinnittää ajoissa huomioo tohon ebl99:n. Ja saattaa sen toiminnallisuus ja kalibrointi Oortin pilvien tasolle.Olis ehkä ratkaisut ongelman joutuisammin. Hyvä noinkin.

HALINEN HARRI 27.11.2013 13:12

Niinhän se on että autotehtailla on erikoismiehet sitä varten että sulakekotelo saadaan paikkaan josta sitä ei näe sekä sijoitus muös siten ettei sulakkeisiin yllä kuin sormenpäillä puhumattakaan että pystyisi puristamaan sulakkeesta otteen. Sulakepihditkin pienenevät vuosittain materiaalisäästön vuoksi. (Nykykyään enää alle 5 cm).

SALMI JONI 27.11.2013 20:38

Jos en nyt väärin muista yhden sulakkeen palaminen aiheuttaa kyseiset ongelmat. Sen perässän esim.Huohottimen lämmitys joka polttaa sulakkeen.Itsellä kyseinen vika jo kahdessa autossa.Johto irti ja uusi sulake.Niin pääset ainakin toistaiseksi matkaan.Järjetöntä laittaa yhden sulakkeen perään näin suuresti käyntiin vaikuttavia toimintoja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.