Mystinen vika
MÄENPÄÄ JUHANI
22.11.2013 08:57
Fiat temppuilee! Nyt kolmannen kerran sekoilee. Kotipihasta ajettu noin kilometri, niin syttyy Hill holder varoitusvalo. Jäähdyttäjän puhallin alkaa huutaa täysillä ja vaihteisto vaihtaa lonksahtaen (robotti ).Kun auton pysäyttää ja sammuttaa moottorin jää flekti pyörimään täysillä ja sammuu vasta, kun auton käynnistää uudelleen.Tämän jälkeen auto toimii taas normaalisti. Vain vikavalo jää palamaan.
Korjaamolla antaa vikakoodin lämpötila-anturille, joka vaihdettiinkin uuteen . Mutta vika ei korjaantunut. Auto on taas korjaamolla, missä aikovat tutkia johtosarjat ja ohjainboxin. Auto on 35000 km ajettu vm 2012 automaatti 3 l:n koneella.Nyt kysynkin onko kenenkään autossa ollut vastaavaa ongelmaa ja mistä vika voisi johtua?
KOSKINEN JANI
22.11.2013 10:23
Ei nyt aivan samoja oireita mutta flektien puhaltelua jne on aiheuttanut muutkin vastaavilla moottorinohjaimilla olevat autot jos on käytetty moottorinlämmitintä ennen ajoonlähtöä.
Eli onko ollut lohkolämmitin tai vastaava kiinni?
KYLMÄNEN PAAVO
22.11.2013 12:11
Minulla oli kesällä 2,3 l Dukatossa vm 2008, 26 tkm ajettu, myös ihmeellisiä vikoja. Kone ei sammunut vaikka avaimet otti pois, flektit huusi täysillä, lukitukset temppuili. Lopuksi ei lähtenyt lainkaan käyntiin.
Oli hyvä sähkömies Raskoneella.
Todettiin virtalukon pohja vialliseksi ja konepellin alla olevan sulakepohjan yksi AMP-liitin oli kuumentunut, jotta muovipohjaa oli sulanut. (kai löysä liitos)
Tilattiin uudet Saksasta projekti 1850€ ja nyt on pelannut 32 tkm saakka hyvin.
t. Boxstar
HALINEN HARRI
22.11.2013 13:38
Tuo Janin epäily.
Itselläni oli yksi diesel jossa lohkolämmitin oli lähellä anturia joka antaa tietoja moottorin lämpötilasta. Liian pitkä lohkolämmittimen päälläolo aiheutti jos jonkinlaisia vikatietoja.
Kun ajoi jonkin aikaa (kiertoa jäähdytysvedessä) ja sammutti moottorin niin käynnistettäessä viat olivat kadonneet.
MÄENPÄÄ JUHANI
22.11.2013 13:51
Viimeksi kun vika ilmeni oli Eeberi päällä ennen ajoon lähtöä n.0,5 t. Mutta niin se on ollut monta kertaa ennenkin, eikä kyseistä vikaa ole tullut.Auto on jokapäiväisessä ajossa ja ensimmäisen kerran vika ilmeni n. 3 vko sitten. Sen jälkeen viikon välein ja auto on nyt kolmatta kertaa korjaamolla. Onneksi on vielä takuu voimassa!
KINNUNEN RAIMO
22.11.2013 16:00
CAN-väylätekniikkaa sisältävissä autoissa flekti käynnistyy aina silloin kun tulee sellainen vika, joka voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen. Esimerkkejä: 1. Moottorin lämpötunnistin, hapettuma/katkos. 2.Kampiakselin pyörintänopeusanturi, hapettuma/katkos. 2. Pakokaasujärjestelmän hiukkasloukun lämpöanturit ( 3 kpl ) tai niiden yhteinen maadoitus, hapettuma/katkos. 4. Hiukkasloukun paine-eroanturi, hapettuma/katkos/paine-eroputki tukossa. Kun moottori siirtyy vian esiintyessä hätäkäytölle siirtyy automaattivaihteisto yleensä arpomislinjalle. Liitinviat nykyisissä autoissa ovat hyvin yleisiä. Liitin saattaa näyttää hyvälle mutta hapettuman väri on sama kuin liitinpinnin väri. Ohje: Kiristä aina liittimen naaraspuoli ennen yhdistämistä ja käytä liittimissä kontaktinestettä.
KÄRKKÄINEN ESKO
26.11.2013 13:05
Minulla uudessa Ducato 2,3 :ssa on ajon aikana kaksi kertaa syttynyt moottorin varoitusvalo ja ilmoitus "mäkilähtöavustin ei toiminnassa" tullut näyttöön. Autokeskus (Fiat)arveli, että syy voi olla jälkiasennetussa vakionopeussäätimessä. Säädin on sama, jota Fiatillakin asennetaan. Asennus on tarkistettu eikä siinä ole virhettä. Tarkistuksen jälkeen varoitusvalo ei ole syttynyt, mutta nyt en sitten tiedä, onko vika korjaantunut. Auto on talviunilla maaliskuulle asti. Kaikki tuntui autossa toimivan, myös mäkilähtöavustin toimi näytön ilmoituksesta huolimatta. Mitäpä asioista paremmin tietävät tahot neuvovat tällaiseen tilanteeseen?
MÄENPÄÄ JUHANI
29.11.2013 11:14
Eilen hain auton korjaamolta. Oli kalibroitu vaihteiden asennontunnistin ja tarkastettu johtosarjoja puhdistaen ja kiristäen liittimiä.Nyt Fiiatti toimii taas hienosti. Nyt ajellaan mittareita kytäten ja peläten,että pian vikavalot taas syttyy.