Milloin uusia vanha vararengas

KURVINEN ESKO 21.11.2013 08:42

Tarkistin asuntoauton vararenkaan ilmanpaineen ja huomasin, että siellähän on 13 vuotias, aivan ajamaton Misukka. Rengas on suojassa auringon ja sään vaikutuksilta. Jos joudun laittamaan sen alle niin kestääkö se rasitusta. Mitä mieltä olette, pitäisikö ostaa uusi vararengas? Kun uusin allaolevia renkaita niin ilmeisesti niistä ei kannata tehdä vararengasta, ovathan ne yleensä jo 6 vuotiaita.

Kokemuksia ja mielipiteitä kokeneemmilta karavaanareilta ja tietysti myös rengasalan miehiltä ja naisilta, kiitos. Terv. EKu

TERVO JARI 21.11.2013 18:27

Aluksi kopiota, kun linkityksessä tulee "koko maailma" josta kaivaa tietoa . . .

Nokia renkaan sivuilta:

Kuinka kauan renkaat kestävät?

Renkaalle on vaikea määrittää mitään tiettyä maksimikäyttöikää, koska renkaan kuluminen ja ikääntyminen riippuvat monista eri tekijöistä; esimerkiksi renkaan kulumisnopeus on 4-5 kertaa suurempi keväällä kuin loppukesästä. Kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan käyttöiäksi suositellaan enintään 6 vuotta ja renkaan maksimi-iäksi suositellaan enintään 10 vuotta. Uusina renkaina voidaan myydä enintään 5 vuotta aiemmin valmistetut renkaat, koska renkaat säilyttävät oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa 5 vuotta. Renkaat tulee säilyttää kausien välissä viileässä, pimeässä ja kuivassa tilassa. Lue lisää renkaiden oikeasta varastoinnista osoitteesta http://www.nokianrenkaat.fi/oikeavarastointi. Turvallinen minimiuransyvyys talvirenkailla on 4 mm. Emme suosittele talvirenkaiden (M+S) käyttöä kesäolosuhteissa. Renkaat eivät saa olla kosketuksissa liuottaviin aineisiin, kuten öljyyn, bensiiniin tai voiteluaineisiin.

Toinen linkkinä:

http://vianor.fi/rengastietoa/rengasfaktoja/renkaiden-ikaantyminen/

Tuossa muutoin vanne/rengas asiaa . . .

http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php

Turha kysellä kokemuksia/mielipiteitä, tuskin ne kuitenkaan perustuu tutkittuun totuuteen mutua/vatua kaikki tyynni.

Nuot edellä laittamani tietolähteet "vastaavat huutoon" . . .

KURVINEN ESKO 21.11.2013 20:00

Kiitos Jari linkeistä! Tulin siihen tulokseen, että täytyy hankkia uusi vararengas. Eihän sitä enää ole kaikissa uusissa autoissa mutta olen niin vanhanaikainen, että minulla se pitää olla. Terv. EKu

JANHONEN MATTI 21.11.2013 20:14

Itse pitäisin sen kyllä edelleen vararenkaana. Ei renkaat ole niin huonoja kun annetaan ymmärtää. Vallankin kun vararenkaan rooli kun on olla vain vararengas rajoitetulla kilometrimäärällä ja jopa nopeudella.

KURVINEN ESKO 21.11.2013 20:53

Tottahan renkaiden ikää määritelleissä linkeissä on mukana myös kaupallinen vaikutus. Tietysti olisi hiukan hankala tilanne jos joutuisi ottamaan renkaan käyttöön ja sekin poksahtaisi jossakin pääteiden ulkopuolella. Nykyään renkaat ovat kestäviä, harvoin on rengasrikko sattunut kohdalle. Pitää painia vähän aikaa vaihtoehtojen välillä, ei kyllä houkuta laittaa rahaa seisomaan renkaaseen, jota ei mahdollisesti tarvitse koskaan. Mutta sitten se riski jos .... Kiitos kommenteista! T. EKu

TERVO JARI 21.11.2013 21:07

Kumikorjaamolle "hattu kourassa", nopeasti miltei loppuun asti ajettu pakun rengas vararenkaaksi. Rungolla ikää 1-3 vuotta, pintaa vielä sen verran että kelpaa vararenkaaksi.

Luotettava valinta.

Omassa as-autossani on nyt vararenkaana edellisestä rengas-sarjasta paras rengas, ikää rungolla n.6 vuotta.

Ennen edellisen rengas-sarjan loppua oli vararenkaana vuoroin talvi rengas/kesärengas vuodenajasta riippuen, alkuperäinen vararengas oli varastossa.

Alkuperäinen vararengas oli ollut edellisen omistajan aikana alla "kierrossa" ja oli 1997 valmistettu, siinä syy etten sitä mukana völjännyt.

Tuliko ymmärettävästi "ulos" ?

KURVINEN ESKO 22.11.2013 10:18

Tuli ymmärrettävästi ulos, kiitos.

Pitää käydä paikallisessa liikkeessä jos heiltä löytyisi passeli, käytetty rengas. Se ei varmaankaan maksa paljoa, jos ollenkaan.

Jos ei ole sopivan kulunutta ja ikäistä niin otan ehdottamasi kesä/talvitöppösen kiertoon vararenkaaksi. Kumpikin menee lyhyen matkan vaikka on väärän kelin rengas. Niinhän minulla on nytkin se alkuperäinen kesätöppönen vararenkaana talvella. Terv. EKu

EEROLA TEEMU 22.11.2013 17:30

Vararenkaan tarve on aika teoreettinen, mutta en siltikään lähtisi pitemmälle matkalle ilman sitä. Olen ajellut m- autoilla n. 500 000 km lähes 40 v aikana ja 2 kertaa on rengas hajonnut. Viimeksi viikkoa ennen kuin DDR yhdentyi Liittotasavaltaan, siis yli 20 v sitten matkalla Berliinistä kohti Lyybekkiä. Siihen aikaan ei mitään 6 v määräaikoja tiedetty, saati noudatettu, vaan renkaat ajettiin loppuun. Usein silestonet pinnoitettiin jopa asiakkaan viemiin runkoihin, joilla saattoi olla ikää n- vuotta. Toki runko tarkastettiin, että on kunnossa.

En mitenkään ryhdy tai edes yritä väittää, etteikö ajamatonta 6 v ikäistä rengasta voisi heittää hylättyjen renkaiden kasaan, toki turvallisuus on tärkeä asia, mutta..... Kuitenkin; satavarmasti joku Igor tekee elämänsä löydön ja ajelee seuraavat 5-10 vuotta pakuaan sillä renkaalla..

YLINIEMI SEPPO 22.11.2013 19:33

Mitenkäs pyöränpultit jos on esim.aluvanteet alla ja vararengas peltivanteella eikös joihinkiin autoihin pijä olla erimittaiset pultit alu ja peltivanteelle.

JOKINIEMI PETRI 22.11.2013 19:41

Kyllä näin on Jos on alut niissä on yleensä ihan omat pultit,mutteri.. Vararenkasta varten pitää matkassa omat pultitmutterit

HYTÖNEN RAIMO 22.11.2013 19:49

Kyllä niitä harvakseltaan poksahtelee, itsellä viimeksi syyskuun alkupuolella viitostiellä Tapionniemessä kulkineen alla jossa ei ole vararengasta, kompressori ja paikkaussarja kylläkin. Niistä ei tosin ollut apua, sillä kulutuspinnan keskeltä oli irronnut noin viden sentin kokoinen ympyrä kulutuspintaa, kohdasta jossa edellisvuona oli paikattu kaksi ruuvinreikää.

Koska kello oli jo 16:30 ja lähin rengasliike yli kolmenkymmenen kilometrin päässä Kemijärvellä, tuli kiire. Soitto numerotiedustelun antamaan Vianorin numeroon antoi tulokseksi tiedon, että liikkeessä olisi oikean kokoinen ja tyyppinen rengas. Antoivat vielä tapionniemeläisen taksimiehen numeron, joka voisi ottaa rikkoutuneen renkaan mukaan ja tuoda sen vaihdettavaksi uuteen Kemijärvellä - lupasivat odottaa jos menee sulkemisajan jälkeen. Soitto taksimiehelle, jota odottaessa irroitin rikkoutuneen renkaan. Taksimies tuli ja homma sujui kuten oli tarkoituskin. Hyvin ehti odotellessa kahvit keittää ja juoda, jonka jälkeen uusi rengas alle ja menoksi. Mainittakoon vielä, että edes hinnoissa ei nyljetty.

Eli palvelu pelasi, kiitokset vielä kerran Kemijärven Vianorin henkilökunnalle ja tapionniemeläiselle taksimiehelle - Lapissa on uskalletaan vielä käyttää järkeä ilman sortumista byrokratian lillukanvarsiin.

Mitä sitten renkaan käyttöikään tulee, niin kyllä se 10 vuotta on melko selkeä ikäraja renkaalle kuin renkaalle. Tietenkääti hätä ei lue lakia, mutta noinkin iäkkäältä renkaalta ei voi odottaa kovinkaan kummoista kestävyyttä - ajo-ominaisuuksista puhumattakaan.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.11.2013 18:39

Jep, ennemmin vähäpintainen tuore kuin ajamaton antiikki. Tosin se antiikkikin toimi siinä missä tilapäinen max 50 km/h vararinkulakin. Ja totta, pullo ei auta aina, vaikka useimmin sillä pääseekin pulasta. Juniorin eräällä pelireissulla hajosi meinaan uudenkarheasta luksusmaasturista rengas jonnekin eteläiseen Eestiin keskellä yötä. Olivat pikkusen ihmeissään millä päästä kotiin, kun lautallekin piti ehtiä. Kuin ihmeen kaupalla oli löytynyt paikallinen, joka auttoi pojat hotelliin, ja osasi neuvoa rengasliikkeen, eikä tuossa loppujen lopuksi mennyt kuin yksi työpäivä hukkaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.