Matkailuauton talviseisottaminen

PIKKARAINEN MARIANNE 12.11.2013 18:05

Mitä kannattaa laittaa kesädieselin sekaan kun auto seisoo talven ??

MERIKALLIO VELI-PEKKA 12.11.2013 18:32

Reilusti talvidieseliä, jos sinne nyt välttämättä jotain tarvii laittaa, mulla on joka kevät lähtenyt syksyisillä tulille.

IMMONEN TEUVO 12.11.2013 19:13

mie laitoin vähän(2dl) tiisselin jäänesto ainetta viime vuojen helmikuussa kun kävin sodankylässä lähtiissä oli kesälaatua tankki täynnä,pakkasta oli 5-15 astetta puolen tankin jälkeen tankkasin talvilaatua tankin täyteen ja menoksi ei mitään ongelmia (onneksi)

HAUTANIEMI ARJA-TARU 12.11.2013 21:40

Minä olen ajokauden päätyttyä ottanut tankin täyteen kesälaatua. Jaa miksikö, no siksi ettei tankin seinämiin talven mittaan kondensoituisi vettä. Tiedän että en voi ajaa autolla talviaikaan. Mutta ei mulla ole talvirenkaitakaan, niin että piironki pysyy pihassa narun päässä.

/Kallu, Tarun miäs ja autokuski

EEROLA TEEMU 12.11.2013 22:29

Jos auto seisoo KOKO TALVEN ajamatta niin ei sinne tankkiin mitään tarvii pistää. Niillä löpöillä se lähtee keväällä käyntiin, mitkä ennen talvea sinne tankkiin on laitettu.

VÄLIAHDE JUSSI 12.11.2013 23:58

Noin se on kesälaatu on vielä voitelenpaa kuin,talvilaatu sen takia se tukkiikin suodattimet. Se pitää tyhjentää jos,talvella aikookin sitten,lähteä ajamaan.

PALM PEKKA 15.11.2013 08:42

Tankki ihan täyteen ja kesälaatu käy jios talvella ei ajeta. Vedet pois ja kolme neljä kosteudenpoistajaa sisälle. Pyörien alle laudat jotta eivät jäädy maahan kiinni. Talvella pari kertaa senverran liikuttaa ettei seiso koko talvee samalla renkaankohdalla. Akkujen lataus parikertaa suojasäillä. Lumien poisto katolta jos sitä nyt enstalvena tulee ko on tämä ilmastonmuutos.Silleen se minulla on jo useamman talven säilyny. ITE

KOISTINEN TOIVO 15.11.2013 14:41

Juuri noin, kun Pekka sanoi. Itse käyttäisin noin kerran kuussa ja tosiaan vähän liikuttelisin. Tästä tuossa jossain saitissa oli samat asiat esillä. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 15.11.2013 16:30

Jos sammuttaa syksyllä ja käynnistää keväällä, tulee vain yksi ns. kuivakäynnistys. Kerran kuussa käynnistettäessä niitä tulee kerran kuussa.

Veden kertymistä vajaaseen tankkiin liioitellaan, ei varsinasta merkitystä.

Itsellä tankki kuinka sattuu jäämään.

@timppa

EEROLA TEEMU 15.11.2013 17:07

Timolta taas järkimiehen vastaus. Kaikenlaisia uhkakuvia ja ongelmia povataan sille ken jättää tankkiin kesädieseliä. Omat kokemukset pitkältä ajalta osoittavat, että se toimii hyvin n. -15C lämpötiloihin asti. Jos huoltoasema on lähistöllä ja ilma vieläkin kylmempää, niin lämpöpuhaltimella pa- suodatin lämpimäksi ja sitten täyttämään tankki talvilaadulla. Talvilaatua voi hakea myös jerrykanikoilla ja kaataa sitä kesälaadun jatkoksi tankkiin.

Jos matka vie etelästä vaikka lappiin talvella ja tankki on puolillaan kesälaatua, niin ensin täytetään loput tankista talvilaadulla ja sitten matkan edetessä uudelleen. Näin päästään ennen mahdollisesti koviakin pakkasia kokonaan talvilaatuun. Hyvin on toiminut tähän asti, mutta jokainen tekee omat valintansa.

VEIJOLA ESA 15.11.2013 18:29

kuinka kuiva on kuiva moottori jossa öljyt sisässä? oletteko katsoneet sisään?

Käyttäjän lisäys viestiin 15.11.2013 klo 22:30:46 kun nyt näyttää että kukaan ei ole katsonut koneen sisään voin kertoa.Kyllä siellä öljyä on. Venttiilikoneisto suorastaan kylpee öljyssä, ja ei se öljy mihinkään katoa sylinterin seiniltä seisoessa. Vielä kun lämmittää pataa ennen starttia niin kyllä voitelee. Hopö höpö kuivakäynnistyksille.

VEIJOLA ESA 15.11.2013 22:33

keulille

PASANEN MIKKO 16.11.2013 09:41

Terve Nyt muutamassa ketjun jälkimmäisissä kappaleissa kumpuaa viisas järjen 'ääni'! Noihin käytäntöhin on helppo yhtyä. Aivan turhaan on 'talvehtijaa' käynnistellä ja liikutella, ellei nyt sitten innostu lähtemään liikenteeseen.

KIVIOJA HANNU 16.11.2013 11:29

Esa, purahan moottoria hiukan enemmän niin näet mitä siellä on. Kun poistat nokka-akselin ovat laakeri kohdat täysin kuivat, samoin venttiilien varret. Kun mennään vielä syvemmälle ovat sylinterin seinämät kutakuinkin kuivat, samoin kiertokangen laakerit, sama juttu kampiakselin laakereilla. Moottori kun pysäytetään, ei loppu vaiheessa öljypumppu jaksa painaa enää täydellä paineella öljyä joka paikkaan. Esim. Kun mennään hiukan isompiin koneisiin, pitää niissä aina ennen käynnistystä pumpata öljyn paine ylös (joko käsi tai esim. sähköllä toimivalla pumpulla), sitten vasta käynnistys.

KOISTINEN TOIVO 16.11.2013 12:44

Niin, jos niin on, että aina sammuttaissa jää nokkaakselin liukuosat kuiville.... Mitenkä sitten keväällä, kun ne ovat ruostuneet, samoin pyttyjen seinämät. Toivopoika

EEROLA TEEMU 16.11.2013 16:26

Jokainenhan saa pistää sen pihalla tai tallissa seisonnassa olevan ajokin käyntiin niin usein kuin haluaa, jos siltä tuntuu. Ei sitä kukaan kiellä.

Ehkä on niin, että toisilla meistä moottorit kuivuu öljystä jo heti moottorin sammuttua, kun öljypumppu vaikenee. Olen aikoinaan muutaman, pitkäänkin seisoneen, moottorin purkanut, niin aina niissä on laakereissa öljykalvoa ollut tallella. Olisiko vain hyvää tuuria? Harrasteautoja en ole pitkien seisontojen aikana käynnistellyt ja hyvin ovat moottorit kestäneet. Esilämmittämättömän moottorin käynnistäminen kovalla pakkasella on sitten aivan toinen juttu, sillä se kuluttaa moottoria huomattavasti.

Joskus entisaikaan oli sellaisiakin neuvoja, että talviseisontaan jätetyn auton tulpanreiästä ruiskutetaan öljyä männän päälle ja sitten moottoria kierretään veivillä pari kierrosta. Veivit on historiaa.

VEIJOLA ESA 16.11.2013 17:35

Tuostahan voisi joku tekniikan lehti tehdä ensi talven aikana muutamalle moottorityypille empiirisen kokeen niin keväällä varmasti tiedämme miten asia on.

KOMULAINEN HANNU 17.11.2013 18:24

Tässä se, auto tykkää kun sitä ajetaan=)

http://www.youtube.com/watch?v=1ZVM16fXhWE

TURUNEN HEIMO 17.11.2013 18:49

Itse tankkaan auton tankin täyteen, en teknisistä syistä vaan että joka kevät se on kalliimpaa kuin kuin syksyllä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.