Talvisäilytys

SUUMÄKI HEIKKI 05.11.2013 16:49

Olen lueskellut noita akkujuttuja ja odotellut, että joku kirjottaisi aiheesta.Taas olisi tietoa vailla. Mitä tehdään, kun asuntoauto viedään pitemmäksi aikaa (vaikki talveksi) kylmään halliin kevättä odottamaan. Miten toimitaan akkujen suhteen? hekuli

HAUTANIEMI ARJA-TARU 05.11.2013 18:07

Jos ei ole tarjolla mahdollisuutta laittaa autoa sähköjohdon perään (siitä kyljessä olevasta töpselinreiästä), niin kävisin n. arviolta kuukauden-kahden välein käyttämässä auton moottorin lämpimäksi (tuo edellyttää että auton tankissa on talvilaadun litkua). Akutkin saisivat latausta samalla. Akkujen samanaikainen irroittaminen nykyautosta on hiukan riskaabeli juttu. On monenlaista asetusta ja säätöä jotka saattavat nollautua ilman akkujännitettä. Seurauksena on sitten säätöjen asettelurumba keväällä kun piironkiautojen huoltajilla on muutenkin kiirettä.

/Kallu, Tarun miäs ja autokuski

SUUMÄKI HEIKKI 05.11.2013 18:42

Kiitos Kallu, näin toimitaan hekuli

KOISTINEN TOIVO 05.11.2013 19:23

Minä joka tapauksessa käyttäisin kuukausitain, ja liikuttelisin samalla. Vaihdelaatikon, moottorin öljyt liikkuisivat, ja voitelisivat laakereita. Samalla pyörälakerit saisivat liiketä, ja jäisivät eri kohtaan. Ei tulisi painuma kooleihin. Myös renkaille on hyvä jos eivät ole koko talvea samasta paikasta painuksissa. Liike, ja käyttö, on koneelle kaikkiaan hyvä Toivopoika

ANTIKAINEN ESKO 06.11.2013 07:19

Oman autoni (Hymer) ohjekirjassa on ilmoitettu, minkä jännitteen alle akkujen varaus ei saa laskea. Jos laskee, on akkujen vioittumisvaara. Ohjekirja on nyt autossa talvisäilytyspaikassa, joten en voi antaa mitään lukuja. Talvisäilytyspaikassani tarkkaillaan akkujen jännitettä asunto-osan näytöstä ja ladataan tarpeen mukaan, ehkä noin kerran kuussa. Jos talvisäilytyspaikassasi ei ole sähköjä, lieneen moottorin käyttäminen ainoa keino. Jos on, voit panna ajastimella latauksen toimimaan.

Muista tyhjentää säiliöt, avata pohjahanat. Tärkeätä on puhaltaa vesi pois letkuista, niin että paikat eivät halkea veden jäätyessä (keittiön sekoitushana ja suihkuputki). Laske vesi pois boilerista (jos Truma, paina se nappi alas), vaikka Truma tyhjentää itsekin lämpötilan lähetessä nollaa.

Hiiret tahtovat tunkeutua autoon, aluksi taisteltiin hiirenloukuilla, mutta sitten ostin Prismasta korkeaan ääneen perustuvan hiirenkarkoittimen (n. 15 €), joka pantiin moottoritilaan. Vaatii verkkovirtaa, kulutus puolen vuoden aikana alle 5 euroa. Eivät tulleet hiiret sen jälkeen autoon. Autossa ei tietenkään saa olla mitään ruoka-aineita.

HAAPANEN TIMO 06.11.2013 17:39

Paljon on nyt akkukeskustelua.

Mun käsittääkseni ei voida antaa mitään arvoa jonka alapuolella akku vaurioituu.

Sulfatoituminen alkaa heti kun vähänkin kapsiteetista on käytetty, eikä akkua ladata. Kysymys on ajasta, akku saa mennä kokonaankin tyhjäksi jos se saadaan lataukseen vaikkapa seuraavan päivän aikana, viikossa on jo valmis.

Vähänkin vajaa akku sulfatoituu viikkojen aikana.

Autoa kayttämällä ei lataus onnistu, koko päivä pitäisi koneen käydä. Nykyauto tuskin lähtee edes käymään jos pari kuukautta seisoo kengät kiinni, ja akku on aikalailla saanut siipeensä

Sulfaatti on kiteytynyt ja ladatessa energia kuluu sisäiseen vastukseen, vaatii entistä pidemmän latauksen.

Setekkihoitoa ( CTEK älylaturi ) muutama kuukausi niin voi elpyä.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.