Valojen korkeudensäädin
EKMAN VEIKKO
30.10.2013 16:56
Aikoinaan oli keskustelussa Fiatiin sopivasta sähköisestä valojen korkeudensäätimestä, että Skodan säädin sopisi.
Auto on vm 83 ja kysymys kuuluisi, että minkä vuosimallin Skodan mahdollisesti sopisi on jo kokeiltu Boshin säädintä, mutta kara oli liian pitkä.
Kiitos mahdollisista vinkeistä
KAUPPI ERKKI
30.10.2013 18:09
Skodan säädin joka on nestetoiminen sopii vasta vm 94 malleihin ja siitä eteenpäin aina vuoteen 2001 jolloin valojen säätö muuttui sähkötoimiseksi 83 mallisessa ei tarvitse olla hytti säätöistä valojen säädintä eikä edes 93 mallisessa.
HAAPANEN TIMO
30.10.2013 18:15
Nyt kun laittelette autoja talviteloille, käännelkää sitä säädintä kymmenkunta kertaa eestaa. Ja kesälläkin ainakin kerran kuussa.
@timppa
EKMAN VEIKKO
30.10.2013 19:48
Tulipa itselleni lipsahdus vuosimallissa, eli Fiat on vm. 2003 ja se muuttaa oleellisesti asiaa."dementia"
PALM PEKKA
30.10.2013 20:34
Lampuissa olevaa säädintä en ole purkanut tahi ostanut, mutta minulla vika oli kojelaudassa olevasssa säätimessä. Siitä oli akseli poikki. Uudenkin katkaisi katsastusmies kun pakkasella pyöräytti liian noppeesti.
ITE
KAUPPI ERKKI
31.10.2013 08:18
Kannattaa ostaa motonetista tarvikeosana ihan fiiun osana eikä maksa paljon.
Käyttäjän lisäys viestiin 31.10.2013 klo 08:22:16
Taisi olla mondeossa sama säädin en ole ihan varma
LAHDENPERÄ ARI
31.10.2013 16:21
Ei löydy motonetista kyseistä säädintä ainakaan jos hakee Peugeotin ,Fiatin tai citroenin nimikkeillä
KAUPPI ERKKI
31.10.2013 21:03
Kyllä löytyy kaksikin versiota poshilta mutta ellei se sovi niin sitten ei voi auttaa ovat ainakin tähän asti sopineet onko autossa varmasti alkuperäinen valoumpio.
EKMAN VEIKKO
01.11.2013 15:16
Kyllä on alkuperäinen umpio ja ehkä on syytä ottaa viallinen vielä irti ja verrata varaosaan. Ongelmana on vain valkoisen muovisen säätökaran pituus, joka on alkuperäisessä lyhyempi kuin varaosassa, vaikkakin muuten on samanlainen osa.
TOIVONEN MARTTI
01.11.2013 16:03
Laitoin Espaceen nestetoimisen tilalle sähköisen ja se oli muistaakseni fordista. Kara oli pidempi mutta sen sai lyhennettyä kun se oli kierteellä kiinni ja kierteinen koko matkalta. Miten lie tuon Boschin laita?
mot
HÄKLI HANNU
03.11.2013 18:40
Vaatiiko katsastus korkeudensäätimen olevan kunnossa? Jos näin on niin eri asemilla käytäntö vaihtelee. Nykyisen auton ostin katsastettuna kaksi vuorokautta aiemmin, kaverin kanssa kotona autoa tutkiessa, kaveri katsoi tuimiiko tuo säädin ja eipä toiminut. Leima paperissa eikä mitään mainintaa toimimattomasta valojenkorkeudensäädöstä. Tuskin on kahteen vuorokauteen lopettanut toimintansa.
Mahtaako olla jokin kikka jolla se säädin toimii sen katsastuksen yli vai onko katsastusmiehillä erilaisia ohjeita kyseisen säätimen kohtaan.
Mielestäni taas yksi turha härpäke, se vanha manuaalinen pikasäätö toimi vallan riittävästi.
SUOMI SEPPO
03.11.2013 19:06
Ehkä katsuri ajaitteli samoin omassa pienessä mielessään.
Ohjeet ovat kyllä samat.
@seppo
HÄKLI HANNU
03.11.2013 20:47
Siis mikä on vaatimus katsastuksessa?
HYNNINEN JORMA
03.11.2013 20:56
Oletko katsonut sen valkoisen säätötapin pituuden silleen, että molemmat on varmasti samassa säätöasennossa. Taitaa olla siinä vanhassa sisässä ja uudessa ulkona.
AALTONEN JUKKA
04.11.2013 08:08
Valojen korkeussäädöllä on tarkoitus kompensoida tyhjän/täyden auton asentoa.
Suurimassa osassa matkailuautojen asento on aina sama (taka-akselisto kiinni jouston rajoittimessa). Eli ehkä jossain on olemassa maalaisjärjellä varustettuja katsastajia.
HYTÖNEN RAIMO
04.11.2013 11:07
Kyllä sen pitäisi olla kunnossa katsastuksessa. Kaikki katsastushenkilöt eivät siihen kuitenkaa puutu, ehkä muistamattomuuttaan tai sitten muista syistä.
MANNINEN RISTO
04.11.2013 16:11
Mulla ei kerran toiminu, niin katsastaja sanoi. Tuo on näissä niin yleistä, että olkoon. Ja hyväksy sen.
KAAKKOLAHTI TOIVO
04.11.2013 18:28
Kun tässä edellis viikolla katsastin autokoppani niin katsastus mies kyllä kokeili
toimiiko korkeuden säätö ja totesi ,et näyttää 0 asennossa liian ylös ja sääti valot
kohdeleen ,,et näin ......
EKMAN VEIKKO
04.11.2013 18:50
Jormalle ja muillekin vastauksena, että olen huomioinut sen onko kara sisä- vai ulkoasennossa sen karan liikkeen pituus on n. 5mm. Nettivaraosat liikkeen listoilla löytyy samanlaista, mutta paras on verrata viallista ja uutta keskenään. Vertaaminen on siten vaikeaa, kun liike on Tampereella ja itse asun n.400km päässä, mutta talven mittaan pitää yrittää.
HALMEENMÄKI JUHANI
04.11.2013 18:53
Erinomaisen hyvää palvelua moinen. Onneksi sulla oli säädöt kunnossa, meinaan mitäs jos jumittava säätö olisikin mennyt rikki katsastusmiehen säätäessä? Eli siksi katsastuksessa ei yleensä tehdä edes niitä ns naurettavan pieniä hommia asiakkaalle.
Minä jouduin viimeksi ihan itse ruuvaamaan meisselillä pari kierrosta kun halusin priimaa. Läpi olisi mennyt silti, oli vaan haarukan alareunalla.
KANNISTO TERHO
10.11.2013 20:42
Omaa kokemusta katsastuksesta:Toisen lampun säädin toimi, toisen ei. Katsastusmies sanoi ettei sen toiminta ole pakollista, mutta säädösten mukaan vika tulee kirjata rekisteriotteeseen ja niin hän myös teki. Seuraavana vuonna ei merkattu eikä huomautettu, oli kai eri henkilö.
EEROLA TEEMU
10.11.2013 21:01
K1:llä katsastuksessa on vuosikausia väännetty valonsäädinvipua, vain todeten että se toimii. Senhetkisellä asennolla ei ole ollut väliä, koska autossa ei ole katsastuksessa välttämättä mikään matkakuorma. Katsurit on itsekin kritisoineet koko systeemiä, mutta kun se kuuluu tietynmallisiin m- autoihin, niin asia tarkistetaan. Skoda Felician letkut on olleet kestävät ja halvat myös Ducatossa. Paras tarkistaa ennen konttorille menoa, että säätö toimii.
SUOMI SEPPO
10.11.2013 22:15
" K1:llä katsastuksessa on vuosikausia väännetty valonsäädinvipua, vain todeten että se toimii. Senhetkisellä asennolla ei ole ollut väliä, koska autossa ei ole katsastuksessa välttämättä mikään matkakuorma."
Mitä tuo niinkuin käytännössä tarkoittaa? Katsastukseenhan tuodaan ajoneuvo kuormaamattomana.
@seppo
HALMEENMÄKI JUHANI
11.11.2013 18:59
Ja onhan se valojen suuntauksen oikeellisuuskin tarkastettava. Nimenomaan ns nolla-asennossa eli säätö ylimmillään. Kuormalla sitten lasketaan nappulasta kun muuten näyttäisivät kohti taivasta. Ja jos suuntaus katsottaisiin nappula kuorma-asennossa niin valot osoittaisi sitä toista kuskin loppusijoituspaikkaa...
INBERG KALEVI
17.11.2013 18:35
Moro Tampereelta
Sain muutama vuosi sitten silloiselta maahantuojalta tällaisen ohjeen, jonka mukaan korjasin ja toimivat vieläkin. Auto on Hymer 644, Ducato 290.
Aihe: Hydraulinen ajovalojen korkeudensäätölaite vuotanut tyhjäksi.
Fiat Ducato malleissa saattaa korkeuden säätölaite tyhjentyä itsestään. Se on täytettävissä helposti isolla injektioruiskulla laittamalla sisään pakkasnestettä. Läpinäkyvistä letkuista näkee hyvin, ettei järjestelmään jää ilmaa. Injektioruiskuja saa apteekista.
Toimenpiteet:
Korkeudensäätimen molemmissa päissä on irroitettavat tulpat, joista pakkasnestettä voi valuttaa läpi. Tulpat voi irroittaa esim. sivuleikkureilla.
Käännä säätönuppi niin. että männät ovat sisällä ( = 0). Pakkasnestettä imetään ruiskuun ja se ruiskutetaan läpi, niin ettei putkiin jää ilmaa. Paina tulpat takaisin paikoillensa.
Kannattaa ainakin kokeilla. Tietenkin vuotokohdat on eliminoitava jos niitä on. Esim. lampun vaihdon yhteydessä on on saattanut vahingossa letku irrota kuten epäilin minunkin tapauksessa.
EEROLA TEEMU
17.11.2013 22:10
Jos olet itse kokeillut em. konstia ja on toiminut pysyvästi sen jälkeen esim parikin vuotta, niin uskon. Joku syyhän siihen nesteitten katoamiseen on. Se syy on vuoto, yleensä siinä säätöyksikössä halkeama tai ns. säätövuoto. Kun se vuotaa alkuperäisillä nesteillä, niin se vuotaa myös sinne ladatuilla lisänesteillä. Useamman vuoden kestävä korjaus edellyttää uuden vastaavan laitteen asentamista. Halvimmat niistä maksaa n. 100 e , tai maksoi kun viimeksi ostin Skoda- liikkeestä Felician säätimen. On kestänyt jo 8 v.
KERÄNEN MATTI
24.11.2013 23:09
Tuolta sivu 8: http://www.trafi.fi/filebank/a/1366971808/0085e2ede3ba4029cfed5409d92fa4ab/12420-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf
Eli tietyin edellytyksin sen saa purkaa pois ja muutoskatsastaa olevan ilman säätölaitetta.
HÄKLI HANNU
26.11.2013 12:26
Onko tiedossa onko kukaan purkanut ja muutoskatsastanut. Mihin hintoihin on tullut? Kannattaako yrittää? Auto on vuosimallia 1998.
Käyttäjän lisäys viestiin 26.11.2013 klo 22:50:49
Uskon ja olen melko varma että joku on ainakin yrittänyt, vastatkaa nyt vaan häpeilemättä, niinhän minäkin kyselen.
TUOMINEN MARKKU
27.11.2013 19:21
Palmin Pekalle!
Miten löysit vian siitä säätökatkaisimesta? Molempien valojen korkeussäätö ei toiminut? Minulla tällainen vika 2005 mallisessa Dukatossa ja epäilen katkaisinta. Virta tulee katkaisimelle yhteen johtoon, mutta ei näyttäisi lähtevän eteenpäin oli katkaisin missä asennossa tahansa.
EKMAN VEIKKO
05.01.2014 13:19
Lokakuussa kyselin mahdollisia tietoja Fiat vm. 2002-03 ajovalojen korkeudensäätö moottorista. Useiden kokeilujen jälkeen löysin sopivan eli sama mikä sopii Ford Mondeoon, jota jotkut olivat aiemminkin ehdottaneet.
Toisillekin tiedoksi ja kannattaa pistää muistiin tyyppi:
Bosch 0307853301 ainut ero oli alkuperäiseen, että virtapistoke kiinnitetään toiselle sivulle, mutta sillä ei ole merkitystä.