Moottorihäiriövalo esti ajamisen

ASIKAINEN MATTI 18.10.2013 11:29

Toissa-aamuna ajoin (Ducato 2,3 -08) 1,5 km moottorin käynnistyttyä normaalisti. Sitten aioin jatkaa matkaani, starttasin, mutta kone ei syttynyt tulille useammankaan yrityksen jälkeen. Moottorihäiriövalo paloi ja ryhdyin asiaa kyselemään korjaamosta. Lopulta ei ollut muuta keinoa, kuin tilata hinaus. Näin mentiin auton lavalla 120 km (vakuutusyhtiön laskuun) lähimpään korjaamoon, josta olin saanut ajan seuraavaksi päiväksi. Yövyin korjaamon pihalla autossa ja kun aika tuli, niin...istu ja pala...asentaja käynnisti auton ja ajoi sisälle. Aikansa asiaa testerillä tutkittuaan kertoi, ettei autossa ole mitään vikaa. Poislähtiessäni muistivat sitten mainita erään vikamahdollisuuden, joka ei näy testerissä: Polttoaineen siirtopumpun pitäisi käynnistyä, kun virta kytketään. Sen ääni kuuluu ohjaamon alta. Jos se ei käynnisty, niin polttoainesäiliön pohjan kopauttaminen lumiharjan varrella saattaa auttaa. Äsken lukemieni aikaisempien viestien mukaan samasyntyinen häiriö esiintyy, kun säiliöön pääsee syntymään isompi alipaine, joka estää koneen saamasta polttoainetta. Ehkäpä polttoainesäiliön korkin avaaminen tai harjanvarrella kopautus olisivat säästäneet tältä operaatiolta.

NURMI JANI 18.10.2013 17:58

Matti, tervetuloa seuraan. Varaudu siihen, että tuo tapahtuu koska tahansa uudestaan. Meillä teki 5-6 kertaa ja eri huolloissa asiaa tutkittiin (Pori, Huittinen, Seinäjoki ja Lignano Sabbiadoro). Italiassa mekaanikko paikansi ongelman juurikin tuohon siirtopumpun sähkön saantiin. Kävi hirveä tuuri, että silloin vika esiintyi epäsäännöllisesti mutta niin että se toistui useita kertoja. Jostain syystä siirtopumpulle ei aina mennyt virtaa. Kaveri asensi ulkopuolisen katkaisijan jolla tarvittaessa pumpulle saa sähköä "ohisyötettynä".

Viimeisellä käynnillä (Huittisissa) sähkömies laittoi jonkun systeemin, jolla ongelman paikallistaminen helpottuisi. Ohjaamossa on kaksi lediä, joita pitää tarkkailla. Hyvä tieto olisi jos huomaisi kumpi sammuu ensin ongelmatilanteessa. Suoran sähkön katkaisija on edelleen paikoillaan, jotta saa tarvittaessa matkan jatkumaan.

Edellisen korjaamokäynnin jälkeen tuota ei ole kuitenkaan tapahtunut kertaakaan. Viimeinen korjaamokäynti oli reilu vuosi ja 10000 km sitten. En ole kuitenkaan antanut purkaa suoraa sähkönsyöttöä, koska se ei ajoa haittaa mitenkään. Suoraa sähköä ei kuitenkaan käytetä.

Onnena minulla on ollut, että vika ilmeni takuuaikana joten tutkimuksia ei ole tarvinnut itse kuitata.

Suosittelen suoran sähkösyötön asennuttamista. Siirtopumppu on etupenkkien välissä. Ei ole iso homma, mutta on hienoa että matkan saa tarvittaessa jatkumaan.

Voihan toki olla kysymys jostain muustakin, mutta ongelman kuvaus tuntuisi osuvan hyvin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.