Ducaton lämmittimen puhallin

KORHONEN PAULI 16.10.2013 12:09

Missähän vois olla vika kun Ducato -96 polttaa lämppärin puhaltimen sulakkeen? Se toimii kaikilla nopeuksilla ja 1,2,3 nopeudella sulake kestää vähän pitempään. 4-nopeudella 10A sulake palaa melkein heti. Ja sama tilanne vaikka se nopeusvastus on irti. pkk

HÄMÄLÄINEN MARKKU 16.10.2013 13:25

10 A:n sulake vaikuttaa pieneltä. Mitä kokoa esitetään sulaketaulussa/käsikirjassa.

Kuvassa Ducato 2005 puhaltimen mitattu virran kulutus, joka on aika yleinen puhaltimien viiran kulutus.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.10.2013 klo 13:26:29 Virta voi olla isompikin jos laakerit ovat kuivat.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.10.2013 klo 13:30:16 Palaako sulake myös nopeuksilla ja 1,2,3 jos se nopeusvastus on irti? Silloin vika on johdoissa, jos vastus on irti ei puhaltimen pitäsi pyöriä kuin suurimalla nopeudella, koska tällöin vastus ei ole käytössä.

KORHONEN PAULI 16.10.2013 13:45

Jos vastus on irti niin ei pala sulake 1,2,3-nopeuksilla. pkk

HAAPANEN TIMO 16.10.2013 16:02

Munkin mielestäni Markku on päätellyt oikein. Vika on ennen etuvastusta, joku paikka on lievästi oikkarissa. Katkaisijaa tutkisin seuraavaksi. Onnistuuko katkaisijan ohittaminen, ja siten testaaminen.

@timppa

KORHONEN PAULI 16.10.2013 18:56

Katkaisija on vaihdettu viime syksynä. pkk

KORHONEN PAULI 18.10.2013 15:49

Otin sen sulakerasian irti. Onko siinä jotain outoa kun siihen palavalle sulakkeelle ei ole kun 1 johto. Ei kai sulake pala jos sen laittaa johdon päähän mutta virtaa ei mene läpi. pkk

LAUKKANEN MAURI 18.10.2013 16:42

Eipä tuossakin ole mitään muuta mahdollisuuta kuin että se puhallinmootori on rikki. Kun se kestää jonkin aikaa osatehoilla,jolloin se virta kulkee sen nopeudensäätö vastuksen kautta se rajoittaa virtaa ja sulake ei pala,mutta suoraan kytkettynä palaa. 10A sulake on liian pieni,muistaakseni sulakkeen pitää olla 20A,mutta sekin varmistuu huoltokirjasta.

KORHONEN PAULI 18.10.2013 17:49

Mutta tuo sulakkeen johtohomma? pkk

HÄMÄLÄINEN MARKKU 18.10.2013 17:52

Sulakerasiassa itsessään on jako yhdestä sisääntulosta useammalle sulakkeelle.

KORHONEN PAULI 18.10.2013 20:12

Mutta se ainoa johto lähtee siitä tulevan virran puolelta, siis ennen sulaketta. pkk

HAAPANEN TIMO 20.10.2013 15:59

Mauri. Jos puhallin pyörii 1,2, ja 3- nopeudella vaikka etuvastus on irti, niin kyllä vika on muualla kuin moottorissa.

@timppa

KORHONEN PAULI 11.11.2013 12:11

Edelleen on vika löytymättä. Sulakkeen pidin kuumenee aika lailla varsinkin suurimmalla teholla. Miten saa mitattua yleismittarilla paljonko se moottori ottaa ampeereja? pkk

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.11.2013 14:28

Sulakkeen pitimessä on huono kontakti, jokon sulakkeeseen tai johtoihin. Virran voi mitata yleismittarilla jos on kyllin isolla virta-alueella varustettu mittari ottamalla sulake pois ja kytkemällä virtamittari sen tilalle. Taitaa vain olla yleismittareiden suurin virta-alue olla 10 A joka ei riitä puhaltimen virran mittaukseen. Pitäsi olla pihtivirta-mittari jolla mitataann johdon ympäriltä, johtoa katkaisematta.

HAAPANEN TIMO 11.11.2013 17:06

Edelleen ihmettelen miten se voi pöyriä pienemmillä nopeuksilla jos etuvastus on irti. Taitaa olla väärinkäsitys joka Paulilla tai mulla.

Omasta autostani paloi etuvastuksen lämpösulake kevään ensimmäisessä käynnistyksessä viime vuonna.

Jo silloin virkaveljet täällä veikkailivat moottoria palamisen syyksi, moottori kuitenkin tuntui käsin kokeillessa aivan normaalilta. Uuden lämpösulakkeen asennuksen jälkeen puhallin toimi aivan normaalisti tähän syksyyn asti, sitten se lämpösulake paloi jälleen. Ostin empimättä uuden moottorin, kyllä se alkuperäinen oli jäykkä ja kollektori kulunut. Kilometrejä 120 000 puhallin aina päällä.

https://picasaweb.google.com/timppahaapanen/Etuvastus?authkey=Gv1sRgCMXS3cmtz_mAqQE#5724991508475189586

Ota se moottori ulos, kolme ruuvia, kuvassa näkyy niistä yksi etuvastuksen takana. Itse moottori on kotelossa kumien varassa, ei varsinaisesti kiinni kotelossa lainkaan. Vedät sen ulos niin näet sen kunnon.

Itse maksoin n.90 pelkästä moottorista, ilman koteloa.

@timppa

KORHONEN PAULI 11.11.2013 17:20

Niin se ei siis pyöri 1,2,3-nopeuksilla jos etuvastus on irti. pkk

HAAPANEN TIMO 11.11.2013 17:31

No niin. Jos ostat moottorin ilman koteloa pitää itse liittää johdot jotka tulevat ulos näkyvälle liittimelle, moottorista roikkuu kymmensenttiset piuhat.

Jonkun verran edullisempi näin toimien.

@timppa

KORHONEN PAULI 11.11.2013 17:33

Siinä on nyt uusi moottori mutta edelleen on tuo sulakkeen kuumenemisongelma. pkk

LAUKKANEN MAURI 11.11.2013 17:37

TuossaFiatin/Pösön lämppärin kytkentä

Käyttäjän lisäys viestiin 11.11.2013 klo 17:39:29 Mitä kirjoitin;tuosta se selviää,Timollekin.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.11.2013 17:51

Tulikin lisää tietoa sillävälin kun kirjoittelin. Vieläkö sulake palaa? Minkä kokonen se sulake on? Jos sulake kuumenee on kyseessä huono kontakti, ellei virta ole juuri sulakkeen palamisrajan alapuolella.

Tuota raja-arvoa voi testata, mutta vain testata laittamalla reilusti isomman sulakkeen esim 50 A. Testi pitää suorittaa valvotusti, eli käyttää puhallinta vain vähän aikaa ensin siinä nyt olevalla sulakkella jolloin voi todeta lämpeämis nopeuden. Tämän jälkeen vaihdetaan iso sulake ja seurataan onko lämpeäminen hidasta ja vähäistä.

Mikäli iso sulake lämpeää samoin kuin pienempi on liitoksissa vikaa. Toden näköisesti oikea-arvo onkin yli 20 A. Sulakkeen arvo pitäsi löytyä käsikirjasta tai/ja sulaketaulusta. Ylisuurta sulaketta ei pidä jättää käyttöön vaarana on koko auton palo.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.11.2013 klo 18:12:53 Tuossa versiossa säätövastus onkin jännitepuolella, kun uudemmassa se on maapuolella.

HAAPANEN TIMO 11.11.2013 18:06

Moottorin hintaa hakiessani vilahti jossain arvo 30A. Ducato -03 Omastakin löytäisin kirjan ,mutta on niin pimeää.

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=11107&sid=8833199a8661b5c89f21ed7a356bbd22&view=print

@timppa

LAUKKANEN MAURI 11.11.2013 18:07

Taitaa olla noissa moottoreissa ne kestovoideltut laakeripuslat ja ne kuivuu ajan myötä,jolloin virta kasvaa. Sama asia kollektorin kanssa sekin kuluu ja lamelienvälit tukkeutuvat ja toiminta vaikeutuu. Siis nuorena miehenä noita tuli rassatua leipätyönä ja jäi mieleen kun niitä startti mootorin laakeripuslia keitettiin öljyssä siinä ne saatoi olla pitkiäkin aikoja eli olivat varmaan imeytyneen kylläisiksi. Siinä ei mennyt kuin puolituntia kun sen ajan Boch laturi huolletiin; laakerit ja uudet hiilet ja melkein aina se liukurengas rootorille vaihdettiin. Sittenpä sillä ajeli sen 100 000 km,huoletta,siis kokonaisuutena yhden tunnin työ.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.11.2013 18:14

Vaikuttaa moottorivialta, tai huonolta sulakekontaktilta joka kuumentaa sulakkeen (epätoden näköinen). 1,2 ja 3 nopeuuksilla moottorin maadoitus tapahtuu etuvastuksen kautta 4-nopeudella moottori maadoittuu suoraan, ohi etuvastuksen.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.11.2013 klo 18:19:36 Lisäys säätövastuksen sijainnista meni väärään viestiin johtuen tämän kännykän pienestä näytöstä, vaan haitaneeko tuo.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.