Integroidun Hymerin Eberi ei käynnisty.

KANTOLA TIMO 05.10.2013 10:08

Kesän jäljiltä Eberi ei lähde käyntiin. Auto on 2005 mallin B630, eli Sprinterin päälle tehty.

Kun kojetaulussa olevan napin painaa, tai käynnistää kaukosäätimestä, syttyy punainen valo. Konehuoneessa kuuluu hurina kahdesta eri kohdasta, mutta Eberi ei naksu, eikä savua tms. yritystä ole.

Vaihdoin kesällä käynnistysakun, kun vanha väsyi. Nyt Optima Red. Voisiko liittyä jotenkin siihen? Potkimassa on kyllä riittävästi potkua.

Akun vieressä on yksi sulake, mutta voisiko laitteelle olla muita sulakkeita? Missä?

Kaukosäädin ilmoittaa, ettei diagnoosijohtoa ole asennettu, joten vikakoodia en saa.

Saa myös suositellla hyvää huoltopaikkaa Salon suunnalta, kun sekä Eberi että auto pitää huoltaa.

HYTÖNEN RAIMO 05.10.2013 10:18

Ongelma viittaisi tuohon akunvaihtoon. Et sitten kokeillut heti sen jälkeen toimiiko kaikki niin kuin pitääkin Eberi mukaanluettuna? Ja Eberin käyttäohjeissahan kehotaan käyttämään laitetta 10 min kerran kuukaudessa.

Käypä kokeilemassa käynnistämistä uudelleen. Joskus voi sattua niinkin, että lähtee käymään, vaikka edellisellä kerralla olisi piiputtanutkin. Ellei, käänny suosiolla asiantuntevan merkkiliikkeen puoleen. Tarkista tätä ennen kuitenkin vielä (Eberin) liitännät ja sulakkeet.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.10.2013 klo 13:51:36 Unohtui edellisestä:

Tarkasta ihan ensimmäiseksi ohjainyksikön ohjelmointi. Onko kaikki tiedot nollautuneet akun vaihdon yhteydessä (esimerkiksi jos käyntiaika on nollassa, niin eihän se käynnisty)?

Toisekseen, kun laite kytketään päälle ensimmäiseksi pitäisi kuulua polttoainepumpun ja tuulettimen surina (1-2 minuuttia, jonka jälkeen varsinainen laite vasta käynnistyy). Jos ei, tarkista polttoainepumpun (Eberin) polttoaine- ja sähköliitännät.

Jos nämä eivät auta, edessä on ammattilaisen puoleen kääntyminen .

Käyttäjän lisäys viestiin 5.10.2013 klo 14:03:52 Lukaisin vähän ylimalkaisesti. Eli polttoainepumppu ja tuuletin tuntuisi käynnistyvän, mutta itse laite ei. Tsekkaa kuitenkin varmuuden vuoksi ohjausyksikön asetukset.

ESKOLA PENTTI 05.10.2013 13:24

Tarkasta nyt vaikka ensin alkuun, että laitteelle tulee rittävä jännite ja että maadoitus laitteelta akun miinusnavalle on kunnossa!

LAAMANEN OLLI 05.10.2013 17:56

onha sulla polttoainetta tankissa riitävästi?jos on vaan 1/3 osa saataa syy olla siinä

JOKINIEMI PETRI 06.10.2013 14:15

Todennäkösesti hehkutulppa pimeenä

UUTTU JUHA 07.10.2013 21:22

Oma eberi temppuili viime talvena, oli aivan uusi ja juuri asennettu. Muistaakseni kolmen epäonnistuneen startin jälkeen se menee lukkoon, eikä siinä auta kuin huoltoliikkeessä käynti. Omassani oli polttoaineen sytytys ongelma. En sen tarkemmin sitä selvitellyt kun oli takuukorjaus.

KANTOLA TIMO 08.10.2013 19:21

Kiitos hyvistä neuvoista! Taitaa olla niin, että parasta ajaa valtuutettuun huoltoon. Vika selviää ajallaan!

KANTOLA TIMO 01.11.2013 17:09

Tänään kävin huollossa. Kuulemma laite antoi heti ja toistuvasti vikailmoituksia. Liekki?

Ehdotus oli, että laitetaan uusi laite, koska tämä Eberi on niin vanha eli -04 mallinen. Lisäksi niin "tyhmä", ettei anna kunnolla diagnoositietoja. Näytti kuulemma siltä, että ohjausyksikössä olisi vika.

Täytynee yrittää saada tyyppikilpi näkyviin, että pääsee hankkimaan korvaavaa laitetta.

Vai onko jollain parempaa vaihtoehtoa ?

JOKINIEMI PETRI 01.11.2013 18:12

Edelleen olen sitä mieltä että kannattas kokeilla uudella tulpalla. Se ei ole iso kustannus ja oireet ovat juuri sellaset että tulppa on pimeenä.

SALMI JONI 21.11.2013 18:31

Itsellä on tullut vastaan useampi eberi vuosimallia -04 tai -05 jossa on ollut aivoissa vikaa. Ilmeisesti näinä vuosina on tullut tehtaalta joku huono sarja pihalle. Herjaa vikoina välillä tulppa tai puhallinta. Todettavissa ainakin helposti testipenkissä testaamalla heiluttamalla ohjainosan liitintä niin laitteen saa välillä toimiin ja välillä ei. Kannattaako korjaus on sitten toinen asia uusi ohjain,uudet tiivisteet,vähintään hehkun sukka ja työ päälle.Niin...

LAAMANEN OLLI 21.11.2013 21:51

Kannataisiko ohjainkortin huonot juotokset korjat niin ei tarvitse uutta korttia.Kun vaikutaa vika selvästi sille

Käyttäjän lisäys viestiin 21.11.2013 klo 21:51:52 Tämä jonille

SAARINEN JANI 21.11.2013 21:57

M-B vm 03. puoli-integroitu adria. Viime talvena oli vastaava ongelma. Merkkivalo syttyi, puhallin käynnistyi, mutta hetken päästä laite sammui. Vika löytyi johtosarjasta eberin vierestä, Plus-johto on haaroitettu lämmittimen vieressä kutistesukka jatkolla. Jatkon sisään oli päässyt vettä ja se oli hapettunut, eli hehkun menessä päälle jännite laski liikaa ja laite sammutti itsensä. Vika löytyi johtoja heiluttelemalla kun epäilin liittimiä. Puoli-integroidussa korjaus oli hankalaa, koska tilaa ei ole ja johdot todella lyhyet.

SALMI JONI 27.11.2013 20:44

Mitä ohjainkortin juottamiseen tulee.On siinä yksi pieni mutta se pirullinen möhnä johon koko kortti on valettu.On niitä kuitenkin juoteltu harrastus mielessä. Webaston korteissa on paremmin komponentit ja liitokset esillä.

KANTOLA TIMO 07.12.2013 16:41

No lopultakin on Eberi korjattuna takaisin paikoillaan.

Vika oli lopultakin pelkästään liekkivahti. Paljon säästyi, kun itse purin ja kokosin. Mielenkiintoista nykyajassa on sekin, että liikkeet mieluummin myy uutta kuin korjaavat.

Hyvää Itsenäisyyspäivän viikonloppua ja Joulua kaikille!

LAUKKANEN MAURI 07.12.2013 17:36

Niin sitä pitää toimia,nosta hattua kun on noin fiksuja kavereita joilla peukalo ei ole kasvanut määrättyyn paikkaan,vaan pysyy jakari vielä kädessä ja sitä osataan käyttää!.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.