Kytkinasiaa: Fiat Ducato 2,3 (130 hv) vm. 2010 reilu 60 tkm ajettu

NURMI JANI 04.10.2013 07:58

Olen tutkiskellut vanhoja kirjoituksia, mutta tällainen ei osunut silmään.

Hetkittäin luistelee kytkin. Ducato 2,3 (130 hv) vm. 2010. Ajettu hieman reilu 60 tkm. Kytkimen saa luistamaan halutessaan isoilla vaihteilla (5 ja 6), mutta nätissä ajossa ei häiritse.

Camperin numerossa 6/2013 (s. 46) oli juttu pariskunnasta joka oli ostanut vuonna 2007 Kaben auton, joka oli Ducaton 2,3 litraisella alustalla. Jutussa mainittiin, että oli kytkin alkanut luistamaan. Syyllinen oli ollut vuotavasta diesel-suuttimesta.

Ymmärrän autoista jotain, mutta tuota en ymmärrä.

Osaako joku kertoa miten luistava kytkin ja vuotava dieselsuutin liittyvät toisiinsa (tuon luistavuuden lisäksi)?

Ja jos tuo on ihan tervejärkinen syy-seuraus, niin kommentteja pitäisikö minkä tahansa itseään kunnioittavan korjaamon pystyä tuo paikallistamaan järkevällä työmäärällä?

VALLIUS MARTTI 04.10.2013 08:26

Tuo teoria vuotavasta suutimesta tuntuu utopiselta ?? mene ja tiedä.Itsellä meni kytkin työ sylinteri samoissa kilometreissä sylinteri alkoi vuotaa ja siitä roiskeita kytkimeen näissä nykyisissä autoissa tyo sylinteri samassa paketissa painelakerin kanssa ja on kytkin kopan sisällä,tarkaile jarru neste säiliöstä nesteen pintaa"kytkin otaa samasta pulosta nesteen" siitä näet vuotaako työ sylinteri kopan sisällä muuten sitä on vaikea nähdä.Tosin voi olla muutakin kytkimen luistossa tämä vain ykksi mahdolisuus monista.TV Kulkuri

NURMI JANI 04.10.2013 08:36

Kiitos vinkistä, täytyy tutkia. Saako kysyä millainen askare tuo oli työmäärällisesti ja paljonko osiin meni?

NURMI JANI 04.10.2013 14:59

Jarrunesteet oli maksimissa.

VALLIUS MARTTI 04.10.2013 16:47

Tuo nesteen määrä kertois että ei vuoda sylinteri jos et ole lisänyt nestettä j-säiliöön ennen näitä päiviä, tosin minulla rupes häviämään nestettä aika hitaseen tahtiin siten rupes tuleen myös ulos kytkin kopan ja mootorin välistä.Työ sylinteri maksaa noin 150e ripuu mistä ostaa ja jos joutuu vaihtamaan kykin paketin niin siitä siloin kolme vuotta siten sai maksaa 600e tämän päiväisiä hintoja en tiedä,ja työn määrä siinä on aika iso kun otaa v-latikon pois vaikka vaihtais vain työ sylinterin joutuu otamaan v- latikon pois Fiatissa suhtelisen helppo kun vain purkaa oheis laiteita v-latikon yläpuolelta niin saa työ tilaa.TV Kulkuri

HJELM ARTO-VEIKKO 04.10.2013 20:27

Jos nafta vuoti kytkilevylle.

Jelmi

TOIVONEN MARTTI 04.10.2013 21:22

Tuohan se olisi ainut selitys siihen miksi vuotava suutin voisi aiheuttaa kytkimen luistamista. Ja kuka tietää fiatin konehuoneen ilmavirroista mihin ne pienet pisarat kuljettaa, minä en.

Mutta jos ongelmana on nafta vois ajatella että jollain puhdistavalla aineella (Brakleeniä Motonetistä? ) vois yrittää poistaa naftat ilman että tarvis irrottaa laatikkoa. Vois tehota jos naftaa on vain hiukka.

Luistava kytkin tietty lasittuu aika äkkiä ja sitten onkin paras konsti laittaa uusi levy ja paineasetelma. mot

VALLIUS MARTTI 05.10.2013 09:06

Tuo suutimen taikka jonkun polttoaine järjästelmän vuoto tekis käynti häiriötä josain määrin Mutta onhan tuo yksinkertainen tarlkistaa josko suutin tihkuis polttoainetta siloi jos vuotoa on niin se ulospäin näkee suutimetkin on pienessä syvenyksessä johon polttoaine kertyy mene ja tiedä.TV kulkuri

UUTTU JUHA 06.10.2013 21:55

Tiedä siitä naftasta, mutta mulla kului fiiun kytkin loppuun 60 000km tietämillä. Paljon vääntöä, maksimi kuorma ja raskas kaasujalka sovitettuna reilun kämmenen kokoiseen kytkimeen, niin kuluihan se suht nopeesti vaikka ei ole tapana luistattaa kytkintä missään tilanteessa. Remppa maksoi liikkeessä tonnin luokkaa ja nykyisin kaasujalka on paljon köyköisempi. Nuo nykyhärvelit eivät kestä enään juuri mitään. Ennen kytkin kesti auton iän.

VÄLIAHDE JUSSI 07.10.2013 05:03

Juha Noihin monilevykytkimihinkin joudutiin tekemään rempaa enennen autonkäyttö ijän loppumista saati sitten, yksilyvy kytkimiin.Jarrujen kanssa samaan luokkaan kulutus pinnat väistämättä kuluu.Samoin kun paina-asetelma/laakeri. Toki jarrut on menny levyjarruihin ja rumpujarrut historiaan,seisonta jarruna vielä kytettään toki. Jos auto pitää vain 3 vuotta tai ajaa sillä alle 180tkm,ei siinä vaiheessa pitäisi loppua. Moniin 505 olen tehnyt,sitä joka, siihen ei ole tehnyt,ei tiedä kytkin rempasta mitään.

LEPOLA SAKARI 07.10.2013 09:31

Tämä Ducaton kytkinongelma on mielenkiintoinen juttu koska siihen ei tunnu löytyvän syytä eikä selitystä. Minulla on 3,0 koneella oleva n. 60 tkm ajettu integroitu auto ja siinä myös ajoittain luistaa kytkin. Ihmeellistä vaan on se, että se voi olla pitkiä aikoja luistamatta vaikka miten rankoisi konetta ja sitten taas ilmiö palaa. Luisto tulee 5 ja 6 vaihteilla ja sen huomaa lähinnä kierroslukumittarin heilahduksesta. Olen keskustellut tästä monien asiantuntijoiden kanssa ja mitään selvää syytä ei ole löytynyt. Vain se, että kone antaa sopivilla kierroksilla niin kovan ja nopeasti nousevan väännön että kytkin antaa periksi. Mutta miksi se ei aina tee sitä niin se on outoa. Raskoneella tuntevat ilmiön ja ovat joitakin kytkimiä uusineet mutta kytkimestä ei ole löytynyt mitään vikaa. Yleensä kun kytkin alkaa luistamaan niin se luistaa sen jälkeen aina ja kertoo että se on loppuun kulunut. Viime keväänä kun jouduin vähän rypemään autolla pehmeällä paikalla sain kytkimestä savut irti. Mutta ihmeellistä oli se, että luistoilmiö myös loppui eikä luistellut pitkällä Euroopan reissulla missään tilanteessa. Nyt kun auto on ollut käyttämättä ja lähdin tässä ajelemaan niin sainpa kerran luiston aikaan. Olisiko mahdollista että kytkimeen kertyy jotain likaa tms. joka aiheuttaa luistoa ja lähtee kun kytkintä vähän polttaa? Vai onko Fiat kehittänyt voimansiirtoon "automaattisulakkeen" varjelemaan sitä liialta moottorin teholta? Kysyin tästä asiasta myös Fiatilta suoraan mutta sieltä tuli vastaus että kääntykää kotimaassanne valtuutetun huollon puoleen. Muutoin olen autoon tyytyväinen, moottori on hieno ja kaikin puolin muutoinkin OK, tämä kytkinjuttu on vain omalaatuinen eikä sinällään haittaa juurikaan menoa. Kytkin toimii muuten moitteetta eikä tunnu siltä että se olisi pahasti kulunut ja siksi luistelisi. Henkilöautoilla olen ajanut samalla kytkimellä parhaillaan yli 400 tkm joten kytkin kyllä kestää kun sitä oikein käyttää.

VILMI TEEMU 07.10.2013 16:27

Minä valittelin kans tästä kytkimestä jo usiampi vuosi sitten ku autolla oli ajettu reilu 20 tkm. Nyt on yli 80 tkm. Enkä muista millon olis viimeksi luisto ilmiötä huomannu. Sehän on joku kaksois massa vauhtipyörä mikälie hieno systeemi. Toimii edelleen eikä ole korjattu muutako suullisesti. Mulla just tuo 3 litranen liekkö sitten sama kytkin tossa 2,3 :ssa

VÄLIAHDE JUSSI 07.10.2013 21:22

Se on Fiiatin ominaisuus on hyvin herkkä pienellekin määrälle öljyä tai rasvaa. Hyvinhän tuo on mennyt tähän asti vasta 3000km takana minulla ollessa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.