Lämmönvaihdin jälkiasennuksena
ALA-LOUVESNIEMI TAPANI
01.10.2013 21:52
Olen yrittänyt lukea vanhoja kirjoituksia, mutta niistä ei itselle varmuudella selvinnyt vaihtimen paikka. Eli haluaisin varmuuden siitä, että kytkettäessä vaihdin patterikierron väliin (siis sarjaan ilman omaa pumppua) se ei rajoita kiertoa liikaa, eli ei siis lisää oleellisesti virtausvastusta. Olen siis harkinnut Vapaa-ajan tarviketalolon myynnissä olevaa ALDE lämmönvaihdinta. Moottoripuolelle luonnollisesti tarvitaan pumppu, koska päätarkoitus olisi esilämmittää moottori starttia varten.
http://www.vapaa-aika.com/catalogsearch/result/?q=alde+l%C3%A4mm%C3%B6nvaihdin
Auto on Dethleffs alkovimallinen ja pannu Alde 3000 erillisellä kiertopumpulla letkulinjassa. En tiedä myöskään, millaisia vaihtimia muut ovat asentaneet, mutta tuo oli ainut malli, mitä minä löysin, jota voisi harkita.
HAAKANEN RISTO
06.10.2013 20:53
POKKINEN TAPANI
06.10.2013 21:13
Hintaan en ota isommin kantaa, mutta meillä on alden alkuperäinen lämmönvaidin ja se on todella hyvä ja tehokas, tietty laatu maksaa ja tuo vaihdin on kestänyt sen 10v mukisematta. Meillä vaihdin on asenettu alkuperäisen patterin viereen kuljettajan penkin taakse. Kun asennat tahi asennutat niin muista laittaa väliin sulkuhana niin ettei moottorin lämmin vesi kierrä aina, muutoin posottaa moottorin kuumaa vettä myös kesällä. Mikä tahansa sulkuventtiili käy, meillä tavallinen putkistoissa käytettävä melko kookas vipu,
HALINEN HARRI
06.10.2013 21:21
Sama täällä kuin Tapanilla. Käyttöä ei ole ollut kolmeen vuoteen koska yleensä sähkössä ja erinomainen käynnistymään myös kovemmilla pakkasilla on tuo 2,5 litran Rellu.