Lämmönvaihdin jälkiasennuksena

ALA-LOUVESNIEMI TAPANI 01.10.2013 21:52

Olen yrittänyt lukea vanhoja kirjoituksia, mutta niistä ei itselle varmuudella selvinnyt vaihtimen paikka. Eli haluaisin varmuuden siitä, että kytkettäessä vaihdin patterikierron väliin (siis sarjaan ilman omaa pumppua) se ei rajoita kiertoa liikaa, eli ei siis lisää oleellisesti virtausvastusta. Olen siis harkinnut Vapaa-ajan tarviketalolon myynnissä olevaa ALDE lämmönvaihdinta. Moottoripuolelle luonnollisesti tarvitaan pumppu, koska päätarkoitus olisi esilämmittää moottori starttia varten. http://www.vapaa-aika.com/catalogsearch/result/?q=alde+l%C3%A4mm%C3%B6nvaihdin Auto on Dethleffs alkovimallinen ja pannu Alde 3000 erillisellä kiertopumpulla letkulinjassa. En tiedä myöskään, millaisia vaihtimia muut ovat asentaneet, mutta tuo oli ainut malli, mitä minä löysin, jota voisi harkita.

HAAKANEN RISTO 06.10.2013 20:53

Elä hyvä veli noin kallista osta!

Vilkase tuolta http://www.nn-energy.fi/catalog/index.php/cPath/32?osCsid=99n99rfgl9vjao8dkr2cjqoct0

Käyttäjän lisäys viestiin 6.10.2013 klo 20:54:21 ja kiertoa se tuskin hidastaa juuri lainkaan.

POKKINEN TAPANI 06.10.2013 21:13

Hintaan en ota isommin kantaa, mutta meillä on alden alkuperäinen lämmönvaidin ja se on todella hyvä ja tehokas, tietty laatu maksaa ja tuo vaihdin on kestänyt sen 10v mukisematta. Meillä vaihdin on asenettu alkuperäisen patterin viereen kuljettajan penkin taakse. Kun asennat tahi asennutat niin muista laittaa väliin sulkuhana niin ettei moottorin lämmin vesi kierrä aina, muutoin posottaa moottorin kuumaa vettä myös kesällä. Mikä tahansa sulkuventtiili käy, meillä tavallinen putkistoissa käytettävä melko kookas vipu,

HALINEN HARRI 06.10.2013 21:21

Sama täällä kuin Tapanilla. Käyttöä ei ole ollut kolmeen vuoteen koska yleensä sähkössä ja erinomainen käynnistymään myös kovemmilla pakkasilla on tuo 2,5 litran Rellu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.