AL-KOn vääntövarsijouset poikki

MÄENPÄÄ JUHANI 01.10.2013 19:05

Moikka

AL-KOn telialustasta vm 98 meni takimmaisen akselin toiselle pyörälle menevät vääntövarsijouset eli metallitangot akselin sisältä poikki. Tankoja on 3 kpl ja kaikki ovat poikki. Onko kellekkään sattunut vastaavaa?

Pyörän puolen olen saanut purettua ja tangon palat sieltä pois, mutta ongelmana on saada akselin keskelle jääneet tankojen palat pois ja samoin saada se osa pois, johon tangot kiinnitetään akselin keskelle. Olisiko jollakin tähän tarjota ehdotuksia tai jopa rajäytyskuvia akselin sisältä.

Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Juhani Mäenpää

VÄLIAHDE JUSSI 01.10.2013 20:30

Mulla meni myöskin, jostain oli muistaakseni tippaRenu, en ole aivan varma. On niitä käytetty myöskin raskaassakin kalustossa.mutta ne ovat olleet niissä, hyvin esillä.

ENQVIST RAIMO 02.10.2013 09:36

Olisiko ollut huollon puutetta? Jäänyt rasvaamatta.

TURUNEN HEIMO 02.10.2013 19:19

Sauvat ovat katkenneet väännönseurauksena, en kyllä ymmärrä mihin ne rasvaa kaipaisivat, siis itse vääntötangot. ALKO:n vääntösauvajousitus ei ole tuttu, monet henkilöautoversioit kylläkin. Onkohan nuo oikeat vääntösauvat etteivät vain kumijouset sillä aika lyhyeltä tuntuu jos vääntöjousi vain puoleen akselia ulottuu. Luulen että sinulla on lasahtanut kumielementit joihin tuo kolmen tangon nippu vain välittää kiertoliikkeen.

HAAPANEN TIMO 02.10.2013 20:07

Kyllä se AL-KO:n sydeemi rasvaa vaatii. Jämähtää kirjaimellisesti muuten, tässä on hyvinkin voinut niin käydä, mutta se ei tähän ongelmaan kuulu. Nyt pitäisi saada auto kuntoon.

Viimeisella sivulla kuva: http://flipflashpages.uniflip.com/2/19120/104056/pub/

@timppa

VÄLIAHDE JUSSI 03.10.2013 08:19

Kait niissä pitäisi olla tuosta jousen rasvantarpeesta maininta huotokirjassakin? Ja jos ei ole niin tätä kautta takuuseen jos,se rasvan vaatii.

ENQVIST RAIMO 03.10.2013 09:43

Minulla on autossa vastaava systeemi ja siellä on ainaskin neljä rasvanippaa.

JYLHÄ HANNU 03.10.2013 10:27

En tunne tuota ALKO:n rakennetta, mutta vääntösauvat kestävät yleensä vääntöä vain toiseen suuntaa. Silti voi olla, että ne ovat asennettavissa myös väärinpäin. Onkohan varmasti olleet oikean puolen jouset asennettuna?

HooJii

MÄENPÄÄ JUHANI 03.10.2013 18:57

Moi

Kyllä akseli on rasvattu, ei se poikkimeneminen ollut rasvasta kiinni. Näillä tangoilla on ajettu n. 150 000 km vuodesta 1998, joten asennus väärinpäin on kaiketi mahdoton ajatus. Kumia siellä ei ole, kyllä tangot on rautaa (olemme saaneet pyöränpuoleiset tankojen osat pois).

Ongelman ydin tässä kohtaa on saada akselin keskellä oleva tankojen kiinnityspää pois katkenneine tankoineen. Heitelkääpä ajatuksia.

Juhani

HAAPANEN TIMO 03.10.2013 20:15

Ajatuksia ei mulla ole. Löytäisitkö akselista tyyppinumeron niin etsitään ohjeita.

Tuossakin on, muttei osu siihen: http://www.alko.com.au/vehicle-technology/technical-literature/

@timppa

TOIVONEN MARTTI 03.10.2013 21:24

Seikkailin pari tuntia tuolla googlen löytämillä sivustoilla ja löysin parikin englantilaista forumia joilla ongelmaa käsiteltiin. Näyttäisi siltä että vuoteen 1997 asti rakenne oli semmoinen että vääntösauvat oli joteskin hitsattu kiinni sinne keskikappaleeseen eli mallia ei voi vaihtaa.

Sitten tuli uudempi malli jossa on kuulemma kuusiopultin pää näkyvissä kun sen vääntövarren on irroittanut ja siihen malliin voi helposti itse vaihtaa nuo vääntösauvat.

Mutta mehän emme tiedä minä vuonna vuoden 1998 auton alusta ja jousitus on tehty joten voihan se olla tuota vanhempaa malliakin.

Niin ja voi vanhempaankin vaihtaa sauvat, pitää vaan kuulemma akselirakenne irrottaa ja lähettää Saksaan, maksaa vaan maltaita.

Kysyjä nyt vaan tähyilemään näkyiskö jossain sauvoja keskikappaleeseen lukitsevan pultin päätä. Mutta olet varmaan jo innolla tutkinutkin sitä rakennetta joten voi olla hitsattu peli. Toivotaan parasta.

Niin, aihe kiinnosti kun itsellä on matkailuautossa alkon alusta, tosin vuodelta 2001. Toivotaan että sauvat kestää.

Siitä rasvaamisesta että yleinen kokemus näytti olevan että jos ei painoa oteta pois akselilta ennen rasvaamista ei rasvaa mene joka paikkaan. Siitä sitten aiheutuu että jousitus jumittuu helposti ala-asentoon eikä kori nouse normaaliin yläasentoon. Jos jumittaa pitää nostaa auto ylös ja painaa rutosti rasvaa, ilmeisesti jumi aukeaa tällä konstilla. mot

JOKINIEMI PETRI 03.10.2013 21:37

Kertokaas kun tiedätte asioista, miks mun autossa AL-KO alusta ei ole rasvanippoja olenkaan

TOIVONEN MARTTI 07.10.2013 19:22

Mites tilanne etenee? Näkyy jotkut firmat mainostavan noita taka-akselisysteemejä myytäväksi: http://www.caravan-parts.org/product.php/-alko-motorhome-rear-axle-six-torsion-bar-system-/?k=:::5929148

mot

VALTONEN MARTTI 07.10.2013 19:31

Jokiniemelle:

En tunne asiaa tarkemmin mutta onhan kestovoitelukin jo vanha keksintö.

Toisaalta yhdestä uutena ostamastani vaunusta puuttui rasvanipat, onneksi reiät niille oli kuitenkin tehty.

JOKINIEMI PETRI 07.10.2013 20:29

Ei ole reikiäkään. Auto oli parivuotta sitten jyväskaravaanissa huollossa ja pyysin huoltomiestä että pistäs pikkusen rasvaa tonne akseliin kun tää on valmiina tässä nosturilla. Kaveri otti prässin ja ja meinas ruveta rasvaus homminn niin huusi mulle että tää onkin tää malli missä ei ole nippoja olenkaan. Pakko oli itekin mennä toteen että ei niitä nippoja ole tosiaankaan. En sitten tiedä onko ne jääny pois vahinkossa vai onko siihen joku oikee selitys

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.