Akut tyhjenevät yössä

RAASU PERTTI 19.09.2013 20:54

Nyt kaivattaisiin taas viisaita neuvoja. Autoni on FFB, Peugeot J5 alustalle rakennettu. Akut alkoivat yht'äkkiä tyhjetä. Yössä vetää starttiakun (ja samalla hupiakutkin) niin ettei auto inahdakaan. Kun avustuksella sai auton käyntiin, laturi toimii ja volttimittari näyttää kuorman suuruuden. Viisaammat aprikoivat, että laturin diodisilta, diodit, olisivat vioittuneet, ja sen kautta akut purkautuisivat maadoituksen kautta. Kun starttiakun irrottaa pluspiuhasta (ja siten kai laturista), jännite siinä säilyy, mutta kaksi rinnan kytkettyä hupi akkua tyhjenee. Eli tapahtuuko vuoto tuon rikkoutuneen diodin kautta? Hupiakut ovat sadan amppeeritunnin. Tähän asti toiminut hyvin. Voisikohan hupiakkuihin kytketty aurinkopaneeli rikkoa diodit? Ovathan laturi ja paneeli yhteydessä toisiinsa. Eikö? Pari kuukautta sitten laitoin paneelin, ilman välikytkintä, tähän asti toiminut hyvin, akut latautuneet normaalisti. Monta kysymystä, yksi hämmentynyt mieli.

HAUTANIEMI ARJA-TARU 19.09.2013 21:25

Minä kokeilisin ensin irroittaa hupiakut starttiakusta. Kummat ovat aamulla tyhjät. Tuo kahden akun rinnankytkentäkin on hiukan epäilyttävä. Jos jompikumpi rinnankytketyistä vioittuu, niin molemmat tyhjenevät. Mutta kerro nyt aluksi miten käy kun erotat starttiakun hupiakuista.

/Kallu, Tarun miäs ja autokuski

RAASU PERTTI 19.09.2013 21:52

Joo, kun irrottaa starttiakun, sen jännite säilyy ja auto käynnistyy uudelleen kytkettäessä päivienkin päästä normaalisti. Nollaa, maata vasten ja starttiakusta irrotettua kaapelia vasten mitattuna näyttää hupiakkujen jännitteen, joka siis alenee. Kun kytken irti molemmat hupiakut toisistaan (ja laturista), niiden jännite ei enää alene. Laturin maavuoto ei enää purkaa? Kunei ole akkuja kytkettynä.

SUOMI SEPPO 20.09.2013 09:45

En oikein ymmärtänyt tuota : "Nollaa, maata vasten ja starttiakusta irrotettua kaapelia vasten mitattuna näyttää hupiakkujen jännitteen, joka siis alenee." Tarkoitatko että starttiakun irroitetusta +-kaapelista saat mitattua hupiakun jännitteen ? Millaisia akkuja nuo hupiakkusi ovat (ikä, laji. koko)? Miten olet kytkenyt tuon paneelisi? Komponentit lähtien johdosta joka tulee alas katolta. @seppo

RAASU PERTTI 20.09.2013 19:04

Epäselvästi tuon ilmoitin, eli niin kuin kirjoitit - starttiakun irroitetusta +-kaapelista saan mitattua hupiakun jännitteen, kun miinus piuhan tietty koplaa maahan eli runkoon eli miinukseen. Tuota testasin, että onko yhteys hupiakkuihin ja minkälainen. Jännite alenee eli akkujen lataus hiipuu hiljalleen - eli akut purkautuvat hiljalleen. Kun pari vuotta sitten auton ostin, kytkennät olivat tuollaiset, eli hupiakut rinnan. Näyttävät olevan akkuvedellisiä, mutta toiomineet hyvin; ikää en tiedä, 105 Ah ovat. Paneelilta johdot jännitteensäätimelle, josta pihat akulle - toiselle hupiakulle, eli lataavat molempia kun rinnan ovat. Hyvin on homma toiminut, mutta voisikohan olla että sittenkään tuo kytkentä ei pidemmän päälle ole hyvä? Että samaan hupiakkuun tulee aurinkopaneelikytkentä ja laturilta myös latausvirtaa? Että aikaa myöten vahingoittaa laturin diodeja? Arvelisin että diodit sieltä ovat rikki, voisiko akut muuten purkautua, kun mitään kuormaa ei ole? Piuhoista irrotettuna voltit säilyvät. Vika eli akkujen purkautuminen alkoi yht'äkkiä. Eräänä aamuna auto vain ei käynnistynyt, ei minkäänlaista niksautusta eikä yritystäkään, ei inahdustakaan. Hätä päissäni vaihdatutin starttiakunkin, sen ikää ei saanut selville. Homma tuntui olevan järjestyksessä. Auto starttasi parinkin yön seisokin jälkeen. Sitten mykkäkoulu alkoi ensin kahden yön jälkeen, sitten ei kestänyt yötäkään - auto ei yön jälkeen lähtenyt käyntiin ilman ulkopuoilista aupua. Diodivika laajeni, diodeja hiljalleen poksahteli? Nyt auto on talvitallissa, ja hiljalleen ajattelin käydä laturin kimppuun. En ole ennen mokomaan kapineeseen edes koskenut; nyt sen irrottaminen jännittää. Tutkimallahan homma selviää. Näyttää olevan alkuperäinen, ainakin ikää tuntuisi olevan. Ehkä olisi parempi vaihtaa koko keksintö; vaikka löytyisikin vikadiodeja, saisihan kerralla sitten uudet muutkin osat.

SUOMI SEPPO 20.09.2013 19:33

Se tässä ihmetyttää kuinka yhteys käynnistysakun +-navasta (kaapelista) on hupiakun +-napaan. Millainenkohan on tuo latausboksi joka jakaa virtaa akuille (lataako yleensä myös käynistysakkua verkkovirrassa ?). Tuo yhden yön tyhjäksi purku 300 Ah:n akuille meinaisi jotain 20A:n kuormaa. Mikäli sinulla on kunnollinen amppeerimittari niin koitappa paljonko on purkausvirrat navan ja kengän välissä hupi ja käynnistysakuissa kun eivät saa latausta. @seppo

RAASU PERTTI 20.09.2013 23:58

Jos laturi kerran lataa molempia, starttiakkua ja hupiakkuja, ovat ne yhteydessä keskenään, eli plussanavat ovat yhteydessä keskenään, vai? Vastusmittarilla vielä mittailin, starttiakun plussaan menevä kaapeli on yhteydessä hupiakulle menevän plussan kaapeliin. Verkkovirralla (paitsi erillisellä laturilla) en ole akkuja ladannut. Kun huomasin vuodon, otin kaapelit irti kun jännite akuissa meni alle kymmenen voltin.

SUOMI SEPPO 21.09.2013 09:20

Käsittääkseni nyt sinulla on kolme akkua rinnan. Eli jos yksi hupiakuista on tiensä päässä niin voisiko se syödä muutkin tyhjiksi ? Mitenkä käy jos irroitat hupiakkuihin menevän +- kaapelin irti (eristä se) niin pysyykö nyt virtanen käynnistysakussa ? @seppo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 21.09.2013 09:21

Auton laturin diodit tuskin ovat palaneet oikosulkuun koska tällöin laturista tulisi vaihtovirtaa joka keittäsi akut äkkiä.

Vika voi olla aurinkopanelin säätimessä joka vuotaa takaisinpäin ja maahan. Toinen vaihtoehto on verkkokäyttöinen akkulaturi, kaipa sellainenkin autossa on.

HYTÖNEN RAIMO 21.09.2013 12:30

Sanoisin, että jompi kumpi (tai molemmat) hupiakuista on viallinen. Asia selviää irroittamalla vuoron perään hupiakut järjestelmästä ja tutkimalla säilyykö virta käynnistysakussa.

Ja nykyinen kytkentä on siinä mielessä väärä, että mahdollinen hupiakun tyhjentyminen ei saisi tyhjentää käynnistysakkua.

EEROLA TEEMU 21.09.2013 13:03

Komppaan tässä Raimoa. Akut pitää tutkia yksitellen. Akkujen rinankytkentä on tarkkaa peliä eikä parempi ja huonompi rinnankytketty akkupari lataudu koskaan kunnolla; seurauksena voi olla paremmankin akun vaurioituminen. Ei se nyt hirveästi maksaisi jos akut kävisi mittauttamassa akkuhuoltoliikkeessä, jos sellainen lähimailta löytyy. Samalla saisi myös mielipiteen kytkentöjen järkevyydestä.

RAASU PERTTI 21.09.2013 20:41

Joo, täällä autoelektroniikan erikoistuntija jälleen, pkle.. Täällä onkin loppukommenteissa jo osuttu aika oikeaan.

Tuo mäsä diodi vaan vangitsi minut ja sai päättelykykyni raiteiltaan. Siihen ei tietty paljoa tarvita muutenkaan...

Aloin tutkia niitä hupiakkuja, ja huomasin ne akkuvedellisiksi malleiksi. Kun en muista milloin viimeksi olen ko. tuotteiden kanssa joutunut tekemisiin, en kaksi vuotta sitten auton ostaessani osannut kiinnittää akkuihin sen kummempaa huomiota; ne olivat uuden näköisiä ja siistejä, oletin ilman muuta niiden olevan huoltovapaita. Nyt toinen oli ok, vain pikkuisen jouduin kennoihin lorauttamaan vettä; onneksi olin viime vuosituhannelta nesteen säilyttänyt. Toisen kennot huusivat kuivina, nestettä meni koko litra eikä oikein kunnolla riittänytkään. Nyt se on ollut koko päivän latauksessa, ei oikein tahdo enää ottaa virtaa vastaan. Olinkin ihmetellyt, kun aurinkopaneeli (joka siihen on kytketty) takkuisesti lataili.

Eli tuo, todennäköisesti nyt entinen akku, pudotti kaikkien akkujen latauksen tuonne yhdeksään volttiin. Kaikki kolme ovat rinnan. Starttiakulta tulee kaapeli ensimmäiseen hupiakkuun, joka on rinnan toisen kanssa. Siinä se minun laturilta tuleva suora kytkentä hupiakkuun! Huolellisuudella ja akkuihin kunnolla tutustumisella olisin voinut estää käynnistyshäiriöt ja ainakin yhden akun tuhoutumisen. Nyt jännitteet ovat tarkkailussa ja tuo onneton latauksessa; epäilen että akkukaupan ovikello on seuraava jota vaivaan.

Kiitos kaverit, tietäväisiä ja päteviä olette neuvomaan. Tulipa nyt asiatietoutta lisää ja tutustuin samalla autoni sähkäkytkentöihin, selvitin jokaisen akuilta lähtevän piuhan määränpään ja tarkoituksen. Parhaani mukaan. Ja tuo akkujen rinnankytkentä, johon olette viitanneet, on todellakin kehno juttu. Yhtyvät astiat toimivat tässäkin, ja yksi huono akku voi saada paljon harmia aikaan. Muutankin kytkentöjä niin, että starttiakun saa irrotettua muista, ja hupiakutkin erilleen. Aurinkopaneelilta kytkin myös jolla voi valita kumpaako vai kumpaakin akkua voi ladata, tai irti kokonaan.

ISOMÄKI KAI 30.09.2013 13:11

Startti- ja hupiakkujen välille n. 70 A kestävä erotinrele, joka saa ohjauksensa laturin D+ liittimestä, estää ainakin starttiakun tyhjenemisen hupipuolen käytön / vian takia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.