Vinkkejä asuntoauton talvisäilytykseen...?
PENTTINEN SATU
02.09.2013 22:43
Taas täällä noviisi tyhmiä kyselemässä...
Mutta kuitennii, mitäs kannattaisi ottaa huomioon kun jättää auton talveksi kylmään katokseen?
Itsekin tajuan että vesitankki, harmaatankki ja vessan kasetti pitää tietysti tyhjentää talveksi. Mutta mitäs akuille pitäisi tehdä? Voiko jättää paikalleen vai pitääkö viedä lämpimään? Riittääkö jos käy talven aikana joskus latailemassa akkuja tai käyttämässä autoa?
Entäs nuo luukut? Pitääkö jättää luukkuja auki ja ikkunota raolleen vai pitääkö olla kaikki suljettuna? Katos on sen verran syvä ettei sinne lumi ja vesi pääse.
Pitääkös renkaiden alle laittaa jotakin, katoksessa on sementtilattia?
Entäs löpötankki, pitääkö olla täynnä kun jättää seisomaan? Ja kannattako öljyt vaihtaa syksyllä vai vasta keväällä...?
Tässä taas tyhmiä kysymyksiä vailla vastauksia... Kiitos kärsivällisyydestä!
KURVINEN ESKO
02.09.2013 23:13
Minulla on lyhyt kokemus as.autoilusta joten parempiakin neuvojia varmasti ilmaantuu. Itse olen pitänyt polttoainetankin täynnä talvilaatua. Vesitankit tyhjensin ja kompressorilla puhalsin vesiputket tyhjäksi, aukaisin liittimensäiliön päältä ja hana kerrallaan auki. Sillä lähti vedet.
Öljyn vaihtoa kysyin autohuollosta ja suosittelivat vaihtamaan vasta keväällä, öljyn sekaan voi tiivistyä kosteutta talven aikana. En ole aivan varma kumpi olisi parempi, jos noudattaa tätä neuvoa niin lienee paras ajaa kone reilusti lämpimäksi jotta mahdollinen kosteus häipyy ennen seisomaan laittoa.
Olen pitänyt luukut kiinni koska auto on ulkona. Kokeilin kuivatukseen 4 kg merisuolaa pesuvadissa mutta minun subjektiivisen havainnon mukaan kosteuden poistaja toimii tehokkaammin. Se kannattaa ottaa jo nyt käyttöön.
Jääkaapin olen pitänyt aukia samoin kuin muutkin kaapit ja siirrellyt sohvien pehmusteita niin, että ilma kiertää. Lisäksi olen laittanut hiirenpyydyksen pyytämään. Joko niitä ei ole ollut tai ovat oppineet välttämään sitä.
Olen ajanut auton lautojen päälle jotta ei jäädy kiinni asfalttiin. Ei varmaan haittaa jos lataa akut talven aikana kerran pari. Lämmityslaitteen pakkasvahti kuluttaa koko ajan hieman virtaa niin kannataa katkaista asunto-osan sähköt pääkeskuksesta, vai miksi sitä sanoisi. Minulla se sijaitsee ohjaamon istuimen alla.
Tulet saamaan kokeneemmilta karavaanareilta parempia vastauksia mutta näillä minä olen mennyt.
Terv. EKu
PS. ei tyhmiä kysymyksiä ole, vastaukset voivat joskus olla.
KOISTINEN TOIVO
03.09.2013 06:24
Kurvinen antoi hyvät neuvot, niillä pärjäät Minulla on vähän samat kokemukset suolavadista. Koitan semmosia kertakäyttö kosteuspoistajia
Itsellä mieli, että keväällä öljyt uudet. Kannattaa käytellä vaikka kerran kuussa kunnolla lämpimäksi kone. Samalla pihalla liikutella vähän. Minä merkkaan liidulla pyöriin merkit, ja kun liikuttelen, niin koitan laittaa pyörät eri kohtaan merkkiin, niin ei makaa koko talvea samassa kohtaa laakereita.
Toivopoika
PALM PEKKA
03.09.2013 06:58
Mitäpä noihin neuvoihin on enää lisäämistä. Motonetista ostin parivuotta sitten neljä kosteudenpoistajaa ja niilla olen pärjänny. Pakkasella pidän ovia auki ja tuuletan koska silloin on ilma kuivimmillaan. Lumet harjaan katolta aina silloin tällöin pois. Akkuja ladataan kun suojasää koittaa, muutaman kerran talvessa.
ITE
PASANEN MIKKO
03.09.2013 08:37
Terve
Tuolla onkin ihan hyviä neuvoja, tuon moottoriöljyn vaihdon tekisin ja olen tehnytkin syksyllä ennen auton jäämistä seisomaan. Näin ei öljyyn mahdollisesti kondensoituva kosteus tee niin 'pahaa', kuin vanhaan jo rikkipitoiseen öljyyn sekoittuessaan. Eli uudet öljyt syksyllä!
KURVINEN ESKO
03.09.2013 09:36
Mikko esitti hyvän perustelun öljynvaihdolle tehtäväksi jo syksyllä, samaa olen miettinyt itsekin ja siksi kysyin asiaa huollosta mutta vastaajakin oli epävarma, milloin vaihto olisi parasta tehdä. Kallistun Mikon ajoituksen puolelle, kyllä kondensoitunut vesi lähtee kun käyttää talvella muutaman kerran koneen lämpimäksi, viimeistään keväällä.
Yksi asia tuli vielä mieleen, minä kaadan pienen määrän laimeaa glykolinestettä (jäähdytinnestettä) vessan, keittiön ja suikun viemäriin jotta viemärin hajulukot eivät jäädy ja mahdollisesti halkea.
Terv. EKu
KOISTINEN TOIVO
03.09.2013 11:21
Tuosta öljyn vaihdosta on tosiaan monta mieltä, kumpi parempi. Itse olen sen kevät vaihdon kannalla, koska käyttelen aina sillon tällön sitä. Tosin nyt vaihan syksyllä, kun ajelen ympäri vuuen sillon kun hoksataan lähteä. En laita seisontaan, ainakaan autoa
Naapuri, kun, ja entinen työnantaja, joille aikonaan ajelin äeskonetta hylykäsivät koneen syksyllä nurkanpäähän , ja sitten keväällä ne löydettiin sieltä, ja tappelun kanssa virtaa, ja käyntiin. Oljyt vaihettiin,sillon, ja huollon jäläkeen mettään.
Mutta jos koko talaven käyttämättä seisoo, niin onko puhtaat öljyt koneessa, ja keväällä käyntiin.....Vai puhtaat keväällä.
Toivopoika
VALTONEN MARTTI
03.09.2013 16:48
Tuosta suolan käytöstä kuivatukseen: aiemmissa keskusteluissa on tuotu esiin ettei merisuola toimi koska on natriumkloridia.
Vuorisuola toimii koska on kalsiumkloridia.
Kissanhiekka toimii jos on Silica gel'iä
Kosteuspallot toimii etenkin keväällä kerää paljonkin nestettä. Pakkasella ei tietenkään mitään minkä vuoksi joku voi luulla niitä hyödyttömiksi.
Eri asia sitten onko koko kosteuden keräämisestä mitään hyötyä, uutta tulee sitä mukaa sisään.
HYTÖNEN RAIMO
03.09.2013 16:56
Tulihan niitä, neuvoja nimittäin. Pari pointtia vielä:
Nykyautoissa ei kannata akkua irroittaa, voi mennä systeemit sekaisin. Kannattaa hankkia älykäs ylläpitolaturi, joka hoitaa homman omia aikojaan.
Paras säilytystapa on sään suojassa (autotalli tai -teltta) jolloin ei ole huolta lumikuormasta eikä jäästä. Tällöin kannattaa jattaa esimerkiksi kattoluukku raolleen, jotta ilma pääse vaihtumaan (älä tee näin jos säilytät autoa ulkotiloissa)..
Suola kuivatuskeinona ei ole hyvä, voi aiheuttaa ruostetta suojaamattomiin metalliosiin.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
03.09.2013 17:06
Onko kukaan nähnyt tai kuullut faktaa matkailukulkimesta jonka seinärakenteet olisivat kostuneet talvisäilytyksessä sisältä tulleesta kosteudesta?
Tietääkseni kaikki kosteusvauriot ovat johtuneet ulkorakenteen vuodoista.
Riittää kun nostaa tyynyt sen verran koholleen että alla mahdollisesti oleva kosteus pääsee haihtumaan ekä tuota homeelle kasvualustaa.
Muuten riittää kun huolehtii riitävästä ilmanvaihdosta joka tosin tuo kosteutta niiden kuivauspallojen ym imettäväksi.
Ei niillä kuivaus palloilla kuitenkaan koko maailmaa voi kuivata.
Tuolla on Nesteen vastaus öljynvaihtoajankohtaan
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/220276-Siksi-%C3%B6ljyt-vaihdetaan-ennen-talvis%C3%A4ilytyst%C3%A4
Eli suositus on syksyllä.
HAAPANEN TIMO
03.09.2013 18:52
Akut voivat olla parissa viikossa alijännitteessä. Jos piuhat ovat kiinni mun mielestäni vähintään kerran kuussa pitää vuorokausi ladata.
@timppa
HALMEENMÄKI JUHANI
03.09.2013 19:52
Vahvin peruste öljyn vaihdolle jo syksyllä on se, että öljyyn tulee käytön myötä happamia yhdisteitä. Dieseleissä myös noen sakkautuminen on yksi riski lisää. Siis mitä vanhempaa, sitä tärkeämpää laskea pois ennen säilytystaukoa. Tosin oikein tarkka autoilija laittaisikin uudet öljyt sisälle vasta keväällä, joskin se kosteus haihtuu kyllä ekalla tunnin ajollakin jo.
MANKINEN KARI
03.09.2013 22:06
En oikein sano mitään tuohon öljyhommaan vaikka alunperin autonasentaja olenkin. Mielestäni kuitenkin öljyt kannattaisi vaihtaa uusiin silloin kun niitä ruvetaan käyttämään eli keväällä. Kosteudenpoistosta vaimoni täti joka asuu espanjassa sanoi, että kannattaa laittaa riisiä suolapurkin pohjalle niin se ei paakkuunu joten toiminee autossakin talvella. Ainakin itse aloittelijana aion käyttää tuota neuvoa ensi talven aikana. Jätän itsekkin vaunun talviteloille kun ei ole tuota vaunua ollut ennen käyttänyt.
TENLEN SAULI
04.09.2013 23:19
Heitänpä oman lusikkani soppaan.
Öljyt vaihdan kilometrien, en vuodenajan mukaan. Akku jos on kunnossa, ei tarvitse latausta ja keväällä lähtee kuin palmun alta. Jääkaappi pestynä ja ovi raollaan. Pakkasnestettä liruttelen viemäriin, ja yritän puhallella vesiputket tyhjiksi.
Kosteudenkerääjän laitan ensi talvena, biltemasta ostan. Ja sitten ne hiiret? Ajattelin kokeilla laittaa renkaiden alle pesofatit, joo luit aivan oikein. Hiiripä ei pääse kiipeemäään liukasta muovipintaa pahojaan tekemään. Jospa sen sais onnistumaan ilman tunkkausta, eli fati pyörän nojalle ja pikku peruutus. Katsotaan miten onnistuu...
Ja säilytys siis kylmässä hallissa.
Paljonko siitä talvisäilytyspaikasta joutuu maksamaan???
KOISTINEN TOIVO
05.09.2013 07:20
Tuosta pesuvati hommasta sen verta, että muutama vuosi oli kovasti eläviä täälläpäin, niin olivat muutamat menneet muoviämpärin sisään, Ihmetytti, että miten ne oli sinne päässeet. Mutta muutaman kerran niin kävi.
Mutta kyllä kannatta kokeilla.
Olen joutessa pohtinut, että kampiakselin stefat, kun pitkään seisottaa, niin kuivaako ne, ja miten niiden kestävyyteen vaikuttaa, kun öljy ei kosketa niitä seisoissa. Mutta kai se on marginaalista, koska ei nykyään kymmeniä vuosia vanhoja autoja kai monellakaan ole. Latassa meni keula stefa kerran. Mutta se seisoi melekeen koko vuuen aina, ja ei tullut käyteltyä.
Luulempa, että kerran kuussa käyttely ei ole pahasta. Sillon öljyn vaihon ajallakaan ei kai ole suurta merkitystä.
Toivopoika
KURVINEN ESKO
05.09.2013 09:06
Ilmeisesti on niin, ettei ole suurta merkitystä vaihtaako öljyt syksyllä vai keväällä koska ei ole tullut esille, että kone olisi hajonnut tai kunto huonontunut merkittävästi kummalakaan tavalla. Minulla tulee vuodessa 10 tkm, jota pidän vaihtovälinä vaikka ohje on 20 tkm. Tähän vaikuttaa myös talvella seisottaminen.
Sisätilan kosteuden poistamiseksi kannattaa tietysti autoa tuulettaa kun ilmat jäähtyvät, lisäksi jos laittaa lämmöt päälle niin tilanne paranee. Ulkosäilytyksessä mahdollisuudet tähän ovat heikommat.
Kokemukseni mukaan kosteuden poistaja toimii paremmin kuin suola. Kosteuden poistajan ostin Halpa Halli-ketjusta, maksoi muutaman euron ja sama kiekko toimii pitälle kevääseen, jopa alkukesään. Sen näkee siitä, että astian pohjalle kertyy nestettä. Laskin juuri uteliaisuuttani, että lämpötilan laskiessa +20 asteesta -15 asteeseen, minun auton tilavuudella kosteutta on poistettava 0,15 kg vedeksi muutettuna.
HAAPANEN TIMO
05.09.2013 17:18
Kyllä Saulilla on kumma auto jos ei talven aikana akku tyhjene. Täällä on paljon kirjoituksia joissa kuukaudessa on jo lähes tyhjä, eikä riipu akun kunnosta.
Mun autoni vie sekä hupi-, että starttipuolen juuri tuossa kuukaudessa latauskuntoon, jona pidän lepojännitettä 12,5V . Kenkä irroitettuna asia on toinen, silloin ehkä pari latausta talvessa.
@timppa
VALTONEN MARTTI
05.09.2013 19:01
Tästähän Timo kerran väännettin lähes verisesti. En muista mitä mieltä silloin olit mutta nyt olet ainakin samaa mieltä.
Vaan löytyi urhoja joilla ei akut koskaan tyhjene talvisäilytyksessä. Ne vaan sitten ostaa vähin äänin uuden parin kolmen vuoden välein.
Ikävää kun se ketju poistettiin, siinä oli varmaan kirjan verran sähköoppia jonka olisi voinut hyödyntää.
Että silleen..
SUORTTI ANSSI
05.09.2013 19:58
Mulla viime talvena vaunun akku jäätyi. Tuli unohdettua paikalleen Päävirtakytkin avoin eli kulutusta ei ollut. Eikun akku talliin lämpiämään ja sulamisen jälkeen laturi kiinni. Ja taas toimi hyvin. Oli muuten jäätyneenä melko pulleat kyljet. Meinasin silloin että että enää kalua tule, mutta tulipa.
AARNIO JUKKA
05.09.2013 20:15
Tässäpä vielä yksi vinkki akkujen ylläpitoon. Olen laittanut auton sähköpiuhan päähän ja väliin vuorokausiajastimen, jolla sähkö kytkeytyy joka päivä 15 minuutiksi päälle. Molemmat akut latautuvat siis joka päivä vartin verran auton omalla laturilla. Ylilatautumisen vaaraa ei pitäisi näin lyhyillä trykeillä tulla. Kyselin asiaa myös akkuasiantuntijoilta ja sain kannatusta. Auto starttaa talvella ja keväällä kuin olisi eilen ajettu.
Jukka
TENLEN SAULI
05.09.2013 22:31
No ainakin fiiatti on keväällä lähtenyt käyntiin talvisäilytyksestä hakiessa. Hupiakun olen irrottanut ja ladannutkin silloin tällöin. Akun mahdollinen tyhjeneminen ei huoleta, mutta ne hiiret ottaa pattiin. Kyllä harmittaa kun kaapissa on hiirenpaskaa ja sitä siivoaa. Jos pesofatihomma toimii niin kerron sitten keväällä. Kosteudesta olen samaa mieltä, että ulkoa se tulee. ei oo mukavaa kun keväällä on vaunu täynnä mustia pilkkuja. Mutta taitaa tuo kosteus olla sittenkin pahin riesa täällä pohjolassa. :D
MANNINEN RISTO
06.09.2013 21:26
REIMAN MARTTI
11.09.2013 14:25
Hyviä vinkkejä oli paljon mutta tuo hiiriasia jäi askarruttamaan että mistä ne sissään ossautuvat?
HALINEN HARRI
11.09.2013 16:49
Meillä hiiri/myyrä muutti moottoritilaan ja nälissään oli järsinyt jostain johdosta pintaa pois jonka huolto onneksi keväällä huomasi.
Moottori autossa ranskalainen, liekö tykännyt ranskalaisesta keittiöstä.
Ei kuitenkaan tullut/päässyt sisätiloihin (saksalainen), liekö lukenut kaasukammioista.
JUVONEN ESKO
27.09.2013 21:28
Älkää hyvät ihmiset laittako autoanne koko talveksi säilytykseen.
Sähkölaitteet kärsivät , liitokset hapettuvat.Tiivisteet kovettuvat ym. Ruostuminen alkaa uskomattomissa paikoissa.
Kuinka moni on nähnyt vanteen ruostuvan sisäpuolelta niin että ilma tulee ulos
ruostuneesta hitsaussaumasta, vaikka ulkopuolelta ei näy mitään.
On aivan sama vaikka auto nostettaisiin pukeille.
Monet uskovat että on hyvä kun autoa säilytetään käyttämättömänä talviajat.
Uskoisin että sillä olisi ajettava vähintäin kerran kuussa kohtalaisen pitkä ajo.
Jos jollakin on hyviä ohjeita, olisi hyvä kuulla.
KOISTINEN TOIVO
27.09.2013 22:44
Tuossa on perää. Pitkään seisoessa moottorista, ja laatikosta katoaa öljykalvo pois kuivasta osasta. Samoin voivat esim, pyörälaakerit vahingoittua kun paino on koko ajan samassa paikassa.
Nykyään käyttöönotto, ja seisontaan palautus on senverta helppoa, että kuukausittain käytely onnistuu helposti.
Itse en pistä ollenkaan seisontaan. Käytän jääkaapin huollossa, samalla koeponnistetaan kaasut, tehdään kosteus tarkastus. Vesijärjestelmä on tyhjä.
Ajelen millon siltä tuntuu pikku reissuja. Käyttöä varten se on.
Toivopoika
KATEISTO EERO
28.09.2013 08:45
Olen tehnyt juuri näin, kuten Toivo ja Esko. Auto on pysynyt hyvässä kunnossa ja keväällä se on valmis aina uuteen pitkään reissuun.
HAAPANEN TIMO
28.09.2013 09:39
Auto joka ei saa koskaan suolasuihkuja ei ruostu itsekseen ollessaan.
Kuinka monelle on tullut vaurioita seisokin aikana?
Mulle ei neljännesvuosisadan talvien kokemuksella ole mitään ilmennyt.
@timppa
TUOMINEN PEKKA
28.09.2013 17:49
Hiiret kiusana vaikka ei ole m-auto seisonnassakaan. Jo ennen Lahden messureissua pyydykseen tarttui yksi tuholainen ja kuluneella viikolla kuusi kappaletta lisää.
Pyydyksiä on takatallissa, ohjaamossa ja konepellin alla, konehuoneen pyydys on ollut tuotteliain, viisi on saatu sillä. Siitä päätellen ne änkeävät sisälle moottoritilan kautta.
Auto seisoo katoksessa ja vaikka sillä päivällä ajetaan niin seuraavana aamuna on taas saalista.
Viime syksynä pyydystysruljanssi alkoi vasta lokakuun lopulla.
- Brita -
HALINEN HARRI
28.09.2013 18:36
Siellähän on ajon jäljiltä lämmintä!