Asuntoauton katsastus
JUHELA JUKKA
31.08.2013 19:14
Hei,
auton katsastus on pian ajankohtainen. Mitä lisäseikkoja pitää huomioida verrattuna normaaliin henkilöauton katsastukseen?
PIHLAJAMÄKI JANI
31.08.2013 19:37
Jauhesammutin pitää olla tarkistettu
PALM PEKKA
31.08.2013 20:48
Ei mitään muuta kuin tuo sammutin. Siinä pitää olla alle vuoden vanha leima.
ITE
KOSKINEN OLLI
01.09.2013 06:16
Pitää tarkistaa että kaikki kaapit on kunnolla kiinni, ja irtotavaroiden sinkoilu koeajon äkkijarrutuksessa estetty. ...Näin pitää tietenkin olla aina ajon aikana.
JUHELA JUKKA
01.09.2013 07:04
Onko kaasulaitteille oltava jokin vuositarkastus?
KOISTINEN TOIVO
01.09.2013 07:22
Paha kysymys, muistelen, että tetlesissä kattoi katsastusmies kaasuleiman, mutta en ole varma. Kannattaa kuitenkin tarkistuttaa kaasu joka vuosi oman turvallisuuden takia. Toivopoika
HELLE VESA
01.09.2013 07:39
Kaasulaitteiden tarkastus ei ole lakisääteinen, eikä kuulu katsastuksessa tarkastusten piiriin.
Sammutin kuten veneessä, kalenterivuoden sisällä oleva leima.
VALTONEN MARTTI
01.09.2013 09:01
Kalenterivuoden.....eikös se ole niin ettei saa olla vuotta vnhempi leima ?
KURVINEN ESKO
01.09.2013 09:46
Kuten ed. kirjoituksissa on todettu, sammuttimen tarkastusleima pitää olla voimassa eikä ole sidottu kalenterivuoteen vaan jos katsastat nyt niin esim. seuraava tarkastus lokakuu 2013 kelpaa. Kaasulaitteiden koeponnistus ei kuulu katsastukseen eikä ole pakollinen. Katsastusmies voi katsoa kaasuletkujen kunnon, onko murtumia. Tarkasta lähivalojen korkeuden säätö, että toimii. Niistä ne ovat kiinnostuneita ja laittavat korjauskehoituksen kuukauden ajalla jos eivät toimi.
Terv. EKu
TURUNEN HEIMO
01.09.2013 09:55
Tarkoitat varmaa enintään vuoden vanha. Jos kyseesä olisi kalenterivuosi niin joulussa tarkastettu olisi laiton tammikuussa.
LAURONEN TAPANI
01.09.2013 10:10
Itse kävin juuri katsastamassa -07 Ducaton ja eivät edlleenkään mitään vikaa löytäneet, on se niin laatuauto;D, jarruista ovat joskus huomauttaneet, että ovat loistavan hyvät;)
HELLE VESA
01.09.2013 10:12
Joo sori ei kalenterivuosi vaan vuosi leimasta leimaan, kuten veneessäkin.
HJELM ARTO-VEIKKO
01.09.2013 10:53
Ducatohan on edelläkijä lukiutumattomissa jaruissa,nimittäin käsijarrun.
Jelmi
JUHELA JUKKA
01.09.2013 15:26
Niin muuten yksi seikka oli, minkä selvitin aiemmin katsastusasemalla. 100:n lätkä pitää olla takana ja jos autolla saa ajaa tätä nopeutta. Mun mielestä olis parempi että 80:n lätkä jos 100:a ei saa ajaa. Toi 100-merkki on vähän niinku leveilyä :)
UUSITALO MARKO
25.09.2013 17:29
Miten on uuden sammuttimen tarkastuksen kanssa? Jos haen katsastuspäivän aamuna Biltemasta tuliterän sammuttimen, niin pitääkö se käydä vielä erikseen tarkastuttamassa jossakin sammutinhuollossa?
KORHONEN PAULI
25.09.2013 17:41
Ei tartte mutta kannattaa katsoa että valmistuspäivä ei ole yli vuoden takaa. On kuulemma käynyt katsastuksessa niinkin että oli ostanu mennessään sammuttimen ja katsastuksessa oli sanottu että se on yli vuoden vanha, siis tarkastettava. pkk
TURUNEN HEIMO
25.09.2013 20:10
Minusta taas Ducaton käsijarru on erinomainen ja hyvin pitävä. Ainakin niiden muutamien joiden käsijarrusta on kokemusta. Sen rakennekin on sellainen että kyllä pitää. Taitamaton käsittely kyllä pilaa vaikka vaikka minkä.
KOSKINEN OLLI
06.10.2013 10:28
Liikennekäytöstä poistetun auton katsastuksessa on syytä huomioida, että jos katsastuksessa reputtaa, niin kuukauden ajoaikaa ei käytännössä ole, vaikka auton ilmoittaa liikennekäyttöön.
On siis syytä ottaa auto liikennekäyttöön katsastukseen mennessä, jos aikoo reissailla välittömästi katsastuksen jälkeen.
Trafin sivuilta kuva
VÄLIAHDE JUSSI
06.10.2013 11:43
Ei ne niitä kato ajoneuvon siisteyttä,ajoneuvonkunto on heille tärkein.
Siitäpän sitten,saa vikalistan jos,saa.
AHJOS TIMO
06.10.2013 11:53
En ymmärtänyt tuo Koskisen Ollin kirjoituksen sisältöä. Jos auto reputtaa katsastuksessa, sen saa ajaa ilman liikennekäyttöön ottoa takaisin säilytyspaikkaan korjattavaksi. Jos auto on tarpeen ajaa korjaamolle, sitä ajoa varten se pitää ottaa liikennekäyttöön, minkä voi tehdä katsastusasemalla. - Näin minä sen olen ymmärtänyt.
TOIVONEN MARTTI
06.10.2013 12:22
Tulkitsen Koskisen viestin näin:
Jos auto hylätään katsastuksessa kun se on normaalisti liikennekäytössä saa sillä ajaa kuukauden ennen uusintatarkastusta. Koskisen tiedon mukaan jos vie liikennekäytöstä poistetun auton katsastukseen (näin ilmeisesti saa tehdä, ilmeisesti pitää olla tilattu aika katsastuskonttorilta ?) ja se hylätään ei sitä sitten enää voi ennen uusintatarkastusta ja hyväksyttyä katsastusta voi ottaa liikennekäyttöön.
Oliko näin?
Hupaisa juttu muuten kävi itselle: vein viikolla henkilöauton katsastukseen. Jäi kiinni päästöistä, muuten kaikki ok. Ajelin kotiinpäin ja kuulin kuinka toinen takajarru rahisi. Autossa on takana levyjarrut. Kun tarkastin jarrupalat näin että oikean takajarrun toinen pala oli kulunut metallille suurelta alalta, vain yhdessä kulmassa oli pieni kerros kitkamateriaalia. Ei taida katsastuskaan olla ihan sitä mitä pitäisi.
Auto on nuorison käytössä, itse en sillä aja niin että itse olisin huomannut tuota aiemmin.
mot
EEROLA TEEMU
06.10.2013 16:17
Nyt taisin pudota. Jos vie liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon katsastukseen aikana, jolloin sillä vielä on vanha katsastus voimassa ehkä pitkäänkin ja sitten auto ei mene katsatuksessa lävitse, niin autollehan annetaan kuukausi aikaa tulla korjattuna näyttöön. Jos katsastuksessa havaittu vika ei ole liikennekäyttöä estävä, niin luulisi, että "vanhan katsastuksen voimassaollessa" auton voisi ottaa liikennekäyttöön jopa koko katsastuksessa oloajan loppuun, esim. netissä ei konttorilla kun tuli hylky. Voihan sen oikeuden tulla kuukauden sisällä näyttöön unohtaa kokonaan, vai....
Tietysti luulo ei ole tiedon väärtti, tai aina sitä jotain oppii, esim. että on lukihäiriöinen kuten naapurimaan kunkku.
EEROLA TEEMU
06.10.2013 16:28
Timolle. Kyllä sen liikennekäytöstä poistetun ja katsastuksessa hylätyn auton saa viedä lyhintä tietä joko korjaamolle tai säilytyspaikkaan, jopa omaan kotiin edelleen liikennekäytöstä poistettuna. Ovat paikat samanarvoisia. Sitten kun sen korjatun auton tuo taas näytille, niin pitää varata katsastusaika ja sinne pitäisi ajaa suorinta reittiä. Jos siis haluaa noudattaa tarkkaan ohjeita. Tuskin sakkoja tulee jos poikkeaa matkalla tankkaamassa.
Asia on toinen jos tuo katsastamattoman auton rekisteröintikatsastukseen. SIlloin pitää hakea konttorilta tai vakuutuytiöstä siirtokilvet ja ottaa siirrolle vakuutus. On aika halpaa.
VÄLIAHDE JUSSI
06.10.2013 18:47
Mielestäni käytäntö on tämmöinen.Niinku Eero sano.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.10.2013 klo 20:02:30
Sorry piti olla niinkuin Eerola sano.
Katon tämän ketjun tänään läppi ja huomasin vasta virheeni.
Näin on marjat uutta-aikaa vasten saa korjaamolta ajaa katsastuskontorille.
Ei tuossa asijassa ole mitään ihmettelemistä,mulla meni yksilava mersu
katsastus kontorilta suoraan paalaamolle kun,se oli niin laho ja kone loppu.
Hyvä kun sain edes rengaan hinnan ja katsastus maksun sillä.
AHJOS TIMO
06.10.2013 20:56
Korjaamon ja kodin väliset ajot ovat kyllä siinä määrin tulkinnan varaisia, etten ottaisi riskiä. Yleensä korjaamoajat joutuu tilaamaan monta päivää etukäteen, hyvä jos saa edes samalle viikolle. Minulla oli tuo tilanne keväällä 2012 ja silloin varmuuden vuoksi ilmoitin auton liikennekäyttöön ennen katsastukseen vientiä ja heti sen jälkeen taas pois liikennekäytöstä. Auto meni tosin katsastuksesta läpi ilman huomautuksia.
KOSKINEN OLLI
06.10.2013 21:16
Teemu osuu lähes oikeaan.
Näkisin että kyse on siitä että jos vie liikennekäytöstä poistetun katsastukseen virallisen katsastusajan viimeisenä päivänä, eikä mene läpi, hylkypaperissa on kyllä jälkitarkastus kuukauden sisällä.
Sitten kun seuraavana päivänä suorittaa netissä liikennekäyttöönoton, auto onkin käyttökiellossa.
Trafin mukaan autoa liikennekäyttöön otettaessa, siinä on oltava katsastus voimassa. Se on Trafin mielipide, ei minun mielipide. ;)
AHJOS TIMO
06.10.2013 21:25
Olli Koskinen kirjoitti: "Trafin mukaan autoa liikennekäyttöön otettaessa, siinä on oltava katsastus voimassa. Se on Trafin mielipide, ei minun mielipide. ;)
"
Mutta hei, tuon aiempaan viestiisi liittämäsi tekstin viimeisessä kappaleessa nimenomaan sanotaan: "Ajoneuvon rekisteröinti takaisin liikennekäyttöön ei edellytä määräaikaiskatsastuksen voimassaloa. Katsastuksen voimassaolo on kuitenkin edellytys ajoneuvon käytölle liikenteessä."
KOSKINEN OLLI
06.10.2013 22:25
Ajos, eipä tullut mieleeni sellainen mahdollisuus että joku haluaisi suorittaa liikennekäyttöönoton liikennekäyttöönottotarkoituksessa, autolle jolla on käyttökielto.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.10.2013 klo 22:40:32
-Liikennekäyttöön rekisteröinti- on eri asia kuin. - Liikennekäyttöön otto-
Liikennekäyttöön rekisteröinnin voi tehdä katsastamattomalle ajoneuvolle, mutta liikenteeseen sillä ei voi lähteä jos katsastus ei ole voimassa.
EEROLA TEEMU
06.10.2013 23:25
Ei tainnut mennä viesti perille. Mitään tulkintaa ei tarvita eikä riskejä ottaa. Viet vain liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon katsastukseen varaamalla ensin sille ajan. No, sitten löytyykin jotain korjattavaa, jota et osaa itse korjata. Ei korjaamolle tarvitse olla mitään korjausaikaa varattuna, koska auto voi odottaa siellä korjaamon pihalla niin kauan, kunnes joutavat sen vian korjaamaan. Elleivät ennätä korjata kuukaudessa, niin katsastus pitää aloittaa alusta. Kun vika on korjattu, niin joko korjaamo tai sinä itse varaat taas uuden katsastusajan ja jompikumpi vie auton uusintakatsastukseen ja tämäkin tapahtuu ilman liikennekäyttöön ottoa. Mahdotontahan se olisikin jos katsastusaika on mennyt ohitse..
Miksi se liikennekäytöstä poistettu auto pitäisi tuoda kotipihalle seisomaan, jos sen voi jättää korjaamonkin pihalle korjausta odottamaan? Toisaalta, jos kysymys on muutaman tunnin kestävästä korjauksesta, niin voihan auton tuoda kotipihalle katsastuksesta ja varaa sille päivälle katsastuksen, jolloin korjaamolta on saatu aika auton vian korjaukseen. Ei siitä sakoteta jos ajat auton ensin kotoa korjaamolle ja sieltä iltapäivälle sovittuun katsastukseen.
EEROLA TEEMU
06.10.2013 23:36
Olen tästä aivan samaa mieltä. Kuitenkin kun autolla on olemassa tietty katsastusaika, oliko 4 kk, niin sen sisällä voi jo katsastaa uutta kautta varten. Jos silloin auto on poissa liiikennekäytöstä ja auto katsastetaan tällöin eikä mene läpi, niin ei se katsastusaika mihinkään vähene. Tuo viimeisenä katsastuspäivänä vieminen on riskaabelia, mutta esim. 2 viikkoa ennen virallisen katsastusajan loppumista ei enää ole. Voi ottaa liikennekäyttöön ja uusintakatsastaa sen kk kuluessa. Jos viimeinen virallinen katsastuspäivä osuu lauantaiksi tai sunnuntaiksi, niin väittävät, että maanantaikin kelpaa vielä. Joku varmaan tietää totuuden tästäkin?
KOSKINEN OLLI
06.10.2013 23:50
Aloitetaan alusta:
Liikennekäytössä oleva auto katsastetaan katsastusajan viimeisenä päivänä. Reputtaa katsastuksessa, mutta ei määrätä ajokieltoon, tulee uusintanäyttömääräys ja kuukausi lisää ajoaikaa. Voi lähteä seuraavana päivänä reissulle vaikka suomen ympäri.
Viedään sama auto samana päivänä liikennekäytöstä poistettuna katsastukseen, reputtaa, tulee uusintanäyttömääräys kuukauden aikana.
Tulee seuraavana päivänä tarve lähteä reissulle ympäri suomen. Suoritetaan netissä liikennekäyttöönotto. Liikennekäyttöön rekisteröinti onnistuu kyllä, mutta papereissa lukee: "Auto on käyttökiellossa".
Käyttäjän lisäys viestiin 7.10.2013 klo 00:01:38
Jep, hylkäyspaperissa on uusintanäytön viimeinen päivämäärä printattuna. Ei tarvitse autoilijan arpoa oikeaa "viimeistä" päivämäärää.
EEROLA TEEMU
07.10.2013 01:18
Kohta 1 ihan selvä.
Kohta 2. Ei katsastuksesta saa"uusintanäyttömääräystä", koska näyttö 1 kk kuluessa on vapaaehtoinen. Jos viivyttelee, katsastus aloitetaan alusta esim 1kk + 1 pv kohdalla ja siitä eteenpäin. Vain hölmö lähtisi tekemään liikennekäyttöönottoa katsastamattomalle autolle, jonka normaali katsastusaika on jo mennyt. Siitä tulisi pahimmillaan tuhansien eurojen sakko ja ainakin vähintään 1000 e. Skannereilla poliisit nykyisin napsii pois tällaisia kulkimia. Asian voi hoitaa niin, että pienehkön vian ollessa kyseessä katsastaa auton vielä samana päivänä, kun tuli hylkäys ( tai tilaa seuraavalle päivälle ajan jos on pakottava tarve lähteä liikenteeseen).
Olen tehnyt näin eläissäni 2 kertaa: 1. kun turvavyö "luisti" ja tuli hylky. Ajoin kotiin ja voitelin mekanismin, soitin konttorille ja auto tuli katsastettua samana päivänä. Ottivat vain 5 e vyön uusintatempauksesta.
Tapaus 2: kaasuttimen säädöt hieman pielessä CX:n bensakoneessa. Kävin yksityisellä kaasutinhuoltajalla, joka sääti arvot kohdalleen ja siitä sitten konttorille takaisin. Riitti, kun näytin saamani todistuksen pakopäästöistä ja leima tuli.
Tästä on jo ehkä 20 v. Sen jälkeen olen AINA ennen katsastuksia hankkinut bensakoneille 10 e maksavan todistuksen kaasutinhuollosta, mihin hintaan arvot on myös säädetty jos tarvetta. Todistus on voimassa 3 kk eikä konttorilla mitata mitään.
KOSKINEN OLLI
07.10.2013 12:42
Sorry Teemu kun käytin termiä "uusintanäyttömääräys".
Menen ruoskimaan itseäni.
EEROLA TEEMU
07.10.2013 15:12
Älä nyt Olli enempää itseäsi ruoski asiallisestihan olet täysin oikeassa. Näistä liikennekäytöstä poistettujen autojen katsastuksista on vallalla mitä ihmeellisempiä käsityksiä. Siksi kertaan pikkasen asiaa.
Monet esim. ottaa auton liikennekäyttöön vain katsastusta varten, vaikka se on aivan turhaa, ellei ole aikomusta ja tarvetta auton käyttöön liikenteessä samassa yhteydessä. Kun veroa maksetaan aina vähintään 10 vrk ajalta ( painoperusteisella m- autolla n. 20e) ja 2x4e ilmoituksista, niin tulee vaan turhia lisäkustannuksia katsastukselle.
Autonhan voi viedä tarvittaessa vaikka useampiakin kertoja katsastukseen ja uusintanäytöille pelkällä ilmoituksella katsastuskonttorille, eikä maksa mitään.
Katsastus- tai uusintakatsastuspäivänä voi auton käyttää korjaamolla jos haluaa välipäivät pitää sitä kotona tai muussa säilytyspaikassa edelleen ilman mitään kustannuksia tai riskiä sakoista tai muista maksuista.
Jos auton normaali katsastusajankohta on jo mennyt, niin huolellinen ihminen ei jätä seisonnassa olevan auton katsastusta siihen tai edeltävään päivään kun pitää lähteä liikenteeseen; varsinkin jos käyttötarve on tärkeä, esim. laivalla lähtö ulkomaanmatkalle.
VALKAMA MARKKU
07.10.2013 15:29
"Trafin mukaan autoa liikennekäyttöön otettaessa, siinä on oltava katsastus voimassa. Se on Trafin mielipide, ei minun mielipide. ;)"
Olet joko käsittänyt väärin tai sinulle on valehdeltu.
Jos auto on seissyt (ollut liikennekäytöstäpoistossa) koko katsastusajan, saa sillä ajaa kuukauden liikennekäyttöönotosta.
Itse esimerkiksi omistan lelun jolla ajelen kerran pari kesässä, katsastaa se pitäisi tammi-maaliskuun aikana. No enhän minä sitä pakkaseen ja suolaan vie. Kesällä kun haluan sillä ajella niin riittää kun ilmoitan liikennekäyttöönoton, sillä saan kuukauden ajoaikaa.
M Arkku
Käyttäjän lisäys viestiin 8.10.2013 klo 07:24:45
Kas kummaa. Minähän tässä väärin olin käsittänyt,
Enään ei näemmä tuo kuukauden armon aika koske kuin ulkomailla ollutta autoa.
No Onneksi en jäänyt kesällä asiasta kiinni.
KOISTINEN TOIVO
07.10.2013 15:52
En ole keikkia osia lukenut tästä osiosta. Minulla lata seisoi talvet, ja katsastusaika oli marras- helmikuun välillä.
Minä soitin konttorille ajan, ja menin sinne heidän luvalla katsastamaan. Sanoi tyttö, että jos poliisi pysäyttää, niin ottakaa häneen yhteyttä.
Katsastaa sai, ja uusintakäytön hänen luvalla, jos oli tarpeen.
Ohje oli ettei saa poiketa koti- katsatusaseman väliseltä reitiltäedes kauppaan, mutta hätätilassa saa tankata kun ei poikkea reitiltä enempää kun lähimmälle tankille.
Olisin myös käyttöön oton jälkeen voinut syksyllä mennä katsastamaan, vaikka katsastusaika olisi mennyt helmikuussa ohi, ja siten hylkäyksen sattuessa saanut kuukauden ajoaikaa uusinta näytölle,
Nykyään ei saa kuukautta ajoaikaa, vaan se on korjattava mahdollisimman pian, ja näytettävä konttorilla
Jos auto on siis seisonnassa ei sitä ole pakko katsastaa sen aikana, vaikka katsastusaika olisi mennyt ohi. Mutta suositus on että katsastaa konttorin luvalla, kun ei tarvi sen takia ottaa liikennekäyttöön
Soitin katsastuskonttorille, ja varmistin asian.
Voin kertoa kerrottua, koska en lukihäiriöltäni viitsinyt koko letkaa lukea.
Toivopoika
EEROLA TEEMU
07.10.2013 16:04
Mahtaako tästä Trafin tekstistä olla apuja
http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/rekisteri-ilmoitukset/liikennekaytostapoisto#Poistetun
AHJOS TIMO
07.10.2013 16:16
Se jää tässä vielä epäselväksi, onko kaskovakuutuksen kolariturva voimassa, jos ajetaan kolari autolla, joka on vakuutusyhtiölle ilmoitettu liikennekäytöstä poistetuksi.
EEROLA TEEMU
07.10.2013 16:19
Oh linkissä Trafista todetaan mm. "Ajoneuvon rekisteröinti takaisin liikennekäyttöön ei edellytä määräaikaiskatsastuksen voimassaoloa. Katsastuksen voimassaolo on kuitenkin edellytys ajoneuvon käytölle liikenteessä"
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/maaraaikaiskatsastus#maaraajoin
EEROLA TEEMU
07.10.2013 16:28
Kun ajoneuvo on poistettu liikennekäytöstä, niin silloin törmäysvakuutus ei yleisesti ole voimassa. Tosin esim. IFillä oli sellainen poikkeus, että jos pihapuu kaatuu siellä olevan auton päälle, vaikka muu törmäysvahinko ei olekaan voimassa, niin puun kaatumisesta aiheutuvat vahingot tietyin edellytyksin korvataan.
Parhaiten seisonnan aikana voimassa olevat vakuutusosiot saa selville ko. yhtiön vakuutusehdoista tai soittamalla/meilillä kysymällä. En tiedä, onko törmäysvakuutus voimassa sellaisena päivänä kun käyttää seisonnassa olevaa autoa katsastuksessa, minne sille on varattu aika. Liikennevakuutushan on voimassa.
VÄLIAHDE JUSSI
07.10.2013 21:12
Minunkin m-autoni vakuutettu if:ssä ja he juuri vakuutivat kivien lentävän
oman autoni rengaasta puhkaisten seinän ja särkien vessanlasin.
Kyseessä oli muuten öljysoratie jossa,ei kiviä ole muuta kuin,sidottuna "öljyyn".
Että se niistä vakuutusyhtiöistä,taaskin.
AHJOS TIMO
07.10.2013 21:22
Jokainen harkitkoon asian omalta osaltaan. Minä päädyin omassa harkinnassani viime vuoden keväällä siihen, että muutaman kympin säästämiseksi ei kannata ottaa kaikkia niitä riskejä, joita liikennekäytöstä poistetulla autolla ajamiseen saattaa liittyä.
PS: En luottaisi edes siihen, jos joku vakuutusyhtiön toimihenkilö sanoo kaskovakuutuksen olevan kaikilta osin voimassa. Nimittäin muutama vuosi sitten tein verohallinnon neuvontanumerosta saamaani laintulkintaan luottaen erään toimenpiteen, mutta lopullisessa verotuksessa asia käsiteltiin kuitenkin toisin ja menetin sen vuoksi useita tuhansia euroja. Kun valitin asiasta, päätöksessä pahoiteltiin asiakaspalvelusta annettua virheellistä neuvoa ja todettiin, että verot määräytyvät kuitenkin lain mukaan.
EEROLA TEEMU
07.10.2013 22:03
Mainitsin tuon IFin vain esimerkkinä, koska siirryin sieltä ja niiden kalliista hinnoista lähes 50 % halvempaan yhtiöön samoilla turvilla jo muutama vuosi sitten. Varsinkin IFin seisonnan aikaiset hyvitykset ovat naurettavan pieniä.
HAAPANEN TIMO
07.10.2013 22:11
Ei ne ole naurettavan pieniä ainakaan nykyään. Ainoa mikä jää maksettavaksi on n. 40% kaskosta.
Kaskosta kun ei voi muuta vähentää kuin törmäysturvan.
@timppa
EEROLA TEEMU
08.10.2013 00:10
Jokunen vuosi sitten IFin täyskaskosta sain 22% hyvitystä seisonta- ajalta. Vakuutusmaksu oli 70% bonuksilla n. 650e /v kun muualta sai melkein puolella hintaa, n. 350e/v, samanlaisen vakuutuksen missä seisonta- ajan hyvitys on 65%. Eri ikäisten ja hintaisten m- autojen vakuutuksia ei tietenkään voi verrata suoraan keskenään mm. erilaisten hyvitysten, keskittämisten ja ikäalennusten takia. On hyvä jos IF on muuttanut entiset "könttävakuutukset" yksilöllisesti räätälöitäviksi osiksi, niinkuin nykyinen vakuutusyhtiö tekee.
KOISTINEN TOIVO
08.10.2013 07:13
Mikähän yhtiö lie tännään halvin, jos kaikkia talon vakuutuksia aatellaan.
Toivopoika
HAARAKANGAS ALLAN
08.10.2013 08:48
Toivopoika, pyydä Fennialta tarjous karavaanarille.
Allu vaari