Ducaton keskikulutus
KAUKOHARJU PÄIVI
27.08.2013 21:20
Tämä on ihan vitsi. Keväällä hommatun ( 2013) Ducaton keskikulutus saatiin nuijittua 9,7. Eilen tietokone alkoi näyttää keskikulutukseksi 50 l / 100 km. Olis reipasta polttoaineen menoa jos paikkaansa pitäisi. Onneksi hetkellinen kulutus ja "range" sekä polttoaineen viisarimittari pitävät vielä paikkansa.
HELLE RAUNO
28.08.2013 08:11
Nuo autojen "tietokoneet" näyttävät säännöllisesti n. ½ litraa liian pientä kulutusta.
SUOMI SEPPO
28.08.2013 08:29
Meillä Ducato näyttää 1.0 l/100km liian vähän ja viriboksin kanssa 1,6 l/100km. Tuohon se boksin polttaineen kulutuksen pieneneminen perustuu kun boksi huijaa kulutusmittaria.
@seppo
VARIS KARI
29.08.2013 15:05
Kuinka Seppo pystyt mittaamaan kulutuksen tietokonetta tarkemmin? Ajotietokone ei mittaa kulutusta kun auto seisoo paikallaan ja käy vaan todellisen kuljetun matkan mukaan.
Ja jos mittaat kulutuksen muuten niin mistä saat tarkat kilometrimäärät ?
Ihan vaan haluaisin itsekin pystyä tarkkoihin mittauksiin sillä kyselen .
Niin la jos kerättäisiin vaikka ducadoiden keskikulutuksia tänne oikein isompi otos.
Jokainen laittaisi tietokoneen antaman lukeman ja matkailuauton mallin.
Erityisesti peltikuoristen retkeilyautojen keskikulutukset henkilökohtaisesti kiinnostaisi. Voisi verrata omaan ja yrittää sitten muuttaa ajotapaa säästäväisempään suuntaan. 10.2l/100km
SUOMI SEPPO
29.08.2013 15:34
Tietysti joku arvo täytyy pitää oikeana. Tämä minulla on tuo matkamittari. Tietokonekin käyttää sitä samaa joten vanhan ajan systeemillä keskikulutus on esim. 1000km matkalta tankatut litrat jaettuna 100 km:en määrällä. Tällä tavalla saatu keskikulutus on noin litran suurempi kuin tietokoneen näyttö.
Tietenkään tämä ei ole eksakti tulos koska matkan mittarina käytetään auton omaa mittaria mutta olihan kysekin siitä paljonko tietokone valehtelee kulutuksen näytössään. Hetkellistä kulutusta ei tietenkään kotikonstein pysty laskemaan.
@seppo
Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2013 klo 15:41:59
Jatkan sen verran että kun tuo tyhjäkäynnin määrä on jopa lainsäätäjän puolesta rajoitettu niin reissussa ei sillä ole mitään oleellista arvoa. Eri asia on se jos haluaa tietää paljonko auto kuluttaa suurkaupungin ruuhkassa per ajettu kilometri. Onkohan sellaiselle arvolle todellista käyttöä.. Itse haluan tietää paljonko autoni kuluttaa lomamatka-ajossa.
Tällä vanhalla systeemillä tulos on vertailukelpoinen verrattaessa ajoneuvon ja ajajan yhteiskulutusta. Kompuutteri valehtelee mitä sattuu. Minulla litran/100km matka-ajossa.
KATEISTO EERO
29.08.2013 16:03
Automme on Citroen Pössl -08 PSP-moottorilla. Kevätmatka Espanjaan 6200 km keskikulutus 7,8. Tulimme juuri viikon Viron matkalta, jolloin keskikulutuslukemat myös 7,8 lit./100km. Mittasin myös "käsin" yhden tankkausvälin ottamalla tankin täyteen. Tuloksena 7,82lit/100km.. Ajan moottoritietä mittarinopudella 110-115 ja muita teitä rajoitusten mukaan.
HAAPANEN TIMO
29.08.2013 17:46
Mun mielestäni tarkimman tuloksen saa navin mittaamalla matkalla ja ainakin kymmenellä tankkauksella jotka koostuvat sekalaisesta (todellisesta) ajosta.
Yksi tankkaus voi heittää paljonkin kallellaan olevan tankkauspaikan, vaahtoavan polttoaineen, yms. johdosta.
Itsellä -01 puoli-integroitu Ducato ja kulutus tasaisesti 11 satasella.
@timppa
TOIVONEN MARTTI
29.08.2013 17:57
Timpan kanssa samoissa, samanikäinen puoli-integroitu ja kulutus 10,5 -11 satasella.
mot
AHONEN AULIS
29.08.2013 18:30
Peltikuoriainen Fiat Adria Twin 2.3 120 multijet -08.Ollut minulla viime syksystä lähtien ainoana autona.Ajopäiväkirjan mukaan ajettu 10752 km polttoainetta ostettu 1001.79 litr. Laskin antaa keskikulutukseksi9.3172.Pyöristäen 9.4 litr Auton tietokone näyttää keskikulutukseksi 8.8 litr.Ajonopeudet ovat moottoritiellä oman mittarin mukaan 105 km ja tomppa näyttää tuolloin 100 km muut tiet rajoitusten/liikenne virran mukaan.Terv:AA.
Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2013 klo 18:40:56
Kirjanpito on ajalta 19 10 2012-19.08.2013 elikkä talviajo on myös mukana laskelmassa.Terv:AA.
NÄRHINSALO ANTTI
29.08.2013 20:04
Keskustelunaihe on kuin ikiliikkuja :)
Kapistus vie kaiken minkä sille antaa. Onko sillä niin väliä viekö 10 tai 10,08 tai 15,6 tms. / 100 km. Kapistuksella ajaa kukin sen minkä ajaa oli kulutus mikä hyvänsä. Tuskin se on ratkaiseva tekijä lomamatkoja suuniteltaessa tai niillä ollessa?
Pääasia että on mukavaa ja muistoja matkalta. Eipä silti, kyllä sitä kulutusta tulee väijyttyä tieturista ja laskien. 10-11 lituraista per saturainen tuntuu menevän ihan sama miten ajaa :)
HAAPANEN TIMO
29.08.2013 20:19
Jos Aulis on mitannut matkan auton omalla mittarilla, heittää todennäköisesti myös matkamittari tuon 5%. Eli mittariin tulee enemmän matkaa kuin todellisuudessa. Viisi prossaa lisää siihen kulutukseen:))
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2013 klo 20:21:16
Tuli muuten tänään Transporterin mittariin 777 777 km. Ei ole tullut enää kulutusta mitattua, menee perstuntumalla.
AHONEN AULIS
29.08.2013 20:31
Moi .Auton omalla mittarilla on mitattu.Kaikki menee mitä tankkiin laittaa mutta uutta saa asemilta.
Timolle.Ei puutu miljoonasta km kuin 222 223 km.Muutama vuosi vielä.Terv:AA.
HAAPANEN TIMO
29.08.2013 21:42
Kymmenen kuukautta, Aulis:)) Sen se toimii hyvin.
@timppa
LEPOLA SAKARI
30.08.2013 09:37
Kesällä käytiin Kroatiassa kääntymässä. Matkaa tuli 5500 km ja tankkauksista laskettu keskikulutus oli 12,66 l/100. Auto on Rapido 9083, täysintegroitu, Fiatin 3,0 koneella ja manuaalivaihteella. Ajettiin paljon moottoriteitä ja raskaalla jalalla. Myös vuoristoa oli matkalla. Kotimaassa keskikulutus on ajotietokoneen mukaan ollut 10,7 l/100 km.
EEROLA TEEMU
30.08.2013 12:26
Meillä on jo vuodesta 1978 asti m- autoissa piedetty ns. käyttöpäiväkirjaa, missä on pieniä pyörittelyjä lukuunottamatta mm. kaikkien reissujen ajankohdat, kilometrit, säätiloja, tapahtumista oleellisimmat asiat jne ( mm. ongelmat, korjaukset ja huollot ym). Oikea sivu on päiväohjelmille ja vasemmalla kaikenlaista muuta, hyödyllistäkin tietoa mm. tankkausmäärät. Useampia vihkoja on syntynyt ja niistä löytyy jälkeenpäin mukavia tietoja.
Viimeisimmällä Ducaton Maxi 18 alustalle rakennetulla Knaus Integr 640, vm 2000 on ajettu kaikkiaan n. 110 tkm sekä kesällä että talvella. Lähes puolet kilsoista on ajettu ulkomailla, jolloin vauhtia on ollut usein motareilla 120- 130 km/h. Suomessa pysytellään hyvälläkin kelillä vähän alle satasella. Kulutus on suhteellisen tasaista. Keskimäärin on dieseliä kulunut aika tarkalleen 11 l/100 km, mutta pitkillä reissuilla on päästy 10 l paikkeille, jopa alle. Talvikulutus on hieman suurempaa kun kesäkulutus. Renkaissa on pidetty lähes 5 kg paineita. Nopeusmittarin heitto on 16-215/75C renkailla + 2%.
Yksi verotukseen liittyvä asia ihmetyttää. Tuolla Knausilla on 3,5 tonnisen sakkoverotus, vaikka uudempien autojen CO- pitoisuuteen perustuva verotus on jopa selvästi suuremmalla kulutuksella pienempi. Samalla dieselillä molemmat käyvät, mutta olisi kaiketi noista taloudellisista ja luotettavista idTD- moottoreista päästävä eroon ts. autot romutettava ja ostettava uutta tuontiautoa tähän velkaiseen maahan.
SUOMI SEPPO
30.08.2013 15:56
Saman suuntaisia ajatuksia meikäläisellä. Tuo idTD 2,8 on ollut minulle paras moottori. Puoli-integroidussa kulutus 8,6 l/100km ajoi "miten tahansa". Nykyinen täysi-integroitu 3,0 kuluttaa 11 l/100km . mikäli ajelee varovasti tietokoneen hetkellisen kulutusta seuraten.. Molemmat kulutukset on laskettu tankkauksen mukaan huomioon ottamatta tyhjäkäyntiä ja kilometrit otettu mittarista.
@seppo
VARIS KARI
31.08.2013 08:11
Jos jokainen ketjuun osallistuva malttaisi nyt ihan vaan laittaa sen ajotietokoneen näyttämän lukeman. Tällöin mittaus olisi jokaisella suoritettu samanlailla. Ja tulokset edes jotenkin vertailukelpoisia.
Jätetään nuo lapselliset muut kommentit pois. Kiitos .
PASANEN MIKKO
31.08.2013 08:37
Terve
Kyllähän samanlaisten autojen teoreettinen polttoaineen kulutus on jokseenkin sama. Ajotapahan se tuo suurimmat kulutuserot.
HUOMO VESA
31.08.2013 09:57
Mulla on vanha -96vm alkovi ducato, ajettu nyt 165 000km/noin. Kulutus vaihdellu 10l/100km ja 15l/100km. Kulutus vaihdellu vastatuulen ja kaasujalan raskauden mukaan. Uudempaanhan tuo jo pitäisi vaihtaa pelkästään iän puolesta..
EEROLA TEEMU
31.08.2013 10:58
Siis minkä ajotietokoneen näyttämän? Pitäisikö sellainen hankkia? Varmaan pitäisi hankkia myös navigaattori, että osaisi ajaa oikeita teitä pitkin? Valvontatolpistakin pitäisi saada ilmoitus? Älypuhelin, tabletti ja kosketusnäyttöinen läppäri, tottakai? Pitäisi varmaan liittyä feisbuukkiin ja kirjoitella twitteriin. Oma blogikin pitäisi olla? Paljon muutakin hömppää löytyy, mutta ei ole pakko mennä mukaan, vai onko?
Senverran kuitenkin pysyttelen kynä-laskin-paperi-linjalla, että ellei pysty kertomaan edes niillä välineillä saatua kulutusta, niin tuskin pystyy millään muullakaan. Ja mitä väliä näillä vertailukelpoisuuksilla lopulta on? Matkailuautotestejä tekevän saksalaisen lehden antamat vertailutulokset ovat luotettavia, koska tehdään aina samoilla testireiteillä ja nopeuksilla.
Olet sitten saanut saittivalvojan paikan? Onnittelut siitä ja anteeksi lapselliset kommentit. Kiitos.
HARJULAMPI JUKKA
31.08.2013 11:16
12 -13 talvella Portugalissa käyty Fiat maxilla /eura mobil kok.paino vähintään 4500 kg. kilometrejä yli 8000 ja keskikulutus 12,98 l. Sisältää paljon tieosuuksia kaasupohjassa kun ei muuten voima riitä. Kaikki meni eikä piisannutkaan. Edellisenä talvena 3500 kiloisella Hyymer Tramp kulutus 11,9. Auto pienemmillä pyörillä/ enemmän kierroksia koneessa.
JYLHÄ HANNU
31.08.2013 12:03
Matkamittaria käyttämällä päästään hyvin tarkkoihin lukemiin. Nopeusmittareiden virhe voi olla jopa toistakymmentä prosenttia, mutta matkamittareiden virhe yleensä alle prosentin. Noiden ajotietokoneiden virheetkin ovat nykyisin kohtuullisia ja joskus jopa näyttävät liian suurta kulutusta.
HooJii
NURMI JANI
31.08.2013 12:27
Euroopan reissu kesällä n. 5000 km. 2.3 (130 hv) koneella, 7,5m, muka 3500 kg alkovi. Laskettu keskikulutus 15,45 l/100 km. Moottoriteillä mentiin melkein se mitä päästiin.
KAUKOHARJU PÄIVI
31.08.2013 13:26
Kiitos vaan kommenteista ! Ihan kynällä ja paperillakin laskemalla olen päässyt n. 10 l/ 100.km. Oikeastaan en kysynyt keskikulutusta:Totesinpahan vaan nyt tietokoneen sekoamisen jälkeen , että näyttää hurjalta kun keskikulutus on 50 litraa sadalla. Mukavaa syksyn kaikille !
Käyttäjän lisäys viestiin 31.8.2013 klo 19:58:32
Siis syksyn jatkoa kaikille !
TUOMINEN MARKKU
01.09.2013 22:50
Reissu pohjois-Suomessa ja Norjassa vm 05 Kabe Fiatilla(2,8 Ducato Maxi) 7.- 27.8.2013 Fiatin matkamittarin mukaan 4412 km(Google 4327) eli keskikulutus 10,4/10,6 l/100 km. Omasta mielestäni ihan ok, aiemmin vastaava reissu vaunulla ja autolla 13,0 - 13,5 l/100 km ja bensaa!!
KARJALAINEN ALPO
02.09.2013 07:37
Retro Hymer-Fiat 2,5 TD vm-89 kuluttaa rajoitusten mukaan ajaen n 10,5 litraa, 90 ajaessa n 11,5 ja 100 ajaessa 12,5.
Minusta ei paha.
HEIKKINEN JUKKA
02.09.2013 09:58
Adria Matrix 680 SP, Fiat 130 Multijet.
Tieokoneen näytöllä keskikulutus 9,4-10,7 litraa/100km. Siihen saa jo ohitella ajella välillä hieman reippaastikkin. Perinteisellä mittaustavalla lähes samat lukemat.
Jos malttaisi ajella n. 85kmh niin jäisi vissiin jopa himpun alle 9;n.
Mutta kun ei malta, kun niin mukavasti rullaa...Saa nähdä aleneeko kulutus kun tulee enempi mittariin.
Edellinen alkovi mallinen pikku Burtner vei 2,8JTd llä 10-15 litraa/100km.
Siinä mallissa tuulenvastus ja kaasujalan asento vaikutti kovin.
Kulutus toki aleni silloin kun tuli 60thatta mittariin.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
02.09.2013 12:46
"Eilen tietokone alkoi näyttää keskikulutukseksi 50 l / 100 km."
Kannattaa varmaan nollata (bootata) se tietokone irroittamalla vähäksi aikaa akun miinusnapa, josko se näyttö korjaantuisi.
Trippi mittarin kilometrit ja kello nollaantuu samalla. Radiokin saattaa kysellä tunnuslukua.
KYLMÄNEN PAAVO
02.09.2013 15:18
Fiat Ducato 120 Multijet, 2,3l , Knaus, pit. 5m, korkeus 2,7m, vm. 2008, ajettu alle 30 tkm
Ajo osin reipasta 100km/h suuremmalta osin 85-95km/h keväästä asti yht 4500 km
Kulutus 9,45l/100km. Matka, auton mittarista, p.ainemäärä jakelumittarista.
Loppu 1000 km 80 - 90 km/h Mittaukset kuten yllä, 9,3I/100km ja ajotietokone ilmoittaa samaa kulutusta.
t. Boxstar
LAHELMA JUKKA
02.09.2013 16:15
Adria Win 2003 Fiat 2.3 JTD, 5 vuoden keskikulutus 8,14, l/100km sisältäen kaikki ajot talvisin (ja webaston käyttö) ja kesäisin.
LAUKKANEN MAURI
02.09.2013 19:59
Mielekiintoisia tuolksia tovereilla,jos esm,ducaton 2,3 jtd keskikululutus poikeaa
ns,keskiarvosta ,joka on noin 11l/ 100km minn mittausten mukaan:Hymer 524SL
reissupaino 3500kg.
Siis oleelista on onko auto alkovi vai ei intergoidulla tai puoli-intergoidulla voi olla
puoli- intergoidun eduksi se 0.5 l säästö.
Mutta taas on mukana muitakin tekijöitä,joista se kuski on tärkein nuo 8- 9l/100 km
ovat lasku virheitä tai itsensä pettämistä,fysiikan lakeja ei voi kumota.
No on siinä vielä sellainenkin mahdollisuus että ajetaan teiden tukkona,siis alle
aseteltujen nopeuksien,mutta?.
NÄRHINSALO ANTTI
02.09.2013 20:09
Lukemiin vaikuttanee myös paljon vaihdelaatikon välitykset. Nykyinen 2.3 150 puoli-integroitu eri välitykisllä kuin edellinen 2.3 120 retkeilyauto. 100 kmh gps:n mukaan kiertää 150 ducatossa kutosvaihteella 2450 kierrosta kun 120 ducato meni samaa vauhtia 2100 kierroksella. Vaikutus kulutukseen on merkittävä.
JANTTONEN JUHA
02.09.2013 21:00
Tuossa kesällä panin merkille että kun ajoin vitosella satasta niin kulutti noin 2,5 litraa vähemmän sadalle kilometrille kuin jos ajoi nelosella kaheksaakymppiä,auto on ducato 2,8 jtd puoli-integroitu solifer 660k,eihän tuolla sais ajaa kun kaheksaakymppiä mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa,mitä varten siihen muuten ois laitettu viis lovinen laatikko jos sitä vitosta ei sais käyttää?
TOIVONEN MARTTI
06.09.2013 11:09
Noin 3905 km ja dieseliä kului 402 litraa. Siis kulutus 10.3 satasella. Auto 7-metrinen puoli-integroitu 2.8 JTD -koneella. Nopeus kunnon tiellä +90, osa matkasta tosin aika pieniä ja huonoja teitä, via Kareliaa ja Tulppion tietä jne. Ihan ok.
mot
KILPINEN TEUVO
29.09.2013 22:00
Sisäänajo:
Huhtikuussa ostettu uusi 7-metrinen puoli-integroitu 130 heppanen, käsivaihe.
Ensimmäinen keikka Ranskan ympäriajo neljällä pyörällä ; 8,6 litraa ajotietokoneen
ilmoittama ja 8,8 matkamittarilla.
Ja tulimme juuri toiselta Euroopan reissulta joka tuotti yhteiskulutukseksi
8,4 litraa ajotietokoneen ilmoittama ja 8,6 matkamittarilla.
Molemmat reissut suunnilleen saman pituiset, yht 15tkm.
Niin... ja emme todellakaan ajaneet YLI 100km/h , vaan ALLE 90 !
teukka
MÄKELÄ TIMO
07.11.2013 23:04
Tampere-Kempele-Tampere, n.980 km, matkanopeus 80-85 km/h todellista nopeutta. Ajotietokoneen kertoma keskikulutus 7.2 ja tankkauksen perusteella laskettu kulutus 8.6. Autona Citroën Globecar Globescout.
Joka tankkauksella ero ajotietokoneen ilmoittaman ja tankkauksen perusteella lasketun kulutuksen välillä on ollut 1.4 - 2.0 litraa/100km.
Että tämmönen "ajotietokone" tässä vehkeessä...
NIITTYARO TAPANI
08.11.2013 14:38
Käytössäni on nyt melko uusi Ducaton 2,3 litrainen Hymer exis-i jolla on ajettu alle 20 tuhatta km. Kun edellisellä ei tahtonut yrittämälläkään päästä alle 10l/100km niin tällä viimekesänä ajaen vain mittari 80 pääsin 8,9l/100km mutta normaaliajossa tuo lukema vaihtelee maantiellä jossain 9 - 10 litran välillä ja kaupunkipikkuajossa lähempänä 11 litran lukemia.
Virallisesti autollani ei saa ajaa kuin 80km/h koska massa on liian suuri ihan katsastettunakin. Monethan ajavat autolla joiden kokonaismassan tulisi aikuisten oikeasti olla vähintään 3850 kg mutta ne on saatu katsastettua 3500 kg luokkaan. On minulla noitakin ollut mutta nyt 4250 kg massalla tuskin syyllistyn ylipainoon kovinkaan useasti. Tyhjän auton massa kun on noin 3200 kg punnittuna uteliaisuudestani. Tuossa oli muuten tankit täynnä mutta vesitankki tyhjä ja kuljettaja ei todella ollut 75kg standardi, joskaan ei tuplakaan.
Tuo 8,9l/100km on matkalta Etelä-Suomesta Varanginvuonolle ja takaisin mutkien kautta, joten siinä on monenlaista matkaa siinä välillä ja vauhtiakin. Tuo tapahtui kesäoloissa heinäkuussa.
Teuvo Kilpinen
30.05.2023 20:47
Ajoimme kevätreissun Euroopassa n. 4500km.
Kuka valehtelee kulutuksen, mihin suuntaan?
Alkuperäinen rengaskoko 215x70x15"
UUSI rengas 225x75x16"
t.teukka 8674
Teuvo Kilpinen
30.05.2023 20:47
Ajoimme kevätreissun Euroopassa n. 4500km.
Kuka valehtelee kulutuksen, mihin suuntaan?
Alkuperäinen rengaskoko 215x70x15"
UUSI rengas 225x75x16"
t.teukka 8674
Ville Säynäjäkangas
31.05.2023 08:06
Uusi isompi rengas pyörii vähemmän kierroksia samalla matkalla kuin alkuperäinen pienempi rengas. Tällöin matkamittariin tulee vähemmän kilometrejä kuin ennen. Tästä seuraa, että kulutus näyttää kasvaneen niin ajotietokoneessa kuin tankkauslitroja kilometreihin verratessa.
Eero Kateisto
31.05.2023 09:55
Kevätreissu Citroen Pössl 2.0 163 hv. 3300 km vaihtelevaa ajoa. Puolet motaria nopeutena 95 ja muuten alempia nopeuksia. Keskikultus auton mittarin mukaan 7,5/100km. Mittasin yhden tankkauksen välin ja tulin mittarin kanssa samaan tulokseen. Renkaat 225/75-16 ja nopeusmittari valehtelee vain hiukan. Tankkasin ennen viimeistä etappia Lubeckistä Kapelskäriin 1000 km. Se tultiin tankillisella.
Toivo Koistinen
31.05.2023 11:13
Miettinny joutessa, että kumpi kuluttaa enemmän robottivaihteisto, vai manuaali. Samoin kumpi nopeus säätimelä ajo, tai jalalla, tosin jalalla ajelijoilla se kulutus on kai kaikilla erilainen.
Tp
Hannu Sankala
31.05.2023 13:09
Henkilöautoissa automaattivaihteisto perinteisesti kuluttaa enempi. Johtuneeko automaattivaihteiston suuremmasta painosta vai mistä lie. Sen olen huomannut omalla naftarosvollani, että myötätuuleen kulutus on kaksi litraa pienempi kuin vastatuuleen. Seuraan kulutusta tankkimittauksena. Onhan se keskikulutusnäyttökin Ducatoissa, mutta sen näyttämä harvoin on sama kuin tankkimittaukseen perustuva, suuntaa antava kylläkin. Talvella kulutus on isompi kuin kesällä. Nopeus vaikuttaa aika paljon. Itse ajan 80 ja 100 km/h alueella samaa eli rekkanopeutta 88 - 89 ja kulutukseni 3,5 tonnin ja 140 hv Dethleffsillä on 10,5 l/100 (34 tuhatta km ajettu). Ducaton vakionopeussäädin pitää tasaisen nopeuden vain tasaisella tiellä. Vähäkin mäkistä niin minimi- ja maksiminopeuden ero vaihtelee 10 - 15 km/h. Vakionopeussäätimen käytön lopetus saattaisi vaikuttaa ehkä sadasosiin, ja vaikkakin säädin on huonoimmasta päästä, mukavuuden vuoksi käytän sitä kuitenkin.
Kari Rautiainen
31.05.2023 13:27
Täydellisen tietämättömyyden tuomalla syvällä rintaäänellä oletan, että vakionopeussäädin ei vaikuta kulutukseen mitenkään tanskassa tai hollannissa. Mutta kun me asutaan täällä villissä pohjolassa. Alamäessä ei ota vauhtia seuraavaan ylämäkeen vaan polkee ylämäessä kaasua vähän enemmän kun koneessa teho riittää. Siksi oletan että jalkaa ja lusikkaa käyttämällä voi säästää hieman.
Silti, automaatti ja vakkari on hyvä yhdistelmä. Kunhan koneessa sopivasti kierroksia. 80 vauhdissa arpoo kokoajan 5 ja 6 vaihteen välillä. 90 tai yli niin jaksaa kivasti ilman kokoajan vaihtamista. (Robottivaihde) oikee automaatti on eri juttu.
Seppo Suomi
31.05.2023 15:28
Kuten aikaisemmissakin autoissa kompuutteri valehtelee noin -0,6 l/100km. Peltikuoriainen automaattivaihteistolla vei tankkausten mukaan 8,6 l/100km 8500 km matkalla. Kompuutteri näytti sen 0,6 l/100km vähemmän.
Ajelen vain rekkanopeuksilla.
t.seppo
Hannu Aarrelampi
19.06.2023 20:22
Hankin sellaisen ducato 3.0 automaatin. Mittari näyttää 10,0 kulutusta. Veikkaan että +1l tulee päälle. Kulkee kyllä lähes tyhmäkäynnillä. 1500 rpm . Sinänsä yksi ja sama mutta onko kommentteja. Tankkausvälithän on se pointti.
Hannu Kivioja
21.06.2023 10:42
Ducato 3.0 130 kW, automaatti (robotti). Viimekesän kevät reissu Kroatiaan n. 5710 km, laskettukulutus 10,27 l/100 km ja syksyllä Espanjaan n. 6850 km, laskettukulutus 9,72 l/100 km. Nopeus n, 95 km/h isommilla teillä. Yleensä vakkari päällä aina kun mahdollista.
Osmo Kiiski
22.06.2023 08:51
Ducato 3.0, optimoitu uutena, robotti, 7m puoli-integroitu. Kaikki tankkaukset kirjattu. Mittarivirhettä ei huomioitu.
Kilometrit 166286
Litraa yht. 18648,1
l/100km 11,2145