Trumaticin kaasunkulutus ja muita noviisin tyhmiä kysymyksiä...
PENTTINEN SATU
25.08.2013 10:40
On tuo trumatic sen verran uusi tuttavuus että pitää ihan kysellä tyhmiä, notta millainen kaasunkulutus tuolla lämmittimellä mahtaapi olla? Eli riittääkö kylmällä ilmalla 11 kg kaasu pidempään kuin yhdeksi yöksi? Minkäs verran sen puhallin kolottaa akkua jos auto ei ole verkkovirrassa?
Ainakin jääkaappi akkutoiminnolla ollessaan syö tupa-akun melko äkkiä tyhjäksi jos ei ole auto käynnissä... Ja mites käytätte lämminvesiboileria? Onko koko ajan päällä, vai säilyykö vesi kauankin lämpimänä jos boilerin sammuttaa esim. yöksi?
Liekö boileri mitenkin kaasujuoppo?
JANHONEN MATTI
25.08.2013 13:18
Kaasun kulutus on paitsi lämmitinsidonnainen myös auto ja olesuhdesidonnainen asia.
Tästä syystä vastaajien olisi hyvä tietää mm.
-lämmittimen tyyppi
-auton tyyppi ja malli jossa lämmitin on.
Kun puhut boilerista niin lämmitin tyypistä selviää onko boileri erillinen omalla polttimella varustettu vai onko lämmityin ns. integroitua mallia jossa on sekä lämmitin että boileri samoissa kuorissa.
Mutta olipa se missä kuorissa tahansa niin ei se vesi (n.10 ltr) sillä kauaa kuumana pysy, eikä ole tarkoituskaan.
Mitä tuohän jääkaapin päällä pitäämisen akkuvirralla tulee, niin yksi unohdus ja akut syväpurkautuu. Ei hyvä. Sitapaitsi jääkaappi kurttaa hupiakun/akut tyhjäksi aika äkkiä. Normaali kytkentä on se, että jääkaappia ei voi kytkeä 12 voltille muulloin kun silloin kun auton moottorin laturi tuottaa tarvittavan virran.
KOSKINEN OLLI
25.08.2013 19:29
Asuntoauton lämmittäminen nestekaasulla kuluttaa varsin tarkkaan saman määrän kaasua, olipa lämmitin mikä hyvänsä valmiste.
Normaalikokoisessa asuntoautossa suuntaa antava arvo voisi olla, nollakelillä 200g kaasua tunnissa. 20asteen pakkasella menee noin 400g tunnissa. Täydessä kaasupullossa on kaasua 11kg, jos on ns Normaali teräspullo käytössä.
Itse punnitsen kaasupullon aina reissuun lähtiessä. Vaikka on varapullo mukana, auttaa tarkka kaasunmäärän tieto arvioimaan missä vaiheessa pullo pitää käydä vaihtamassa. Jos illalla tietää kaasun yöllä loppuvan, niin jo illalla uusi pullo käyttöön.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.8.2013 klo 19:44:54
Trumaticin puhallin kuluttaa nollakelillä noin 2A eli kymmenessä tunnissa 20Ah, vuorokaudessa noin 50 Ah. Parinkymmenen asteen pakkasella lukemat kaksinkertaiset.
Talvimatkailussa minulla on kolme 100Ah akkua, muun ajan vuodesta kaksi akkua. Oma mielipide on sellainen, että varminta on laskelmissa käyttää sellaista olettamaa, ettei akusta voi ottaa ulos kuin puolet sen kapasiteettilukemasta.
Lisäksi akkua kuluttaa valot, vesipumput ja mahdollisesti jääkaappi jos on automaattikäyttöinen. Jääkaappia ei tietenkään kannata käyttää akkuvirralla kuin moottorin käydessä, matkan aikana.
KOSKINEN OLLI
25.08.2013 20:21
Joissakin Trumatic lämmittimissä boileri on lämmittimen sisällä, vesi lämpenee samalla kun lämmitin lämmittää oleskelutilaa. Kaasunkulutus riippuu kuuman veden kulutuksesta. Asuntoautossa kuuman vedenkulutus on jotain 10-50 litraa vrk. Sen lämmitys ja ylläpitolämmitys on niin pientä että ei lämmityskauden aikana merkitystä. Kesällä vedenkulutus on yleensä suurempaa, lämmitys voi ottaa jotain 50-400 g vrk.
NÄRHI JUHA
26.08.2013 12:13
Tiedä sitten mikä mitäkin on; itselläni ainakin on Trumassa termostaattiohjaus ja tätä kautta myös puhaltimen nopeus vaihtelee ja edelleen tarvittava sähkövirta - puhallin ei läheskään koko ajan päällä. Eli tuo aikaisemmin mainittu 50 Ah/virrankulutus/vrk ei ehkä ihan kohdillaan
7,5 metrin mittaisessa hyvin eristetyssä puoli-integroidussa autossa itselläni menee pe-su välillä reilussa talvisäässä 1 kpl 11kg:n kaasupullo ja vastaavasti kesäaikana sama määrä riittää hyvin vähintään 1,5 viikokoksi. Mistään ei tarvitse tinkiä. Veden lämmitys päällä tarvittaessa. Eikä tarvitse käyttää pipoa sisällä..
Akkuina 2 X 80Ah ja virta riittää ihan kaikkeeen talvella 3-4 vrk ja kesällä paljon pidempään - ilman mitään latauksia. Ja valot on päällä...