Akut
MÄKELÄ JUKKA
24.08.2013 18:28
Lieneekö mitään haittaa,jos kytken asunto-osan akun rinnalle normiakun?Akuthan erilaisia,mut ei kuitenkaan geeliakku ole tuo vapaa-ajan akku,vaan motonetistä hankittu vapaa-ajan akku.Sain vaan edukkaasti yhden 100-ampeerisen normiakun,ja ajattelin rinnalle kytkeä.Passaakohan se?
HALMEENMÄKI JUHANI
24.08.2013 18:48
Kahta erilaista akkua ei ole hyvä kytkeä rinnan.
VIRTANEN VESA
24.08.2013 19:37
UUSIKYLÄ PENTTI
24.08.2013 23:19
Mitä se vaihtokytkin tarkoittaa? Eihän se sellaista tarvitse
PIPPURI VEIKKO
25.08.2013 10:27
Kaksi erityyppistä akkua kytkettäessä rinnan voi tapahtua tai tapahtuu ns. purkautumisilmiö, alkavat ladata toisiaan. Siksi pitää olla ns. vaihtokytkin, jolla käännetään syöttö akulta toiselle toisen tyhjennyttyä. Lataus pitää myös huomioida ettei toinen akku jää tyhjäksi. Parempi on hankkia täysin samanlaiset akut rinnankytkentään.
TOIVONEN MARTTI
25.08.2013 10:52
Eppäilempä että ajamalla toisen akun (lähes) tyhjäksi ja sitten vasta ottamalla käyttöön toisen lyhennetään molempien ikää enempi kuin jos akut vaan olisi kytketty rinnan. Kun rinnankytkettyjä akkuja käytetään niin ettei tapahdy syväpurkausta säilyy akut paremmin. Pieni purkaus, täyteen lataus - tämmöinen sykli pitää akut kyllä kunnossa vaikka toisen tullessa täyteen lataus lakkaisikin ja toinen jäisi vähän vajaaksi. Ei siinä mitään ihmeellisiä purkausvirtoja toisesta toiseen pääse syntymään niin kauan kun molemmat on kunnossa. Ei pieni kapasiteettiero akuissa haittaa niin kauan kuin ei puhuta eri akkutyypeistä. Tavallista lyijyakkua ja geeli-, amg- tms akkua en laittaisi rinnan.
Pitkässä juoksussa olen todennut halvimmaksi ostaa hupiakuiksi tavalliset lyijyakut, mielellään tietty samankokoiset. Tälläkin palstalla on moni kertonut kalliiden geeliakkujen menneen pilalle parissa vuodessa.
mot
MÄKELÄ JUKKA
25.08.2013 15:32
Kiitokset vastauksista.Jätän siis kytkemättä rinnalle erilaista akkua.
HAAPANEN TIMO
25.08.2013 16:04
Kuvissa se valintakytkin joista pojat puhuvat. Itsellä sellainen, ja kaksi täysin erilaista akkua.
Pääkatkaisin tulee kaupantekijäisinä.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 25.8.2013 klo 16:05:21
Biltemasta parillakympillä.
EEROLA TEEMU
25.08.2013 20:26
Minun ei tarvitse epäillä mitään, kun olen yli 100 tkm ajan pitänyt kahta suurikokoista hupiakkua omien katkaisijoittensa kautta erillään ( Toinen 120 Ah lyijyakku vesivetoinen ja toinen 135 Ah Sonnenschein geeliakku).
Eka halpa lyijyakku kesti n. 8 v (tilalla on nyt toinen lyijyakku) ja geeliakku tuli keväällä 13 v ikäiseksi (niinkuin autokin, missä on edelleen alkuperäinen akku, mikä toimii kuin käkikello). Noita akkujahan ei edes voisi kytkeä rinnakkain.
Erilaisia ja eri ikäisiä akkuja voi kytkeskellä rinnakkain mielin määrin, ellei ole mitään väliä sillä, että samalla tuhoaa ne molemmat akut ts. eliniästä tulee aika lyhyt. Jos rahapussi kestää, niin kokeilemaan vaan että tuleeko akkujen välisiä virtoja. Taatusti tulee.
Geeliakut on erittäin kestäviä, mutta monet kaikkia akkuja samanlaisina pitävät tuhoavat niitä ja joutuvat heittämään romuiksi ennenaikojaan. Luulo ei ole tiedon väärtti.
Oli m- autossa nyt sitten yksi tai kaksi hupiakkua, niin eihöän niitä tarvitse viimeiseen ampeerituntiin asti polttaa. Kunnon latausjärjestelmä kytkee akun vapaalle pois käytöstä n. 11V paikkeilla, jolloin se ei mihinkään vahingoitu. Sääli vaan jos sellaisessa tilanteessa menee kaksi rinnankytkettyä akkua kerralla paskaksi.