Kesärengas suosituksia

Sami Pirkola 13.05.2024 14:44

Pitäis uudet kesäkumit laittaa -96 Fiat Dethleffs 2,5TD kopperoon.
Laittakaahan jotain suosituksia.
Kiitos jo etukäteen :)

Markku Hämäläinen 13.05.2024 20:35

Mitä haet?
Hiljaista, halpaa, kestävää, hyvää ajo-ominaisuutta, pitävää jne.
Vaatimukset ovat usein ristikkäisiä.
Ostin kitkat Michelin Gross Cilimate renkaat, ovat hiljaiset ja testien mukaan hyvät vesikelillä.
Pyöreät ja arvokkaat en osaa sanoa muuta.
Äänettömämmät ne ovat kun Hankookit.

Sami Pirkola 13.05.2024 22:31

Kiitos vastauksesta.
Hiljaiset ja hyvät ajo-ominaisuudet ensisijaisesti. Ja toki pieni vierintävastus löpön kustannuksia säästämään olis plussaa.
Nokian Hakka Van vaikuttais mielestäni melko lupaavilta, mutta onkohan kovin äänekkäät.

Seppo Suomi 14.05.2024 23:03

Nyt on kilometrejä tullut 9000 niin uskallan sanoa että GT-Radialin euroopan kitkat kelpaavat köyhälle täysin, jopa hinnankin vuoksi.
Jos asfaltti ei ole kovin karkeata niin äänet ei meitä häirinneet. (Ducato 2020 peltikuoriainen)
Kitkoilla ajetaan koko vuosi.
Edelliset Nokian kitkat eivät ehtineet nähdä lunta ollenkaan.

Lauri Niittynen 15.05.2024 13:47

Ajelin talven Hakkapeliitta C3:lla ja niillä kului litra enemmän dieseliä kuin kesärenkailla GY EfficientGripeillä. Sama kokemus on nastoista ja vanhoista kesärenkaista. Tuskin siis kannattaa kitkoilla kesää ajella.

Kesärenkaat myös tuntuvat kaikin puolin paremmilta eivätkä ulise millään nopeudella kuten kitkat ja nastat.

Seppo Suomi 15.05.2024 14:20

Näin vanhemmalla iällä nuo rengassulkeiset saa olla mennyttä aikaa. Jos välttämättä haluaa ja kroppa on kunnossa niin vaihtamaan vaan kevät/syksy. Ducaton yksi rengas painaa noin 50 kg niin sen hollaaminen pulttien kohdalle käy kropan päälle. Siksi tein ratkaisun että uutta autoa ostaessa otin vain talvirenkaat.
C3 Hakkapeliitoilla minullakin kului kylmässä litra enemmän kun samoilla kesäkeleillä.

Timo Haapanen 15.05.2024 18:49
Lauri Niittynen

Ajelin talven Hakkapeliitta C3:lla ja niillä kului litra enemmän dieseliä kuin kesärenkailla GY EfficientGripeillä. Sama kokemus on nastoista ja vanhoista kesärenkaista. Tuskin siis kannattaa kitkoilla kesää ajella.

Kesärenkaat myös tuntuvat kaikin puolin paremmilta eivätkä ulise millään nopeudella kuten kitkat ja nastat.

Ei ole mulle osunut ulisevia renkaita. Tietty kaikki renkaat loppumetreillä ovat äänekkäämpiä kuin uutena. Juuri tästä johtuu milloin minkäkin renkaan äänettömyyden kehuminen, uusi on aina äänettömämpi kuin ne pois vaihdetut.

Lauri Niittynen 15.05.2024 20:45
Timo Haapanen

Ei ole mulle osunut ulisevia renkaita. Tietty kaikki renkaat loppumetreillä ovat äänekkäämpiä kuin uutena. Juuri tästä johtuu milloin minkäkin renkaan äänettömyyden kehuminen, uusi on aina äänettömämpi kuin ne pois vaihdetut.

Miksi noin olisi? Noissa kitkoissani on kuitenkin kutonen joka renkaassa näkyvissä eli eivät kovin loppuunkuluneet ole. Kitkarenkaan pinnan pitää olla liikkuva ja joustava pidon saamiseksi, jolloin ääntäkin syntyy, onneksi noissa kaupunkinopeuksissa.

Timo Haapanen 16.05.2024 11:02

Kuitenkin väitän että kyse on jostain merkista ja mallista, ei voi yleistää. Nyt tilanne on muuttunut siinä mielessä että markkinoilla on runsaasti neljän vuodenajan renkaita, ne suunnitellaan hieman toisin. Ei voida puhua kitkoista, kitkarengas on nastarenkaan vastine. Neljän vuodenajan rengas on oma lajinsa.

Näitä neljän vuodenajan renkaita tehdään näkemieni kuvioiden perusteella joko talvi- tai kesäpainotteisesti. Itsellä odottaa alle menoa kaksi hyvinkin kesäpainotteista. Neljän vuodenajan rengas sopii hyvin kolmen vuodenajan vaanarille.

Lauri Niittynen 16.05.2024 12:14
Timo Haapanen

Kuitenkin väitän että kyse on jostain merkista ja mallista, ei voi yleistää. Nyt tilanne on muuttunut siinä mielessä että markkinoilla on runsaasti neljän vuodenajan renkaita, ne suunnitellaan hieman toisin. Ei voida puhua kitkoista, kitkarengas on nastarenkaan vastine. Neljän vuodenajan rengas on oma lajinsa.

Näitä neljän vuodenajan renkaita tehdään näkemieni kuvioiden perusteella joko talvi- tai kesäpainotteisesti. Itsellä odottaa alle menoa kaksi hyvinkin kesäpainotteista. Neljän vuodenajan rengas sopii hyvin kolmen vuodenajan vaanarille.

Jos tien viereen menee, ei siellä yhtään renkailtaan hiljaista autoa kuule. Sähkiksetkin meluavat aivan yhtä paljon.

Neljän vuodenajan no-seasonit eivät ole hyviä koskaan. Nykyisin tehdään tosiaan kolmen vuodenajan kitkoja, ns. kesä- ja talvikitkoja. Ei noita kesäkitkoja edes rengaskauppias suositellut talvelle, mutta syksyn ja kevään yllättävissä lumitilanteissa selviää paremmin kuin kesärenkailla. Kaikilla renkailla pääsee eteenpäin niiden rajoitukset huomioiden.

Jarmo Laakkonen 13.06.2024 18:02

Hobby 2018 ohje klrjassa oli suositus, " maksimi renkaan käyttöikä ikä 6 vuotta" . Kuinka mahtaa olla käytännössä.

Juha-Matti Vanhatalo 16.06.2024 16:52

Michelin Agilis Camping...

Eero Bruun 16.06.2024 21:18

Rengassulkeiset jätän minäkin vähitellen taakseni. Pohjoismaiset kitkat ja kesärenkaat vielä alla. Se renkaiden kuskaaminen autotallista ei enää maistu. Kaksi rengasta mahtuu takakonttiin ja kaksi kun oikein asettelee niin sisälle keittiöön kaappien väliin. Itse en ole vaihtanut vuosikausiin. Muutaman kympin kustantaa.

Pasi Peippo 18.06.2024 22:03

Minkä ikäisinä laitatte renkaat vaihtoon?
Michelinin agilis räjähti lomareissulla riekaleiksi.
Ikää renkaalla oli 10 vuotta. Kulutuspintaa vielä olis ensi kesän ajoihin ollut....

Timo Haapanen 19.06.2024 09:09

Agiliksen pienempi kantavuus voi olla yksi syy hajoamiseen. Painoluokka on 16 tuumaisella 116, eli 1250 kg. Kudoksia on 8.

Joku muu merkki on melkein aina luokaltaan 121 joka kantaa 1450 kg. Kudoksia on yleensä 10. Akselipainossa kantavuuden ero on 400 kg. Painavaan matka-autoon pienempi kantavuus saattaa olla ratkaiseva tekijä jo ehtoopuolella olevalle renkaalle.

Pasi Peippo 24.06.2024 20:35

Niin, miten on tuo renkaan ikä?
Onko 10 vuotias niin ikäloppu että pitäs vaihtaa ennen sitä?
Miten vanhoilla ajatte?

Ari Kröger 24.06.2024 23:03

Oli yli 10 vuotiaat Nexen merkkiset alla, kovat koppurat ja urien pohjalla muutama pieni halkeama, en enää aja noin vanhoilla renkailla ikinä.(enkä nexenillä)
Uusissa nokialaisissa mukavuus ihan toista luokkaa (15" renkaat).
Eli suositus minulta => vaihtoon

Petteri Haverinen 25.06.2024 06:38
Pasi Peippo

Niin, miten on tuo renkaan ikä?
Onko 10 vuotias niin ikäloppu että pitäs vaihtaa ennen sitä?
Miten vanhoilla ajatte?

Max 5 vuotta vanhoilla ja ostaessa varmistan, että renkaat on todellakin tuoreet, max 6 kk valmistettu. Itsellä vain hyviä kokemuksia Contimental vancontac camper renkaista…

Pasi Peippo 25.06.2024 16:08

Juu, uudet tulee kunhan saan auton taas liikenteeseen. Piti tilalla uudet halmamuovit ja sisälokasuojat eristeineen. Sen verran rajusti poksahti....

Matti Tiensuu 01.07.2024 09:29

Minulla jo toiset Misukat. Ovat mukavat ajaa ja pehmentää tien urien ja katkosten ääniä hyvin. Huono puoli on kulutuksen kesto kun ovat niin pehmeitä.

Timo Haapanen 01.07.2024 11:05

Eturenkaana japanilainen Falken Euroall Season VAN11 ollut nyt 04.12.2022 asti. Kilometrejä 27 000. Pintaa jäljellä n. 4 mm.

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/falken/euroall-season-van11/225-75-r16c-121-120r-1046110

En osaa millään tavallla moittia renkaita.

Takana syksystä 2021 GT-Radial AllSeason, kilometrejä n. 50 000 pintaa 6-7 mm. Kovilla ovat olleet, useita kertoja rosoisen asfaltin reunalta pudonneet ja jalkakäytävän reunaakin on mennyt monesti.

Ei minkäänlaista moittimista näissäkään. Jo aiemmen olen neljä kpl Gt radialin kitkaa ajanut loppuun eikä mitään moittimista. Nyt olen siirtynyt näihin neljän vuodenajan renkaisiin.

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/gt-radial/maxmiler-allseason/

Seppo Suomi 01.07.2024 11:36

Mikäli 3-vuodenajan renkaat kiinnostavat niin vertailuja:

https://www.tyrereviews.com/Article/2024-Motorhome-Camper-Van-All-Season-Tyre-Test.htm

Timo Haapanen 01.07.2024 21:09

Tuo Giti tekee Gt-Radialia

https://giti-tire.eu/fi

https://gtradial.eu/fi/gt-radial-lyhyesti


Tuttavalta meni tänään runko Continentalista, hinurihommiksi meni. Eikä ollut vanha rengas.
muokattu: 1.7.2024 21:12

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.