Käyttövedet autossa kovilla pakkasilla

Markku Ikonen 11.12.2021 19:07

Kiinnostaisi tietää moniko laittaa käyttövedet autoon kovilla pakkasilla, ja millaiseen autoon. Eli mikä auto oikeasti toimii kovilla, yli -20 asteen pakkasilla.

Toivo Koistinen 11.12.2021 20:02

Casa car, autoinstot Turku. Mikä parasta voit mennä minkämerkin tahansa pakulla sinne, ja itse suunnitella sen autosi sisustuksen, minkämukaan siellä se rakennetaan sellaiseksi kun haluat.
Meillä on vaikka valmiina ostettu, niin kaiki käyttövesi pukistot, ja säiliö on sisällä lämpösessä. Ainoa mikä jäätyy, on harmaavesisäiliön laskuhana. Senkin suojaaminen on alakamistavaille valmis.
Tp

Kari Aspegren 11.12.2021 20:36

17 vuotta on ajettu Kabella ja aina on talvellakin vedet säiliössä ja eivät ole kertaakaan jäätyneet ja parhaimillaan/pahimmillaan on pakkasta ollut 30 - 35 astetta pakkasta.
Myös harmaan veden tyhjennyshana on lämpimässä eli ei huolta.
Nyt alkaa pikkuhiljaa tulemaan muuta remppaa (myös kuskille ;-) ) josta olen jo aikaisemmin kirjoittanut tällä palstalla, mutta ei tunnu kellään muulla olevan tällaisia ongelmia Alden kanssa?

Heikki Ikonen 11.12.2021 20:50

Tulin just 3 viikon / 2500 km itä-Suomen reissulta. Kelissä löytyi +1 sta -29. Se on itestä kiinni jäätyykö silloin ko auto on kylmillään. Aina kun laitan auton seisomaan - tyhjennyksen jälkeen viimeseks kaavan jokaiseen haju lukkoon 50% pakkasnestettä desin. Viemärit on auki lähti millon hyvään taas kulun päälle. On tuolla huvilalla ja huussilla 15v aikana / liki 300tkm aikana ollu monenlaista keliä, sulana on säiliöt aina pysyny. Kyllä Suomessa voi talavellakin reissata, hieno maa.

Flair vm 2003. H

jk. venttiili petti viimeisellä 20km llä, ajelin kotio, paripyörä auto nouhätää, seuraavana aamuna ratas pois ja pajalle. H

Jari Ahola 11.12.2021 21:19
Markku Ikonen

Kiinnostaisi tietää moniko laittaa käyttövedet autoon kovilla pakkasilla, ja millaiseen autoon. Eli mikä auto oikeasti toimii kovilla, yli -20 asteen pakkasilla.

Kun on korkea (35cm) lämmitetty tuplapohja, niin suihkussa voi käydä kovemmillakin pakkasilla.
Vesilukot pitää muistaa sitten tyhjentää säiliöiden, pumpun, putkisto, jakotukkien ja hanojen lisäksi, jos kylmilleen jättää.

Frankiassa ei harmaan hana jäädy kun on lämpöisessä, missä tyhjennyksen haitariletkukin. 35mm uretaani lattiassa on läpivienti sitä varten. Kuten sähköllekin, ja tuorevesitankkaus kätevästi yhteisen huoltoluukun takana..
Muita outouksia autossa on, 2 luukkua kahdelle C260 kasetille - tyhjälle ja täydelle ;)


Jäi mainitsematta, että 150 litraa harmaata ja 150 l puhdasta vierekkäin tuplapohjassa. Tässä Alden putkistoista ja pattereista 40% on tuplapohjassa, joka kattaa koko asuntopuolen lattian. Lattia on siten kauttaaltaan lämmin. Ohjaamon puolella korotettu alumiinikenno lattia, jossa patteriputkisto kiertää. Lämmönvaihdin (vesi-vesi) takaa, että kaasua ei kulu ajossa asumislämmöissä, ja aina lämmintä vettä Alde täynnä. Lisänä vielä vesi-ilmavaihdin, josta puhallin työntää truman putkien ja suuttimien kautta suihkukaapin ja ohjaamon sekä tuuli- ja sivulasit kuiviksi. Jos kaasu loppuisi korven paukkupakkasissa, niin 5kW Eberi lämmittää vaihtimen kautta Alden boilerin ja patteriverkon. Aldella myös onnistuu vaihtimen läpi moottorin esilämmitys siinä missä Eberilläkin. Ja saa kait kertoa, että tämä täysintegroitu Frankia on AlKon leveällä ja matalalla galvanoidullla rungolla ja Mersun takavedolla. Kovin pitkälle puskiin matala maavara ei yllytä menemään ja jää oven alareuna 30 senttiin.
muokattu: 11.12.2021 22:22

Liitetiedostot

vesi_sahko.jpg
Jari Kortesalmi 11.12.2021 21:20

Joka viikonloppu talvella vedet reissussa mukana ja vapaasti käytetään vettä autossa. Auto on fiatin alustalla matala lattia mallia,oviaukon viimeinen askelma 20cm. Matala kaksoispohja isolla takatallilla,ensimmäinen patteri kerros lämmittää välipohjan on lämmin lattia,toinen asunto-osan, patterit kuskin ja hanttarin penkkien alla sekä tuulilasin edessä,harmaavesi säiliö on eristettynä ulkona johtuen matalasta kaksoispohjasta,eristetty ja varustettu alden kierrolla (itse tehty) ei ongelmia millään pakkasilla mitä suomessa on osunut kohdalle. Eli tästä autosta puuttuu kaksin kertaiset lasit ohjaamosta,hyvä talvi varuste. Mutta näin tosi hyvä, kovemmilla pakkasilla laitan ulkopuolisen peitteen sisä kaihtimien lisäksi. Siinä jotain talvi autoilun onnistumiseksi/onneen. Tuli vähän pitkä,en viitsinyt jaoittaa vaikka en laiska olekkaan...

Jari Kortesalmi 11.12.2021 21:23

Vähän lisäten, eli patterit löytyy joka ikkunan alta paitsi kuskin ovi.

Jari Kortesalmi 11.12.2021 23:11

Näin se on näissä autoissa. En vain ole kuullut että sähkö jäätyy.Onko sulla jäätynyt? Tässä mun kuljettimessa on puhdasvesisäiliö 175 litraa ja harmaa 150 litraa.

Markku Pesonen 12.12.2021 06:30

Kyllä Kabe on yksi talviautoksi sopiva merkki monien muiden merkkien lisäksi,olemme ajelleet joka talvi vuodesta 2009 alkaen eikä ole suurempia ongelmia ollut,joskus vesisäiliön korvausilmanputkeen on päässyt vettä kun on tankannut liian täyteen toimii myös ylivuotoputkena joka jäätyy ja veden tulo loppuu kun ei saa korvausilmaa suunniteila on korvausilmalle putki sisätiloihin.Jätevesi pumpataan pumpulla eikä hanojen jäätymis ongelmaa ole.
Hyvää joulun odotusta kaikille Karavaanareille.

Jari Kortesalmi 12.12.2021 08:37

On kyllä,parhaimmasta päästä.

Jari Ahola 12.12.2021 11:36

Frankiassa tuo tuorevesipytyn korvausilma hoidetaan 40mm haitariletkulla, ja nousee liki puoleenväliin auton seinään. Samaan tilaan missä Alde on. Ulkoseinä suht. iso luukku/ovi, jos Alden huollot, tyhjennysventtiili ja keittiön vesilukko löytyy. Tilaan pääsee myös sisäkautta nostamalla keittiön tasoon upotettu roskis pos. Sieltä löytyy siis myös tuo haitariletku tulpattuna klipsiinsä, ja tarkoitus siitä myös toimittaa kastelukannulla tai muulla törpöllä tapahtuva "käsin tankkaus". Letkussa mittaa hieman taivutella autosta ulos, ja sitä tulee myös käytettyä paikoissa, joissa ei saa kytkettyä autoon integroidun letkukelan liitintä. Tällaisia paikkoja on mm. BestParki, joissa se musta paineilmaletkukela systeemi - mieltä kuvottava ajatus juoda mustan kumiletkun (elintarvikekelpoista?) läpi juoksutettua vettä. Juomavesi tulee otettua noissa paikoin eri hanasta 5 litran pönttöön.
Tässä autossa onnistuu noiden tuplapohjan molempien tankkien huollot/pesu pohjatulppien läpi tyhjennys auton alle (tai toista reittiä haitariletkulla ojaan) sisätilan käytävän ison lattialuukun kautta lämpimästi vaikka olisi kovat pakkaset ulkona. Saman lattialuukun kautta säiliöiden välitilasta löytyy painevesi pumppu ja sen suodatin (tyhjennettävä pakkasvaurioilta), molempien vesipiirien jakotukkien alapuoliset tyhjennyshanat ja suihkun vesilukko. Auton saa siis vesistä tyhjäksi ja huollettua päästämättä pakkasta sisään.
Myöskään tuorevesitankkauksen tankkauksessa ei ole samoja huolia korkin (tai sen lukon) jäätymisen tai kuraantumisen kanssa. Aiemmassa autossa se korkki oli hengittävä ja se kosteus teki välillä kiusaa talvella. Myöskään ei voi erehtyä reiästä dsl-pistoolin kanssa.

Tuota korkeaan tuplapohjaa voi hyödyntää pitkien suksien kanssa. Keskellä autoa läpitila ja luukut molemmin puolin. Tilaan mahtuu pystyyn mm. 4 hlön laskettelumonot, kypärät jne. ja tuosta lämpimästä tilasta ne voi ottaa myös sisäkautta. Kätevää pukea monot (tai kengät) lämpöisässä sisällä. Rinteestä takaisin tullessa ne voi riisua ulkona suoraa tuonne kuivumaan. Ei kulkeudu lunta lattioille. Isoon takatallia tarvitaan muille kampeille tai vaikka 1.2x1.2x1.2 koirahäkille (sellainen oli yksi talvi) tai 4 maastofillaria/läskiä mahtuu mukaan.. Lisäksi 1.5m pitkään vaaterekkiin mahtuu roikkumaan 4 hlön talviurheiluvaatteet, ja nekin voidaan operoida myös sisäoven kautta - siitä mahtuu kontaten kulkemaan lämpimään takatalliin.

Miten sen sanoisi - autoissa voi olla eroja. Kokoa tuolla ei ole sen kummemmin (7.4m) ja alle 4tn.

Lauri Niittynen 12.12.2021 13:14

2013 Nexxossa on ollut vedet maaliskuun Lapin reissusta alkaen. Auton omaa Truma 6D-lämmitintä käyttäen ei ole ollut mitään ongelmia vielä 20 asteen pakkasilla. Kun ei ole E:tä lämmittimessä, tuli kokeiltua irtosähkölämmitintä -12:ssa. Sisälämpö pysyi sellaisella mukavana, mutta putket menivät jäähän, lämmitin ei lämmitä lattiaa ja sängynalustaa riittävästi. Mutta tunti omalla lämmittimellä ja vesi kulki taas.

Tuossa on yksinkertainen pohja, mutta ilmeisesti vesi- ja lämpöputket on vedetty fiksusti samoihin kotelointeihin. Ensimmäisenä tuossa pelottaa harmaaveden jäätyminen. Säiliö voisi olla pakkasella niin kylmä, että vesi jäätyy ennen ulospääsyä. Mutta tulee se näköjään pihalle.

Takana on kaksi 100 Ah:n akkua ja sähkö on riittänyt ainakin parin päivän ajan. Kovalla pakkasella lämmitin käy pienellä teholla koko ajan, joten 1-2 A voisi mennä koko ajan. Lämmittimen lämpötila-anturi on likellä ulkoseinää, joten kovalla pakkasella lämpötila nousee anturin jäähtyessä tehokkaasti. Saisi olla varmaan vaikka kaapinseinässä kiinni.

Pekka Vatanen 13.12.2021 12:23

Adria Izola 697SL vm2008. Vedet käytössä olipa kesä tai talvi. Kovimmat pakkaset -29c astetta ja ei ongelmia.

Kaikki vermeet välipohjassa.

Kaj Nyyssönen 14.12.2021 11:53

Minulla on käyttövedet tankissa ja lämminvesi boilerissa harmaavesi säiliössä on myös vettä', No Problem. Kysymys on pelkästään siitä missä autoasi seisotat talvella. Omani seisoo Algarvessa palmujen ympäröimänä. Itse olen Suomessa lensin tänne.

Liitetiedostot

dscn2217.jpg

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.