Katon painonkestävyys?
HALTTUNEN TEUVO
04.04.2007 20:47
Ohjekirja ei anna mitään tietoa katon kantavuudesta. Tikkaat on houkuttelevasti katolle ja katon reunassa kumimatto. Kävelyäkö varten? Kaksi poikittaista kuormatankoa on tuettu kattoon keskeltä ja päistä pitkittäisiin tankoihin, tehdasasennuksena. 04 malli.
Katto on omasta painostaan notkolla.
Kestääkö kävellä? Entä kuorma?
TERVO JARI
04.04.2007 22:14
Selvittäisi kummasti, ja joku kieliä yrmältävä vois tuota valmistajan sivuilta löytää tiedon . . .Jos ei suomalaisilta sivuilta löydy . . .
Jari
HALTTUNEN TEUVO
04.04.2007 22:35
Knaus Sun Ti 605L, 2,8. 2004.
NIITTYARO TAPANI
05.04.2007 10:51
Itselläni on 2002 Sun Traveller, sen germanian kielisessä ohjekirjassa sanotaan:
"Die maximale Dachlast beträgt 75 kg", joka huonolla saksan ymmärtämiselläni merkinnee maksimikattokuormaa 75 kg. Mikä lienee oma massasi? Minulle tuo ei riitä.
Kävelystä en helposti löytänyt mitään. Katon pesun olen suorittanut ajamalla auton vajan viereen ja suorittanut pesun vajan katolta käsin pitkällä harjalla.
Jos katto on mennyt notkolleen eikä ollut sitä uutena voisi epäillä kosteuden vaikutusta.
NIITTYARO TAPANI
05.04.2007 23:06
Olin hieman tarkkaamaton, se 75 kg on ajonaikana eli liittyy stabiliuteen.
Toisaalla sanotaan katolla kävelystä jotensakin seuraavasti:
suoralla osalla saa kävellä, jalassa pitää olla sellaiset pehmeäpohjaiset jalkineet joiden uriin ei suuria kiviä tartu. Eikä myöskään esim. piikkikoroilla. Pelännevät lähinnä pinta-alumiinin (< 1mm) kestoa. Saksa on minulle hieman hankala kieli mutta autossa on englanninkielinen ohje ja sieltä tämän myöhemmin löysin (oli se myös germaanien kirjassa). Autoni on siis 2002 mutta en usko sen huonompaan muuttuneen.
HALTTUNEN TEUVO
06.04.2007 11:48
Katto on notkolla ollut uudesta lähtien. Luntakaan ei katolla ole koskaan ollut, eikä kuormaa. Katon kumimatolla olen kävellyt pesuhommissa. Isomman kattoluukun ympärille kertyy sateella 1 cm paksusti vettä.
Vaikuttaa siltä, että katto on ollut reunoiltaan tuettuna, kun aukkoon on asetettu kattoluukun kehys.
Kaksikin vuotoa on ollut, mutta ei kosteutta - ainakaan korjaamoiden mittauksissa näkyvää. Maahantuoja kertoi tällaisia kattoja olevan kymmeniä tuhansia Euroopassa.
LASSILA HANNU
06.04.2007 12:10
Mulla LMC vm-91, menin katolle ja pesin sen liikuin kumpparit jalassa reunoja pitkin en ainakaan huomannut mitään painumista
painoakin jotain 100kg.
KAUPPI ERKKI I
06.04.2007 18:05
Matkailuauton katto rakenne jäykistetään liimaamalla ulkopelti ja sisälevy styroksiin mitä vähempi siellä on käytetty rakennetta jäykistäviä puu rimoja niin sitä heikompi katto on yleensä katon liimaus on suoritettu todella huonosti ajatellaan että kyllä sisäkalusteet pitävät katon ylhäällä. Mitään vaarallista katon painuminen ei ole kattoluukkujen tiivisteet saattavat olla lujilla jos auto seisoo pihassa ja katolle kertyy vettä joka sitten jäätyy siksi ainakin talvisäilytyksessä auto kannattaa parkkeerata niin että vesi päässe valumaan alas.