Kaasupullojärjestelyt?

Jukka Ruotsalainen 04.06.2018 18:57

Hei,

vaihdetaan palstaa, kun asia vaihtuu, mutta samasta matkasta on kyse:). Olen ensimmäistä kertaa auton omistaja, jossa on paneelit katolla. Käytännössä se tarkoittaa, että sähkön perässä ollaan aniharvoin. Tämä taasen tarkoittaa, että kaasua kuluu enemmän. Miten olette kaasupullon vaihdon /kaasun saannin organisoineet. Miten olisi järkevä "pelata" kaasupullo peli.

Jos matkaan lähtisi täydellä suomalaisella pullolla ja tyhjllä saksalaisella pullolla. Vaihtaisi heti saksaan tultua tyhjän saksalaisen pullon täyteen ja kuluttaisi sen tyhjäksi saakka ja siirtyisi sitten suomalaiseen pulloon. Ja tässä yhteydeyssä vaihtaisi saksalaisen pullon täyteen. Näin käytännössä olisi "kolmen" pullon verran kaasu käytettävissä (saksalainen -suomalainen -saksalainen).
Miten olette toimineet?

Timo Haapanen 04.06.2018 19:57

Kyllä kennoilla pärjää ilman maasähköä, itse juuri katselin vanhoista valokuvista etten ole vuoden 2011 jälkeen maksanut sähköstä.
Ja se tosiaan tarkoittaa kaasun kulutuksen lisääntymistä, meillä riittää yksi pullollinen 10-15 päivää tuhlaavalla kaasunkäytöllä kevät- ja syysmatkoilla kun joskun pitää hieman lämmittääkkin. Tankattavalla pullolla mennään.

@timppa

Matti Janhonen 04.06.2018 21:31

Hei! Jukka suomalainen ja saksalainen on hyvä yhdistelmä, koska se mahdollistaa tuon vaihdon täyteen pulloon Saksassa. Eli suomalainen on käytössä vain varmistamassa.

Fuussekaulin campingissa Luxemburgissa täytettään ihan setrifioidulla täyttöasemalla myös suomalaisia kaasupulloja.
http://www.fuussekaul.lu/

Toinen täyttöpaikka on Fehmarin Burgin satamasssa 6-7 km Puttgardenista etelään.
Firma: Johannesen Flüssiggas GbR
Osoite: Hafenstrabe 63, 23769 Fehmar of Burg
Koordinaatit: N 54.421898 E 11.190005
Aivan vieressä suuri stellplatz ja äyriäis- ja kalamarkkinapaikka

Timo Haapanen 05.06.2018 10:20

En koskaan lakkaa ihmettelemästä tuota pullosulkeisten harjoittamista. Jos on autoon panelit hankkinut niin kyllä siihen sitten kannattaa liittää ongelmaton kaasun saanti tankkipullolla. Panelit ja tankkipullo täydentävät toisiaan. Aina vain yksi pullo mukana, no jos jumittaa itsensä pitkäksi ajaksi samalle kämppärille niin sitten paikallinen pullo siihen viereen.

Kunnollinen pullo ulkotäyttöletkuineen maksaa kotiin tuotuna 370€ Sitä saa sitten käyttää 10 vuotta, se tekee 37€/vuosi. Kaasu maksaa 10-16€/pullollinen.

https://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg_gasdamp_tanks/multivalve_alu_gasfles.htm

@timppa

Matti Janhonen 05.06.2018 11:32

Mistä ihmeen kaasupullosulkeisista Timo oikein puhut.

Olen muutaman reissun Eurooppaan tehnyt ja ikinä kaasun riittävyys ei ole ollut ongelma, ei edes silloin kun oli kaasujääkaappi. Olen kerran Kroatissa täytättänyt suomalaisen kaasupullon Lanterna Campingin omalla kaasuasemalla ja senkin vain kokeillakseni miten homma toimii.

Esim. viime syksyn kahden kuukauden matkalla Espanjaan meni kaasua hieman yli 11 kg.
Kaasua kului matkalla ruonlaitossa, perillä grillatessa ja paluumatkalla myös lämmitykseen (marraskuu)
Vaihdoin paluumatkalla Trierin Fritz Bergerillä saksalaisen pullon täydeksi. Näillä kaasuilla tehtiin tämän kevään matka Kroatiaan ja varmaan pitkälle kesään vielä grillataan samalla kaasulla.

Ei saa luoda mielikuvaa jostain kaasuongelmasta, koska sitä ei todellisuudessa jos matkan pituus on kuukaudesta kahteen, yövytään pääosin stellplatzeilla tai campingeilla ja jos matka tehdään Eurooppaan huhtikuun ja marraskuun välisellä aikana.

Oma ratkaisuni oli vaihtaa kaasujääkappi kompressorikaappiin, nostaa hupiakkujen nimelliskapasiteetti 200 Ah, minkä lisäksi katolla oli jo aurinkopaneelit. En ole kaasukaappia kaipaillut.









Timo Haapanen 05.06.2018 11:48

Kaasua ei kulu ellei sitä käytä. Kaikki reissut voi tehdä vaikka tykkänään ilman kaasupulloja mutta silloin ostetaan sähköä joka paikasta.

''Käytännössä se tarkoittaa, että sähkön perässä ollaan aniharvoin. Tämä taasen tarkoittaa, että kaasua kuluu enemmän. Miten olette kaasupullon vaihdon /kaasun saannin organisoineet. Miten olisi järkevä "pelata" kaasupullo peli.''

Tankkipullo on tähän vastaus.

@timppa

Jukka Ruotsalainen 05.06.2018 20:17

Hei, kiitos kommenteista ja napakasta keskustelusta. Luulen, että menen pullonvaihto taktiikalla. Osaatteko vielä valaista, että missä pulloja saksassa vaihdetaan / kannattaa vaihtaa. Mitkä ovat niitä liikkeitä / huoltoasema tai muita tahoja, joista kannattaa pullonvaihtoja etsiä? Onko saksassa paikallista "Tokmannia" tai muuta vastaavaa?

Matti Janhonen 05.06.2018 21:42

Ensimmäinen asia on ostaa sellaiset kuoret jotka on vaihtokelpoisia koko maassa ja myös Itävallan puolella
Huoltamoilla, karavaanariliikkeissä, rautakaupoissa, camping-alueilla jne.
Fritz Bergerin Trierin myymälässä 11 kg pullon vaihtohinta oli viime syksynä 16 e.

Tällainen pullon pitää olla.
https://www.fritz-berger.de/artikel/gasflasche-stahl-unbefuellt-6756
Uudet kuoret maksaa n. 46-50 e

Veli-Pekka Merikallio 06.06.2018 17:06

Minä kun kyllästyin tuohon juupas-eipäs -sanailuun, päätin, jotta molempi parempi, on sekä tankkipullo että teräskuoriset pullot, saapi tehdä juuri niin kuin lystää. Ihan oikeassa elämässä meiltä kuluu niin vähän kaasua, jottei siitä viitsi edes vääntää, ehkäpä siksi, että tykkäämme leirintäalueista palveluineen ja ihmisineen, hauskaa porukkaa.

Matti Janhonen 06.06.2018 17:34

Turha on tehdä ongelmaa asiasta jossa sitä ei ole.

Yhteen aikaan olematonta kaasuongelmaa ratkottiin kaiken maailman liitinkappaleilla.
Kuinkahan moni sai niistä jutuista ihan väärän kuvan koko kaasuasiasta.
Kun ensimmäinen asia olisi ollut selvittää kuinka paljon sitä kaasua 1-2 kk matkan aikaan kuluu, niin pääsiaksi muodostuikin "nämä kun ostat niin voit mennä Eurooppaan", vaikka kaasupullon jossa ei ole ylitäyttöventtiiliä tankkaus oli silloin ja on myös nyt kielletty.

Nyt puhutaan tankkipullosta joka satunaiselle 1-2 kk reissuja Eurooppaan tekeville on ihan tarpeeton ja kallis kapistus ja vallankin kun sillä ei kotimaassa ole mitään tekoa, koska ei ole kaasun jakeluverkostoakaan.

Matti Meikäläinen 06.06.2018 18:29

Se tuommoinen kunnon kokoinen jääkaappi 140 - 190 l kuluttaa kaasua aivan erilailla kuin tiskipöydän alla oleva 70 l.
Kaikki ei halua olla liekan päässä. Ja silloin kun, noita Janhosen suomeenkin kuuluttamia, platzeja käyttää, niin sähköä on saatavilla taivaalta.
Ja alkuperäiselle kysyjälle sen verran että Ranskan puolelta löytyy myös panttipulloja, tosin ei maksa kymmeniä € vaan yleensä1- 5 € pantilla. 18 erilaista pulloa joissa on sama sivuventtiili kuin suomessa.
Ja jos kuitupullon haluaa, niin niissäkin on pantti 10 €.
Ja kaupan puolelta adapteri väliin 20 - 25 €.
Sisus maksaa yleensä 20 € molemmin puolin.
Ja jos butaania ottaa, saa samaan hintaan 13 kg.
Eli huomattavasti edullisempaa kuin saksassa.

T : Masi


P.s. Ranskalaiset myyjät yleensä myös lunastaa pullonsa takaisin samalla pantti hinnalla.
muokattu: 6.6.2018 18:31
Timo Haapanen 06.06.2018 19:08

''Nyt puhutaan tankkipullosta joka satunaiselle 1-2 kk reissuja Eurooppaan tekeville on ihan tarpeeton ja kallis kapistus ja vallankin kun sillä ei kotimaassa ole mitään tekoa, koska ei ole kaasun jakeluverkostoakaan.''

Ei se ole kaikille tarpeeton, älä yleistä omaa malliasi.
Kaasua kuluu jos sitä kayttää. Meillä kului viime syksynä kahdessa kuukaudessa 4-5 pullollista. Kovin helposti en keksi miten olisin toiminut ilman tankkipulloa.
Melkein tyhjällä pullolla lähdettiin ja Ruotsissa tankatulla täydellä tultiin kotiin.
Nyt keväällä lähdettiin taas melkein tyhjällä pullolla ja tällä hetkellä se on Latviassa täytettynä melkein täynnä.

Mun kesäkäytöllä ei kesän aikana tarvitse siihen viereen suomipulloa laittaa. Lohjalla niitä kyllä taytetäänkin.

Tuhlaava kaasunkäyttö maksaa tankkipullolla 1€/vrk ja silloin ei osteta sähköä koskaan.

@timppa

Matti Janhonen 06.06.2018 21:01

Mikä tässä asiassa oikein mättää?
Euroopassa matkailee kesäkaudella suuri joukko suomalaisia karavaanareita, eikä täällä näy kirjoituksia kaasun riittävyysongelmista silloin kun matkalle on lähdetty kahdella 11 täydellä pullolla. Rutut on asia erikseen.
Jos niitä olisi, niin varmasti näkyisi.

Ei poikkeus luo sääntöä.
Minä kirjoitan niille tavallisille "tavallisille karavaanareille" jotka matkan aikana majoittuu sekä campingeilla että stellplatzeilla ja joskus vaikka vapaaparkissa. Normaalisti campingilla ja stellplatzilla ollaan aina sähköverkossa, jolloin kaasua kuluu vain ruoanlaitossa jos siinäkään.
Ajon aikaan taas auton generaattori tuottaa tarvittavan virran.

Kahdella 11 kg pullolla kaasua pärjää ihan hyvin ja jos käyttää toisena pullona saksalaista jolloin saa jo yhdellä pullovaihdolla 33 kg kaasunkäyttömahdollisuuden. Tämä vastaa 420 kWh sähköä.

Karavaanari on aina riippuvainen. Jos ei kaasusta niin sitten vedestä, niin puhtaasta kun likaisestakin.
Jos ottaa irtioton infrasta (camping ja/tai stellplatz) niin syntyy tilanne jossa on riippuvainen molemmista, koska kaasua ja vettä kuluu tässä vaihtoehdossa huomattavasti enemmän.
Se on sitten jokaisen oma valinta miten toimii.

Timo Haapanen 06.06.2018 22:50

Kerroppa mitä olisin tehnyt kevään Unkarin reissulla tehnyt saksalaisella pullolla kun en siellä käynytkään.

Täällähän kysytään jatkuvasti miten saa kaasun riittämään reissun ajaksi. Voi toki olla kayttämättä kaasua, siten se riittää. Tankkipullo antaa vapauden valita.

Ei autoon naftaakaan lastata koko reissun ajaksi, naftaa ostetaan lisää vähän ennen kuin se loppuu.

Stellplatzeilla ei läheskään aina ole sähköä.

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 07.06.2018 15:32

Miten olisi, jotta jokainen tekee kuin parhaaksi näkee, mulla molempi parempi, aina miltä milloinkin näyttää, ei lyödä mitään vaihtoehtoa lukkoon, sama pätee leiriytyessä, usein vain yön, parin yli, turvallisesti ja palveluista nauttien. Ensi viikonloppu meneekin lähes puskaparkissa Linnahotellin parkissa Hartolassa huuliharpistien kanssa.

Matti Janhonen 07.06.2018 17:13

Eipä ole vielä jäänyt mitään kokematta sen vuoksi, että en omista tankkipulloa.
Eikä ole koskaan kahden pullon taktiikalla joista toinen on saksalainen, ollut mitään kaasun riittävyysongelmiakaan.

Iso linja valinnoissa kulkee siinä valitseeko paskaparkkeerauksen vai yöpymisen camping- ja stellplatz-alueilla.
Jos valitsee puskaparkkeerauksen valitsee samalla sen, että on käytettävä auton omaa suihkua tai muuten ja vallankin kuumina aikoina reissattaessa alkaa tuoksahtelemaan.
Ja jos valitsee tämän linjaa siitä seuraa vääjäämättä kaasun käytön lisääntyminen ja auton vesitystarpeen kasvu, joka ei suinkaan aina ole niin ongelmatonta kun annetaan ymmärtää.

On todella väärä mielikuva jos luulee, että Euroopassa on m-auton vesityspaikkoja pilvin pimein vaikkei camping- ja stellpatz-alueita käyttäisikään.
Stellplatzien, Airien ja vastaavien yksi tehtävähän on nimenomaan tarjota autoille vesityspaikkoja yöpymispaikan lisäksi, eli yksi funktio on ympäristönsuojelullinen, jotta puskiin kippaamistarvetta ei ole.
Tämä on se keskeinen syy miksi niitä myös Suomeen toivon, koska ne on osa järjestäytynyttä karavaanarien jätehuoltoa myös kuivajätteen osalta.

Stellplatzhan vesityshuolto toimii yleensä niin, että auton harmaan veden ja wc-kasetin tyhjennys on maksutonta ja maksu peritään vain autoon tankatusta puhtaasta vedestä. Hinta yleensä euro/100 ltr ja vesiventtiili toimii kolikoilla. Hanaa ei monesti ole, vaan veden ottoon tarvitaan oma vesiletku, jossa toisessa päässä on liitin G 3/4 sisäkierteellä. Sama kun kodin vesipostissa.


Timo Haapanen 07.06.2018 17:20
Veli-Pekka Merikallio

Miten olisi, jotta jokainen tekee kuin parhaaksi näkee, mulla molempi parempi, aina miltä milloinkin näyttää, ei lyödä mitään vaihtoehtoa lukkoon, sama pätee leiriytyessä, usein vain yön, parin yli, turvallisesti ja palveluista nauttien. Ensi viikonloppu meneekin lähes puskaparkissa Linnahotellin parkissa Hartolassa huuliharpistien kanssa.

''Miten olisi, jotta jokainen tekee kuin parhaaksi näkee '' Juu, mutta Matti ei anna tehdä niin. Tankkipulloa ei tarvita! Piste!

@timppa

Matti Meikäläinen 07.06.2018 18:20

Alkuperäinen kyseli lisää kaasua, mutta Janhonen on sitä mieltä että kun hänellä on oma systeemi, niin muillakin pitää olla sama.
Tosin esimerkiksi ranskalaisilla camping-car aireella on yleensä raikasvesi, likavesi, roskis ja wc:n tyhjennys.
Ehkä yhdeltä kuudes-osalta löytyy sähkö, suihkut harvemmin.
Ja silloin kun näitä käytettään, ei puskaa vaikka janhonen koittaa vängätä sitä sekaan, niin kaasua pa-
laa veden lämmitykseen, jääkaappiin ja ruokaan, tietysti jos ei puhtaudesta välitä eikä syö niin ei pala.

Sama suhde palveluissa espanjan airee systeemissä.

Ja kas kummaa saksassakin on harvemmin suihku ja ehkä puolessa stellplazeja sähköt.

T : Masi

Matti Janhonen 07.06.2018 19:45

Ei minun tavallani tarvitse toimia vaikka hyväksi koettu tapa onkin.

Minun puolesta Jokainen saa rakentaa autoonsa niin paljon hilavitkuttimia kun haluaa.
Se on sitten eri asia mihin tavallinen karavaanari niitä tarvitsee.
Itse katson kuuluvani näihin tavallisiin karavaanareihin ja sellaisena aion pysyäkin.
Herää kysymys; Mitenkähän ne karavaanarit ennen liikkui kun niillä ei tätä tekniikkaa ollut?

Ehkä olen vain niin tyhmä, että en ymmärrä tankkipullon enkä aurinkopaneelien tarvetta.
Mutta ehkä minä siten, kun kokemusta kertyy hieman lisää.

Timo Haapanen 07.06.2018 20:28

''Mitenkähän ne karavaanarit ennen liikkui kun niillä ei tätä tekniikkaa ollut?''
Minä tiedän senkin kun on kolmenkymmenen vuoden kokemus euroopan matkailusta ja vasta yhdeksän huoletonta tankkipullovuotta.

@timppa

Matti Janhonen 08.06.2018 09:31

On olemassa autojen kaasulaitteita koskeva direktiivi.
Siitä on johdettu standardi EN1949 A1 joka harmonisoi m-autojen kaasulaiteasennukset niin uusia autoja kun jälkiasennuksiakin koskien. Standardi korvaa kansallisen lainsäädännön ja on voimassa myös Suomessa.

Jokainen varmaan tietää, että monissa maissa ja ainakin Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä matkailuautojen kaasulaitteen on tarkastettava kahden vuoden välein. Tietääkseni myös Hollanti noudattaa tätä käytäntöä. Matkailuauton määräaikaiskatsastuksessa tulee esittää voimassa oleva todistus (G 607) että auton kaasulaiteet täyttää määräykset ja mikäli tätä ei ole niin auto ei myöskään läpäise normaalia katsastusta. Kaasulaitteiden tarkastuksia on oikeutettu tekemään DVFG, TÜV:n ja DEKRA:n auktorisoidut kaasulaiteiden tarkastajat.
Jos kaasulaitteita ei kahden vuoden välein tarkasteta, "leima vanhenee" ja ne on käyttökiellossa ja tämä koskee tankkipulloautoja.

Ensimmäisessä tarkastuksessa autolle luodaan G 607, johon merkitään ne laitteet joita autossa on uutena, kaikki kaasujärjestelmään tehtävät muutokset (tarkastus) ja joka toinen vuosi tehtävät määräaikaiset kaasulaiteiden tarkastukset. G 607 on pidettävä ajossa mukana. Jotkut camping-alueet meni jopa niin pitkälle, että vaativat asiakkailtaan G 607 todistusta ennen alueelle pääsyä.

Tankkipulloja koskien Saksassa oli viime vuonna riitaa siitä, kuuluko autoon kiinteästi kytketty (auton osa) tankkipullo lainkaan tarkastettavaksi samassa yhteydessä kun siirrettävä kaasuastia = 11 kg pullo, vai onko tankkipullon tarkastus tehtävä paineastialain mukaisesti koeponnistuksineen, jolloin pullo on irrotettava koeponnistuksen ajaksi.
Kiista kärjistyi jopa niin, että Saksassa kaasutarkastajat jopa kieltäytyivät antamasta leimaa tankkipullolle = tarkastuskirjaan mikä käytännössä tarkoitti sitä, että laite meni sekä tankkauksen että käytön osalta käyttökieltoon. Nyt en ole huomannut miten tämä kiista on päätynyt.

Normaalin kaasupullon ja tankkipullon oikeudellinen ero on siinä, että normaalia 11 kg kaasupulloa pidetään siirrettävänä kuluttajapakkauksena, se on vaihdettava ja pullon kunnosta ja mm. sen koeponnistuksesta vastaa kaasun toimittaja.
Tankkipullo taas on auton omistajan omaisuutta ja kun se on kytkettävä autoon kiinteästi, niin siitä samalla syntyy auton osa, ja kaikista pullon kuluista ja säädetyitä tarkastusmaksuista vastaa pullon omistaja.

Tätä taustaa on helppo ymmärtää miksi m-autojen valmistajat haluaa edelleen myydä kaasupullokotelon pullojen osalta tyhjänä, eivätkä ota piikkinsä niitä kuluja mitä kiinteän tankkipullon (auton osa) asennus toisi.

Kun kaasulaitteiden on täytettävä sen maan määräykset jossa niitä käytetään niin mitenkähän näiden jälkiasennettujen pullojen tankkaus- ja käyttöoikeus on oikein järjestetty.
Tankkausoikeus kun ei synny siitä, että pullossa on ylitäytönestoventtiili vaan siitä, että auton kaasulaitteet hyväksytty asennuksen jälkeen käyttöön otettaviksi ja laitteiden "leima" pysyy voimassa jos auktorisoitu kaasutarkastaja on hyväksynyt ne kahden vuoden välein kaasutarkastuksessa.

Kuvaavaa eri maiden turvallisuusajattelusta kaasuissa koskien on se, että kun meillä nestekaasu nähdään lähinnä palovarallisena aineena, niin saksalainen ajattelu lähtee siitä, että nestekaasu vuotaessaan voi aiheuttaa kuljettajalle haittoja jotka vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.

Tämä vai siksi, että asiat ei aina ole niin yksinkertaisia kun annetaan ymmärtää.



Timo Haapanen 08.06.2018 11:09

''Kiista kärjistyi jopa niin, että Saksassa kaasutarkastajat jopa kieltäytyivät antamasta leimaa tankkipullolle = tarkastuskirjaan mikä käytännössä tarkoitti sitä, että laite meni sekä tankkauksen että käytön osalta käyttökieltoon.''

Tämähän on täyttä potaskaa, esim. Wynen Gas sekä koeponnistaa että tarkastaa laitteistoja. Eri asia on kannattaako kymmenen vuoden ikäistä pulloa enää käyttää.

Kaikki kortit Matti käyttää, jopa veden saanti meni vaikeaksi tankkipullon käyttäjälle.

Koska Matti haluaa aina sanoa viimeisen sanan ja jotain asiasta tähän alle tulee kirjoittamaan voin helpottaa sillä tavalla että lopetan tällä kertaa tähän. Menee liialliseksi inttämiseksi.

@timppa


Sen verran vielä että kenenkään suomalaisen ei tarvitse kaasulaitteitaan saksalaisella tarkastajalla tarkastuttaa. Voi huoletta ajella Saksassa autolla jolle ei ole ikinä tehty edes koeponnistusta. Tankkipulloon riittää se että täkäläinen kaasuasentaja on sen asentanut. Pullot ovat E-hyväksyttyjä
muokattu: 8.6.2018 11:16
Matti Janhonen 08.06.2018 11:39

Kyllä Wyenen Gas tarkastaa, mutta ei heidän tarkastus poista 2 vuoden välien tehtävää kaasulaitteiden tarkastusta.

Matti Meikäläinen 08.06.2018 14:19

Janhoselle tiedoksi että kyllä ne valmistajat laittaa niitä tankkeja kaasulle matkailuautoon, jopa 160 l säiliön saa aivan valmistajan lisävarusteena. Se että jotain asiaa ei ole suomessa, ei tarkoita etteikö niitä olisi muualla.
On asiasta aivan omakohtaista kokemusta.

Janhonen voisi laittaa linkin tuohon kieltäytymiseen. Itse en ole moisesta kuullut mitään vaikka seutukunnalla asusteleen. Tosin aika monta kaasu-asennusliikettä löytyy jotka tekevät noita 10-vuotis koeponnistuksia ja kirjoittavat niistä todistuksen. Muunmuussa tuo Timonkin käyttämä pullokauppias.
https://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/gaskeuring.htm
Tekee normaalit vusitarkastukset kaasu-asennuksille ja tarkastaa myös kaasusäiliöt jos on tarvetta.

Tosin monet matkailuauto järjestöt kyllä antavat neuvoja tankkejen asennuksiin ja kertovat miten monesta paikasta ja kuinka paljon halvemmalla kaasua saa. Minkähän vuoksi ? Ehkä palvelevat jäseniään.

T : Masi

Matti Janhonen 08.06.2018 15:43

Toki valmistajat laittaa, kyllähän ne eri tilauksesta ja rahasta tekee mitä vain.
Tarkastajien kieltäytymisestä oli juttuja Promobil-lehdessä. Tietenkin Promobil kirjoitta asiasta täyttä potaskaa.
Asian takana oli DVGW jos nimilyhenne nyt jotain kertoo.

Tankkipullo on ns. "sankarimatkailijoiden" ratkaisu ja kun en kuulu tuohon joukkoon niin en sitä tarvitse.
Jos hankkisin sen niin ratkaisisin isolla rahalla ongelman, jota minulla eikä monella muullakaan karavaanarilla ole.
Tämä edellytyksellä, että liikkuu Euroopassa huhti-lokakuun lopun välisenä aika, yöpyy pääsääntöisesti camping-alueilla ja stellplatzeilla ja matkan kesto on < 2 kk.
Tähän raamiin mahtuu todella suuri valtaosa Suomesta Eurooppaan menevistä karavaareista rutuja lukuun ottamatta. Rutujen ratkaisu se ei myöskään ole. Jos auton ympärille muodostetaan kunnon leiri niin ei autoa leiristä irroteta kun pitäisi lähteä tankkipulloa tankkaamaan. Siinä helpoin ja halvin ratkaisu on paikallinen kaasupullo, jonka voi vaihtaa respasta.

Oma tapani reissata kahdella 11 kg kaasupullolla josta toinen on saksalainen on toiminut ja toimii oikein hyvin.
Näin se toimii.
Ensin kytketään saksalainen pullo käyttöön. Jos se tyhjenee niin kytketään suomalainen pullo käyttöön.
Tämän jälkeen voi sopivassa tilaisuudessa vaihtaa tyhjän saksalaisen pullon täyteen, joka kustantaa 16-20 e.
Se on sitten oma valinta kytkeekö saksalaisen jälleen käyttöön, vai jättääkö täydeksi seuraavaa reissua varten. Kesällä sitten kotimaan reissulla ja pihagrillissä voi käyttää kumpaa pulloa tahansa.
Suosittelen.

Mutta toki ymmärrän. Kun tämä tapa on halpa ja yksinkertainen niin eihän se voi olla hyvä.
Kuitenkin se mahdollistaa 33 kg kaasun käytön matkan aikana ilman investointia, ja toimii kun junan vessa..

Miksi muuten suosia ratkaisuja jotka lisää kuluja ja kaasun käyttöä sen sijaan, että pyritään sen tarvetta vähentämään. Kaasu on hyvä ja hyvin energiatiheä polttoaine, mutta ei sen käyttö mitään muuta edellytä kun niitä laitteita joita autoon on uutena asennettu.

Matti Meikäläinen 08.06.2018 17:03

Piti ihan käydä lukemassa. Lehdestä itsestään en löytänyt artikkelia, mutta lehden keskustelupalstalta eli tätä saittia vastaavalta löytyi juttua. Ja siellä asiata keskustelivat normaalit ihmiset, ei asiantuntijat.

Tämä sieltä löytyi : https://www.promobil.de/forum/archive/index.php/t-41074.html
Yhdeltä oli yksi tarkastaja kieltäytynyt tarkastamasta, koska hänen mielestä kiinitys oli laiton.
Seuraava oli hyväksynyt. Ja siitä käynnistyi keskustelu asiasta mikä on laillinen ja asetuksen mukainen.
Eli tämän asetuksen UN/ECE-Regelung 67.1 Teil II.

Eli oli kyse tulkinnasta mikä on laillinen ja mikä ei säiliön kiinnityksessä.

Laitomasta säiliöstä ei löydy mainintaa.
Laittomista asennuksista löytyy.

Ja taas täälläkään ei löydy juttua laitomista säiliöstä https://www.dvgw.de/
Mutta tietoa kuinka saa lailliset säiliöt, minkälaisia ne ovat, mitä papereita
pitää olla mukana tarkastuksessa ja kuka saa asentaa säiliöitä.

En tiedä Janhonen saksankielen taitoasi, mutta jos se on hyvä, niin olet
tietoisesti koittanut vääristellä asiaa. Jos taas huono, niin älä usko lukemaasi ennen
kuin olet näyttänyt tekstiä henkilölle joka ymmärtää saksan kieli-opin.

T : Masi

Soleil Suomalaiset Karavaanarit Maailmalla 08.06.2018 17:58

"Tankkipulloja koskien Saksassa oli viime vuonna riitaa siitä,"
Matti minusta tuo vanha juttu ei aivan riita ollut, jos Googlen kääntäjällä kääntää, niin monesti asiat vähän muuttuvat. Epäselvyyttä on asiassa.

Tuoreessa huhtikuisessa jutussa Saksan DVFG - nestekaasuyhdistys on sitä mieltä, että kiinteästi asennettu kaasutankkipullo on pullo eikä tankki ja siksi sitä ei saisi tankata tankkauspaikoilla ja suosittelee ettei kaasutarkastustodistusta myönnetä. Taas Saksan TÜV Süd - katsastus ei näe asiassa ongelmaa. Jos Saksassa aikoo laitaa kaasutankkipullon niin suositellaan käytävän omalta tarkastuskonttorilta kysymässä, että hyväksyvätkö he sen. Tarkastuskäytännössä on eroja.

https://www.promobil.de/werkstatt/leserfrage-gas-gastankflaschen-lpg-erlaubt/

Lukijakysymys:
"Ich würde mir gerne eine 11-kg-Gastankflasche kaufen. Allerdings bin ich durch das Internet etwas stutzig geworden. Darf man eine Gastankflasche überhaupt im Wohnmobil betreiben? Wie sieht das der TÜV?"

Toimituksen vastaus:
"Tatsächlich bestehen hier unterschiedliche Auffassungen und Auslegungen der verschiedenen Vorschriften und Normen. Nach unseren letzten Recherchen betrachtet der DVFG (Deutscher Verband Flüssiggas) eine fest fixierte Gastankflasche weiterhin als Flasche und nicht als Tank, die darum nicht an der Tankstelle befüllt werden darf und empfiehlt keine Gasprüfung zu erteilen. Der TÜV Süd sieht dagegen kein generelles Problem. Wenn Sie trotz dieser unbefriedigenden Unsicherheit eine Gastankflasche nachrüsten wollen, sollten Sie die Bedingungen für die Abnahme vorher mit Ihrer Prüfstelle abklären."

Minua niin aina huvittaa, kun täällä samat henkilöt aina jankkaa tietyistä asioista. No sainhan minäkin täällä vuosia sitten haukut niskaani, kun väitin, ettei kaasua kulu paljoa. Sen takia lopetin aivan hyväntekeväisyysmaksu Suomen karavaanareille. :)

Vieläkin olen samaa mieltä, ettei kaasua kulu paljo meidän karavaanari elämän tyylillä. Kesällä pärjää kuukausia kahdella pullolla, kun vain jääkaappi ja ruuan teko kuluttaa. Meillä on iso jääkaappi ja oma erillinen pakastuslokero, ruokaakin tehdään ja eikä kylmällä säällä palelluksissa olla mökkiautossa. Emme kuitenkaan vesiä lämmittele. Monessa tilanteessa se oma suihkun käyttö autossa olisi hyvä juttu, mutta meillä siinä tilassa on karvaistenkaravaanareiden wc-astia ja olisi oma hommansa sen kanssa. Liian iso homma. Se suihkuvesien lämmittely on varmasti kaasua syövä ja vievä asia.

Jos lämpötilan autossa pitää talvella 20 asteessa ja toinen taas tykkää tassutella 25 lämmössä niin varmasti tuo jo tekee lämmityksen osalta kaasun kulutuksessa tosi iso ero. Jos ajattelen etelä-Euroopan oloja niin talvellakin se aurinko päivällä paistaessaan lämmittää melkoisesti.

Pari kertaa on oltu tilamaassa jo tankkipullo mutta kaasu Rouvan kauppa on ollut aina tuolloin suljettuna. Toisaltaan tankkipulloa ei ole vielä tarvittu. Espanjan lomilla talviaikaan meillä on käytössä saksilaisen pullon lisäksi espanjalainen pullo jota olemme siellä vaihtaneet.
Taas kun olemme suunnitelleet joululomaa etelä-Italiaan tai Kreikkaan, niin silloin se tankkipullo on hankittava viimein. Muuten tulee reissussa vilu. Toisaaltahan kahdella pullolla kolme viikkoa voisi pärjätä, kun mökkiauton katolla oleva ilmastointilaite tekee myös lämmintä.
Kun katselen ja ihmettelen tätä mukava elämää. Niin olen sitäkin ihmetellyt kuin vain kerran olen nähnyt jonkun tankkaavan mökkiautoon kaasua. Tankkauspaikkoja on joka paikassa mutta koskaan en ole edes henkilöautoa nähnyt kaasua tankkaavan.

Niin meitä ihmisiä kuin tapoja olla ja elää ja kulkea on niin monia. Tärkeintähän on se, että nautitaan elämästä, kukin omalla parhaalla katsomallaan tavalla.

Soleil :)

Matti Janhonen 08.06.2018 18:38

No mites nyt. Eilen minun väitettiin puhuvan potaskaa ja nyt ongelmia onkin ja tulee olemaan.
DVFG = kaasuyhdistys kun ei ole Saksassa mikään kyläyhdistys.
Vaan eipä ole eka kerta kun nämä samat herrat on kimpussani.

Mitä saksankielen taitooni tulee, niin minulla on kyllä saksankielen taitoisia ystäviä jotka osaa sekä tekniikkaa että saksan teknisen sanaston jos käännösapua tarvitsen. Ja joskus tarvitsen.

Ja jos kaasun käyttöä haluatte edelleen minimoida niin siihen on olemassa ratkaisu ja sen kompressorijääkappi.


.

Matti Meikäläinen 08.06.2018 18:56

Tuossapa linkki tuonne DVFG sivulle jossa asiasta kerrotaan aika selkeästi.

https://www.dvfg.de/fluessiggas-in-der-freizeit/campinggas/

Janhonen kun olet lukenut, niin kerroppa mitä ne siellä kertovat.


T : Masi

Ei tunnu olevan ongelma edes enää DVFG:kään, jos on ollutkaan yksittäistä tarkastajaa lukuun ottamatta.

Petri Ylönen 08.06.2018 19:11

kaasun kulutus ei huoleta,mutta oluen kulutus on viime aikoina alkanu huolettaa,parilla tölkillä ei pärjää mitenkään,mistä sais sikaison tankkipullon jota voi tarvittaessa täyttää ilman adapterivalikoimaa,mitä sanoo viranomaiset tästä?neuvokaa viisaat?

Matti Janhonen 08.06.2018 19:38

Ei tuo teksti poista sitä tosiasia, että ongelmia tulkinnoissa ja tarkastuksissa on ollut.
Ja tulee olemaan jatkossakin koska asia ei käsittääkseni ole vielä valtakunnallisesti ratkaistu.

Edelleen on voimassa määräys asennuksen teettämisestä auktorisoidulla liikkeellä (kuten meilläkin) , asennustarkastuksesta suorittamisesta, ja määräaikaistarkastus kahden vuoden välien kuin myös se, että kaasutarkastustodistus vaaditaan auton vuosikatsastuksessa.
Eli kuluja syntyy helposti enemmän kun moni karavaanari käyttää rahaa kahden vuoden aikana kaasun hankintaan. Ei saksalainen karavaanari käsittääkseni mikään rahan "kylväjä" ole.

Sen olen huomannut, että monet saksalaiset karavaanarit ei suhtaudu yhtä ortodoksisesti mukana kuljettavan kaasun/pullojen määrään.
On aika tavallista, että mukana on kolme 11 kg pulloa ja/tai kolmas pullo on 5 kg grillikaasupullo tai keittiötelttapullo.



Soleil Suomalaiset Karavaanarit Maailmalla 08.06.2018 21:05

Ei se Saksa täälläkään ole 100% hallussa.
Tämä on vähän hassu tuo Promobilin toimituksen juttu. Ilmeisesti on ollut niin etteivät kaikki kaasutankkipullot ole täyttäneet Tüvin vaatimuksia ja siitä on tullut tuo asia. Ja on ollut epäselvyyttä kiinteästi asennetuista kaasutankeista ja kaasutankkipulloista.

Kiinteästi asennettu kaasutankki ja kaasutankkipullo saa saksalaisilla olla, kun se on alan ammattilaisella asennettu. Myös se kaasutankkipullon täyttöpää pitää olla kiinteästi asennettu. Itse ei voi asentaa. Asennuksesta on oltava todistus. Matkailuauto pitää tuon jälkeen muutoskatsastaa, että siinä on kiinteästi asennettu kaasutankkipullo.

https://www.dvfg.de/fluessiggas-in-der-freizeit/campinggas/
Kopio tästä jutun linkistä: https://www.dvfg.de/fileadmin/user_upload/downloads/fachinformationen/DVFG_Fachinformation_Fuellen_von_Gasflaschen-1.pdf
Füllen von Gasflaschen/Tankflaschen an öffentlichen Tankstellen
Das Füllen von ortsbeweglichen Flüssiggasflaschen jeglicher Bauart, einschließlich der so genannten „Tankflaschen“, an öffentlichen Tankstellen ist in Deutschland nicht zulässig.

Irtonaisten tankkikaasupullojen täyttö on selkeästi huoltoasemilla kiellettyä!! Niin se on monessa muussakin maassa.

Ei meiltä ainakaan ole kysytty kaasutarkastusdokumenttia auton katsastuksen yhteydessä. Kaasulaitteiden tarkastuksen voimassaolon näkee autojen ja vaunujen takana olevasta tarrasta. Katsastus ja kaasulaitteiden tarkastus on kahden vuoden välein. Meillä katsastus heinäkuussa ja kaasulaitteiden tarkastus syyskuussa ja eri vuosina.

Matti, olipa hyvä kun otit puheeksi tuo saksalaisten kaasupullojen määrän. Herranen aika, olen täällä nauranut aikalailla. :) Useammassa jutussa on ollut, että 333kg eli 30 kaasupulloa saisi mukana raahata. :) :) Joku kuljetti kolmea pulloa mukana ja joku kahdeksaa. Hyvä tieto voimme muutaman pullon ottaa lisää pitemmälle talvireissulle mukaan. :) Jo viiden kilon lisäpullo talvella auttaa paljon.

Täällähän ei ole alumiinisessa pullossa sitä kaulusta ja sen takia sopii kaasukaappiin. Kaasun hinta on sama alupullossa kuin teräspullossa, noin 14-15e.

Soleil
30.5-3.6.2018: JÄRVILLÄ JA VUORILLA
https://soleilblogi.blogspot.com/2018/06/305-362018-jarvilla-ja-vuorilla.html

Matti Janhonen 08.06.2018 21:58

Soileil

Olen pyörinyt kohta yhteensä 3 1/2 vuotta camping-alueilla, stellplatzeilla ja vapaa-parkeissa saksalaisten seassa. Muutaman kerran maassa käynyt, kun olen toistakymmentä käytettyä autoakin sieltä ostanut ja hoitanut myös autojen vientirekisteröinnin monesti ihan ilman tulkkia. Ja aina perävalotakuulla, koska se on minun vika jos ostetun auton hinta ja laatu ei ole vastannut toisiaan.

En ole saksalaisten seuraan tarkoituksella hakeutunut, mutta meitä näköjään yhdistää camping-alueiden valinnassa vaatimus alueen siisteydestä ja rauhallisuudesta, homman tulee toimia ja hinta-laatusuhteen olla kohdallaan.

Toki siinä on ehtinyt vilkaiseman yhtä sun toista kuljinta niin vierestä kun kauempaakin ja sitä millä varusteilla he ovat liikkeellä, ja hyvillä ovat, mutta harvemmin kuitenkin millään ökykalustolla.



Timo Haapanen 09.06.2018 11:35

Sellainen asia ettei saksalaisten kaasuviranomaisten pilkunviilaus ja autojen katsastus vaikuta millään tavalla muunmaalaisten tankkipullojen käyttöön. Pulloja myydään, käytetään ja täytetään joka maassa, Ruotsi tuossa vieressä lähimpänä.

Soilelille, Karin Nöferin pullot ovat olleet niin tyyritä että Hollannista on nyt viimeiset pullot ostettu. Kaksi erittäin kokenutta ( n. 25vuotta ) vaanaria siirtyi kaasuaikaan juuri hiljattain.

@timppa

Matti Janhonen 09.06.2018 16:48

En puhu nyt lainkaan tankkipullosta.

Ensinnäkin kaasun jakelu on Euroopassa luonnollisten monopolien hallussa niin vertikaalisten kun horisontaalistenkin. EU:n kaasudirektiivin piti sitä purkaa, mutta toimenpiteet odotuttaa edelleen itseään.
Jo niin yksinkertainen asiat kun maakohtaiset liitintyypit on osa tätä markkinoiden jakoa, joka estää todellisen kilpailun. Pullot on direktiivin mukaisia mutta liittimet ei.

Saksa lopettaa autokaasun subventoinnin tämän vuoden lopussa ja se tietää hinnan nousua.
Muutenkaan tämä kaasuautoasia ei ole edistynyt toivotulla tavalla.
Jos noihin tilastoihin on uskominen niin esim. Saksassa kaasua käyttäviä autoja on 1 % autokannasta ja uusien autojen rekisteröintitilaston mukaan 0,35 % on kaasukäyttöisiä. Tavoite oli 4 % autokannasta kaasuautoja)
Taitaa meneillään oleva sähköautoboomi syödä kaasuauton markkinoita. (ajoneuvovero)
Lisäksi ainakin Volkgswagenilla on ollut teknisiä ongelmia oman kaasuautotuotantonsa kanssa mm. kaasutankin ruostumisen osalta.

Kaasulle on kuitenkin Saksassa luotu kallis koko maan kattava jakeluverkosto joka on vähällä käytöllä kaasuautojen suhteellisen pienen määrän vuoksi ja kaasuautoissa käytetään myös bensiiniä.
Kotitalouksissa taas käytetään pullokaasua jota huoltamoilta ei pulloon saa tankata, jolloin kaasun jakelijat on kahden jakelukanavan loukussa. Kun kaasun kertaostoksen määrä on pieni ja hinta halpa niin siinä on vaara, että myyjä jää hommassa miinukselle.
Tuskin Saksan kaasuyhdistys ja huoltamoketjut tätä tumput suorana katsoo.

Tämä sama koettiin meillä petroliautojen suhteen ja öljy-yhtiöt vihelsi pelin poikki.
Itse kaasun kulutukselle ei käy samoin, mutta mietintämyssyyn menee mikä on kaasun hinta ja kuinka suurella jakeluverkolla ja kenelle sitä kannattaa jakaa.

Timo Haapanen 10.06.2018 10:09

Saksassa on kuitenkin 500 000 LPG autoa ja 7000 jakelupistettä. Puolassa kolme miljoona ja Italiassa yli miljoona autoa kulkee LPG-kaasulla. LPG on maailman kolmanneksi suosituin polttoaine.

Euroopassa LPG:n käyttö on lähes tuplaantunut 10 vuodessa, Saksassa on pientä laskua
http://www.eafo.eu/vehicle-statistics/lpg

Volkkarin tankkiongelmat ovat maakaasuautoissa
https://www.motor1.com/news/97584/vw-cng-defective-tanks/

Maakaasulla liikkuu koko euroopassa vain 1,5 miljoonaa autoa, kun LPG:n voimalla 12 000 000

@timppa

Matti Janhonen 10.06.2018 10:47

Mitä hiton väliä sillä on montako miljoonaa kaasuautoja on suomalainen karavaanari tarvitse vain kaksi pulloa kaasu normaalisti. Ei ongelmaa pidä tehdä siitä missä sitä ei ole.

Jukka Hänninen 10.06.2018 12:59

Minä niin tykkään ranskalaisista karavaanareista kun ne ymmärtää kaasun tärkeyden mukavan ja vapaan elelyn edellytyksenä.
He eivät tee ongelmaa kaasupullojensa täyttämisestä. Monilla on tankkipullot ja vielä useimmat tankkaavat itse omilla täyttöadaptereillaan. Ovat ymmärtäneet olla ymmärtämättä muuta kuin 80% täytön tärkeyden. Minkäänlaisia onnettomuuksia ei ole sattunut.
He ajavat autonsa itsepalveluasemalle, avaavat kaapin ja täyttävät kaasupullonsa.
Kerrassaan riemukkaan yksinkertaista ja helppoa kun on kerran tankkauksen opetellut, halpaakin.
Ovat sisäistäneet vaarat ja kiellot vähämerkityksellisiksi koska tietävät suurempien vaarojen ja kieltojen piilevän nopeusrajoituksien rikkomisissa ja etäisyyksien pitämättömyydessä.
Viime keväänä tuli 10 aktiivivuotta täyteen kaasutarvikkeiden parissa, paljon on muuttuneet asenteet ja ennakkoluulot lientyneet.
Suomalainen karavaanarijoukko maailmalla on vähäinen ranskalaisiin verrattuna, mutta trendi on selkeä; kaasu- ja tankkipulloja täytetään ilman haittoja ja vaaroja siellä missä täyttö onnistuu, itsepalveluasemilla tietenkin. Myös Saksassa.
Tres bien, merci beaucoup, bon voyage !

Matti Meikäläinen 10.06.2018 13:49

Timppa, kyllä LGN tai CNG ( maankaasu ) lisääntyy melkoisella vauhdilla nykyisin. Ja johtuu saaste määräyksistä
ja pakkauspaineesta, 200 bar painetta ja kaasua saadaan rekoihin, linjaautoihin ja pakettiautoihin mukaan jopa 1000 km tankkaus välille.
Ja esimerkiksi Volvon euro vetäjä on pikkaisen halvempi kaasuversiona kuin diesel.
https://www.volvotrucks.be/nl-be/trucks/volvo-fh/volvo-fh-lng.html

Ja LGN asemat lisääntyy valtavaa vauhtia juuri tästä syystä, ei henkilöautoista, vaan nimenomaan raskasliikenne pakettiautoista alkaen.

https://www.aardgasrijder.be/tankstations-cng-europa/

T : Masi

Timo Haapanen 10.06.2018 16:33

No joo. Raskaalla puolella ei painavien maakaasutankkien kuskaus ole niin hankalaa kuin pienissä autoissa. Ne tankithan ovat paksuja kuin hitsauskaasupullot koska paine on niin kova. Maakaasu ei nesteydy siten kuin nestekaasu ja on tankeissa kaasumaisessa muodossa.

Maakaasussa ja nestekaasussa olisi 25% pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin pensa-autossa.

@timppa

Matti Janhonen 10.06.2018 17:51

Niin niin mutta kun.
Nyt puhutaan matkailuautojen kaasun tarpeesta.

Asia vaan on niin, että tavallisen karavaanarin ei tarvitse tehdä autolleen yhtään mitään kun lähtee Euroopan reissulle.
Mukaan kaksi täyttä 11 kg kaasupulloa ja koko asian voi unohtaa. Painoarvo sanoilla, tavallisen karavaanarin.

Timo Haapanen 10.06.2018 18:04

No itsehän sinä tuolla ylempänä muutit aiheen. ''En puhu nyt lainkaan tankkipullosta.'' Ja sen jälkeen kirjoitit virheellistä tietoa yhden A-4 verran.

@timppa

Matti Janhonen 10.06.2018 19:12

Kirjoitin Saksaa koskien.
Mikähän siinä oli väärin. Tarkistin lähteeni varsin hyvin.


Pitäkää tankkipullonne ja tankkausdapterinne ja tulkaa niiden kanssa onnelliseksi. Tavallinen karavaanari ei niitä Euroopan reissulla tarvitse ja kotimaassa vielä vähemmän kun täällä ei ole kaasunjakelupisteitäkään.
muokattu: 10.6.2018 19:17
Antti Kantola 20.01.2019 11:36

Moi.
Tuosta täytettävästä kaasupullosta kysyisin. En löytänyt esim. Timo Haapasen yhteystietoja, jotta olisin voinut häneltä suoraan kysyä.
Eli hommasin Vw Eurovan Camper -merkkisen retkeilyauton, jossa on kiinteä auton helman alle asennettu täytettävä kaasusäiliö. Sen täyttäminen on osoittautunut hankalaksi, enkä ole siinä onnistunut. Ja ei, en aio vaihtaa uudenveroista jääkaappia, liettä tai lämmitintä vaan sen takia, että voisin käyttää normi 11 kg pulloa.
Kysymys: onnistuuko tankkipullon käyttö kotikonstein? Myös kansalaistottelemattomuutta sisältävät ohjeet otan vastaan. Turvallisuuteen suhtaudun tietenkin vakavasti, eli järki päässä toimitaan. Kannan toiminnastani täyden vastuun, kuten elämässäni tähänkin asti, eli moralisointi tai "ei olisi kannattanut ostaa autoa lainkaan" -tyyliset kommentit lämmittävät yhtä paljon kuin tyhjä kaasupullo.
Kiitos jo etukäteen! Voi myös laittaa s-postia suoraan: antti.kantola82@gmail.com

Veli-Pekka Merikallio 20.01.2019 13:13

Hei Antti, rohkenen pienen välikysymyksen tässä välissä tehdä.
Olen itse katsellut tuollaista VW Californiaa Saksasta, nostokatolla, vaan kun ei meillä kelpaa sellaisenaan rekisteröitäväksi matkailuautona, sisäkorkeus ei riitä (190cm asuinosan tietyltä alueelta).

Miten oma autosi on onnistuttu rekisteröimään matkikseksi, vai onko se sittenkin henkilöauto/pakettiauto?

Olen melkoisen varma, että Haapasen Timppa reagoi pikapuoliin.

Timo Haapanen 20.01.2019 16:59

Missäpäin Antti asustelee, Lohjalla saat tankkisi täyteen.
https://www.fonecta.fi/profiili/Lohja/163175/Interenergy+Oy+Ltd+Presso+Center

timppahaapanen@gmail.com

Ville Säynäjäkangas 20.01.2019 20:02
Veli-Pekka Merikallio

Hei Antti, rohkenen pienen välikysymyksen tässä välissä tehdä.
Olen itse katsellut tuollaista VW Californiaa Saksasta, nostokatolla, vaan kun ei meillä kelpaa sellaisenaan rekisteröitäväksi matkailuautona, sisäkorkeus ei riitä (190cm asuinosan tietyltä alueelta).

Miten oma autosi on onnistuttu rekisteröimään matkikseksi, vai onko se sittenkin henkilöauto/pakettiauto?

Olen melkoisen varma, että Haapasen Timppa reagoi pikapuoliin.

Kelpaa tuo sellaisenaan rekisteröitäväksi matkailuautona, KUNHAN maksaa vaan autoveron kiltisti. Senttisäännöt koskee vain autoverovapaata matkailuautoa.

Timo Haapanen 20.01.2019 23:19

Minimi on nykyään 185 cm ja 135 cm:n pituudelta. Perusverossakin on iso ero matkiksen ja henkilöauton välillä ja sitä maksetaan käyttöpäivien mukaan. Autovero on kertamaksu.

@timppa

Kaj Nyyssönen 21.01.2019 04:57

RUTU-Matkan kaasunkulutuksesta

Syksyn 4.11 - 18.12. 41 matkapäivän aikana kulunut 5 kpl 11 kg pullollista kaasua josta ensimmäisessä pullossa oli 5 kg kaasua lähdön hetkellä. Edellisen talven kaasunkulutus oli 15 pulloa a' 11kg ja karavan matka osuus oli kestoltaan 147 päivää josta 32 päivää sähkössä leirintäalueella. Tankkipullo sopii minulle huonosti ja olen ratkaissut sen sillä että on 2 X 11kg Suomipulloja + 1 kpl 5 kg. yksi Espanjalainen ja yksi Portugalilainen.

Vain kaksi pulloista on autossa sälytyksessä ja muut ovat kuljetettavana.

Antti Kantola 21.01.2019 10:36

Moi Veli-Pekka. Oma autoni on rekisteröity henkilöautoksi. Sen olisi saanut reikisteröityä matkailuautoksi, mutta muistaakseni tuo ajoneuvoveron erotus olisi ollut tässä autossa aika pieni. Ja ilmeisesti olisi tullut 80 lätkä. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta näin muistaisin.

Ja kiitos Timo! Selvitän tuon Lohjan paikan. Asumme Nokialla, mutta ei se ongelma ole Lohjalla käydä. Tuo auto on etupäässä retkeilykäytössä kesällä, joten kaasua kuluu enimmäkseen vain jääkaappiin. Ruokakin tulee pääsääntöisesti tehtyä kaasutrangialla ulkona. Laitan sinulle s-postia, jos ongelmia kaasun täytön suhteen ilmenee.

Timo Haapanen 21.01.2019 10:50

Uteliaana kysyn minkä kokoinen tankki se on ? Onko sulla täyttöadapterit? Euroopassa tarvitaan neljää erilaista.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.