Kaasun loppumisen hälytys

VANE PIRJO 07.08.2006 16:24

Kaipailen systeemiä joka hälyttäisi / herättäisi kun kaasu loppuu ja pannu sammuu. En haluaisi automaattista pullonvaihtajaa. Talvi tulee ja olisi mukavampi herätä lämpimässä autossa kun se kaasu loppuu, eikä herätä siihen että palelee kun pannu sammunut.

Kumma ettei pannussa (Alde 3010) ole tämmöistä.

Olisko ehdotuksia?

PUTTONEN MATTI 13.12.2006 23:14

mikäs vika siinä automaattisessa vaihtajassa on? Tuntuu tosi typerältä herää keskellä yötä vaan sen takia että saa komeisin käsin unenpöpperössä vaihtaa pullon. Mulla on automaatiivaihtaja ja molemmissa pulloissa painemittari. Ei ole vaikea silloin tällöin vilkaista mittareita, niin tietää onko toinen pulloista jo loppunut.

VARIS VESA 14.12.2006 09:30

Viime viikolla yksi myyjä tiesi kertoa, että kaasupullonvaihtajaa sisänäytön kera ei olisi enää mahdollista asentaa. Minusta se näyttöyksikkö on hyvä lisäominaisuus. Meinaan, olisi kiva saada myös seuraavaan vermeeseen tuo ominaisuus. Onkohan kenelläkään päivitettyä tietoa moisesta asiasta?

SOHLBERG JUHA 14.12.2006 10:56

Automaattinen vaihtaja on nimenomaan vastaus. Meillä se on myös sisänäytöllä varustettu, jolloin punaisen ledin syttyessä lähdetään aamulla pullokaupoille. Ja se uusi pullo asennetaan aina varapulloksi, jolloin jo hieman käytetty varapullo tulee ensin käyttöön ja varalle jää aina uusi 100% täysi. Vaatii hieman näpertelyä, koska letkut pitää aina vaihtaa ristiin, mutta onpahan uusi aina varalla. Ei ole vielä kaasujen kanssa stressiä pukannut.

Juha

PS: Kun se punainen syttyy niin ei kannata odotella 2-3 päivää, koska se varapullokin loppuu joskus...

PELLAS JARI 14.12.2006 14:55

Minulla on Trumaticn automaattivaihtaja jossa on kääntövipu jota kääntämällä ,joko vihreä tai punainen alue, vaihdettu pullo tulee aina varapulloksi. Ei tarvitse vaihdella letkuja ristiin. Näyttö sisällä kumpi pullo on tyhjentynyt ja kumpi käytössä. Jari

HALTTUNEN TEUVO 14.12.2006 20:57

Jääkaapin kaasuliekin tutkailu joko optisella- tai lämpöanturilla (/releellä)voisi olla mahdollinen. Kaasun lopputtua jääkaapin sytytysjärjestelmä alkaa työnsä ja myös sen muutoksista saanee jotakin ulos.

LAAKSONEN ARI J O 14.12.2006 22:26

Turhaan vierastat automaattivaihtajaa! Minulla on sellainen ollut käytössä jo jonkin aikaa, eikä ole ollut murheita. Jos pelkäät jäätymistä, on laitteistoon saatavissa lämmitin, jolla ongelman saa estettyä. Jos taas pelkäät, että pullot eivät tyhjene kunnolla, voin kertoa, että se ei ainakaan Trumaticin kohdalla pidä paikkaansa. Vaihto tapahtuu vasta kun pullo on todella tyhjä. Kertaakaan ei olla jouduttu heräämään yöllä kaasun loppumisen takia. Suosittelen! Alkuperäisestä ideasta, eli äänihälytyksestä pannun häiriötilanteessa. On aivan uskomatonta, ettei yksikään valmistaja ole koskaan sellaista rakentanut. Kytkentä pitäisi olla suhteellisen yksinkertainen ja edullinen toteuttaa. Lisäksi sen voisi toteuttaa niin, että se olisi poiskytkettävissä tarpeen vaatiessa. Ihmettelen ominaisuuden puuttumista todella. Onhan nykyautoissakin kaiken maailman pilliä ja summeria vähän joka asiaa varoittamassa.

PALIN MATTI 15.12.2006 13:41

Jotenki tuntus, että sen hälytyksen pitäs tulla jo ennen ku kaasu loppuu. Mistään indikaattoreista ei ole kaasun loppuessa yöllä mitään hyötyä. Kylmyys se kuitenkin on se joka saa aikaan suuren herätyksen. Että hälytyksestä olisi jotain hyötyä, pitäisi sen kertoa, milloin kaasu ei enää riitä koko pakkasyöksi. Hyötynä tässä käsitän sen, että vältytään yölliseltä munasillaan tapahtuvalta pullonvaihdolta ulkona pakkasessa. Automaattivaihtaja on hyvä laitos, kunhan se indikoi aina kun vaihto on tapahtunut ja muistetaan laittaa heti aamulla täysi pullo valmiiksi. KJON!

KINNUNEN PERTTI J 22.12.2006 09:07

On todella ihmeellistä, että valmistajat eivät vieläkään yhdistä siihen merkkivaloon, joka aika monessa autossa ja vaunussa kertoo kaasun loppuneen, minkäänlaista äänihälytystä. Itse ehdotin tätä ratkaisua Soliferin joskus 90-luvun alussa asiakkailleen järjestämässä ideakilpailussa ja pääsin hämmästyksekseni peräti kärkisijoille ja kunnon palkinnoille. Voittolahjakortin voimin silloiseen vaunuumme hommattin kasettivessa, kasettiverhot, paremmat stereot ja muuta pikku sälää. En ole kyllä tullut tarkastaneeksi, tuliko uusiin Solifereihin missään vaiheessa kaasun loppumisen äänihälytystä. Tehdasasennettuna homma olisi todella helppo ja halpa toteuttaa. T: Pertti

PUTTONEN MATTI 22.12.2006 15:56

Mitäs sitten jos se loppuu kun oot poissa vaunulta! Piippako vaikkapa 10 tuntia yksikseen, vai onko tarkoitus että piippaa 15 sekunttia? Kumpikaan vaihtoehto ei tunnu kauhian älykkäältä. Jos nyt on pakko olla tämä jokseenkin tarpeeton värkki niin siihen varmaankin kannattaisi lisätä siihen kuitattava merkkivalo! Uskokaa nyt jo kohta kolme kuukautta vanhaa karavaanaria, että pullon vaihtaja kyllä riittää, sunhan on joka tapauksessa välillä käytävä siellä kaasupullokotelolla, jolloin voit tarkistaa pullojen täyttöasteen mittareista. Kaasun kulutus lienee sen verran vakio tietyissä olosuhteissa, ettei varmaankaa yllätyksiä satu.

LAUKKANEN MAURI 22.12.2006 19:03

Mitä hyötyä siitä on jos lamppu tai summeri hutaa kun kaasu on loppu! Ekö ole vielä markkinilla laitetta joka seuraa kaasun märää pulloissa? Ainut oikea järjestelmä on varmaan mitata kaasunmäärää pullon painon mukaan. Kaasun paineeseen perustuva mittaus ei varmaan toimi,luulen paineen pulossa olevan aika vakio ,kunnes se kokonaan loppuu? Elikkä se puntari/henkilövaaka pullon alle niin se kertoo varmasti jäljellä määrän. Kyllä varmaan on sellaisia mittareita/vaakoja olemassa jotka mahtuvat pullon alle,mutta se jatko tieto siitä eteenpäin on suunitelun arvoinen asia,eikä se tämänpäivän tekniikalla ole mahdotonta.

LAUKKANEN MAURI 22.12.2006 19:21

Kyllä se sokea kanakin jyvän löytää=KAASUPULOSSA KAASUNPAINE VAIHTELEE LÄMPÖTILAN MUKAAN: -42atetta se on 0,ja kesällä +25 astetta noin 9bar,elikkä se siitä paineeseen perustavasta mittaukseta!

IPATTI VEIKKO 22.12.2006 20:34

Olen harrastanut hommaa vuodesta -75 enkä koskaan ole kaivannut sitä "automaattista kaasupullonvaihtajaa", olen kuitenkin törmännyt moniin joilla ko laitteen ilmoittaessa kaasun loppumisesta onkin ollut kotelossa vain 2 TYHJÄÄ kaasupulloa. Varmaan aika nautittava tilanne. Ilmeisesti meillä on kunto huonontunut liian paljon tai "olisko syynä" nautituisssa juomissa ja jonkun sammumisesta (en tarkoita kaasuliekkiä).

KALLELA PENTTI 22.12.2006 21:17

Haettiin auto Saksanmaalta reilu vuosi takaperin. Siinä oli kaksi 130 l säiliötä auton alla kaasuja varten ja mittarit molemmissa, jotta voi seurata kulumista...... Suomessa ne piti riisua pois...... sääli..... olisi ollut kätevä systeemi.... kun toinen tyhjeni niin oli vielä 130 l kaasua jäljellä....

MYLLYRINNE KALERVO 23.12.2006 15:02

Ainakin Eurassa on tuo piippari, joka hälyttää kun kaasua ei tule (venttiili kiinni/kaasu loppu). Joten ainakin yksi auton valmistaja on vaivautunut rakentelemaan moisen kytkennän.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.