- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Kaasujääkaapit/kompressorikaapit
Kaasujääkaapit/kompressorikaapit
Jo vuodesta 2002 olen käyttänyt m-autossani kompressori-jääkaappia. Lisäsin yhden hupiakun ( n.90ah) ja hyvin on riittänyt tunturin juurellakin jopa 3vrk ilman latauksia. Suosittelen, ei ole ollut vaikeuksia, aina toimii, kun akut on kunnossa. Jospa laittaisin vielä aurinkokennot latauksen ylläpitämiseksi, niin sitten olis ok. Uuden matka-auton hankinnan yhteydessä ei varmaankaan ole iso hintaero laitattaa kompresorijääkaappi. Monta harmia jäis pois. Ihan harmittaa, kun luen teidän ongelmistanne kaasu/sähkö-kaappienne kanssa.
Janhonen on kertoillut kokemuksistaan juuri tuosta kaapista, ja on käsittääkseni tyytyväinen.
Itsellä kaasukaappi manuaali vaihdolla toimii, mutta jokavuotinen nuohous ei saa unohtua.
Muten noissa kompurakaapeissa, miten niissä pidemmänpäälle se takana oleva lauhdutin. Pitääkö se joskus imuroida, kuten kotijääkaappi pölystä ajoittain, ja mihin siinä se kaapissa syntyvä lauhdevesi, vai mikä se on, joka kaasujääkaapissa mene siihen kuppiin.
Kotijääkaapissahan se valuu sen kompuran pääle haihtumaan, mutta ajoittain sekin on siivottava.
Toivopoika
Ei ole tietenkään pahasta jos kaapin takapuolen joskus imuroi.
Pölyn kertyminen on osin siitä kiinni missä kohtaa autoa kaappi sijaitsee.
Kaapissa on valmiina termostattiohjattu puhallin tehostamassa ilmankiertoa.
Waecon kaapissa kaapin takaseinässä on kaapin levyinen ura on jonka pohjalle sulamisvesi valuu ja josta se ohjataan letkulla auton alle.
Tässä linkistä näette saksalaisen "Vertaa" sivun hintoja yhdestä Waecon esimerkkikaapista. Waecon hinnat on jossain määrin korkeammat kun muiden vastaavien tuotteiden.
Kaapit on mitoitettu niin, että ne on asennettavissa suoraan vanhan kaasukaapin paikalle.
Etenkin silloin kun vanha kaasukaappi alkaa olla finaalissa on otollinen tilaisuus päästä irti toimintahäiriöistä ja kalliista korjauskuluista vaihtamalla kompressorikaappiin. Se toimii autossa ihan samoin kun jääkaappi kotona.
Kun kysymys on 12 V laitteesta eikä kaasuasennusta tarvita, niin vaihdon voi näppärä mies tehdä itsekin.
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/874946_-cr-110-dometic.html
Terve.
Jos tulee joskus aika vaihtaa jääkaappia, niin onko tuollainen kompressorijääkaappi paljon äänekkäämpi kuin tavallinen kaasulla/12V/240V toimiva. Kaasujääkaappi ei mielestäni pidä mitään muuta ääntä, kuin alkusytytyksen naksuna. Pieni hurina ei tietenkään haittaa, voi jopa uni tulla paremmin, mutta yöllä hiljaisina hetkinä pienetkin äänet kuulostavat välillä kovilta. Ja tiedän että unenpäästä kiinni saatuani saa aika iso kolahdus olla, että herään.
Onneksi on vahtikoira herättäjänä, jos joku on sisälle pyrkimässä. HYVÄÄ JOULUNODOTUSTA KAIKILLE !
Liitetiedostot
rocky_011.jpgYli 30 vuotta karavaanarina kaasujääkaappien kanssa eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. En näe yhtään syytä miksi pitäisi kompurakaappiin vaihtaa.
Euroopan matka-autoista varmaankin 99,5% toimii kaasujääkaapilla. Hyvä osoitus toimivuudesta.
@timppa
Kaasujääkaapissa minua häirihtee se mahdollisuus, että tule liian iso liekki sinne valvomattomaan tilaan.
Eli haluaisin lähes kaasuttoman auton
Janhoselle vielä. Kun se kondessivesi valuu auton alle, niin miten on kovalla pakkasella sen letkun pää pysyykö miten sulana.
Kun tuon harmaaveden letku jäätyy kyllä.
Toivopoika
Kompressorijääkapin käyntiääni on niin pieni, että se ei sen enempää seurustelua kun untakaan haittaa.
Se jää yleensä muiden taustaäänien alle, kuten tuulen, liikenteen jne.
Lisäksi on huomattava, että kaappi käy yöaikaan hyvin harvoin, kun kaapin ovea ei avata.
Lisäksi uusi kompressoritekniikka mahdollistaa kaapin tehon säädön muutenkin kun on-off toimintona.
Mitä tulevaisuuteen tulee niin kompressorikappi on tulevaisuutta sekä tehonsa että energiatehokkuuden ja käyttömukavuuden suhteen. Jos olisi toisin niin kodeissakin olisi vielä absorptio jääkaapit.
Jos tavallinen karavaanari, joka yöpyy väliin leirialueeIla ja väliin puskissa haluaa huolettoman ja varman jääkaapin niin se on kompressorikaappi.
Matkailuajoneuvojen kehitys tulee tapahtumaan niin, että ajoneuvojen kaasuriippuvuus vähenee.
Tämän mahdollistaa, autojen suuret laturit, paremmat verkkovirtalaturit ja parantunut ja lisätty akkukapasiteetti, webastot, invertterin käyttö lyhytaikaiseen verkkovirran tuotantoon sekä aurinkopaneelit kesäaikaisessa käytössä.
Samaan aikaan on tekijöitä jota vähentää energian kokonaiskulutusta kuten kompressorikaapit, led-valaistus, induktiolevyt, lämmitystarpeen väheneminen parempien ajoneuvojen myötä jne.
Niinhän siinä käy. Kun vielä hybridi tekniikak, ja sähkömoottori voimansiirto, ja sen akku kapasiteetti sapuu niin se muuttaa systeemin kaasuttomiksi.
Toivopoika
Tällä hetkellä ei ole sellaista kehitystä näkyvissä. Itsellä on autossa lisätty akkukapasiteetti, 1500 W:n invertteri sekä 370 W aurinkopaneleita. Nämä vapauttavat maasähkösta mutta samalla kaasunkulutus moninkertaistuu.
Uudet Slim tower kaasukaapit on helkkarin käteviä ja tehokkaita, syksyn reissulla sinä päivänä kun Portugalissa paloi isot metsäpalot lämmintä oli pahimmillaan 37° Kaapissa +4°.
Mitään moitittavaa ei niissä ole, toki sellainen laite jossa palaa oikea liekki vaatii jonkinlaista huoltoa muutaman vuoden välein.
@timppa
Timo olin 2 kk reissussa ja kaasua kului hieman yli 10 kg. Siitäkin valtaosin grillissä ja paluumatkan öinä pienellä teholla tapahtuneeseen lämmitykseen.
Itse otan kantaa aina tavallisen karavanarin näkökulmasta ts. miten valtaosa karavaanareista matkoillaan käyttäytyy, koska tämä joukko omilla ostopäätöksillään määrää tulevan kehityksen suunnan.
En vielä ole nähnyt karavaanaria joka jatkuvasti haluaa pyörittää matkalla kaasupullorumbaa.
Sillä seikalla, että joku harva käyttäytyy valtavirrasta poikkeavasti ei ole edes marginaalista merkitystä tulevaan kehitykseen. Joskut vanhat käsitykset istuu vahvassa. Miksi esim. webasto soveltuu kyllä pakkasessa auton moottorin lämmitykseen, mutta ei 3/4 vuodeajan autossa m-auton asunto-osan lämmityksen?
Webaston "tankki" täytetään aina kun tankataan.
Ihmiset haluaa auton suhteen vaivattomuutta ja sitä he myös saavat.
Eipä ole suurta suosiota Truman diesel combi saavuttanut vaikka on ollut 11 vuotta markkinoilla. Poltinta lukuunottamatta sama värkki kuin kaasulla toimiva.
https://www.truma.com/int/en/products/truma-heater/truma-combi-d6.html
Sähköä kuluu jo lämminvesikäytössä 1,8 A kun kaasulla toimiva vie 0,4 A. Dieselin virrankulutus lämmityksessä on 1,8-4 A. Alhaisin käyttötaso 1,8 A kun kaasulaitteen keskimääräinen on 1,3 A.
Itsellä on autossa Webasto mutta en sitä ole käyttänyt kuin syksyllä laivajonoissa kaasupullon ollessa suljettuna.
@timppa
ps. ''En vielä ole nähnyt karavaanaria joka jatkuvasti haluaa pyörittää matkalla kaasupullorumbaa''
Siksi toimivin ratkaisu onkin tankkipullo joka voidaan täyttää aina kun autokin tankataan. Tämä ei tällä kerralla kuitenkaan ollut asian pihvi joten ei siitä sen enempää.
Olen tuumaillut lämmitys laitteena vebastoa, ja kaasua, kumpi parempi.
Kaasu on siittä, että pakoputkesta ei tule kun vesihöyryä, ja jos lämmitys, jääkaappi, ja hellä on kaasulla, kuten nykyään vielä suurin osa, niin se huolletuna on toimiva, ja toimii edelleen, ja kaikki samaa lajia.
Kasupullojen vaihtelu on tosin, ja sen tyhjeneminen kello 01, 32 on oma haittansa, ja se pelko kaasuopalosta.
Diesel on siittä hyvä, että se on tankissa, tosin huhujen mukaan diesel ei kai ole kiveen hakattu, vaan suuntä hybridien ja muun takia ehkä lopettaa sen, ja mennään bensaan.
Mutta vebasto lämmitys, jossa kyllä riittää lämmitysteho tulipalo pakkasiin asti, mutta se ei sovellu kaikkeen. On joko kaasu hellassa, jäkaapissa tai sähkö.
Vebasto syö sähköä, mutta akkukapasiteetilahan siittä selviää, pakoputkesta tulee savua, mutta yllätävän vähän.
Jääkaapi sähköllä tosin syrjäyttää kaasujääkaapin, se on kehitys, ja kai induktio tekniikka hellassa kaasun, jotenka silloin vebasto on ainoa ratkaisu lämmitykseen.
Onhan parin kaasupullon painon siirto akkuihin, ja niden tehon kasvukin sitä tukeva homma.
Nuo lilon akuthan ovat keveitä, ja tehokkaita.
Toivopoika
Meillä Truman Combi D, on toiminut hyvin ja polttoainetta riittää aina. Testattu juuri pohjoisessa, Inarissa parhaimmillaan 6-7.12 -33,5 C, auto lämmin, nukutti hyvin. Kaasupullon vaihtoa ei ole ollut aikoihin, pitäisi tarkistaa pullon kyljestä päivämäärä, milloin viimeksi vaihdettu. Jääkaappia käytetään verkkovirralla. Näin talvella ei oikein löydy verkkovirtaa.
Liitetiedostot
img_20171207_122908.jpgMinä vaihdoin kaasujääkaapin toissa kesänä uuteen kaasujääkaappiin. Meillä on 380W aurinkopaneeleja mutta ei riittävästi talviajan (Portugalissa) kulutuksen kattamiseen varsinkaan marraskuun puolivälin jälkeen.
PC käyttö vie 10Ah per vuorokausi ja silläkin on oma akku 100 Ah ja 85W aurinkokenno Riittää juuri ja juuri. ei mahdu enään mukaan kompressori kaappia. jota varten tämä akku pitäisi tuplata ja aurinko kennoa lisättävä 100 - 150W jotta sähkö riittää. TV on tällä akulla mutta sitä ei ole vielä kertaakaan avattu.
Startti akku 24V 225 Ah akku ja 185 W aurinkokenno joka on vain 92W per 12V tältä akulta auton toimintojen lisäksi on WC-huuhtelu ja Webasto sekä 24V kahvikeitin joka ottaa 7 kupin keittämisestä 7 Ah sähköä. Tämä on aina riittänyt ja siitä voi lainata sähköä näihin kahteen muuhun akkuun.
Tuo jääkaapin kuluttama 150 W kaasua (3,6 kWh/24h) ei niin paljon paina että vaihtaisin sen pois. Uusi kaasujääkaappi ei tunnu ollenkaan samalta kuin vanha sen tehoa voi portaattomasti säätää ja hukka lämpö hyödynnetään auton lämpimänä pitoon.
Käytätkö Kaj koko talvena verkkovirtaa lataukseen, ja käytätkö auton konetta myöskään, entä agrekaattia.
Ajatus heräsi tuossa lämmitys, ja kaappi käytöstä.
Jos leireilee paljon leirialueilla, niin kaapin lajilla ei merkitystä ole, koska tolppasähkö riittää sekä,että.
Mutta lämmitys muodola voi olla, koska pitkillä leirioloilla jos ei voi sähköllä lämmittää, niin vebasto voi ola huono ratkaisu, juuri pakokaasun takia.
Ehkä juuri perinteiisillä asuntoautoila lämmitys on kaasu, koska niitä ajatellaan enemmän paikalla oloonkin käypinä.
Peltikuoriin vebasto käy paremmin, koska ne mielletään retkeilyyn, ja samalla jää toinen kaasupullo pois. Ovat jopa kaasuttomia
Mutta ne jotka liikkuvat, ja leireilevät paljon ilman tolpapsähköä, varsinkin pohjoisessa.
Heillä juuri sähkön riittävyys on se asia noiden laitteiden kanssa varsinkin talviseen aikaan, kun lämmitys on kovalla. Siinä on ratkaisu liikkuminen joka päivä, iso akkukapasiteetti, tai agrekaatti.
Toivopoika
9 päivää ajoa, auton generaattori riittää lataukseen 3101 km
46 päivää eri puolillaAlgarve sinäaikana ajettu 677 km. Aurinko kennojen varassa lataus
16 päivää leirintäalueella 6A sähköä lämmitykseen antaa 1440W tehoksi ei riitä auringon nousun aikaan menee kaasulämmitys hetkeksi päälle jos ulkolämpötila on alle 9 astetta.
Jääkaappi on on kokoajan kaasulla sen jälkeen kun lähdimme laivalta. 230V ei ole kaapeloitu kaapille lainkaan. Jääkaapin pakoputki on irroitettu koska pakoputken pää on korkeammallakuin yläaukko. Ylä aukossa 12V tietokone puhaltimet jotkasaa tarvittaessa päälle. Kylmällä säälllä ei päällä van antaa kaapin ympäristön lämmetä kaappionasennettu pöytätason alla ja sen yläpuolella on kaasu liesi joka lämpenee hyvin tällöin.
Liitetiedostot
im001390.jpgOsallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.