Käykö vararenkaaksi?
Hannu Porkola
18.09.2020 15:05
Viisaammilta kysyisin, voinko käyttää vararenkaana halkaisija 68cm jos autossa on nyt 72cm halkaisijana olevat renkaat, eli renkaat on autossani 225/75 R16 ja vararengas 195/80R15 tohtiiko tuollaisella vararenkaalla tilapäisesti ajaa?
Mikko Tamminen
18.09.2020 15:15
Kyllä tuolla voi tilapäisesti ajaa. Vetopyörässä kyllä käy tasauspyörästön päälle, lyhyen matkaa varovasti
vapaasti pyörivässä ei niinkään haittaa. Abs:sät kyl sekoaa.
Hannu Porkola
18.09.2020 15:33
Pitää katsella löytyiskö yksittäisiä 16" tuuman vannetta jostain edullisesti? Pari syysreissua vielä teen tuo vararengas mukanani ja sitten talviteloille. Rengasrikon tultaessa, voihan sitä vähentää ilmoja muista renkaista korkeuden tasaamiseksi, tiedä sitten miten se toimii?
Ville Säynäjäkangas
18.09.2020 16:35
Voi tuollakin vararenkaalla ajaa ihan huoletta. Kokoero vastaa vain mutkaisella tiellä ajamista, eikä rasita vetopyörästöä sen enempää.
Toivo Koistinen
18.09.2020 17:04
Kehän pituus ero on n13 senttiä, elikkä sillä ei merkitystä. Tasauspyörästö elää kokoajan kun rattia kääntelee, jopa tien kallistuskin sillä työtä hiukan teettää. Myös ilman paine- erot renkaiden välillä.
Tasaus pyörästö on juuri näitä asioita varten
Sitäpaitsi sekin ero tapahtuu vararenkaan ollesa vetoakselilla. Aja siis vain korjaamolle, tai missä nyt sitten rikkoutuneen renkaan palautat taas paikalleen.
Monissa autoissa on ollut, liekö vielä ne niinsanotut kapeat vararenkaat, joilla voi tilapäisesti ajaa, kunnes oikean saa taas paikalleen
Tp
Kestihän se tasauspyörästö sen nuorena olon kumilla tienpinnan kirjoilun, jota nykyäänkin näkyy, tosin ladalla piti oottaa siihen hommaan talvikeliä
muokattu: 18.9.2020 17:06
Matti Asikainen
19.09.2020 10:44
Jos isomman renkaan painetta vähentää säteiden tasoittamiseksi, ei se tasoita pyörimisnopeuksia, koska kummankin renkaan kierros tulee täyteen vasta, kun sama kohta on uudelleen maata vasten. Eli kun kehät ovat eri pituiset, niin pyörimisnopeusero on suhteessa kehäeroon.
Seppo Mäenpää
19.09.2020 14:23
Matti. Juuri noin, mutta ei se poista sitä faktaa, että tasauspyörästö on juuri pyörintänopeuksien tasausta varten. :)
Ari Kuusisto
19.09.2020 18:03
Rengas joka on alipaineinen ja kasassa akselin ympäri pyörähtäessä kulkee lyhyemmän matkan kun rengas joka on kovempi ja ryhdissään , vrt. jos ajaisit vanteella.
Eli tyhjemmällä renkaalla akselinopeus nousee... jos akselinopeus pysyy vakiona renkaan tyhjentyessä etenemä eli nopeus laskee.
Toivo Koistinen
19.09.2020 18:40
Mielenkiintoinen asia, vaikka ei muta alkuperäistä asiaa, eli voiko pienemmällä renkaala ajaa.
Samaa kun opettaja kysyi koulusa. miten junan pyörät toimivat, kun ne on akselilla kiinni toisissaan, ja rata kaartuu, ettei sisempi pyörä joudu suttaamaan, eli pyörimään tyhjää
Kyseesähän on säteen pieneneminen kun rengas painuu kasaan, mutta kääsitääkseni vierimis pituus ei lyhene.
Tp
Ari Kuusisto
19.09.2020 20:52
Säde ja kehä pienenee=vaikutus kuten pienempi rengas.
Ville Säynäjäkangas
20.09.2020 09:57
Renkaan ympärysmittaa ei voi ilmanpaineilla (nykyajan teräsvyörenkailla) juurikaan muuttaa. Säteen mittaa voi. No miten tämä on mahdollista? Kuvassa näkyy kiihdytysauton rengas, joilla ajetaan tahallaan liian pienillä paineilla ja tällöin renkaan kylki joutuu lujille, koska vanne pyörii nopeammin kuin kulutuspinta.
Eli suomeksi, liian pienillä paineilla ajaessa renkaan runko kärsii, joten paineilla ei todellakaan kannata koittaa korjata halkaisijaeroa. Nykyajan teräsvyörenkaat ovat sitä lujemmat, mitä enemmän painetta pitää. Ylipaineella rengasta on todella hankala rikkoa, mutta liian vähällä ilmalla se onnistuu.
Renkaan parhaan toiminnan ja pitkäikäisyyden vuoksi kannattaa lukea renkaan kyljestä maksimipainelukema ja täyttää paine siihen. Eikä haittaa vaikka 10% ylittääkin.
Vanhan kansan rättirenkaita ei enää käytännössä ole ja näin vanhat uskomukset eivät enää pidä paikkaansa. Henkilöauton renkaissakin ennen oli 2bar yleinen nyrkkisääntö, mutta nyt on 3,5bar ihan normaali.
No tämä oli vaan tällainen autoinsinöörin saivartelu ;)
Ville Säynäjäkangas
20.09.2020 10:08
Ja renkaisiin ilmaa laittaessa ei kannata kyyköttää renkaan kyljen vieressä. Se kylki on teräsvyörenkaassa heikoin kohta ja jos renkaan rungossa on jotain vikaa ja se sattuu räjähtämään täytössä, niin räjähdys tapahtuu sivulle päin. Kannattaa siis siirtyä sivummalle painamaan pistoolin täyttönappia.
Matti Asikainen
20.09.2020 10:27
Edelläpä se asia tuli tyhjentävästi selitetyksi.
Ja mitä tulee junan pyöriin, niin ne ovat kartion muotoiset, jolloin ulkokaarteeseen tukeutuvan akselin ulomman pyörän kehä on pitempi kuin sisäkaarteen puoleisen pyörän kehä.
Toivo Koistinen
20.09.2020 10:59
Oikein Niin se junan tasauspyörästö toimii. Pölökynvaihto konetta aikanaan kun ajelin radalla,
Kysyin kerran kahvilla kun istuskeltiin kahvilla radan varressa, kun ooteltiin junaa.
Kyllä tiesivät, mutta mikä muu vaikutus sillä kartiolla. Sitä minä en tiennyt, jotenka putosin maanpinnale tiedon pilvestä.
Tuo varotus ilman lisäämisestä on hyvä, vaikka olen nähnyt tuhon, minkä kuorma-auton renkaan sisätilassa hallissa aiheuttama tuho on, ei silti asiaa muista. Samoin kun se kajaus, kun ajaissa räjähtää
Tosin raskaan, ja kevyenn renkaiden paineiden ero on iso, mutta hyvä on, ettei naamaa työnnä liian lähelle.
Tp