Jyrsijät kävi kylässä.

Pasi Heinonen 22.10.2022 09:06

Meni syyslomareissu pipariksi. Lähdettiin liikenteeseen, 15km ajon jälkeen kävi auto nykimään. Kotiin päästiin välillä nykien, moottorin häiriövalo palaen. Vikakoodit luettua P0101 puhdistin ilmamassamittarin ja katsoin samalla ilmansuodattimen. Siellä olikin yllätys. Joku oli käynyt jyrsimässä suodattimeen kahden sormen mentävän reiän. Ja nyt onkin tätä vikakoodia ja murhetta riittänyt. On käyty merkkihuollossa ja vaihdettu ilmamassamittaria. Mutta meno on edelleen yhtä nykivää. Ensiviikolla uudelleen huoltoon. Ikäviä otuksia nuo jyrsijät.

Antero Virkkala 04.11.2022 18:53

Kuvan taka-alalla vanha puulaatikko, jonka reunaan tein hiiren- vaan ei linnun mentävän aukon. Etualalla on viime yönä saamamme uudet kotieläimet. Mukavia ja hiljaisia ovat. Eivät hauku niin kuin joidenkin naapureiden koirat. Laatikko on vain nostettu loukkujen päältä, mutta muuten loukut ovat niin kuin ne olivat laatikon alla. Metka havainto, että hiiret ovat ohittaneet lähempänä olevat SuperCat-loukut kestosyötteineen ja hakeutuneet kauempana oleviin loukkuihin, joissa oli juustonokareet. (Valion 17% kevyt-Emmentalia, on terveellisempää kuin täysrasvainen.)

Jukka Ruotsalainen 06.11.2022 16:27

Hei Pasi,

sama tarina taannoisella Fiatilla. Hiiret olivat menneet suodattimen kautta ilmanottokanavaan ja yksi hiiri kuollut hiiri löytyi ilmaputsarin "pöntöstä". Asiantuntevat huoltokaverit seurasivat ilmanottoreittiä, kunnes kuollut hiiri löytyi.

Ongelma hävisi siihen.

Pasi Heinonen 13.11.2022 23:00

Ongelmat vaan jatkuu. On käytetty merkkiliikkeessä kahteen kertaan. Sitten siellä sovitut hommat painoi päälle, niinpä vaihdoin korjaamoa. Tässä fixus korjaamolla on kuulemma vikadiagnostiikka, moottorin ohjainlaitteiden koodaus, ohjelmointi yms. hallussa. Mutta ei vaan vikaa löydy millään. Aina vaan herjaa ilmamassamittaria. On kokeiltu jo kahdella eri mittarilla. EGR venttiili on tutkittu ja todettu olevan kunnossa. Ilmansuodatin kotelo ja putket mittariin asti tutkittu. Johtosarjaa on mitattu eri kytkentäkaavioilla. Mistä vaan saisi oikean kytkentä kaavion? Merkkihuollossakaan ei ollut oikeaa kytkentäkaavoita. Fixus korjaamo tilasi kaavion, sama kaavio tuli kuin merkkihuollossa. Vika "saattaa" olla johtosarjassa tai moottorin ohjausyksikkössä. Molemmat on kalliita osia uusia, etenkään jos ei niissä ole mitään vikaa. En tiedä mikä tässä Dethleffs integroidussa vm. 2017 mallissa on niin erikoista ettei löydy oikeaa kaaviota.
Mistä voisi tiedustella? Kuka on nykyisin Fiatin virallinen maahantuoja?

Petteri Haverinen 14.11.2022 13:26

Tuo ilmanputsarin kotelon pohja reikä lie vedenpoistoa varten? Ehkä siihen pitäisi laitta metalliverkko, ettei jyrsijät pääse sisälle?
Delta-autolla olen käyttänyt valmistajan takuukorjauksissa, joten se lie myös maahantuoja?

Timo Leskinen 14.11.2022 14:37

Meillä on tommonen
Eeee oooo näkyny

Ville Säynäjäkangas 14.11.2022 15:36
Pasi Heinonen

Ongelmat vaan jatkuu. On käytetty merkkiliikkeessä kahteen kertaan. Sitten siellä sovitut hommat painoi päälle, niinpä vaihdoin korjaamoa. Tässä fixus korjaamolla on kuulemma vikadiagnostiikka, moottorin ohjainlaitteiden koodaus, ohjelmointi yms. hallussa. Mutta ei vaan vikaa löydy millään. Aina vaan herjaa ilmamassamittaria. On kokeiltu jo kahdella eri mittarilla. EGR venttiili on tutkittu ja todettu olevan kunnossa. Ilmansuodatin kotelo ja putket mittariin asti tutkittu. Johtosarjaa on mitattu eri kytkentäkaavioilla. Mistä vaan saisi oikean kytkentä kaavion? Merkkihuollossakaan ei ollut oikeaa kytkentäkaavoita. Fixus korjaamo tilasi kaavion, sama kaavio tuli kuin merkkihuollossa. Vika "saattaa" olla johtosarjassa tai moottorin ohjausyksikkössä. Molemmat on kalliita osia uusia, etenkään jos ei niissä ole mitään vikaa. En tiedä mikä tässä Dethleffs integroidussa vm. 2017 mallissa on niin erikoista ettei löydy oikeaa kaaviota.
Mistä voisi tiedustella? Kuka on nykyisin Fiatin virallinen maahantuoja?

Integroidussa saattaa olla eri kytkentäkaavio, kuin Ducato keulaisissa.
Dethleffs on mahdollisesti tehnyt joko osittain tai kokonaan special-johtosarjan.
Matkailukoreihin (autot ja vaunut) on täydelliset ja paikkansa pitävät kytkentäkaaviot kyllä kiven alla.

Timo Leskinen 14.11.2022 16:01
Pasi Heinonen

Ongelmat vaan jatkuu. On käytetty merkkiliikkeessä kahteen kertaan. Sitten siellä sovitut hommat painoi päälle, niinpä vaihdoin korjaamoa. Tässä fixus korjaamolla on kuulemma vikadiagnostiikka, moottorin ohjainlaitteiden koodaus, ohjelmointi yms. hallussa. Mutta ei vaan vikaa löydy millään. Aina vaan herjaa ilmamassamittaria. On kokeiltu jo kahdella eri mittarilla. EGR venttiili on tutkittu ja todettu olevan kunnossa. Ilmansuodatin kotelo ja putket mittariin asti tutkittu. Johtosarjaa on mitattu eri kytkentäkaavioilla. Mistä vaan saisi oikean kytkentä kaavion? Merkkihuollossakaan ei ollut oikeaa kytkentäkaavoita. Fixus korjaamo tilasi kaavion, sama kaavio tuli kuin merkkihuollossa. Vika "saattaa" olla johtosarjassa tai moottorin ohjausyksikkössä. Molemmat on kalliita osia uusia, etenkään jos ei niissä ole mitään vikaa. En tiedä mikä tässä Dethleffs integroidussa vm. 2017 mallissa on niin erikoista ettei löydy oikeaa kaaviota.
Mistä voisi tiedustella? Kuka on nykyisin Fiatin virallinen maahantuoja?

Destia on virallinen fiatin tuoja.
Mitä minä tiijän deltan huollosta, nii pelkkääää PASKAAA.
Tietysti voi olla hyviäkin.
Mutta kaikki tietävät hävinnny muualle, no onhan se konkurssieja käääny ja varmasti tällä menolla jatkuuuu konkat.
Yhen lmc . Fiatin kääny läpi (uuuuden) ja ei tule seuraaava niin kauan kuin on delta maahantuoja.

T. @ Kaakanakottoo

Ari Kuusisto 14.11.2022 16:44

Destia ei taida nyt kuulua joukkoon tummaan.

Tilanteet vaihtuu kun huolimattoman housut.
Ei voi vannoa että seuraavat tiedot on voimassa.

FCA Maahantuoja ja valmistajan edustaja Italmotor Finland Oy
Fiat Professional, jälkimarkkinointi
Fiat Professional huoltoverkosto
● 36 Fiat Professional huoltoedustusta
● Maantieteellinen kattavuus erinomainen
● Uusin tulokas Delta Auto, 11 toimipistettä
● Jokainen Fiat Professional huoltopiste kykenee Fiat Ducato huolto ja
takuukorjauksiin
▲ Isommat Ducatoalustaiset matkailuautot varmistettava tapauskohtaisesti

Päivätty 11.11.2020

https://liikkuvakoti.fi/wp-content/uploads/2020/11/fiat-professional-jalkimarkkinointi.pdf

Pasi Heinonen 15.11.2022 02:15

Yhdeltä huoltomieheltä kuulin eilen, että nyt olis Fiatin maahantuoja:
Astara Auto Finland oy

Veli-Pekka Merikallio 15.11.2022 15:45

https://tekniikanmaailma.fi/fiat-palaa-tauon-jalkeen-kotiin-berge-auto-group-ostaa-alfa-romeon-fiatin-ja-jeepin-maahantuonnin-suomessa/

Tuossa Fiatin maahantuontihistoriaa vuoden 2019 loppuun, liekö senkin jälkeen tapahtunut muutoksia?

Seppo Siironen 28.11.2022 14:50
Pasi Heinonen

Ongelmat vaan jatkuu. On käytetty merkkiliikkeessä kahteen kertaan. Sitten siellä sovitut hommat painoi päälle, niinpä vaihdoin korjaamoa. Tässä fixus korjaamolla on kuulemma vikadiagnostiikka, moottorin ohjainlaitteiden koodaus, ohjelmointi yms. hallussa. Mutta ei vaan vikaa löydy millään. Aina vaan herjaa ilmamassamittaria. On kokeiltu jo kahdella eri mittarilla. EGR venttiili on tutkittu ja todettu olevan kunnossa. Ilmansuodatin kotelo ja putket mittariin asti tutkittu. Johtosarjaa on mitattu eri kytkentäkaavioilla. Mistä vaan saisi oikean kytkentä kaavion? Merkkihuollossakaan ei ollut oikeaa kytkentäkaavoita. Fixus korjaamo tilasi kaavion, sama kaavio tuli kuin merkkihuollossa. Vika "saattaa" olla johtosarjassa tai moottorin ohjausyksikkössä. Molemmat on kalliita osia uusia, etenkään jos ei niissä ole mitään vikaa. En tiedä mikä tässä Dethleffs integroidussa vm. 2017 mallissa on niin erikoista ettei löydy oikeaa kaaviota.
Mistä voisi tiedustella? Kuka on nykyisin Fiatin virallinen maahantuoja?

Minulle kävi vuosi sitten hiukan samalla tavalla. Moottori välillä veti ja välillä taas ei voimaa lainkaan, vikavalo päälle ja vikakoodit viittasi ilmamäärämittariin. Auto hinurilla Tampereelle Italia Motoriin ja työn alle. Olivat vaihtaneet ilmamäärämittarin, mutta vika ei poistunut. Johtosarja mitattu seuraavaksi eikä vikaa siinäkään. Sitten oli otettu ilmamäärämittariin suodattimelta tuleva ilmaputki irti moottorin käydessä ja vika löytyi heti! Kuiva koivunlehti tai kaksikin kiinni mittarin etuverkossa. Putosivat aina piiloon ilmaputkeen kun moottori oli sammuksissa ja nousivat käynnistyksen jälkeen sieltä taas siihen verkon eteen. Miten ne sinne olivat sitten joutuneet ? Ilmeisesti DIY-suodattimenvaihto syksyisessä kotipihassa ennen reissua ainoa selitys ...

Pasi Heinonen 05.02.2023 17:23

Nyt vika on melkovarmasti löytynyt. Reilut 300km parina viikonloppuna on tullut testiajoa suoritettua. Silloin loka-marraskuun vaihteessa neljä reissua korjaamoilla ja 1000€ köyhempänä, alkoi usko loppua. Auto kotiin ja talviteloille, mikä olikin näin jälkikäteen hyvä ratkaisu. Nyt tammikuussa pikkuhiljaa aloittelin kyselemällä eri paikoista käypää sähkökaaviota. Sattumalta soitin tälläkin keskustelupalstalla usein mainittuun Italia Motoriin. Sieltä neuvottiin että tuskin vika löytyy sähköpuolelta. Kannattais mielummin katsoa ilmansuodatin koteloon, ja etenkin sinne mutkaan mikä lähtee ilmamassamittarille. Sieltä ovat löytäneet puunlehtiä ja kuolleita jyrsijöitä. Eivätkä välttämättä tule esille paineilmalla tai imuroimalla. Mietiskelin asiaa. Minulla ilmansuodattimessa reikä, ja tällä palstalla kerrottiin myös hiiristä ja puunlehdistä. Integroidussa autossa konehuone hieman ahdas, suodatinkotelon pohjalle ei kunnolla näe. Otin kaikki imuilmaputket, ilmamassmittarin ja viimeisenä ilmasuodatin kotelon pois. Voimakkaan raadonhajun ohjaamana, jyrkimmästä mutkasta löytyi kuollut hiiri.
Pesin kaikki osat ennen kasausta, ja poistin vikakoodin obd-testerillä. Laitoin vielä ilmanottoaukkoihin motonetin maskiverkosta esteet. Ilmaa pääsee moottoriin, verkkoon jää hiiret, puunlehdet yms. roskat. Tässäkin tapauksessa hiiri makasi tyhjäkäynillä mutkassa. Sitten kun ajellaan ja annetaan kierrosta koneeseen, hiiri nousee ilmavirran mukana massamittarin eteen tulpaksi ja vedot häviää. Moottorin pysäytettyä hiiri putoaa alas mutkaan ja kaikki toimii normaalisti. Tätä ei näköjään viisaat tietokoneet vieläkään ymmärrä. Aina on vika olevinaan ilmamassamittarissa. Kahdella ilmamassamittarilla testattiin, tulos sama. Vika veikkausia oli johtosarja, moottorinohjausyksikkö, EGR-venttiili. Hyvä kun vika löyty, ei tarvinnut enää uusilla osilla kokeilla. Harmitaa kun silloin syksyllä oli massamittari ja suodatin irti. Puhaltelin paineilmalla omasta mielestä hyvin, eikä hiiri silloin tullut esille. Olis säästänyt turhat vian etsinnat korjaamolla.
Pitkä kirjoitushan tuosta tuli, mutta hyvä jos olis jollekin tästä apua.
Laitan vielä kuvia rojektista
Erittäin suuret kiitokset keskustelupalstalaisille vinkeistä, tuskinpa muuten olisin hoksannut Italia motoriin soitaa.
Sitä vuan vieläkin kyseltäisiin olematonta sähkökaaviota

Pasi Heinonen 05.02.2023 18:26

Siinä muutama kuva mistä hiirenraato löytyi.

Pasi Heinonen 05.02.2023 18:26

Siinä muutama kuva mistä hiirenraato löytyi.

Pasi Heinonen 05.02.2023 18:26

Siinä muutama kuva mistä hiirenraato löytyi.

Pasi Heinonen 05.02.2023 18:26

Siinä muutama kuva mistä hiirenraato löytyi.

Pasi Heinonen 05.02.2023 18:26

Siinä muutama kuva mistä hiirenraato löytyi.

Pasi Heinonen 05.02.2023 18:26

Siinä muutama kuva mistä hiirenraato löytyi.

Pasi Heinonen 05.02.2023 18:26

Siinä muutama kuva mistä hiirenraato löytyi.

Pasi Heinonen 05.02.2023 18:26

Siinä muutama kuva mistä hiirenraato löytyi.

Pasi Heinonen 05.02.2023 18:26

Siinä muutama kuva mistä hiirenraato löytyi.

Pasi Heinonen 05.02.2023 18:28

Siinä muutama kuva mistä hiirenraato löytyi.

Pasi Heinonen 05.02.2023 18:29

Ei kuvien lähetys jostain syystä onnistu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.