Jos "kummi" puhkee kesken matkan, niin mitä sitten?
LINNAMÄKI LEA
10.11.2007 23:01
Tos tuli esille seikka, ko vaihettiin nastat alle, et jos matkan aikana kumi puhkee, renkaan vaihto ei tähän autoon onnistus tien päällä. Ei vaikka vararengas on mukana. On kuulemma niin vaikee homma.
Rengasliikekki teki töitä lähes tunnin yhden renkaan kanssa, ja sano, et ei onnistu tien päällä. En ite ollu paikalla.
Enkä oo muistannu kyssyy vakuutusyhtiöltä, jos tämmönen haaveri tulis ajon aikana, et kumi puhkeis, tilataanko hinuri raijaaman auto renkaan vaihtoon tai korjaukseen? Ei kait siinä sit muuta vaihtoehtoo oo, jos se liikkeessäkin vaihto on työlästä, niin miten maantien päällä?
Kertoilkaas kokemuksia, kelle on rengas puhjennu ajon aikana?
KRONBERG SUNE
10.11.2007 23:24
Karavaanarin tiepalvelu. Halpa vakuutus moneen pulmaan.
PALIN MATTI
10.11.2007 23:45
Tuntuu Lea vähän, että oisko net rengasliikkeen pojat kusettanu sua nyt. Ei semmosta autoa oo vielä keksittykkään, mihin ei vois tien päälä vaihtaa rengasta!
Ja annas ku arvaan. Täsä tappauksesa oli kyse takarattaan vaihosta, eiks vaan?
Olivat tietenki nostanneet takapään ilimaan akselin alta. Sillon mennee kyllä homma taikinoinniksi. Se pittää tuosa mallisa nostaa rungosta, ni sillon jääpi tillaa renkaan vaihole siihen navan ja lokasuojan kaaren välile. Nostohomma vaatii tunkin lisäksi muutamia rotipalikoitaki. Onhan sulla niitä tieteski aina mukana?
Ammattiaiottomia ovat olleet kuntit siinä rengasliikkeesä.
LINNAMÄKI LEA
11.11.2007 00:03
Isäntä oli vaihattamassa, en ollu näkemässä. Joten en ossoo sannoo tuohon mittään. Onhan siinä rengasliikkeessä nuoriakin kundeja, mut ite omistaja on jo tehy tätä hommaa vuosia mut tokko näitä "asumusautoja" niin kovin tällä paikkakunnalla paljoo oo, pien kylähän tää on.
Olivat kuulmma purkannu lokasuojan pois, et pääsivät vaihtaan rengasta.
TAMMINEN MIKKO
11.11.2007 00:06
Vaikka on pieni halli tunkki mukana ja siinä 25sentin jatkopala niin vielä pitää olla erikois pitkä avain että ylettyy muttereihin ja jatkovarsi että jaksaa vääntää mutterit auki rengasliikkeen jäljiltä.
Sitä ennen on tarvinnu nostaa tunkilla takapäätä että saa vararenkaan alta pois!
NIEMINEN RAIMO
11.11.2007 07:03
Totta on että monelle naiselle renkaanvaihto tienpäällä ei ole niitä helpoimpia hommia ja monelta mieheltäkin jää vaihtamatta jo pelkästään puutteellisten työkalujen vuoksi.Joissakin uusissa autoissa ei ole varapyörää ollenkaan vaan mukana on:
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=60-2015
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=48-2132
Tiepalveluun soitto tuo apua paikalle.
Varsinaiseen kysymykseesi en pysty vastaamaan,koska ei ole kumi puhjennut.
NYYSSÖNEN KAJ
11.11.2007 08:36
Soitto 118
pyydä lähimmälle rengasliikkeeseen/korjaamoon tai jos virka-ajan ulkopuolella kysy lähintä päivystävää raskaan liikenteen rengaskorjaamoa.
Tämä on toiminut niin arkisin kuin juhannusaattonakin. Minä maksan mielelläni hälytyslisän ja saan samalla uuden renkaan vanteelle. Se ajonaikana hajonnut rengas ei yleensä ole korjauskelpoinen.
7-vuoden aikana on mennyt 6kpl takarengasta ajon aikana (paripyörät takana) ja yksi eturengas tyhjeni kotipihassa. Yhtään rengasta en ole vaihtanut itse, kun se painaakin n. 100 kg vanteineen.
PYSTYNEN JUHANI
11.11.2007 09:47
Pidä pari purkkia "paikkausvaahtoa"mukana. Sitä renkaaseen niin pärjäät korjaamolle asti. Biltemassa purkki maksaa n.3,50€
KEMPPAINEN HENRY E U
11.11.2007 09:47
Kuulostaa akselista nostetun. Katsokaa, ettei ole tullut muita vaurioita, kuin lokasuojan tiiveyden menetys. Saattaapi mennä ves sisälle, avatuista saumoista. Käytä tarkastuksella huoltoliikkesssä. Avat irrottaneet toivottavasti, jonku suoja kannen ulkopuolelta.
Itse vaihan renkaat vaunun omalla tunkilla koria ylös takajousen etu(nosto)korvakkeesta riittävästi. Pikku hallitunkilla, hieman akselista, alle 5 cm:ä. Ja vot rengas irtoaa ja sopii tulemaan alas takalokasuojasta.
Tienpäällä ei ole onneksi kokemusta. Mutta tuo 2 tonnin hallitunkki on aina mukana. Sillä on käyttöö joka ilta. Laitan nimittäin sen vaihdelaatikon korvakkeen alle tueksi ettei kori hytky, kun yli satakiloinen isäntä kääntää kylkeä. Takanakin on jalat, on milteikun vaunusssa liikkuisi.
Nostoihin oikea pullotunkki on parempi, mutta hallitunkki matalampana menee myös sen rengasvikaisen alle.
NIITTYARO TAPANI
11.11.2007 10:30
Älä ole huolissasi, kyllä renkaan pystyy vaihtamaan aikamoinen tumpelokin.
Suurimmat ongelmat ovat mielestäni renkaan suuri paino ja huono työasento. Olen harjoitellut 10 syksyä ja kevättä nyt tarkalleen Fiatin omilla vehkeillä, ainoastaan räikkävarren olen joutunut uusimaan. Rapakelien vuoksi pidän takalooran pohjalla isoa pahvilaatikkoa littuun taitettuna jottei tarvitse mennä kuraan rähmälleen. Oikein pahoihin paikkoihin olen varautunut jo muidenkin mainitsemalla paikkaspreillä. Rengashan tyhjenee aina silloin kun se on vaikeinta vaihtaa kuten kaatosateella ja jäämyrskyssä keskellä yötä. Myös vararenkaan paikkaa kannattaa harkita, jos sen saa takakonttiin niin se kannattaa sinne siirtää. Sen saaminen pois, ainakin minun autossani, auton alta oli hankalaa vaikka renkaat olivat täynnä saatikka jos toinen on tyhjä.
10v aikana on rengas 3 kertaa tyhjentynyt, kaksi kertaa naulan/piikin ansiosta ja kerran selittämättömästä syystä parkkipaikalla kodin läheisyydessä, ilkivaltaa epäillään.
Jos aikoo vaihtaa itse renkaan matkalla ei myöskään saa antaa korjaamojen ajaa pultteja tiukkaan koneella vaan loppukiristys on aina tehtävä itse samalla työkalulla jolla sen aikoo avata. Jostain kumman syystä korjaamot ajavat pultit turhan tiukkaan ilman momentin säätöä. Omalla kiristykselläkään eivät pyörät ole vielä kertaakaan pudonneet.
LINNAMÄKI LEA
11.11.2007 11:35
No enpä oo tarvinnu ennen soittaa, mut näyttä olevan sivuilla tää numero, eikun puhelimen muistiin vaan:
Viikonloppu päivystysnumeromme 0600 00200 0.95 € min+pvm
Toimiikos tiepalvelu arkisin, ei kait? Entä iltaisin?
HÄMÄLÄINEN TOIVO
11.11.2007 13:18
Yhden kerran vaihdoin Punta Sabbiooneen mennessä vanhassa kärryssä. Sen kanssa vielä pärjäsi. Nyt vaidatan renkaat liikkeessä. Mutta mukana katsomassa on AINA oltava. Kerrankin pojat meinasi nostaa sillä nelijalkanosturilla. Jos en olisi sopivasti palannut paikalle, ei autossa olisi enää helmoja. Useammin kuin kerran on myös tarvinnut huomauttaa, että nostetaampa sitten vain niistä oikeista nostokohdista.
Että pultit liian kireällä. Minkähän takia sitten jossain laskussa luki, että tarkista pulttien kireys sitten 100-200 kilometrin jälkeen. Meinaako ne sälyttää tällä vastuun omistajalle, jos pyörä irtoo heidän jäljiltään. Minä vaan kysyn.
LAHTI ANTTI
11.11.2007 13:25
Pulttien jälkikiristyksen tarve koskee ennenkaikkea kevytmetalli vanteita. Ts. aluvanteet.
Normaali peltivanne ei välttämättä vaadi sitä jälkikiristystä. Joskaan ei se pahastakaan ole.
EEROLA TEEMU J
11.11.2007 15:03
Hyvä että otit "puheeksi". Kun jokunen aika sitten pistivät rengasliikkeessä uudet talvigummit alle, niin pyysivät tarkistamaan tiukkuudet 100 km jälkeen. Minä siihen, että 10 kilolla, kun momenttivarsi riittää sinne asti? He siihen, että 18 kilolla!! Kyseessä kuitenkin tavalliset peltivanteet Maxi-Ducaton alla ja kartiomutterit. Pitääkin mennä ehkäpä löysentämään kireyksiä, että saa auki myös matkalla jos on tarves. On ollut niin hyvää säkää, että viimeksi rengas on tien päällä vaihdettu n. 15 v sitten.
Olisi hyvä varata mukaan sellaiset työkalut ja "palikat" joilla saa itse vaikka 2- vaiheessa renkaan ylös. Ainakin jos liikkuu hiljaisilla tienpätkillä, korpiseuduilla tai muuten haluaa olla riippumaton ulkopuolisesta avusta.
HEIMOVIRTA JUKKA
11.11.2007 15:21
Asiallinen kysymys. Itse olin paikalla kun omaan autooni vaihtoivat talvikumet alle.Osaavat ammattimiehet,kuiva ja lämmin halli, pulttipyssyt ja kunnon tunkki.Tuollakin kokoonpanolla hommaan vaan suttaantuu aikaa.Rengas (yksikin) painaa aivan perhanasti,takana auton tunkkauspaikat todella kaukana auton helmasta, pultit tiukassa ja vararengas heinähäkissä auton alla. Renkaan vaihto tien päällä jää monelta tekemättä,olipa työmaa sitten tien tai ojan puolella.Molemmilla puolin tulee yhtä likaista jälkeä ja toisella puolella on vielä hengenlähtö lähellä.Taitaa olla fiksuinta soittaa johonkin tiepalveluun.
JANHONEN MATTI
11.11.2007 15:49
Kyllä matkailuauton rengas on ja tulee olla vaihdettavissa tarvittaessa tien päällä. Joskun keväällä Palinin kaima kirjoitti (kiroili) vararenkaan sijoittamisesta auton alle ja siitä aiheutuvista ongelmista renkaan vaihdossa. Muistaakseni kaima päätyi siihen, että vararatas tavaratilaan ja sillä siisti.
Kehotan sinua tekemään saman tempun ja samalla tarkistamaan vararenkaan paineen. On eri asia ottaa puhdas rengas tavaratilasta rengaspussista kun kaivaa se esiin läntällään olevan AL-KO-alustaisen auton alta, kuran ja jääsohjon seasta.
Autossasi on kaikki ne työkalut joilla hyvissä olosuhteissa saa renkaan vaihdettua mutta suoraan sanoen ne on työkaluiksi leluja. Siltä varalta, että joudut tien päällä vaihtamaan/vaihdattamaan renkaan, niin hanki autoosi:
kunnollinen 2 t. hallitunkkki
hallitunkille esim. 15 mm vesivanerista alunen (voi olla pehmeä alusta nostaa)
topparipalikat jotka varmistaa käsijarrun lisäksi auton pysymisen paikallaan noston aikana (ylämäki/alamäki)
rotipalikoita joilla nostokorkeutta voi tarvittaessa kasvatttaa ainakin 25 senttiä. (50 x 100 mm lankunpätkät käy)
pieni kevytpeite aluseksi jos kuranen paikka
pyöränmuttereihin (aluvanne/peltivanne) sopivat voimahylsyt ja 500 mm jatkovarsi
voimavarsi ja siihen avatessa 20-30 sentin jatkoputki
kunnon työvalo (jos vaihdettava pimeässä)
käsineet ja turvaliivit 2 kpl
rengaspussi likaselle renkaalle (vapautuu vararenkaalta)
Ja jos autossasi on aluvanteet niin varmista, että mukana on pyöränpulttisarja, joka käy vararenkaan teräsvanteelle!
Etupyöriin aluvanteiden pultit voi jopa käydä mutta takapään rumpujarrujen jarrukengät pitkät pultit saattaa rikkoa.
Noihin paikkausvaahtoihin kannattaa luottaa silloin jos on varma siitä, että vuoto johtuu naulan pistosta ja vuoto on pieni. Pienikin ajo tyhjällä renkaalla, vaikkapa pakosta ja saat heittää paikkausvaahdolla vesilintua. Eikä nuo pistot ja venttiilien katkeamiset renkaissa niin harvinaisia ole.
On suorastaan älytöntä, että näin harvaan asutussa maassa monista uusista autoista on karsittu jopa vararengas ja korvattu se paikkausvaahtopurkilla ja esitteessä merkillä (-) = ei mahdollinen??
HAVANA JARI
11.11.2007 16:30
MORO! Onkohan Dukadoon olemassa "tilapäispyörää" ja onko se reilusti keveämpi. On tietysti hinnalla pilattu?
NIEMINEN RAIMO
11.11.2007 16:35
Yllä oleva varustus alkaa riittämään vaihtotyön onnistumiseksi.
Lisäisin siihen vielä "venäläisen pumppumeisselin" eli moskulan jolla voi vähän kutittaa vääntövartta,niin aukeaa helposti.1,5m putkenpätkä oli riittävä jatkovarsi kun tässä kerran vaihdoin Ducaton 16" peltivanteellista pyörää,oli aika tiukassa,melkoinen Tamara on oltava jos sen nainen tekee.Kyllä vararenkaan mukanaolo jonkinlaista mielihyvää antaa vaikka sitä ei itse saisikaan vaihdettua.Pullotunkki on yksi vaihtoehto hallitunkille,menee melko pieneen tilaan.Lealle että kyllä tiepalvelu on käytössä lähestulkoon aina.
LINNAMÄKI LEA
11.11.2007 16:52
No tässä Dukatossa on vararengas, ja takakontin keskellä, niin että se vie tolkuttomasti tilaa. Pulteilla on kiinni. Sen taakse jäävään tyyhjään tilaan on meko vaikea laittaa mitään tavaraa. Joku jumalattoman raskas työkalunyytti näkyy olevan auton mukana tullut, en oo kyl avannukkaan. Ei sitä mun käsillä saa käsiteltyä.
Tost hyllystä voisin jonkun pressun laittaa konttiin, sille varalle, josko joskus huono tuuri sattuu. Turvaliivitkin oon ostannu, mut taisi mennä muiden käyttöön, eikö uudet sit.
Ihme ettei koskaan aiemmin oo renkaan puhkeemista minun ollessa yksin liikenteessa osunu, ja paljon kun siellä olen huristellut ennenkin kolmaattakymmentä vuotta.
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
11.11.2007 17:41
Itse poisti vararenkaan auton alta kun se oli tuossa meidän mallissa taka-akselin etupuolella.
Pois otto meni sujuvasti kaverin pihalla ja rengas oli pois heti parin tunnin työn jälkeen.
Vaijerivinssi jolla rengas lasketaan sotkeutui tietysti jne.
Homman jälkeen totesin ettei vararenkaalla olisi kuitenkaan muutaman vuoden jälkeen olisi tehnyt mitään tosi tilanteessa.
Nimittäin rengas olisi tyhjä ja vanne läpiruosteessa. Sinne alle ei nimittäin voinut laittaa edes ilmaa ottamatta rengasta alta pois.
Kyllä joissakin autoissa kuulema voi renkaan vaihtokin olla lähes mahdoton tien päällä.
Kun kävi laitattamassa talvirenkaita ja sanoin kaverille, että on hiukan ahdas paikka laittaa takarengas, hän sanoi minulle olevan varsin helppo asentaa renkaat kun lokasuojan ja renkaan väliin jää vielä 5 senttiä.
Oli vaihtanut edellisellä viikolla matkailuautoon renkaat jossa oli ollut niin ahdas takapyörän tila ettei rengasta saanut paikoilleen kuin tyhjänä.
Harmi vain kun hän ei tunnistanut auton merkkiä.
HALMEENMÄKI JUHANI
11.11.2007 19:09
Harvassa ovat ne rengasfirmat, joissa osataan käyttää momenttivarsia tai pulttipyssyn momenttiasentoja. Ainoa mikä tunnetaan on ns apinanraivo...
Ja sen jälkeen soppa on valmis: ei niitä enää saa auki muut akuin hakkaavalla pulttipyssyllä. Pitäisi olla vieressä vahtimassa tai tehdä itse noi pyörien vaihdot!
RAIMESALO RAIMO
11.11.2007 19:14
Omassa kulkineessani oli jo ostettaessa (käytetty) vararengas laitettu katolle pussiin. Se on sijoitettu selkeästi auton puolivälin etupuolelle, joten helpottaa taka-akselin painoa. Se on kyllä kieltämättä hankala ottaa sieltä alas, mutta uskon olevan parempi, kuin auton alta! Ilmanpaineet on toki muistettava tarkistaa.
TERVO JARI
11.11.2007 19:42
muistatko paljonko se Hiacen tunkki jakso nostaa, nii se joka sulla niinku mullaki on vaunun mukana tunkkina ? ? ( Joskus vanhoiskeskusteluis on tullu ilmi toi asia )
Se hiacen tunkki onvaan pätevä, muistaakseni sen alin pituus on n. 20cm ja pitimmillään se on sellaset 45 cm ? ? Sitä ei ole enää uudemmissa hiaceissa, ovat menneet siihen "linkkutunkkiin" kuin muutkin merkit . . .
Jari
Ps. Voin tässä ensviikolla laittaa tonne blogiin kuveja siitä, jos siinä on as-auto käyttöön riittävä nostokyky . . .
HALMEENMÄKI JUHANI
11.11.2007 20:33
Heh, vai pyydät dementikkoa muistelemaan ;) Oliskohan ollut kaks tonnii?
TERVO JARI
11.11.2007 21:04
Rementikko sitä o ite kuki, mut kantsii sit huomenissa kaivaa se esiin ja pläsäyttää kuvat tuonne mun plogiin, joskos niitä löytyis jostain ( hajoittamoilta ? ? kenties), se tunkki kun on pienikokoinen kevyt ja varsin korkealle nostava ilman mitään "välitunkkauksia", ja sen mukana tulevat/olevat varret yltävät reilusti as-auton alta poes joten tunkkaamisen voi suorittaa auton sivulla kontillaan, ei tarvi maata auton alla kuten pullotunkkia käytettäessä.
Ja muutoinkin jos se pullotunkki sattuu oleen täytetty konjamiinillä, on se tullut juoduksi tyhjäksi edellisenä viikonloppuna. Selitä siinä sitten miks ei tunkki toimi . . . Nii eihän sitä ite oo juotu, kaverit joi. . . .
Jari
NIEMINEN RAIMO
11.11.2007 21:33
Miten niin Larsentunkkia käytettäessä pitää maata auton alla ? Tietysti silloin jos sisällön juo.Pyöränvaihtotyön ollessa kysymyksessä niin auton tunkkauspisteet on melkolailla sivulla,että reipas kyykky riittää tunkin paikoilleen laittamiseen.Toisaalta jos sen sisällön juo niin silloin on päivänselvää että jos repsikan puolen kummi on puhki niin tunkin asennus kuuluu tehdä kuskin puolelta ryömien repsikan puolelle asentamaan tunkkia nostokohdan viereen.Vai mitä?
Tässä näitä tunkkeja on ilmenee myös nostokorkeudet.
http://www.varaosahelminen.fi/tuoteryhma.php?cPath=22
NIEMINEN RAIMO
11.11.2007 21:45
Larsentunkeista on myös se hyöty jos investoi 2 kpl ja piironki on kohtuuttomalla peräylityksellä voi niitä käyttää takatukina jos oikein jumalattomat kekkerit on sisätiloissa ja sattuu että kulkimeen ei ole tehtaan toimesta asennettu niitä veivattavia tukia.Ja mikä parasta sisällön voi koska tahansa juoda ja kuorilla heittää sitten vaikka vesilintua.
NIITTYARO TAPANI
11.11.2007 23:23
Unohdin sanoa tuossa edellisessä, että on hyvä olla mukana pari 0,5m kakkosnelosta. Niistä saa hieman jatkoa tunkin nostolle ja tukea jos maa ei ole aivan kiveä. Ne kun laittaa tunkin alle nosto käy varsinkin painavan takapään kanssa paljon helpommin.
TERVO JARI
12.11.2007 20:24
tollanen ? ?
http://jarin.vuodatus.net/
Jari
LINNAMÄKI LEA
12.11.2007 22:19
Tulee ruutuun, et Sivua ei voida näyttää.
Tarkistas linkki. Vai onko mun palomuuri esteenä?
RAUTIAINEN KARI
12.11.2007 22:24
Asentoautoa mulla ei ole, mutta onpahan automobiili ja vaunu. Onko ne nuo asentoautot niin halpoja ettei niihin raaski kunnon kaskovakuutusta ottaa. Minä en ainakaan rupee tienpäällä renkaanvaihtoon kun puhelimella saa aina apua paikalle. Soittaa päräyttää hinausauton paikalle niin sehän se vaihtaa renkaan noin vaan. Jos pahassa paikassa niin vetelee sen ensin parempaan paikkaan. Ilman omavastuuta. Ilman bonus menetyksiä. On tullu tehtyä. Helevettiäkö sitä rupee jossain polun päällä itte rotjaamaan. Parempi on keitellä kaffet silläaikaa kun hinausauto tulee.
(Eikä tartte tunkkia, vipua, koolinginpätkiä, hilavitkuttimia, kankia, eikä ropsinpätkiä, rukkasia, laastaria mukana.)
LINNAMÄKI LEA
13.11.2007 02:01
Vaan en oo tullu vielä kaikkee tarkistettuu, mitä se kasko korvaa...
PUMMI KATI
13.11.2007 07:22
No just näin olen minäkin asian ratkaissut.
jorma
PUMMI KATI
13.11.2007 07:28
Hyvä on vakuutuksen sisältö tarkistaa.
Mutta kyllä se hinausauto ja renkaan vaihtaja tulee paikalle ilman kaskoakin.
Jorma
NYYSSÖNEN KAJ
13.11.2007 09:29
Soitto 118
tuo sen paikalle jonka haluat, Autokorjaamon huoltoauton, hinausauton tai rengasliikkeen huoltoauton.
Minä kun soitan päivystävään, lähimpään rengasliikkeeseen niin samalla pyydän että ottavat uuden rikkoutuneen korvaavan renkaan mukaansa enkä pyydä edes paikkaamaan vanhaa vauhdissa mennyttä rengasta. Lisäksi silloin minun ei tarvitse erikseen mennä uusimaan vararengasta.
Kaikki hoidettu kerralla kuntoon tienpäällä.
sillaikaj
LIIMATAINEN HANNU
13.11.2007 09:41
PUMMI KATI
13.11.2007 10:09
Jep. Eikä tarvitse narista kaapin kantavuudesta.
Varapyörä, tarpeeksi jämerä tunkki ja hanskat ;-)
Ne painavatkin aika paljon.
jorma
JANHONEN MATTI
13.11.2007 11:08
Jos on nykykunnolla noinkin pitkälle pääsee niin ei kannata keskeyttää. "Elä laakase, naatitaa."
SALO ANTTI
13.11.2007 11:22
Vaihto ei aina voi onnistua tien päällä. Ostin rengasliikeestä uudet talvirenkaat Dugatoon paikaalleen asennettuna. Ruuhka-aikana liikeessä oli reippaita nuorukaisia momenttiavaimet käsissä.Työ kävi vauhdilla ja auto oli hetkessä taas tien päällä. Tuli kevät ja kesärenkaiden aika. Olin aina vaihtanut renkaat itse, joten haalarit päälle ja töihin. Ensimmäisessä pyörässä mutterit tuntui olevan tosi tiukalla. Yksi mutteri napsahti poikki ja toisen pultin kierteet hirtti kiinni ja sekin lopulta katkesi. Siihen loppu renkaiden vaihto. Vein auton rengasliikkeeseen. Ei onnistunut liikeenkään ukoilta pulttien aukaisu kunnolla. Ainoastaan takapyörät onnistuttiin vaihtamaan. Etupyöristä meni poikki useita pultteja ja molemmat etupään levyt jouduttiin vaihtamaan. Rengasliike hoiti kyllä kustannukset. Heidän ruuhka-apulaisilla oli ollut kiinnitysmomentin hukassa.
Salo Antti
LIIMATAINEN HANNU
13.11.2007 11:57
Matti, taitaa olla niin että nuorempien hommia ne naatinnat ja laakasut! Mutta aikansa kutakin ...! Sitä sentään ... joskus!
PALIN MATTI
13.11.2007 12:02
Mistä sie Rauzi tuon oot keksiny, että joku vakkuutusyhtiö tulis sulle puhenneen renkkaan vaihtaan tien pääle? Mie en oo ainakkaan tuomosta luullu.
Pohojolan Autopalveluturvan ehoisa seisoo seuraavasti:
5 AUTOPALVELUTURVA
5.1 Korvattavat vahingot
Autopalveluturvasta korvataan näiden ehtojen
mukaisesti ajoneuvolla jo aloitetun matkan
keskeytymisestä aiheutuneita ylimääräisiä
kuluja, kun keskeytymisen syy on ajoneuvoon
tullut vika tai vaurio, lukitun ajoneuvon varkaus,
luvaton käyttö tai käyttövarkaus.
5.4 Rajoitukset
Turvasta ei korvata vahinkoa, joka on aiheutunut
– polttoaineen loppumisesta
– käyttökuntoisen vararenkaan tai renkaan
vaihdossa tarvittavien työvälineiden
puuttumisesta (tämä rajoitus ei
koske moottoripyörää)
Elikkä, jos et pysty ite tielä vaihtaan ratasta, ni ei siihen vakkuutusyhtiö kyllä tuu avuksi. Ei ainakkaan Pohojola!
Vai olisko joku muu yhtiö niin höveli että sen tekis?
JANHONEN MATTI
13.11.2007 12:05
Noin juuri käy kun tolokuttomat mullikat heiluu pulttipyssyn kanssa. Pyritään formuloiden renkaanvaihtonopeuteen huolehtimatta samalla oikeasta kiristysmomentista.
Kun itse vaihtaa renkaat ja kiristää mutterit/pultit niin noin älytöntä ei tapahdu. Tunteehan sen nyt jo käteensä milloin pultti tai mutteri on riittävän kovassa.
Ei siihen momenttiavainta tarvita.
Jos tuo kuvaamasi tilanne sattuu tienpäällä niin siinä ei sitten 118-miehistäkään ole tarvittavaa apua, koska pyörän saa irti vain kääntämällä pultit poikki ja poistamalla katkenneet pultit levystä/jarrurummusta koneistamossa tai vaihtamalla levyt/rummut. Ja ennenkö se on tehty niin siinä voi ootellessa joutua keittämään monetkin kahvit vallaankin jos sattuu viikonvaihde. Saattaa jopa laivapaikka livahtaa ohi.
Pulttien tai mutterien avaamista auttaa jos kierteisiin laittaa hieman kuparitahnaa. Ei ne mutterit siitä avaudu jos kierteet on rasvattu. Mutterin avautumisen estää riittävän kiristyksen seurauksena kartioon syntyvä kitka.
ASIKAINEN MATTI
13.11.2007 14:25
Kävin kuukausi sitten Mikkelisää Kantolan renkaasta kaksi eturengasta ja panivat loppukiristyksen käsin momenttiavaimella, ammattitaitoista työtä! Vaihtaessani talvirenkaat pultit aukesivat nätisti jatkovartisella avaimella, jonka taittokulma on loiva (auton omassa 90 asteen kulma) ja yltää mukavasti leveän korin ulkopuolelle. 35 sentin varrella 50-60 kg:n painolla vääntäen momentiksi tulee 170-200 Nm. Aukeaa jatketulla varrella hyvin.
Retkipatja on muuten hyvä alunen kurakelillä kontatessa.
PUMMI KATI
13.11.2007 15:14
Ei se Pohjola muutenkaan korvaa mitään joka olis tapahtunut tahallaan tai vahingossa. Luonnonilmiöistä johtuvista puhumattakaan.
Mutta muuten meillä on Rauzin kanssa ihan samanaiset puhelimet. Niillä voi soittaa useammallekin huolto- ja lentoasemalle. Tai jonnekin jossa niiden numerot tiedetään. Tai karavaanarin autoliittopalveluun. Vai_mikä_se_on.
Pirskatin kaukana siperiassa täytyy olla, jollei sinne muutamalla satasella joku tuo uutta ilmaa pyörän sisälle ja paikkalappua päälle. Tai koko pyörän.
Joskus aikanaan hain leivän murusia pitkin poikin autollakin ajellen ja jossain vaihessa meni miljoona kilometriä rikki. Kertaakaan ei ole (auton) kummi puhjennut. Vaikka voihan ne puhjeta. Mutta ei kuitenkaan tämän tästä.
Poliisiakin olen aina uskonut jo valojen vilkuttelusta niin ettei ole piikkimattoa tarvittu.
Kuinkakohan paljon se on suurentuneen polttoainekulutuksen johdosta maksanut, kun vaikkapa miljoona kilometriä on raahannut kahdenkymmenen kilon painoista viidettä pyörää? Vai mitä se painaa?
Jorma
PALIN MATTI
13.11.2007 15:46
No tuo seetanan Rauzi harhautti minut nuila "poonuksen menetyksillään". Sillä käsitin, että meinas ihan ilimaseksi selevitä siittä hommasta.
Tieteski avun saa aina ja missä tahansa puhe-elimellä paikale. Selevähän se! Mie vain näin työttömänä "eläkeläisenä" ajattelin tuota kusta nnuspuolta...:-)
RUUSKA ERKKI
13.11.2007 16:34
jarille kysymys? kävin katsomassa sinun linkki´sivustoa jossa oli tuo jääkaapin jäähdytin niin onko ne flektit laitettava sinne jääkaapin taa jossa kulkee putkisto ja ainakin mulla burstnerissä myös ulos yhdeydessä oleva ritilä on varmaan kinkkinen juttu saaha sopimaan tv eki
PUMMI KATI
13.11.2007 17:10
Varmana teki sen tahallaan!
Ilkeitä kavereita, ja toiset kaverit vielä säestää....;-)
Sitä paitsi on sillä kumminkin varapäyörä ja tunkki mukana niin kuin mullakin. Leuhkii vaan. Niinku minäkin;-)
jorma
TERVO JARI
13.11.2007 17:23
Semmonen juttu vaan että jos haluu ton puhaltimen termostaatin toimimaan niinkuin sen on puhaltimenvalmistaja ajatellut, on se laitettava "lämmönlähteen" jälkeen, elikkä sen putkistossa olevan mustanjäähdytysrivaston ja ilmanpoisto ritilän väliin.Ja jos haluaa ottaa koko hyödyn irti puhaltimesta, kannattaa laittaa edes lyhytkin "putki" puhallinkanavaksi, sillä puhallin "viskoo" ilman sivuille eikä ilma ohjaudu kunnolla "etipäin", ilman ohjain "putkee". . .
Jos laittaa puhaltimen jäähdytysilman tulopuolelle ei puhaltimen "termostaatti" voi reakoida muuhun kuin tulevaan ilmaan, joten tuo "termostaatti" ominaisuus menetetään . . . .
Tuo "termostaatti" tuntuu huolehtivan sen että lauhdutus toimii moitteettomasti oli ulkolämpötila sitten +18 tahi +30 astetta.... Kylmemmillä kuin n.+18 ilmoilla en ole laittanutkaan puhallinta päälle, sillä vapaakierto piisaa . . .
Ritilät ovat yleensä irroitettavia, mikä estää laittamasta puhallinta suoraan ilmanpoistoritilään ( Riittävän pitkä piuha että huollossa voivat huoltaa jääkaapin tuon puhaltimen häiritsemättä huoltoa ja ei tarvi irroittaa millääntavalla puhallinta ) ? ? Tosin ulkoa tuleva kosteus saattaa "raiskata" tuommosen suojaamattoman puhaltimen nopeastikkin . . .
Jari
HAAPANEN TIMO S
13.11.2007 17:51
Tervaa pulteissa käytetään, ainakin raskaalla puolella.Tuo laivapaikan ohi livahtamisen pelko haaskaa meidän suomalaisten loma-aikaa runsaanlaisesti.Ei tarvitse olla pitkäkään matka satamaan, niin siihen täytyy laskea melkoinen varoaika.
HUOVINEN SIRPA
13.11.2007 19:58
Kyllä tuo Matti J on siinä oikeassa, että kun itse vaihtaa kiekot autonsa alle, niin tietää mikä on tiukkuus muttereissa.
Koskaan en ole tarvinnut momenttiavainta pyöränmutterien kiristyksessä.
Jo kuorma-autoillessani aikoinaan vaihtelin aina itse renkaat ajokin alle.
Ja siitä kireydestä vielä, niin voihan niitä muttereiden/pulttien kireyttä silloin tällöin kokeilla jos alkaa epäilyttään se kireys.
Terv.Esko
RAUTIAINEN KARI
13.11.2007 21:16
Kuorma-autossa ei ollukkaan aluvanteita. Niissä säästää selvää rahaa momenttiavaimella.