- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Jätevesitankin lämmitin
Jätevesitankin lämmitin
Minulla matkailuauto, jossa pulmana on se, että harmaavesitankissa vesi jäätyy pakkasella. Huomasit että vammalalainen Karavanmarket kauppaa tarralla ulkopuolelle kiinnitettävää lämpömattoa. Onko kenelläkään kokemusta siitä? Paljonko se kuluttaa akkua ja pitääkö harmaavesitankin sulana normaalilla pakkasella. Etukäteen tiedoista kiittäen - Pena
Jätevesitankin sulana pidosta on näillä sivuilla keskusteltu ennenkin. Haulla löytynee… …Minulla on jätevesitankki samoin auton alla, se on eristetty 20mm paksulla solumuovieristeellä. http://www.beranger.fi/Solumuovi.html ...Muistelen laskeneeni, että kovemmilla pakkasilla kyseinen eristyskerros vaatisi noin 50W lämmitystehon jotta vesi pysyisi sulana. Tuo teho on sama kuin auton ajovalonpolttimon teho, elikkä akku ei kovin kauaa kestä. Pienemmillä pakkasilla riittää tietysti pienempikin teho, ja jos lämmöneristys on edellä mainittua huonompi on sähkötehoa lisättävä. … Lämpöeristetyn tankin sulanapito ja jopa pienehkön jää määrän sulatus onnistuu pikkupakkasilla periaatteessa myös laskemalla jätevesitankkiin reilusti kuumaa vettä. Tämä on kuitenkin riskialtis menetelmä,jos sulatus ei onnistukaan, koko tankki on ennenpitkää umpijäässä... ja kuuman veden laskeminen tankkiin edellyttää, että vettä kuljettavat letkut ja tankin poistoilmakanava eivät ole jäätyneet umpeen. … Tankin lisäksi jäätymisuhan alla ovat jätevettä tankkiin kuljettavat putket, sekä ennen kaikkea mahdolliset hajulukot jos ne on sijoitettu ulkoilmatilaan auton alle... Kriittisin kohta on tankin tyhjennyshana, sen sulana pysyminen on kaiken a ja o. Ajon aikana pakkasviima jäädyttää ensimmäiseksi poistohanan käyttökelvottomaksi.
Jätevesitankin lämmitys autossani hoituu Trumaticin lämpöputkesta haaroitetun ”oksan” avulla. Vesihanan kohdalle jätevesitankin ulkopuolelle, lämmöneristyksen sisään on johdatettu 22mm lämpöeristetty lämminilmapuhallusletku. http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/304G.asp tuote 168610 Haaroituskappale 65 tai 72 mm putkesta 22 mm putkeen ...Lisäksi ulkolämpötilamittarin anturi on viety vesihanan yhteyteen, lämpömittarista pystyn tarvittaessa tarkistamaan tankin lämpötilaa.
Sait aika seikkaperäistä tietoa jo, mutta tässä jotain mieleen tarttunutta lisää. Itselläni kulkee vesikeskuslämmityksen putket eristetyssä harmavesitankissa, joten siinä ei ole ollut ongelmia. Kun näin ei asia ollut kymmenkunta vuotta sitten olleessa m- autossa, niin piti käyttää kepulikonsteja. Lisäsin talvella hv- tankkiin vahvaa lasinpesunestettä esim. 10 litraa (määrä riippuu kertymästä ja kuinka usein tyjentää). Sitä saa varsinkin keväällä halvalla. Sitten odottaa uutta talvea ja ottaa käyttöön. Jätevesienhän ei tarvitse pysyä täysin sulana, riittää että eivät mene umpijäähän. Jos koostumus ei tahdo tulla ulos, niin kuuman veden lisäämisen jälkeen tulee, eikä riskiä jäätymisestä ole.
Ongelmana voi olla myös umpijäähän menneet hajulukot. Nekin pysyvät sulina kun ennen pakkaskelejä kaataa lasinpesunestettä putkistoon. Koko säiliön pitäminen jatkuvasti sulana akkuvirralla on aika toivotonta. Esim. 50W vastaa istuinlämmittimen tehoa. Jos sellaisen laittaa auton alapuolen viimaan - 20C:lla lämmittämään isoa hv-säiliötä, niin akku loppuu mutta vedet tuskin pysyy sulana.
Sensijaan hv- ulostuloaukon jäätymien sulattamiseen voi käyttää alan liikkeistä saatavaa lämpökaapelia, mitä kietoo ko. putken ja hanan ympärille ja eristää sen ulkopuolelta hyvin. Tuollaisia akusta virtansa ottavia sähkönkuluttajia ei pidä unohtaa pitkäksi aikaa päälle. Parempi keino jäätyneen ulostuloputken sulattamiseen on vaikka 230V lämpöpuhallin, jos sellaiselle vaan löytyy virtaa tyhjennyspaikalta.
Itse olen autossani eristänyt tankin ja asentanut 12V:n vastukset tankille ja poistoputkelle. Ajon aikana en ole vastuksia käyttänyt, vain tolpassa ollessani. Kovilla pakkasilla on kuitenkin ollut ongelma saada metallinen poistoventtiili auki. Itse olen pitänyt kuumailmapuhallinta mukanan, että saan venttiilin auki ja veden poistettua. Poistoputken mutkat olen saanut pidettyä sulana lorauttamalla kovilla pakkasilla putkiin tuulilasin pesunestettä illan vedenkäytön päätteksi. Ei kai liene paha asia, vaikka tankkiin muutenkin tuota pesunestettä laittaisi. Pesunesteen ei pitäisi olla sen huonompi asia luonnon kannalta, kuin tuulilasin kautta luontoon mennessään.
Leiriydyttäessä sähköön liitettynä akku ei pääse tyhjenemään ja ajon aikana laturi huolehtii täydennyksestä, mutta parkkiin ei parane jäädä pitkäksi aikaa. Tosin ajon aikan täytyy muistaa laturin syöttämät ajovalot + mahdolliset lisävalot + puhallin + jääkaappi (joka varsinkin haukkaa paljon) eli riittääkö laturi kaikkeen tähän.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.