Jarrupaloja

Kari Rautiainen 02.03.2023 19:05

Kreikan reissulla alko ducato ilmottelemaan että tarttis jarrupaloja. Joo, vaihdettiin kun tuli ostettua sellaset. Vanhat oli todella hyvässä kunnossa että ei niissä mitään vikaa. Puol senttiä jäljellä. Vilkutteli valoa senkin jälkeen ja kroatiassa alko pysyvästi palamaan. Ajelin vaan kun tiesin että ei mitään huolta vaikka herjaakin paloista. Tänään sitte aattelin että nyt tuo katotaan mitä se kiukuttelee, kun katsastukseenkin pitäs mennä. Härveli on jo kolme vuotta vanha niin tuli vastaan tuo katsastelu.

Kävin kaikki läpi, ei vikaa missää. OBD lukijakaan ei tienny yhtään mitään paloista. No ei kun käymään uudestaan läpi ja tarkemmin. Takapyörässä jarrupalan piuhan päällä sellanen tekstiilipunos kuori, ja kiinni peltiliuskassa jarrukilven takana. Liittimen alla, piuhan kuori kulunut, rispaantunut, puhki niin että maadottui pidikkeestään. Päällepäin ei näkynyt mitään hälyyttävää, mutta kun otti irti niin sokee reettakin olis nähny että tuossapa se saatana asuu.

Toimii. Ja meni läpi katsastuksesta. En tiä olisiko tuo ollut syy reputtaa mutta tulipahan laitettua kuntoon.

Timo Haapanen 02.03.2023 19:45

Vaihdoin eteen 83 000 km:n kohdalla ja taakse oliko se 95 000 km. Kyllä ne sullakin sen kestää. Takana oli toisella puolella toinen liukutappi jäykkä muuten OK.

@timppa

Sepeteus Vaari 02.03.2023 20:06

Noin 130000 km ajoin edellisellä fiualla ei jarruille tarvinnut vielä tehdä mitään.
Huuteli S.Yliniemi.

Kari Rautiainen 02.03.2023 20:27

Tällä kikattimella on nyt ajettu 75000 ja noilla paloilla olis menny varmasti tuo 130000km myös. Mutta kun tuli palat ostettua ja revittyä jarrut auki niin vaihdoin. Polvethan siinä paskaantui mutta menkööt.

Nyt merkkivalojupakassa paskaantu polvien lisäksi takin selkämys myös. Tiäks silleen ettei tarvii alustaa kun mä vaan vähä vilkasen... ja kuitenkin ryömii siellä.

Markku Hämäläinen 02.03.2023 20:36
Kari Rautiainen

Tällä kikattimella on nyt ajettu 75000 ja noilla paloilla olis menny varmasti tuo 130000km myös. Mutta kun tuli palat ostettua ja revittyä jarrut auki niin vaihdoin. Polvethan siinä paskaantui mutta menkööt.

Nyt merkkivalojupakassa paskaantu polvien lisäksi takin selkämys myös. Tiäks silleen ettei tarvii alustaa kun mä vaan vähä vilkasen... ja kuitenkin ryömii siellä.

Tuon takia minulla roikkuu haalarit naulassa, jos sattuu tarvitsemaan.
Harvoin niitä on tarvinnut, viimeksi vedin niskaan kun seurasin renkaan vaihtoa ja tarkastin rengaspaineet.

Kari Rautiainen 02.03.2023 20:37

Mullakin ne oli naulassa...

Timo Haapanen 03.03.2023 09:18

Omalla autollani olen resunnut Tatralla, Karpaateilla, Italian ja Ranskan alpeilla, Sveitsissä, Slovakiassa, Pyrenneillä, eteläisen Espanjan vuoriseudulla. Jarrut kuumana jatkuvasti, kyllä silläkin merkitystä on palojen kulumiseen.

@timppa

Kari Rautiainen 03.03.2023 09:58

Tottahan sillä merkitys on missä ajelee. Ja miten käyttää jarruja/moottoria. Mä en tällä vehkeellä ole mennyt kun 19 maassa, viimevuonnakin 9kk. Melko monta mäkeä ajellu. Siltikin, noilla paloilla olis menny 50000 lisää kevyesti.

Kari Rautiainen 03.03.2023 11:16

Pannaas ny kuva millaset palat oli 75000km jälkeen. Noilla olis vielä ajanu kiinaan ja takasin. Piuhassa näkyy tuo rispaantuminen mistä ottaa maihin kun ihan älytön tuo kiinnitys sillä.

Sepeteus Vaari 03.03.2023 11:34

On ollut meilläkin ylä ja alamäkejä.
Reilu 30 maassa kieretty.
Vaihdejarrutuksella säästää jarruja.
Eikä jyrkässä alamäessä paineta jarrua kokoajan .
S.Yliniemi

Kari Rautiainen 03.03.2023 12:04

Kaveri viimekesänä pikkasen jarrutteli alpeilla, ja keitti mehut jarruistansa. Oli sitämieltä että melko ikävältä tuntuu kun jarrupoljin kolahtaa lattiaan keskenkaiken. Uskon kokeilemattakin että näin varmaan tuntuu. Kyllä tää robottivaihde vempain jarruttelee moottorilla aika kivasti, mutta meteli on aika ikävä. Välillä joutuu hillittimiäkin kopuloimaan mutta lyhyt, voimakas jarrutus niin homma toimii. Se on kamala kattella kun edellä mäkeä laskee isäntä jolla jarruvalot palaa koko matkan.

Ari Kuusisto 03.03.2023 12:28

Kun miettii kuinka tärkeä on tuo pinta-alaltaan pikkuruinen pala, ei kannata kyllä kaupan halvinta ostaa tuohon tehtävään.Sama levyjen kanssa.
Joistakin loppuvaiheessa lähtenyt ihan laikkuja irti ettei haitallista ole tuo hyvissä ajoin vaihto uusiin.
Ja ajoittainen kunnon jarrutus on kyllä poikaa jarrujen jumiutumisen estoon.
Onko kellekkään tullut mutua monetko palat kun levyt on syytä vaihtaa.


PS.Rautiaisella Sunlightistä hyvä "myyntikuva".
muokattu: 3.3.2023 12:30
Kari Rautiainen 03.03.2023 13:03

Myyntikuvaksi siinä olis pikkasen photoshopilla hommia. Keskieuroopassa pikkasen suolaavat. Tulin lumipyryssä polkasemalla unkari, tsekki, slovakia, puola jne. ja rekkoja tienposket täynnä, P alueet sikinsokin rekkoja kun ei ne päässy mihinkään. Ja kun ei aurata vaan vedetään suolavelliä tiet täyteen niin tota se sitten on. En tiä mitä suolavelliä se on mutta tieurat pysyy sulana vielä -10 asteessa. Ja hirveä sotku.
Naurattanu nää jotka hakee keskieuroopasta auton ja kehuu ettei sillä ole suomen suolateillä ajettu...


Niin Ari, kun hyvät, alkuperäislaatuset palat, sarja eteen, maksaa kroatiassa 45 egee, ja suomessa 80, niin noissa on turha säästellä. Siksi vaihdoin uudet vaikka näin että vanhatkin ihan hyvät. Kun ne tuli kerran hommattua niin mitä niitä säilyttelee muutaman vuoden eikä sitten enään edes löydä niitä kun ne on niin hyvässä tallessa. Ja jos hinnanero hyvällä merkkikamalla ja arveluttavalla harakiriosalla on pari- kolme kymppiä niin väärä paikka säästellä.
muokattu: 3.3.2023 13:09
Ari Kuusisto 03.03.2023 13:37

Suomessa alkuperäiset palat Ducatoon jossain oli joku 295,- ,mallista en tiedä,ne voi olla jo liian "hyvät".Joku caravan huollon tarjous.Eikös se “suola“ ollut joku natrium-tai kalsiumkloridi ainakin Suomessa.

Kari Rautiainen 03.03.2023 15:01
Ari Kuusisto

Suomessa alkuperäiset palat Ducatoon jossain oli joku 295,- ,mallista en tiedä,ne voi olla jo liian "hyvät".Joku caravan huollon tarjous.Eikös se “suola“ ollut joku natrium-tai kalsiumkloridi ainakin Suomessa.

Niin jos caravan liikkeessä, asennettuna…
Mä vaihdoin itse niin tietää miten ne siellä on. Ne on aika tärkeet palikat.


Brembon paloja oon harrastanut, ja hyväksi havainnut. Niitä käytän.
muokattu: 3.3.2023 17:18
Petteri Haverinen 04.03.2023 06:47

siis 295€ alkuperäiset palat... Näyttää maksavan n 100€ yhteensä (siis eteen ja taakse) Brembon vähintäänkin alkuperäistä tasoa ovat jarrupalat, sis alvin.

Kari Rautiainen 04.03.2023 08:39
Petteri Haverinen

siis 295€ alkuperäiset palat... Näyttää maksavan n 100€ yhteensä (siis eteen ja taakse) Brembon vähintäänkin alkuperäistä tasoa ovat jarrupalat, sis alvin.

Tossa 295 täytyy olla asennus mukana. Tai mistäs mä sen tietäsin, voihan ne hinnotella miten haluavat. Mutta siis noitten vaihtaminen on helppo duuni. Tunnin homma näin pihalla tehtynä. Huoltohallissa vähemmän.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.