Jakohihnaonkelma
VARIS MARKKU
31.01.2008 15:15
Tuossa -90 Ducatoon ruvettiin vaihtamaan hihnaa, eikä homma ruvennut sitten millään onnistumaan. Hihnan tiedot niin pakkauksessa kuin ite hihnassakin olivat oikeat, mutta sen hampaat olivat kuitenkin n.1mm. liian korkeat.Tässä olisi pitänyt olla H kirjain kertomassa tuosta erosta, mutta olipahan jostakin syystä jäänyt merkkaamatta.
Tuo korkeampi malli sopii uudempiin ja tarkoitus on, että se ei niin herkästi hyppäisi yli. Tämä vaara on jos kylmällä kelillä startataan pyörät linkussa. Ohjaustehostin kun tuolloin pistää kovasti hanttiin.
PALIN MATTI
01.02.2008 16:08
Yrittäkkää nyt jo pikkuhilijaa päästä erroon tuosta "linkussa starttaamismyytistä".
Ohjaustehostin kuormittuu ainoastaan silloin, kun pyörien kulmaa yritetään muuttaa ohjauspyörästä kääntämällä. Ei paikallaan seísten tai moottoria käynnistettäessä!
SUOMI SEPPO S
01.02.2008 19:28
90-luvun Fiatin huoltotiedote nimenomaan varoitti talvella startatessa "nojaamasta" rattiin (eli samalla hieman kääntäen ohjausta) koska oli tapahtunut hampaan hyppäämistä yli. Remmin malli vaihtui jossain -92 paikkeella ja taisi ongelma mennä ohi.
t. seppo
PALIN MATTI
01.02.2008 22:49
Aivan oikein Seppo! Ei se "linkussa käynnistäminen", vaan se ratista vääntäminen sitä tehostinta kuormittaa.
Jotenki tuntuu, että kaikki ei oo vaan ymmärtäny sitä ohjekirjan textiä.
SUOMI SEPPO S
02.02.2008 12:17
Samoihin aikoihin kehotettiin mittaamaan ja tarvittaessa säätämään ZF ohjaustehostimen pumpun paine max 82 bar:iin.
t. seppo
HAKONEN TOIVO
02.02.2008 15:53
Aikoinaan omistin vastaavan m-89 FIATIN. Säädin siitä ohjaustehostin paineen 60 bariin.Säätöön tarvittiin yksi noin 1,5mm.prikka.Ajossa ei paineen pudotuksesta 100-60 bar.huomannut mitään.
VARIS MARKKU
03.02.2008 21:06
Jollakin prikalla tuota painetta mullakin pudotettiin, se kyllä tuntuu hieman kasvaneena ohjauvoimana.
Mikä sitten on totuus tuosta pyörät linkussa tai ms. ilmiöstä en tiedä, mutta jos jollakin on exsaktia tietoa, kertokaa veikkoset.
JANHONEN MATTI
03.02.2008 22:09
Kyllä Palinin kaima on sen faktan tässä asiassa jo useaankin kertaan kertonut. Pyörien asennolla sinällään ei ole vaikutusta mutta sillä on jos niiden asentoa ohjauspyörää kääntämällä pyrkii muuttamaan. Suurimmillaan ohjausvoima l. rasitus on silloin jos etupyörät on painuneet pehmeään maahan tai jäätyneet maahan kiinni.
VARIS MARKKU
03.02.2008 22:16
Kiitos, nyt tämäkin väärinkäsitys on saatu oikaistuksi. Tuosta tehostimen toiminnasta ei mulla ole tarkempää käsitystä. Sen vaan tiijän, jotta jos se alkaa enemmän oikutella, niin sitä ei voi korjata vaan pittää vaihtaa ja on aika kallis, luokkaa 1000€ ja työt päälle. Itellä vuotaa jonii verran öljyä, elikkä taitaa olla rahanmännöö tiijossa.
KORPPI SEPPO A J
03.02.2008 22:22
Terve Markku.
Vai ei voi korjata? No. Ei mulla ollut Volkkarissa sama vika kuin sinulla. Mutta Laakkosen korjaamossa sanoivat kuunneltuaan tehostimen "jurinan", että vaihdetaan. Mutta pakallinen "kyläseppä" sanoi, että avataan ja puhdistetaan. Annoin sen tehdä. Se oli muistaakseni tunnin työ? Mutta vika tokeni ja auto pelasi kuin enkeli niin kauan kuin se oli minulla.
Terveiset.
VARIS MARKKU
03.02.2008 22:39
Ahaa, tuon ducaton osalta tosiaan on mulla tieto, ettei ole mitään korjausosia, mutta pittääpä asiaa vielä selvitellä. Jos joku tietää ko. korjausmahdollisuudesta, ni tarjoon piiiitttkäään tuopin kiitoksesksi.
PASANEN MIKKO
03.02.2008 22:54
Ohjauslaitteita ei korjata. Aina vaihdetaan uusi tai tehdas-
korjattu komponentti!
VARIS MARKKU
04.02.2008 09:49
Kiitos Mikko, tämmöinen käsitys mullakin on ollut. Ducatossa tuo öljyvuoto on nimenomaan raidetankojen tyvestä,jotka tulevat tuosta ohjaus-systeemistä ulos. Mutta niikauvan kun rahalla selviää pitänee olla tyytyväinen.Onpas muuten komiat kevätsäät, kyllä meijän kelepaa!!!
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
04.02.2008 19:17
Täytyy vaihtaa otsikkoa välillä kun en jaksa laskea monesko Re olisi tullut.
Kyllähän tehtaallakin joku ihminen sen ohjauksen korjaa.
Kyse on vain siitä voiko siihen vaihtaa kaupasta saatavia osia esim. tiivisteitä, vai pitääkö koko systeemi uusia.
Fordiltakin löytyy malli jossa venttiilikopan tiiviste vulkanoitu kiinni koppaan joten tiivistettä ei voi vaihtaa.
Ohjauksen aiheuttama hampaiden hyppäys tapahtuu helposti jos pysäköi pyörät vinoon ja avaimen pois ottaessaan tai startatessaan kääntää rattia sen verran, että rattilukon kolo osuu kohdalleen.
Tällöin tehostin huutaa pumppua apuun.
PASANEN MIKKO
04.02.2008 19:24
Lauseeni tarkoittikin, että Suomen korjaamot ei niitä ohjaus-
laitteita korjaa.
MANNINEN RISTO
04.02.2008 19:35
Kutn Seppo Korppi kirjoittikin. "Kyläseppä avasi ja puhdisti". Ei vaihtanut mitään.
HALMEENMÄKI JUHANI
04.02.2008 22:32
Ensinnäkin tuossa tehostetussa ohjauksessa on kaksi eri komponenttia.
1) Ohjausvaihde, tässä tapauksessa hammastanko. Hyvin harvaan tehostettuun hammastankoon saa varaosia. Jos tanko vuotaa raidetangon sisemmistä eli aksiaalipäistä, ja suojakumit ovat ehjiä, tulee vuoto yleensä tangon sisällä olevista joko akselitiivisteitä tai laakerointiholkeista. Tehdaskorjattuun vaihto-osaan nuo osat joko valmistetaan itse tai hankitaan joltain alihankkijalta, joka onnistuu kyllä keneltä vain jos vaan on aikaa ja mahdollisuus purkaa, etsiä ja mahdollisesti teettää.
2) Pumppu. Osa pumpuista on prässätty kiinni, joten korjaaminen hankaloituu. Usein pumpun korjaaminen olisikin helppoa uusimalla laakerit sekä akselitiivisteet, kunhan niihin vain pääsisi käsiksi. Ja noita osiahan saa esim laakeriliikkeistä mallin mukaan. Taas kerran, tehdaskorjattu vaihto-osakin on korjattu osilla = onnistuu mutta kannattavuus on tapauskohtaista.
Suurin osa "uusista" osista noina yllämainittuina on tosiaan tehdaskorjattuja. Kuuluu kierrätykseen, ja mitä järkeä on uusia iso kasa rautaa jossa ei ole mitään vikaa? Mutta samalla ymmärtää, että korjattavissahan ne ovat nuokin.
Ja sitten PÄÄASIA eli tehostimen öljyn vaihto!!!
Vaikka nestesäiliössä öljy vaikuttaa tuoreelta, on totuus ihan toinen siellä alhaalla vaihteessa. Ulostuleva liemi muistuttaa kokkareista colajuomaa kun autolla on 100tkm mittarissa. Tämä(kin) öljy tulisi siis vaihtaa, jos autolla haluaa ajaa ongelmitta ja suomalaisia lukemia. Eurooppalaisessa käytössä se kestää normaalit kilometrit, jonka jälkeen se myydään Suomeen tai autosta tehdään kissanruokapurkkeja.
VARIS MARKKU
06.02.2008 21:03
Tuota öljynvaihtoa ei ilmeisesti ole kummoisesti suunniteltu. Ainakin vanhassa Dukatossa ei taida olla mitään proppua öljyn poies laskemiseksi. Avaamalla eri liitoksia tietysti saadaan ainakin osa valutettua ulos. Miten sitten mahdolliset täytön jälkeiset ilmavaivat hoidetaan? Onko vaaraa, että pumppu pyörii kuivillaan ja vioittuu?
Terv
Markku
PALIN MATTI
06.02.2008 22:21
Mikko puhuu asiaa.
Minulle kertoi kerran eräs saksalainen autoalan insinööri (MB), että ohjaustehostimen normaalia nopeampi kuluminen alkaa siitä hetkestä, kun tehostimen öljysäiliön korkki avataan ensimmäisen kerran.
Nesteiden vaihtotoimenpide ehjään tehostinjärjestelmään onkin sitten jo lähtölaskennan aloittaminen sen elinkaaren päättymiselle.
AHONEN AULIS
07.02.2008 08:04
Ei kannata irroitella mitään putkia.Säiliössä oleva öljy imetään pois ja täytetään uudella.Vanhalla paljonajetulla tämä
kannattaa tehdä 2-3 kertaa vaikka 1kk välein.Kyllä se vaihtuu
siellä systeemissä pikkuhiljaa.Terv:AA.
HAAPANEN TIMO S
07.02.2008 18:31
Joissain autoissa neste pulppuaa säiliöön säiliön keskeltä,tähän kohtaan voi saada sovitetuksi muoviletkun.Auton käydessä neste tulee letkusta ulos,samalla säiliöön lisätään uutta niin kauan kunnes ulostuleva on puhtaan näköistä.
HALMEENMÄKI JUHANI
09.02.2008 11:24
Taitaa olla provikkapalkkainen MB-asentaja. Kun Mersun tehostimen pumpun suodatintakin saa jopa ihan tarvikeosanakin...
Luonnollisesti tehostimen öljyn vaihdossa noudatetaan samaa puhtautta kuin esim automaattivaihteiston kanssa. Sama öljykin yleensä, ja hyvin verrattavissa muutenkin.
Suurimman osan öljystä sa yleensä ulos hammastangon letku-/putkiliitoksista. Raolleen ja kääntelemään rattia moottori sammuksissa. Täyttö sujuu useimmin samaan tapaan eli rattia käännellen ensin moottori sammuksissa ja sitten käynnissä saadaan uusi öljy kiertoon.
Mutta huom! Tarkista ensin esim korjausoppaasta mallikohtaiset ohjeet, en ota vastuuta jos mokaat ottamatta selvää. Esim Toyotan paksummissa opuksissa on vaihto-ohjeet. Ja erittäin moni on "korjannut" kangertelevan tehostetun ohjauksen pelkällä öljynvaihdolla.
Kari Sorola
22.12.2019 11:20
Siis laitettiinko ohuempi prikka jotta jousen puristus pieneni?
2.8tdid Burstner jako hyppäsi kännistyksessä ja sammui. Akkupulttipyssyllä kampuran1000nm 36mm pultti auki. Startilla ei lähde auki. Nokkapyörän pienempi merkki klo 12. (Ei se iso. Ei lähtenyt läynttiin.) Pumppupyörään 5mm pora klo 6. Kampiakselin päässä pieni piste klo 6 ALAS. kopan kolon kohdalle. Jakohihna vähän kireämmälle kuin jousi painaa ETTEI taas. Työt Onnistuu repsikan puolen pyöräkotelon kautta hyvin.
Timo Haapanen
22.12.2019 18:52
Liekkö Hakosen Toivo aivan aktiivisesti seuraa 11 vuotta vanhaa ketjua prikkatietoineen:))
@timppa
Matti Mikkonen
23.12.2019 11:34
Tässä nostalgiaketjussa kästelty ohje koski ykköstyypin Ducatoa. Huolto-ohjeessa sanotaan, että lisäämällä 0,5 mm prikka paineensäätöventiilin pultin kannan alle putoaa maksimipaine (85 bar) n. 10 bar. Prikka on sellainen, että paineensäätöjousi mahtuu sen reiästä eikä prikka lisää jousen puristusta. Jos asialla on yhtään merkitystä, voin yrittää scannata ohjesivun .
Matti Mikkonen
23.12.2019 11:54
Ehkä tästä on lohtua vanhemman kaluston kanssa. Minunkin v.1990 Matkaajasta hihna hyppäsi, mutta onneksi vain pumpun pyörällä eikä kampiakselin ja noka-akselin suhde muuttunut.