Jakohihnan vaihto

Pasi Peippo 15.12.2017 09:46

Olis hihnan vaihto eessä ennen kevään reissuja. Autona -09 mallin 2.3 ducato. Onko tässä mallissa vesipumppu mukana jakohihnan käytössä? Netissä tarjolla hihnasarjoja pumpulla ja ilman?
178 hampaista hihnaa tarjoaa?
Kyseleepi Pasi

Toivo Koistinen 16.12.2017 09:09

Jakohihna pyörittää vain venttiilikoneistoa, mutta usein suositellaan samala vaihtaman muutkin hihnat, ja vesipumppu.
Toivopoika

Timo Haapanen 16.12.2017 16:53

Kyllä tuolla näkyy WP ( water pump - vesipumppu) olevan.
https://www.google.fi/search?tbs=sbi:AMhZZiscuL9lbkk-i9q5AN_1i8FG14uUIgyKPDtpx5IAmfjwqiUCUSBD6xES_1a_1BbLGVJBOt4dIbccXs_1yxOcX85sL06olpCU957DBKpVO9YUow1BaEz6gtdmSpcbIBgJ8QMhHCXVAZCgXZ_1qkNJoXx3fW2Lie8kz2RvFSPEXpBcuVOTqyW_1cX81m2fOGNPtYwDR675O16kNUtUjAQAD5SOm5TmZiGTIg5THJoctsIrJrWYzfl3tOGHsK1HSUfX3Sjbqhvt6HZe1_1CblEBaBjM_1Y6MGBZUK9dmG19R6xsGxd2W_1I5uaRnIcvNSXjXKg8GsV2vZq-Ju_1cLiiFqGKuGJOIg-D2HeZbYYg&btnG=Hae%20kuvan%20perusteella&hl=fi

Tässä parempi kuva:
https://www.skruvat.fi/Kamrem-P361405.aspx

Ja tässä pumppu+hihna:
http://www.mister-auto.fi/fi/hammashihnasarja-vesipumppu/gates-kp15592xs_g3096_a033KP15592XS.html

@timppa

Heimo Turunen 17.12.2017 21:37

Nokkahihna pyörittää myös vesipumppua. Sen vaihto on paikallaan joka toinen kerta. Näin minua on informoitu paristakin näitä töitä tekevästä korjaamosta.
Koska tiedon pimittäminen on ikävä tapa nämä erikoistuneet korjaamot sijaitsevat Oulun Kiimingissä ja Martinniemessä.

Timo Haapanen 18.12.2017 10:47

Noin yksiselitteistä se ei taida olla. Pätevä asentaja katsoo onko pumpun akselin juuressa näkyvissä orastavaa vuotoa, se näkyy pienenä väritahrana akselin alapuolella.

Pumppu voi kestää kaksi vaihtoväliä tai sitten ei. Töissä ollessa jouduin viimeisellä työpakulla kaksi kertaa hinurin nokkaan, molemmilla kerroilla syynä oli kerrasta vedet ulos päästänyt vesipumppu. Pumppu vaihdettiin aina jakohinhan vaihdon yhteydessä 80 000 km:n välein. Ajoin autolla 820 000 km.

Siis kaksi kertaa kymmenestä pumppu ei kestänyt edes sitä mitä luvattiin.

Jos ajelee kotimaassa eikä välitä mahdollisesta matkan keskeytymisestä riski ehkä kannataa ottaa. Pumpun vaihdossa menee arvattavasti kolmisen tuntia ja jakohihnan vaihto menee siinä samalla.

@timppa

Toivo Koistinen 18.12.2017 20:17

Mikäli on niin, että jakohihna pyörittä vesipumppua, ei ole mitään mieltä jättää vaihtamatta.
Jos pumppu pettää sitten uuden hihnan vaihdon välillä, niin joudutaan avamaan hihnan kiristykset, jotta pumpun saa vaihdettua, ja jos ei vaihdeta, pumppu voi kestää lähes sen toisen hihnan vaihtovälin mutta kuitenkin esim. paria kymmentä tuhatta vaille esimerkiksi pettää, ollaan tilanteessa. Kun pumppu pitää vaihtaa vaihdanko hihnan samalla, vai ajanko vaihtovälin täyteen ja vaihdan sitten.
Mitäs sitten pumpun kanssa. Kokeilenko taas, että kestäkö se seuraavaan hihnan vaihtoon, kun sen joutui aiemmin vaihtamaan.
Siinä ollaan suossa, tai harakan kansa tervatulla sillalla. Kun nokka irtoa, niin pursto tarttuu.....
Suosittelen vaihtamaan jakohihnan kanssa kaikki sen apulaiteet yhdessä. Kiristimet pumppu, ja myös muut hihnat.
Se on turvallisin, ja kustannukseltaan ei ole siinä maatakaatava homma, koska koko paketti on työn takia auki muutenkin, ja silloin homma on paketissa.
Toivopoika

Timo Haapanen 19.12.2017 09:36

Pumpun vaihto lisää kustannuksia osien osalta n.150€ ja työtä menee ainakin tunti enemmän. Siitä huolimatta vaihtaisin myös pumpun, lisäkustannus jakautuu usealle vuodelle.

Matka-autoissa ylimääräiset remontit sattuvat tietenkin aina huvittelureissuilla ja matkan keskeytyminen harmittaa vietävästi. Voi käydä niinkin että korjaamoa joka tekisi työn heti ei löydykkään.

@timppa

Pasi Peippo 19.12.2017 16:52

Ok. Kiitos tiedoista. Pumppu ja hihnasarja tilattu...
-Pasi

Juha Hietavuori 21.12.2017 08:52

No joo , noita hintoja myös kyselin . Valtuutettu Viiatti putiikki olisi halunnut hihna + pumppu paketista n, 1200 € ja ilman pumppua n, 650 € . Ilman pumppua ei olis kuulemma annettu takuuta , jota pidin vähän omituisena pelkän hihnan osalta . No menin autokauppaan ja vaihdoin koko auton ,,,,,


Ja päätin että jos vielä tämän nyt vaihdetun Viiatin jälkeen auton vaihdan niin siinä ei ole muita hihnoja kuin tuulettajassa ja turvavöissä .
muokattu: 21.12.2017 08:55
Eero Kateisto 03.01.2018 20:17

Osta auto, jossa on jakopään ketju. Vältä Fiatia. Tehdas on laiminlyönyt esim. pienten henkilöautomallien turvallisuuden. Esim uusi Fiat Punto sai ncap car testissä nolla tähteä, kun esim. saman koko luokan Yaris sai täydet viisi tähteä.

Toivo Koistinen 03.01.2018 21:11

Fiat on nykyään ketjukone.
Tosin ketjukaan ei ole ikuinen kiristimen laakerit, luisti värinän vaimennin ovat ketjun kanssa kulutus osia, kuten kaikki auton osat.
Ei se sen kummempaa ole. Ei siiinä hihnassa ole mitään yliluonnollista, ja inkvisitiota, vain miljoonien autojen käytöosia. Ihan arkea. Autoilu maksaa, ja jos hihna, ja pumppu sen talouden kaataa, se kaatu muutenkin taatusti.
Meillä fiattien lisänä on tuo henkilöauto, ja siinä ollaan jo kolmansilla hihnoilla, ja vesipumpuilla menossa. Ei ole konkurssia silti tehty, vaikka tuohon kahteensataan tuhanteen kilometriin ollaankin yksi vaihto liikaa tehty, ihan vain auton iän takia, ja varmistaakseen, etei kallista remonttia tarvitse koneeseen.
Ajatus on, ajella vielä toiset kaksisataa tuhatta, jos noutaja, ja valtesmani suo. Uuden auton vaihdon välirahala vaihtelisin hihnan meleken kuukausittain lopuiän
Toivopoika

Timo Haapanen 03.01.2018 22:42

Fiat Ducaton nykymalleissa on kaikissa moottoreissa jakohihna. Oikein hyvin toimiva hihna niissä on.

Ja kyllä niitä ketjujakin hajoaa kun niitä taas pikkuautoissakin kaytetään.

@timppa

Seppo Yliniemi 04.01.2018 09:28

Kyllä se yaris kuuluu samaan katekoriaan kuin punto,molemmat niin sanottuja ” peräpuikkoja”.

Jukka Putkonen 04.01.2018 17:05

Eikös 3 litrasessa Fiat Ducatossa ole ketju?

Timo Haapanen 04.01.2018 17:41

Mutta nyt on yksi moottori 2 litrainen ja muut 2,3 litran myllyjä eri tehoilla, 130, 150 ja 180 hepoa.

https://www.fiatcamper.com/en/product/engines

@timppa

Sakari Lepola 04.01.2018 20:56

Ducaton (Iveco) 3,0 koneessa on jakopäässä ketju. Tätä konetta ei enää saa Ducato-alustaiseen matkailuautoon. Jos sen haluaa, on ostettava Iveco-alustalla oleva. Jakopään ketjukaan ei ole ikuinen vaikka tässä 3,0 koneessa ei ilmoiteta vaihtoväliä.
Minulla on työautona Nissan Navara jossa on Renaultin 2,3 kone. Siinä ilmoitetaan jakopään ketjun vaihtoväliksi 300 tkm.

Eero Kateisto 05.01.2018 10:45

Bild-lehden mukaan Fiat on lopettanut esim. Fiat Punton korin turvarakenteiden kehittämisen kokonaan. Se myy edelleen hyvin Puntoa Italian rouville kauppakasseiksi, välittämättä siitä, että alemmissakin nopeuksissa nokkakolareissa Fiatille käy kuten olutpurkille palautusautomaatissa. Noista Fiatin jakopään hihnoista voin vielä sanoa, että ei ne paljon poikkea puutarhatraktorini hihnasta. Ei ihme, että Dukaton remmin vaihdon suositusväli on Suomessa neljä vuotta! Kyllä se ketju pitää olla miehen moottorissa. Näin oli amerikkalaisillakin jo 30-luvulta lähtien.

Timo Haapanen 05.01.2018 11:07

Mutta jos nyt ilmoittautusivat he keneltä on Ducatosta hihna katkennut ennen aikojaan. Itsellä ei misään autosta koskaan ja kilometrejä on hihnautoillakin paljon.

Ketjuja hajosi takavuosina ainakin primerasta, volkkarin 1,4 koneesta ja bemarin 1,6 ja 2,0 vuosimallit 2007-2011. C-mersu sekä Audin ja Seatin eri mallit hajosivat myös.

On aivan sama vaihtaako hihnan vaiko teettää kalliin remontin öljykylvyssä ( =ison työn takana ) olevaan ketjuun.

@timppa

Eero Kateisto 05.01.2018 13:14

Noissa em.autoissa ei ollut kunnon tuplaketjua vaan noiden autojen jakopään ketjut olivat fiaskoja tsi-ketjuja. Miksi Ivecossa, Mersuissa, Renaulteissa, Pösössä, Sitikassa ja Fordissa on nykyään kunnon ketju , joissa vaihtoväli 250 tkm. Tosin esim. uusissa isoissa Volvon henkilöautoissa on remmi, jolla on 200 tkm vaihtoväli. Eli laaturemmejäkin tehdään. Eli jatketaan turvallisesti tiellä oli meillä sitten remmi tai ketju.

Sakari Lepola 05.01.2018 20:00

Niissä amerikkalaisissa, kuten aikanaan vähän kaikissa muissakin, oli jakopäässä ketju tai ratasveto koska ne moottorit olivat työntötankokoneita. Kun OHC-koneet tulivat markkinoille, alkoi hihnat yleistymään. Taisi olla Glaas ensimmäinen jossa oli jakohihna. Yleensä ne hihnat kestää kun ne vaihdetaan ajallaan. Minulla on vuosikymmenten saatossa ollut kumpiakin, eikä ole ollut ongelmia. Nyt pihassa on tilanne 2-1 ketjukoneiden hyväksi. Se hihnakone meidän pihassa on vähän erikoisempi, siinä on öljykylvyssä oleva hihna ja vaihtoväli on 175 tkm tai 10 vuotta.

Toivo Koistinen 05.01.2018 20:25

Se tuo jakopää on saanu vähän turhan ison roolin näissä pohdinnoissa, jo senkin takia, että loppuun satatuhatta tuohon, ja hirmuhuoli, mikä sitä venttiiliä liikuttaa.
Autojen koot kasvavat henkilöauto, ja pakupuolella, koneiden koot pienenevät, mutta tehot paremminkin kasvavat.
3 litran fiatillakin oli isoimmillaan 180 hummaheitä, ja nyt jo saman konsernin kakslirasissa on jo pikkusen enemmän tehoa. Taitaa koneessa muukin kulua, eikä se noööri
Japanilaisilla on ajatus jo ollut, että autolla ajetaan noin 100 000, ja sitten paaliin.
On öljypohjan proppu pois, ja öljylaatuja kehitellään, että ne ilman vaihtoa kestävät auton iän, kuten laatikoissa taitaa jo olla.
Korjaaminen on historiaa, kunhan varsinkin sähkö kulettaa, on akuston vaihto, ja taas mennään.
Kodin koneissahan tämä on arkipäivää. Ostat, käytät, ja kiertoon. Ainoa kodinkone on päällikkö, joka pysyy, ja paranoo
Niin että mejän vanhojen ajatukset puolen miljoonan ja enemmänkin kestävissä autoissa erimoisineen venttiilin pyörittelijä konsteineen on kohtapuoleen historiaa, kuten me vanha jankutavat jäärätkin.
Ooppelikin ketjuinen, jossa ei edes ole ilmoitettu ketjun vaihtoväliä ilmeisesti mene paaliin ukon, ja akan myötä..... Ketjuineen
Uudet tuulet sitten teillä puhaltaa.
Niinsenytvaan on
Toivopoika

Seppo Yliniemi 06.01.2018 05:45

Huomenta,tuosta fiatin jakoremmistä on kirjoitettu paljon ja haukuttu sen kestävyyttä.
Ei se ainut heikkopaikka oo fiatissa,meillä on kohta kaks vuotta vanha fiat luoskuovi,siihen on vaihdettu etupään jousien yläpään laakerit,nopeusmittari tuli
” haamuvaloja” louskuoveen kiinivetäjän moottori,sähkörappunen on rempattu.
Ja vilä lisää virtalukko on vaihdettu,vielä muutakin pientä.
Takuuseen on menneet ja muuten autoon suhtkohtalaisen tyytyväinen.
Sitten toisena autona on MERSU se on ollut vähän kauemmin ja siihenkion tehty remmonttia,on vaihdettu ilmastoinin ja moottorin jäähdyttäjän kennot,pyöränlaakeri,moottorin tukikumit,jarrut on uusittu etupäähän.
Kyllä niitä vikoja löytyy niin sanotusta laatuautosta,vaan silti mersuunkin olen kohtalaisen tyytyväinen,vaikka ” huoltoihin” onkin mennyt noin 3000€
Edellinen henkilöauto oli pösö 406 yli kymmenen vuotta siihen tarvitsi tehdä ” huoltoja” puolta vähempi kun mersuun ,että tämmöisiä laatuautoja meillä.

Toivo Koistinen 06.01.2018 16:57

Oliko sulla alkuperäinen tehdas asennettu oven suljin Seppo.
Paljonhan tuosta puhutaan, vaikka niiden remmien ja ketjujen vaihto on huoltoa, kuten öljyjen sun muiden asioiden hoito.
Ennemminkin pitäisi meteliä pitää siittä, että ostelee loppuun 100 000 öörin, jopa kalliiman auton, ja montako kertaa alkaa asuntopuolen vikojen korjailu, ja takuu riitelyt jo heti uutena, ja jatkuu, jatkuu.
Toivopoika

Seppo Yliniemi 06.01.2018 19:18

Toivo,oven suljin on tehdas asennuksella.

Simo Saastamoinen 20.01.2018 12:27

Paikallinen korjaaja pohti asiaa loogisesti vesipumpun osalta. Matkailuautossa tulee useimmiten aika vastaan. Eli hihna vaihdetaan monesti jo 50tkm kohdalla. Silloin ei vesipumpun vaihto ole järkevää, ainoastaan joka toinen kerta.
Vesipumpun osuus kuitenkin on useampi satanen. Merkkiliikkeessä lähemmäs 500 €. Merkkiliike sanoi, että pumppuja ei ole mennyt ja vaihto olisi turhaa.

Timo Haapanen 20.01.2018 16:26

Gatesin pumppu ja hihnasarja yhteensä 219 € Työn osuutta lisää kyllä ehkä tunnilla.

@timppa

Juhani Backman 20.01.2018 17:28

Miten Punton jakohihna vaikuttaa turvallisuuteen jos mällätä päin esim seinään?

Timo Haapanen 20.01.2018 20:31

https://www.autodoc.fi/gates/7277980?gadw=1&gadw=1&gclid=CjwKCAiA7ovTBRAQEiwAo8dPcc35cec4OtealbQD60H4nAVii3OoQhY1_JD6OdE_a2MhiOYN9UB-HBoCZwEQAvD_BwE

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.