Jakohihna Fiat

INNANEN MATTI O 10.03.2008 14:54

Taas se pomppi pois paikaltaan.Viime kesänä (Juahannuspäivä)Ranskassa,nyt tässä kotipihalla.Hiljaa peruuttelin pihasta pois ja sammua jytkähti keskelle tietä.Onneksi oli sen verran alamäkeä että sai valutettua vähän sivuun.Onkohan tämä ominaisuus kun toi hihna tollai paikaltaan pomppii.99 malli 2,8 itd?

HÄLVÄ TEUVO 10.03.2008 16:29

Vaiha sie Matti koko kosla uuteen. Näissä uusissa on ketju, joka ei pompi. Eikä tarvii vaihtaa. TeeHoo

JANHONEN MATTI 10.03.2008 16:45

Kyseessä ei ole ominaisuus. Jos olisi niin kyllä se olisi tällä näkynyt ja kuulunut jumalattomana manaamisena. Kun vaihdat uuden hihnan (hammaskorkeudeltaan oikean) ja uudet kiristyspyörät niin tarkista samalla, että hihnan kiristinmekanismi varmasti toimii. Ennen uuden hihnan asennusta uutta ja vanhaan hihnaa kannattaa verrata toisiinsa ja katsoa hampaiden kuluneisuus ja ja hihnan venyminen. Yleensä n. 80-100 tkm ajettu hihna ei silmämäisesti juurikaan poikkea uudesta.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.03.2008 21:18

Uskaltaisin väittää asennusviaksi. Esim VAGn TDi-moottoreissa kiristintä valmistaa vain kanadalainen Litens. Silti niissä esiintyy "ongelmia", ja ongelmien syyksi on aina osoittautunut puutteellinen kiristys. Kiristimessä on jopa viisari, mutta se kiristys on logaritminen eli viimeinen piiru vaatii julmetun väännön. Jopa uskomattomalta tuntuvan vahvan. Mutta se on se tärkein osuus, joka kompensoi hihnan venymisen ensimmäsen noin 1.000 km aikana. Ja jos se jätetään vajaaksi tulee tuhoa, mutta ei ihan heti. Hihna kun venyy ja löystyy, eikä automaattikiristin enää jaksa pitää kireällä, normaalialueellaan, jos ei kiristystä ensin tehty tarpeeksi tiukalle. Olettaen tietysti että kiristin mekanismeineen on vaihdettu hihnan kanssa uuteen, mutta eihän kukaan voi olla vaihtamatta?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.