JÄÄTYYKÖ VESSAN VEDET.
PÄIVINEN UNTO
26.02.2008 08:35
Minulla on kaksoispohjainen Eura-Mobil olen ollut kovallakin pakkasella eikä vedet jäädy. Tässä vastaus onko talvikäyttöön sopiva.Lämmöt kyllä riittää Trumatic 6000 pitää auton tosi lämpimänä, ei tietenkään ilman energiaa, kaasua on onneks myynnissä.Euran kaikki vesilaitteet on lämpimässä tilassa myös harmaavesisäiliön vettiili. ps.Tehkööt muutkin auton valmistajat tämän tyyppisiä.
JOKINEN MIRA
26.02.2008 20:46
Eura Mobil!
Eikös vain ole hyvä talviauto:). Miksi eivät muut karavaanarit ole sitä vielä hoksanneet...
Mukavia talviajeluja pakkaspäivien aikoina.
Toivottelee Mira & perhe
KOSKINEN OLLI J
26.02.2008 22:36
Matkailuautoilussa ja vaunuilussa ajoneuvon jatkuva varustaminen on minulle tärkeä osa tätä harrastusta. Minä en paranna/korjaile ajoneuvon ulkonäköä /sisänäköä ollenkaan, parannan ainoastaan piilossa olevia ominaisuuksia. Ulkopuolinen ei voi nähdä eroa tehdasvalmisteiseen, vaikka autoni jotkut ominaisuudet on ihan eri tasoa kuin tehtaan jäljiltä.
Esim. äänitason alentaminen on minulle jatkuva haaste. Melulähteiden löytäminen on kovin vaikeaa, eikä niiden poistaminenkaan ole yksinkertaista, mutta yhden kerrallaan kun löytää, ja sen korjaa niin äänitaso alenee huikeasti. Äänitasolla tarkoitan sekä asumisen aikaista äänitasoa, eli esim. lämmittimen, jääkaapin ym. käyntiääntä, että toisaalta myös ajamisen aikaista äänitasoa. Ne korjautuvat aivan eri menetelmin.
Mukavuustasoakin voi korottaa. Mukavaa on se, että vesi juoksee kelissä kuin kelissä, mukavuutta se, että hanoista tule kylmän veden lisäksi myös haluttaessa kuuma vesi, ja nimenomaan heti kun hanan aukaisee...
Lähes satalitrainen jätevesitankki on sijoitettu turvallisesti auton alle, sanon turvallisesti siksi, että vesivuotoja tulee kyllä aikojen kuluessa, ja on mielestäni on parempi että suuri määrä likavettä ei lainehdi vikatapauksissakaan asuintilan lattian yhteydessä.
Jätevesitankki on autossani lämpöeristetty, lämmitetty sekä keskuslämmöllä, että termostaattiohjatulla (+5 C )akkusähkövastuksella, sekä varustettu lämmönseurantaa varten lämpömittarilla, jonka anturi on jätevesihanan yhteydessä.
Mieltymykseni on sellainen, että autossani on tärkeää olla paljon auringonvaloa, ja hyvä näkyvyys ulos, on suuret kattoikkunat, ja monet sivuikkunat.
Matkailen samalla autolla kaikkina vuodenaikoina, hyvät talviominaisuudet ovat jossain määrin ristiriidaasa hyvien kesäominaisuuksien kanssa.
Hyvä että on tyytyväisiä karavaanareita : )
VIRTA URPO
26.02.2008 23:28
On se Eura , mutta on se Adriakin
t:Upi & Evi
EEROLA TEEMU J
26.02.2008 23:40
Eura voi kelvata, mutta löytyyko Euralta lainkaan "kunnon talviautoja", meinaan niitä missä on vesikeskuslämmitys? Joissain ilmalämmitteisissä integroiduissa Euroissa on tietääkseni Truman lisäksi erillinen Webasto tai Eeberi, kojetaulun alle kätkettynä, ettei etuosan paikat jäätyisi. Turhan monimutkaista, koska hyvissä vesikeskuslämmitteisissä autoissa sama pannu hoitaa koko asunto-osan lämmityksen ja pettereita on mm. tuulilasin alapuolella. Ilmalämmitteisen auton ongelmana on epätasainen lämmönjakautuminen ja suuri kaasun kulutus pakkasella. Kaasua kuluu paljon varsinkin kaksoispohjaisissa malleissa, mikä on ymmärrettävää kun on 2 erillistä lämmitettää tilaa.
PÄIVINEN UNTO
27.02.2008 07:56
Tarkoitus ei ollut kehua omaani vaan tiedän koekemuksesta että
moni talvella autoileva ei pidä vesiä autossa juuri jäätymisvaaran takia. Kyllä hyvin tehty vesi-keskuslämmitys on autossa hyvä, kyllä ilma-lämmityskin on hyvä jos on oikein suuniteltu. Että hyvä kumpikin makuasia. Eihän energiatta tule toimeen yksipohjainenkaan auto. On hyvä asia kaasun saanti on
helppoa ja edullista.Kyllä diesel lämmittimet on hyviä jos polttoaineen otto on eri tankista kuin pääkone.
PUUMALA RAIMO
27.02.2008 13:01
Onkos Euramobileissä nykyän.lämmitysletkut vedetty auton ymperi ja tehty kunnon ilmaraot että ilma pääse kiertämään autossa ja nousemaan seiniä pitkin ylös.Aikaisemmin ei ollut.Minun Peffletissä,trumasta kyllä lämpö tule samasta suuttimmesta etuikkunassa kuin ajonaikanakin,ja on vedetty rejitettyä letkuja ymperi koko auton.On tasainen lämpö myös etuistuimissa,jos vaan alkuperäinen ikkunasuoja on ikkunoissa,se nimittäin ulottu puskurin asti,peittäen keulassa kaikki aukot.Jätevesisäiliö on eristetty pohjan alla ja lämmitetään muistakseni 24w 12v sähkövastuksella .Ei ole ainakin vielä jäätynyt,en tiedä mimmoiset pakkaset kestä.Lämmityksestä minun mielestä huonot puolet on minun autossa .Kovalla pakkasella truman kova ääni.ja monta metri lämmitysletkuista on vedetty pohjan alla,pelkään että on kovalla pakkasella 15mm eristet letkuissa ei riitä.Tuumi Raimo
PÄIVINEN UNTO
27.02.2008 21:00
Kyllä lämpö on tasaista ja kaikki kalusteet on irti seinistä että ilma kyllä kiertää. Kaikki ilmaputket kulkee välipohjassa ja siten lämmön hukka on mahdollisimman pieni.Myös kaikki vesi-putket on välipohjassa eikä pojan alla ole muuta kuin pakoputki. Hyvää kevättä toivttaa UP.
HALTTUNEN TEUVO
28.02.2008 10:07
Hyvä tietää missä autossa on kunnollisia laitteita. Omassani (Knaus) wc- kasetti pysyy lämpimänä, mutta ei harmaavesi, eikä viemäri keittiöstä eikä wc:n pesualtaalta.
Parin uuden auton omistaja valitteli kondenssiveden tuloa puoli-indegroidun ohjaamon päällä olevasta muovirakenteesta. Toinen oli purkanut kalusteet pois ja todennut lämpöeristelevyn olevan n. 5 cm liian kapean (menee heittämällä paikalleen) ja eristämätön muovi oli hikoillut ja homeen peitossa.
GRÖNQVIST TOM
16.08.2008 23:53
Moro
Se on hyvä että vedet juoksee, mutta mistä sähkö kaikkiin vastuksiin esim. harmaavesi, -putki/-hana, lattialämpö ym. jos ei ole tolpassa? Tai sitten tarvitaan enemmän akkukapasiteettia jonka lattaaminen taas kestää kauemmin.
Itsellä ollut Eura 1,5 vuotta ja viime talvena 5 viikkoa lapissa reissussa muksujen kanssa, ja riittävän lämmintä ollut ettei edes -30 asteen pakkasessa tarvinnut lähteä pois. Kaksoispohjan ansiosta kaikki tekniikka lämpimässä ja samalla lattia koko matkaltaan myös trumalla. Tolpassa jos ollaan niin alkoviin tulee laitettua lämpöpuhallin kun ei kuulu asuintiloihin niin alkovissa mukavampaa. Totta on että nestekeskuslämmitteisessä lämpö jakaantuuu tasaisemmin jos ilma kiertää, nyt täytyy tarkkaan läpät säätää.
Katossa voisi olla enemmän eristettä koska aika helposti lumet sulaa sieltä pois ja tekee jääpuikkoja. Kerran oli sopivasti tiputtanut vettä naftan täyttökorkin syvennyksen täyteen joka jäätynyt niin ettei läppää saanut auki muuta kun piikkaamalla. No jos ois olut aikaa niin ehkä lämpimällä vedellä ois ollut viisaampi.
Euraan tyytyväinen tomppa