Jääkaappi
Pasi Peippo
17.07.2018 15:55
Terve.
Oisko mitä vippaskonsteja tuon absorptio(kait) jääpin suhteen. Lopetti taas jäähdyttämisen, just ku sitä eniten tarvis. Aina helteillä sama homma. Liekki palaa, mut oluet ei jäähdy...Nuo oluet nyt pieni murhe, mut pakastinlokero täynnä lohta ja seitiä ja kaapissa ruokaakin. Reissua olis vielä viikko jäljellä. Eli olisko mitä tehtävissä??
-Pasi
Kirotusvirhe näköjää. Siis jääkaapin
muokattu: 4.11.2019 11:24
Markku Hämäläinen
17.07.2018 16:31
Ensi hätään ritilät pois.
Myöhemmin yläritilään tuuletin joka puhaltaa ulospäin.
Pasi Peippo
17.07.2018 19:00
Miten muilla? Toimiiko?Karavaanareita paljon liikkeellä...ja hellettä joka puolella...
Neljäs kerta jo tällä kaapilla!! Kerran jo tilasin korjaus/ huoltoajan tälle, mut kun sillon toimi, ni huollettiin vaan poltin...
Timo Haapanen
17.07.2018 19:36
Jäähtyykö lainkaan vai vain vähän? Jäähtyykö maasähköllä ja ajaessa? Ellei jäähdy ollenkaan millään energialla on kierto pysähtynyt ja vaatii koneiston uusinnan.
@timppa
Tapio Pankka
17.07.2018 19:41
Jos olet kääntänyt term. "täysille", ota pari pykälää takaisin päin. Yleensä 3-4 välissä riittää.
Pasi Peippo
17.07.2018 20:13
Toissapäivään saakka (noin) toimi automaatti asennolla. Kaks viimestä päivää ollu kaasuasennossa. Sähkössä en oo ollu nyt viiteen päivään. Tänää huomasin, että jääpullo ei oo jäätynyt pakkasessa. Viime kerralla ei toiminut ainakaan kaasulla eikä sähköllä. Sillon tilasin sen korjausajan... Termari on vähän yli puolen välin... Kun ylhäällä on nolla ja klo yheksässä täysillä, on säätö nyt viiden ja kuuden välillä. Termari ollu samassa asennossa ainaki kaks vuotta. Ongelmat aina helteillä...nyt kesti vajaan viikon tätä lämpöä
Toivo Koistinen
17.07.2018 21:06
Asennus liike laitoi puhaltajan sinne sisälle, se auttoi merkittävästi.
Toinen konsti helteellä parkkeerata aina jääkaappi varjon puolelle kaupassa käydessä, kavi tauolla levähdys alueella, ja iltasella leirillä.
Tämä on pitänyt kaapin kylmänä.
TP
Seppo Suomi
18.07.2018 08:43
Yli 30 ast. helteet ja suora auringon paiste auto/vaunun kylkeen saa absorptiokaapin polvilleen.
Katsoin eilen pihassa seisovan mauton sisämittariin niin 44 astetta.
Totuushan on se ettei jääkaappiin saa varmaa riittävää kylmyyttä kuin kompressorilla.
@seppo
Timo Haapanen
18.07.2018 10:33
Ei ole totuus Seppo. Kyllä ainakin mulla toimi edellissä autossa ja tässä nykyisessä toimii vallan erinomaisesti.
SlimTower:
https://www.youtube.com/watch?v=VwFBsxcYuXk
Vielä en ole niin kuumassa ollut etteikö olisi pelittänyt pakastinta myöden. En tiedä mikä vaikutus on puhaltimilla, mulla on kaksi puhallinta termostaatilla ohjattuna yläritilän takana. Ne eivät edes käy jatkuvasti vaan muutaman minuutin noin vartin välein jos ollaan 30 kieppeillä. Kaasukäytössä pyörivät useammin kuin sähköllä.
Mun mielestäni puhaltimien olemassaolo on välttämätöntä oikein kuumilla keleillä. Mulla termostaatti on nippusiteillä kiinni lauhduttimen putkessa ja on kokeilemalla säädetty 50°C kytkentään. Se että termari käy harvakseltaan osoittaa sen että puhaltimien avulla kaappi toimii aivan normaalisti.
Lauhduttimen lämpötila putoaa 4°C muutamassa minuutissa. Sillon kun puhaltimen käyvät ja kokeilee yläritilästä tulevaa ilmavirtaa se on kuin auton lämmityslaittetta tunnustelisi.
Tietsikan puhaltimia saa ilmaiseksi ja termari maksaa 8 euroa.
https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=25903
@timppa
Matti Janhonen
18.07.2018 12:09
Sepon näkemys on ihan oikea. Toinen seikka on se, että mikä on kaapin jäähdytystehon mitoitus ja mihin saakka se näissä lämpötiloissa riittää.
Ja voi siihen tehon riittävyyteen voi vaikuttaa itsekin.
Mikä pakko on laittaa jääkaappiin kerralla vaikka 20 kg ulkoilman lämpöistä ruokaa ja juomaa tai pakastimeen 5 kg pakastettavaa. Kaappi joutuu tekemään todella kauan töitä jäähdyttääkseen tuon tavaramäärän vain + 5 C asteeseen ja pakastamaan 5 kg.
(Kaupasta ostettavat -20 C pakasteet taas auttaa kaappia jaksamaan)
Apsorptio-kaapin takana on kaksi lämmön lähdettä; kaapista ulos otettava lämpö ja prosessin käynnistymisessä ja ylläpitämisessä tarvittava lämpö. Kaapin toimintaa heikentää se, että lämmöntuotantoyksikkö (poltin) on kaapin alareunassa. Hyötysuhde-eroihin suhteessa kompurakaappiin en ota tässä kantaa, mutta eiköhän tuo kompuratekniikan yleisyys kylmätekniikassa kerro siitä jotain.
Kaapin toiminnalle aivan ensiarvoista on se, että kaapin takaa saadaan pois kaikki se lämpö joka ei ota osaa prosessiin. Painovoimainen ilmankierto ei tällä helteellä riitä kaapin takaosan jäähdytykseen - eikä vallankaan jos ritilät on paikallaan - vaan tarvitaan puhallin joka puhaltaa lämminneen ilman ulos.
Paikoillaan oltaessa hätävarana voi käyttää kuivalla ilmalla ihan pöytäpuhallinta vaikka jonkun jakkaran päällä.
Omaan kompurakaappini asensin myös kaapin sisätilaan oman puhaltimen, jonka ensisijainen tehtävä on tasata kaapin sisälämpötila nopeasti kaapin täyttämisen jälkeen jolloin jäähdytystarve on suurimmillaan.
Toinen etu puhaltimesta pitäisi tulla siitä, että kaapissa kiertävä ilma poistaa jään kaapin jäähdytyspinnoilta jolloin kaapin jäähdytysteho kasvaa ja energian tarve vähenee. Tämä jää nähtäväksi, koska en ole vielä kokeillut asiaa. Näitä sisätilapuhaltimia on kyllä jo kodin isoissa jääkaapeissa.
Timo Haapanen
18.07.2018 12:36
Älas ny viitti Matti, juuri askelta ylempänä kerroin kuinka kaappi toimii. Varmaakin tähän voisi sadat kaasukaapin omistajat kertoa tyytyväisyytensä.
Jos vähintään 99,9 % autoista on varustettu kaasujääkaapilla niin luuletko ettei meteli olisi kauhia elleivät ne toimisi myös silloin kun eniten tarvitaan.
Tietty tähän määrään mahtuu huonoja asennuksia, huolimattomuutta, ymmärtämättömyyttä yms.
@timppa
Pasi Peippo
18.07.2018 12:50
Kiitos vinkeistä. Säikähdyksellä selvittiin...nyt ajettu pari tuntia ilman ritilöitä ja pakastinlokero kylmenee akkuvirralla. Kaasulla ei vaan enää toiminut tuo ilmankierto ja kaappi lämpeni. Tavarat saatiin onneks Merihelmen leirintäalueen jääkaappiin ja pakasteet viereisen ravintolan pakastimeen. Erinomaista Palvelua!! Pitää tuo puhallin ainakin laittaa tuonne yläritilän taakse.
-Pasi
Timo Haapanen
18.07.2018 14:19
Silloin kun puhallin toimi tehokkaasti ei sillä onko kaappi auringon puolella ole juuri merkitystä. Aurinko lämmittää vain auton ulkoseinää, ei kaappia. Jos puhallin vaihtaa jatkuvasti seinän ja kaapin välissä olevaa ilmaa pysyy lämpötila kaapin takana lähellä ulkoilman lämpötilaa ja homma toimii.
@timppa
Matti Janhonen
18.07.2018 15:01
Timo
Minä kun olen ymmärtänyt, etä valtaosa maailman kylmälaitteista perustuu kompressoritekniikkaan.
Vai olenko siinäkin väärässä.
Mitä taas siihen tulee onko kaappi varjon vain auringon puolella on kyllä merkitystä.
Kas kun se jäähdytysteho perustuu ulkoilman ja kaapin takatilan ilman väliseen lämpötilan eroon.
Se ilma kun tuppaa olemaan auringon puolella aivan auton vieressä lämpimämpää kun varjon puolella.
Jos lämpötilat on samat niin mitään jäähdytystä ei tapahdu, koska lämpö siirtyy vain toiseen suuntaan.
Vai olenko tässäkin väärässä?
Toivo Koistinen
18.07.2018 15:07
Meillä on tumma auton pelti. Tuo auringon paisteessa olo on siinä, että kun ilma kiertää siellä kaapin takana ritilöiden kautta, on minusta merkitystä onko se ritilöiden kautta kulkeva ilma varjon puolella helteellä 25-29 asteista, vai auringon paistaessa kylkeen 35-40 asteista.
Matti, kun laitoit sen sähköjääkaapin autoosi, jätitkö ne ritilän aukot semmosekseen, vai laitoitko umpeen ne aukot.
Kaapin takanahan ei ole kai niin kuumaa kun kaasupoltin ei enää koskaan ole päällä, että jos pahalla ilmalla ajelee, niin kertykö sinne kosteutta sinne jääkaapin taka ulkoa.
Pikusen huono koemus domedikin jähdytys puhaltimesta. Laitettiin se toissa kesänä, ja nyt hoksin, että sepä ei käykkään enää.
Virta tuli termostaatile, ja kun ohitin termostaatin, ei se herännyt enää. Pitää vielä johdotus tutkia, mutta ostin uuden laitteen, hintaan 61 ööriä.
Laitan vielä katkaisijan lisänä siihen kunhan tässä ehtii kiireiltä.
TP
Matti Janhonen
18.07.2018 17:15
Toivo entiselleen jätin. Kompurakaapissa on jo alun alkaen termostattiohjattu puhallin.
Mutta kun kaappi oli pois paikoiltaan niin laiton saman vielä toisen manuaaliohjatun puhaltimen.
Ei ole pahasta kun Espanjassa on + 30-32 C lasissa ja kaupasta tuodaan aina pussitolkulla tavaraa kaappiin.
Pakasteet tuodaan kaupasta aina omassa suojakassissa, jolloin niitä ei tarvitse jäädyttää ja juomia jäähdytän vain sen mikä on kulutus. Maitotuotteita etelän maissa ei käytetä.
Autoni ilma-aukot on sikäli poikkeukselliset, että ilman ottoaukko on auton alla (aina varjossa) ja samalla jääkaapin alla ja poistoaukko taas auton takaseinässä, josta poistuu myös liesituulettimen puhallusilma.
Paluumatkalla Espanjasta olen sulkenut auton alta tulevan ilma-aukon ja kaappi ottaa jäähdytysilman kaapin alta sisätiloista. Näin kondenssia ei kaapin takana voi syntyä.
Jääkaapin jäähdytyspintojen sulamisvesiä ei haihduteta vaan ne ohjautuu letkulla kaapista auton alle maahan.
Seppo Suomi
18.07.2018 18:02
Mitenkäs on ? Onko parempi laittaa koneellinen ilmanvaihto jääkääpin alaritilään vai ylä ?
Taatusti tulee kahtiajakoinen mielipide.
Itsellä ei kumpaakaan ei ime eikä puhalla.
Lisänä matkalla kyllä 45 l kompura-arkku.
@seppo
PS. Harjoittelin tässä myös sitä että vastaväitteet ei näkysi jos ei osaa katsoa alemmas.
Matti Janhonen
18.07.2018 18:41
Itse olen sillä kannalla, että yläritilän kautta ulospuhallus. Puhalletaan kuumentunut ilman yläritilän kautta ulos ja sen korvaa alta tuleva viileämpi ilma. Ts. toimitaan niin kun lämmennyt ilma luontisestikin toimii.
Perustelu tulee vähän järeämmistä vehkeistä.
Ennen kun noiden maansiirtokoneiden kanssa olin tekemisissä, niihin vaihdettiin jäähdyttäjän siiviksi kesäsiivet jotka puhalti jäähdytysilmaa nimenomana koneesta jäähdyttäjän läpi ulospäin.
Joku voi sanoa, että hullun hommaa vaan eipä ollut. Moottorin ja hydrauliikan lämmöt tipahti kesäsiivillä välittömästi ja jopa ohjaamo oli kesäsiivillä paljon viileämpi.
Caterpillar joka tietää enempi moottoreista kun moni moottorinvalmistaja yhteensä oli jopa kehittänyt säädettävät siivet, jotka voitiin siipeä irrottamatta säätää kesäasentoon.
Timo Haapanen
18.07.2018 19:07
Ylhäältä ulos on minunkin mielipiteeni. Erittäin iso vaikutus puhaltimilla on väkisinkinkin. Ellei puhaltimet käy, ei yläritilästä tule juuri mitään. Puhaltimien käydessä tunne kädellä kokeiltaessa on tosiaankin kuin auton lämmityslaitetta kokeilisi. Termarin katkomisesta tiedän että lauhdutin alkaa välittömasti jäähtyä.
Kahden puhaltimen asennus käy aivan yhtä nopeasti kuin yhdenkin.
@timppa
Toivo Koistinen
18.07.2018 20:14
Äeskoneessa syy siihen, että puhallettiin ulospäin ilma, eli koneesta eteenpäin johtui siittä, että jos oltaisiin imetty, niin jos kuten niissä tahtoi, että kun ahdin, ja pakosarja lähes hehkui kuumutta, niin roskia kun sinne joutui teloista, ja tipahteli öljyiseen paohjapanssariin.
Kun jos syttyi, imi ilma liekkejä keulaan päin ja samala savu paljasti tapahtuman.
Mikäli oltaisiin ilma imetty edestä, mikä olisi ollut tehokkaampaa jäähdytäjälle, koska keulasta ilma olisi ollut kylmempää, kun kuuman koneen sivuitse jäähdyttäjään imetty, olisi se ilma sinne koneeseen puhallettuna polttanut koneen hetkessä.
Itsellä kone on kolmasti syttynyt, ja kerran palanut kivijalkaan, kun jauhe sammutin ei pelannutkaan, vaika oli vasta tarkistettu
Ja kuten Matti sanoi, jos keulasta peräänpäin olisi imetty ilma jäähdyttäjän läpi, ei hytissä olisi istunut pirukaan, kun monisatakilonen muunnin, ja laatikko olisisvat lähes sata asteisena saaneet sitä kuumaa ilmaa kaveriksi hytin alle.
Muta tuosta jääkaapin jäähdytyksessä, kuten aiemmin on sanottu, alhaalta ylös päin, koska siellä on jo muutenkin se savupiippu ilmiö, eli lämmennyt ilma pyrkii ylös.
TP
Seppo Suomi
18.07.2018 22:35
Enhän tietenkään tarkoittanut mistä puhalletaan vaan puhalletaanko alhaalta vai imetäänkö ylhäältä.
Asiasta tietämättömänä itse laittaisin puhaltamaan alhaalta en imemään ylhäältä.
Perustelen sillä kun muinoin poika pyysi puhaltamaan sormeen kun siihen oli sattunut niin puhalsin, en imenyt. Onko muilla parempia selityksiä?
@seppo
Toivo Koistinen
19.07.2018 06:58
Nyt ymmärsin ajatuksen. Jos laitaisin ritilään, laittaisin imemään ylhäältä ulospäin.
Mutta dometikillä on useita paikkoja eri mallin jääkaappeihin missä se puhaltajan paikka.
Se puhalllin on siellä sisällä kaapin takaseinään kiinnitettynä vaaka asentoon puhaltamaan yläritilään päin.
Eli ei ole laitettu ritilään kiinni.
Muta jos laittaa ritiläään, niin minusta yläritilään puhaltamaan ulospäin, ei alaritilään sisään imemään.
Ajattelen sitä niin, että jos se imee sisään, se imee kosteutta sateella sinne ehkä herkemmin, kun että ilma menee alaritilän kautta vapaasti koko ritilän alueella, kuten vapaassa kierrossa, mutta tuuletin puhaltaa sen ulos ylhäältä.
Myös sen takia, etttä jos puhaltaa sisään, niin miten poltin reagoi siihen ikäänkuin pieneen lisä tuuleen, mikä siihen kohdistuu, ikänkuin paineen nousuun.
Tämä on mutua, koska minulla toimii hyvin sen domedikin ohjeen mukaan. Siinä on ohjeessa eri mallisille eri paikka tuuletimelle
https://karavaanari.org/index.php?topic=95.0
TP
Timo Haapanen
19.07.2018 08:34
Dometic myy kovalla hinnalla puhaltimia joita saa kierrätyskeskuksista ilmaiseksi tai eurolla.
Toivon linkissä pohditaan termostaatin kytkentälämpötilaa. Säädettävällä termarilla ei miettiä tarvitse.
Tämä kytketään virta- tai maajohdon väliin, maajohto on turvallisempi. Kiinnittää voi nippusiteillä lauhduttimeen ja säätää kokeilemalla:
https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=25903
Kyljellään kaapin sivulla oleva puhallin voi alkaa kierrättää ilmaa myös alaspäin jos ylhäällä on vastusta. Dometic vain tekee sen noin niin saa lisävarusteen kaappiin kiinni eikä auton koriin.
Asennus jossa puhaltimet ovat ylärilän takana on yleisin ja moneen kertaan toimivaksi todettu.
@timppa
Toivo Koistinen
19.07.2018 09:14
Tuo on totta. Vaikka domedikiltä tulee koko asennus sarja, on se kallis. Miten se yläritilään kiinnitetään se puhallin, että ei haittaa sitten kun jääkaapin paloputkea nuohoaa.
Tuleeko se ritilään kinni, vai ritilän taa koriin. Onko kuvaa kiinnityksestä, ja sen termostaatin paikasta.
Onko nuo tietämis koneiden puhaltimet niitä, ja millä virralla ne toimii
TP
Matti Janhonen
19.07.2018 09:23
Jääkaapin valmistaja kiinnittää puhaltimen aina asennus- ja pakkaussyistä kaapin koneistoon.
Tällöin on vaara, että osa puhaltimen tehosta menetetään ja siitä tuleekin "ilmansotkija".
Tuuletusritilöihin kiinnitetyn puhaltimen etu on siinä, että kuumentunut ilma todella poistuu laitetilasta ja alhaalta virtaa viileämpää ilma tilalle.
Timo Haapanen
19.07.2018 09:57
Mielikuvitusta Toivo! Kiinnitystapoja on vaikka kuinka paljon. Itsellä on kaksi puhallinta kiinnitetty rautalangalla toisiinsa vierekkäin ( raudoitussidelankaa )
https://www.google.fi/search?q=raudoitus+sidelanka&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwij3sKjyarcAhWqhqYKHTQ5CpkQ_AUICigB&biw=1920&bih=947#imgrc=WU1qvgZeQxx3sM:
ja näihin olen kiinnittänyt pätkät metallista reikänauhaa:
https://www.google.fi/search?q=metallinen+reik%C3%A4nauha&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi92JKex6rcAhULVSwKHfazAJkQsAQISw&biw=1920&bih=947#imgrc=4Rg4gF-OJyagMM:
Nämä pätkät olen ruuvannut sinne taakse. Puhaltimet ovat n. 5 cm:n etäisyydellä ritilästä ja helposti irroitettavissa. Paketti oli jo entissä autossa joten kiinnityksiä on testattu vuosikausia.
Tietsikan puhaltimet ovat pääosin 12 V:n jänitteellä toimivia. Ja niitä on saatavana useista paikoista ilman Dometic tarraa.
https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/tietokonekomponentit/FRDDYNA12BLAC/fractal-design-dynamic-gp-12-tuuletin-musta
@timppa
Matti Janhonen
19.07.2018 10:42
Pari sanaa vielä.
Tuulettimien laakeroinnissa on eroja. Huono laakerointi voi johtaa puhaltimen jurraavaan ääneen, joka taas voi haitata yöllä.
Myös puhaltimen asennus on tehtävä niin, että tuuletin ei joudu jännitykseen asennuksen seurauksena.
Tämä voi johtaa jopa resonointiin.
Yhteen autooni asensin puhaltimen tuuletusaukkoon neljän vetävän vieterin varaan ja se pyöri kaikkein äänettömämmin.
Timo Haapanen
19.07.2018 11:19
Aika kuumaa pitää olla jotta termostaatilla varustettu puhallin yöllä pyörisi. Mulla nuo reikänauhat ovat aika veteliä niin ääni ei niistäkään kovin hyvin siirry.
Jos joku naureskelee että rautalangalla, niin ei ole nähnyt millaisen sidoslenkin sidelangasta kärkipideillä väännän, tekijämiehet ymmärtävät.
@timppa
Toivo Koistinen
19.07.2018 12:07
Hyvä. Mitenkähän sitten siinä ritilässä, vaikuttaako vastaan tulevan rekan ilman paine isku siihen mitenkään.
Meillä kun on laitettu jäkaappi tyhmästi kuskin puolelle, niin on siittä tuon ilmaiskujen takia huono, ja sitten leirillä kun se on varjossa on ulko ovi taas auringon puolella.
Hoksin vanhan tietämiskoneen vintiltä, ja irrotelin tuulettimen. Otin sen dometikin tuuletimesta siivet, ja koneen pois.
Istutin kehykseen sen toisen puhaltimen tätning massalla, ja laitan sitten paikalleen.
TP
Matti Janhonen
19.07.2018 14:23
Timo mainitsi tuon rautalangan.
Pieni nippu rautalankaan kuuluun karavanarin perusvarustukseen.
Ja jos omaa surraustaidon niin vielä parempi.
Toivo Koistinen
19.07.2018 21:01
Nippusiteitä, ja tulitikkuja. Niillä minä kopuloin höpökopin kasaan matkalla.
TP
Pasi Peippo
27.07.2018 12:20
Tervehdys.
Kaappi pelitti loppureissun parantaen loppua kohti. Viimeiset yöt oltiin varjoisassa paikassa. Litran jääpullo jäätyi vuorokaudessa... Nyt on termostaatti ja puhallin hommattu. Termistaatti on ip 20. Pitäsköhä se asentaa aivan yläaukon yläosaan, ettei autoa pestessä kastus? Ja olis sinne kyllä aika helppo kiinnittää...Kyseessä iso kaappi kolmella ulkoritilällä.
Puhaltimen saa helposti tuohon kaapin taustavaneriin kiinni. Varmaan parempi, jos jättää parin sentin raon puhaltimen ja vanerin väliin... Eikä kait se vettä paljon siedä tuo puhallinkaan...
-Pasi
Timo Haapanen
27.07.2018 12:30
Millainen IP 20? Kuvasta näkee lähes suunnitteluvirheen, tuo vaatii puhaltimen. Laita puhallin lähes ritilään kiinni.
Mulla on termari nipusiteillä yläkuvan vinossa putkessa. Tälläinen yksikertainen alle kympin termari. Säädettävä. Toiminta sulkeutuva, eli yhdistää kun saavutetaan säädetty lämpötila.
https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=25903
@timppa
Pasi Peippo
27.07.2018 12:40
Just tuon tilasin, mikä linkissä. Puhaltimen otin samasta paikasta.
Tuossa linkin kuvasa suojausluokka ip20
-Pasi
Pitääkö säätimen asteikko miten paikkansa? Missä asennossa siula säätö on?
muokattu: 27.7.2018 12:43
Juhani Backman
27.07.2018 12:41
Kyllä tolla määrällä rutalankalla pysyy jo isompikin tuuletin kiini.
Pasi Peippo
27.07.2018 13:35
Ja sit vielä kytkentä. Eli laitetaanko maajohto termarin toiseen reikään ja puhaltimen keltanen toiseen?
Saanko virrat ja maat tuosta sokeripalasta?
-Pasi
Nää sähköhommat ei oo yhtää hanskassa miulla...
Vai onko maa ja miinus näissä sama, eli miinus termarin toiseen ja puhaltimen musta toiseen?? Puhaltimen keltanen ylimääränen?
muokattu: 27.7.2018 16:14
Timo Haapanen
28.07.2018 08:26
Aloita kokeilu 50 asteesta. @timppa
Termari maajohdon väliin.
muokattu: 28.7.2018 08:28
Timo Haapanen
28.07.2018 08:26
Aloita kokeilu 50 asteesta. @timppa
Timo Haapanen
28.07.2018 08:47
Mökillä olen ja aloitin kirjoitamisen puhelimella mutta nyt vaihdoin läppäriin, sujuu paremmin.
Luultavasti kuvan sokerinpalaan ei tule sähköä muulloin kun auton käydessä, pyydä joku auttamaan. Kyllä, puhaltimissa on yleensä yksi johto mitä ei tässä tapauksessa tarvita. Sulaketta ei pidä unohtaa.
Laittaisin enemmän väliä puhaltimen taakse, pari mutteria ruuvien alle esim.
@timppa
Pasi Peippo
28.07.2018 08:59
Tuli virta ku mittasin...sentin pätkät laitoin sähköjohdon kuorta puhaltimen taakse. Vähän pidemmät mahtuu vielä, kuhan saan pidemmät ruuvit. Termarin asteikko vissiin aika tarkka, ku eilen testasin, ni kolmenkympin kohalla lähti pyörimään...
-Pasi
Pasi Peippo
28.07.2018 09:00
Tuli virta ku mittasin...sentin pätkät laitoin sähköjohdon kuorta puhaltimen taakse. Vähän pidemmät mahtuu vielä, kuhan saan pidemmät ruuvit. Termarin asteikko vissiin aika tarkka, ku eilen testasin, ni kolmenkympin kohalla lähti pyörimään...
-Pasi
Puhelimen kanssa tää on just tätä...
Tuplana tuli
muokattu: 28.7.2018 09:01
Mauri Laukkanen
28.07.2018 09:34
Joopa joo,kun täällä väitellään asioista jotka eivät vaikuta suuresti jäähdytys tehon
toimintaan pitää muistaa että mitä se jäähdytys on.
Eli jäähdytys on lämmön siirtoa siis höyristin/lauhutin jossa lauhutin on se pääosaa esittävä komponentti helteellä.
On aivan selvää kun as,autoissa/vaunuissa lauhutin sijaitsee siellä seinän ja kaapin välissä niin sen teho on rajoitettu.
Mutta vaikka se lauhditin olisi ulkona,niin kuuma auringon lämpö saa aikaan ongelmia.
Yksi konsti jota käytetään lisätehon saavuttamiseksi on vesi ,siis kastellaan lauhdutinta vesi sumulla.
Mutta kuten on tullut ilmi meillä karavaanareilla se lisä teho lauditimelle saadaan
tehostetulla ilmankierolla, jolla se lämpö johdetaan ulos.
Ei niin ihmeelistä teknologiaa ,vaan taas sitä lämmön siirtoa.
http://tekniikka.virtuaalikoulu.org/Jaakaappi.htm
muokattu: 28.7.2018 09:41
Seppo Suomi
28.07.2018 11:33
Jotenkin tuli sellainen tunne että puhaltimen kuvitellaan puhaltavan etuilmaa pois. Käsittääkseni puhallin toimii periaatteella että ilmaa siirretään puhaltimen takaa sen eteen eli ilman on päästävä puhaltimen läpi. Kuvan perusteella ilman läpivirtaus on olematon.
@seppo
Mauri Laukkanen
28.07.2018 12:18
Seppo on oikeassa,eihän tuonlainen puhaltimen asennus auta yhtään,eli vaikka
kiinni siihen ylä ritilän on parempi ratkaisu.
Kun täällä vitatatiin että ne kompressori jäähdytyksellä varustetut toimii paremmin
niin kuten kirjoitin ei se lauhditimen teho aina riitä vaikka niissä on yleensä puhaltimet avustamassa,mutta sekin asia on kiinni mitoituksesta ja kyllä se vesi
auttaa kun lauhdutin kastellaan.
Tuosta ilman kierosta että kylmempi ilma yleensä alaritilästä sisään ja kuuma ulos
ylhäällä olevasta ritilästä ,siis fysiikan lakien mukaisesti ,kuuma ilma nousee ylös.
Pasi Peippo
28.07.2018 13:20
Luitteko mitä kirjotin...sentin pätkät sähköjohdon kuorta puhaltimen takana, siis joka ruuvi menee sen kuoren pätkän läpi. Ja kuhan saan pidemmät ruuvit, laitan pidemmät pätkät kuorta sinne taskse...
Seppo Suomi
28.07.2018 17:07
Pentti Tuovinen
28.07.2018 21:51
Täällä puhutaan termostaatin laitosta.Mielestäni sitä ei tarvitse.
Antaa puhaltimen pyöriä kuumalla ilmalla koko ajan.
Katkaisin vain alaritilän taakse.Omassa puhaltimessani on niin
pieni ääni joka ei haittaa.
Toivo Koistinen
29.07.2018 07:20
Eikai se ääni, no minua kuulema ei levähdys alueella vieressä käyskentelevä rekan kylmä kompurakaan.
No tietysti huhu puhetta.
Mutta tosipuheesa talvela lämmitys laite pitää oman puhinansa, joten tuo hyrinä.
Mutta tuo katkaisija sisälle autoon on, koska viime talvela kun laitoin lumisuojat, se heräsi pakkasella, ja kaappi oli tosi kylmä ykköselläkin.
TP
Kun vetää puhaltimen maajohdosta sisään katkaisijan virran, niiin termostaattihan saa olla, silti paikallaan.
muokattu: 29.7.2018 07:22
Timo Haapanen
29.07.2018 13:21
Mun ei ole tullut katkaisijaan koskettua sen jälkeen kun asensin termostaatin. Säädettävästä termostaatista on se hyöty että voi seurata kaapin toimintaa kuuntelemalla kuin usein puhallin käy.
Jos ilma lämpenee oikein paljon ja puhallin alkaa käydä jatkuvasti on se joko säädetty liian pienelle tai sitten kaappi alkaa tukehtua.
Itsellä on kaksi puhallinta ja ne käyvät helteellä ehkä n. 1/4 tai 1/3 ajasta. Kokeilemalla sen saa helposti sopivaksi.
@timppa
Jukka Ruotsalainen
29.07.2018 22:16
Hei,
reissu takana ja tämän kirjoituksen ajatukset tulivat vahvasti mieleen, kun Pohjois-Saksassa mittari näytti 35 astetta. Kysymys: minkä kokoista sulaketta suosittelette, jos laitan kaksi tällä palstalla mainittua tietokoneen puhallinta?
Reissusta tuonnenpana lisää.
Timo Haapanen
29.07.2018 22:26
Saat pikavastauksen kun satuin tähän näin sopivasti. Nuo mitä tuosta päydältä katselin ovat pikkuisen pienempiä kuin se normaali ja vievät puolisen ampeeria joten 5 A:n sulake on aika lähellä oikeaa.
@timppa