Integroidun hyvyydet & heikkoudet

MANNINEN ESA 12.03.2007 23:36

"Kuumeen" iskiessä olisi hyvä ottaa lääkettä, jollaisena pitäisin tämän nettipalstan "asian"tuntemusta ja -tietäjiä. Iskin silmäni Fiat-alustalle Dethleffsin integroituun Globebusiin. Namu vai ei? Esim. Saako sillä laillisesti ajella 100:n nopeutta? Jos ei. Mikä mahtaa olla syynä? Onko sitten vastaavaa hintatasoa olevaa integroitua, jolla voi pyyhkäistä 100:sta?

MERIKALLIO VELI-PEKKA 13.03.2007 10:13

Tottahan uudella Globebus-mallistolla saa satasta ajella Suomessakin, niin integroidulla kuin puoli-integroidullakin. Tuo integroitu on ulkoiselta olemukseltaan tosinamu, mitoiltaan sama kuin pienemmältä näyttävä p-i. Integroidussa on väljempi ohjaamo, minne on sijoitettu alaslaskettavat pikkuvuoteet. Integroidun ilmanvastus leveän ja jyrkän otsapinnan vuoksi on suurempi kuin linjakkaan p-i:n. Hinta-laatusuhteiltaan oivallisia pelejä uudella alustalla ja uusilla koneilla, kokonaan uusi matkailuautopolvi alkaa vuodesta 2007. Eikös sulla Esa ollut se uuden karhakka Fordi, miks menit iskemään kätes paskaan? VP.

LIIMATAINEN HANNU 13.03.2007 11:13

Jossakin näin tiedon että ovat äänestäneet sen Globebus 3 'maailman parhaaksi matkailuautoksi'!? Mutta varmasti hyvä kulkinen, etenkin sillä talvivarustuksella, uudella Fiiun 130hv koneella. Saa ajaa 100km/h.

LEIVO JUKKA 13.03.2007 13:05

http://www.dethleffs.de/2006/fi/motorcaravans/globebus/serienausstattung.php?folder1=motorcaravans&folder2=globebus&CatName=Globebus&sprache=fi

Kuljettanan turvatyyny ( ei integroidut), eli siinä meni satanen.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 13.03.2007 13:42

Aivan totta, ei ole vakiona integroidussa! VP.

LIIMATAINEN HANNU 13.03.2007 14:44

Joo, jokin häslinki siinä kuljettajan turvatyynyn laitossa on ollut, mutta kai se tulee siihen, eikös se ole pakollinen varuste? Tä?

VARIS VESA 13.03.2007 14:52

Ei se ole pakollinen, esim.Rapidon Mesestä puuttui myös tuo turvatyyny, en tiedä onko tämän vuden malleissa.

LEIVO JUKKA 13.03.2007 15:19

Ainakin mun satanen jäi hyllylle vain ja ainoastaan airbagin puuttuminen kuljettajan edestä.

LEIVO JUKKA 13.03.2007 15:37

Jäi sanomatta, että itsekkin olen kiinnostunut Globebus 3 olisi eto peli, ainakin paperilla.

LIIMATAINEN HANNU 13.03.2007 16:38

Jep, se Globebus 3 on ihan viksu vekotin, mutta siinäkin on se mistä joskus mäkätin että lähtöhinta on kohtuullinen, mutta kun varustelet sen ja laitatat paremman koneen, hinta nouseekin jo uusiin kymmenlukuihin! Seetana, eihän fillareitakaan myydä samalla periaatteella, vai myydäänkö sittenkin? Globebus 3 kaikilla 'paketeilla' on kompakti ja varmasti hyvä matkailuhärdelli, mutta lähinnä pariskunnan käyttöön suuniteltu!

SARANPÄÄ MATTI L 13.03.2007 18:32

"-eihän fillareitakaan myydä samalla periaatteella, vai myydäänkö sittenkin?"

Valitettavasti joudun "valistamaan" että myydään ihan just samalla tavalla, ainakin ns. keskihintaisia ja kalliimpia. Ei oo takatarakkaa, eikä lokasuojia, lukkoa tai valoja! Että valitettavasti joudut hakemaan jonkun muun vertauskohteen...vaikkapa tuon...hmmm...siis tuon..., no joka tapauksessa jonkun muun;-))

PALIN MATTI 13.03.2007 19:01

Mihin ihmeen hyllyle se sun satanen jäi? Eikä satasen ajamiseksi tarvita mittään kylttejä perseeseen. Sitä satasta voi aijjaa vähittäismaksulaki. Mie oon ite nyt ajanu omala piirongilla kolome vuotta ja oon siitä maksanu ainoastaan 100 euroa. Seuraavasta vähittäismaksuerästä ei oo vielä tietoa. :-)) On se vaan ihime paniikki joilaki tuon satasen lätkän kansa! Ja ku ei sitä satasta aina ees pysty aijjaan. Kesälä rekat pyhkii maanteilä sitä vähän vajaata yheksääkymppiä. Samasa rytmisä ku pyssyy piironginki kansa, ni ei oo mittään hättää.

LIIMATAINEN HANNU 13.03.2007 19:05

Ai seetana, oli siis huono vertailukohde ne fillarit. No Kaape on valmiiksi varusteltu, muuta tarvi kuin se hilekone katolle! ;-)

KORHONEN KARI 13.03.2007 19:24

Hähähäää!!Palliini taitaa jutella niistä sakoistaan!No miekin sain,ison(600€),tuttu polliisi rauhotti: älästä hättäile,saat sen maksaa osamaksullakin!Oottelet rauhassa ja ku ulosottomies soittelee nii sovi hänen kanssa maksusuunnitelmasta.Vuosi meni ja ulosottomiespurjehtiakaveri soitteli;mites meinaat maksaa?Sovittiin ja homma hoidettiin,iliman korkoa!Palliinille on tietysti yhtä heleppoo ku lentäjäkaveriulosottomies ja mitä kaikkea se AJ on,soitteleepi ja kyselee kuis maksat??No panic!!Ajellaan satasta,vaikka vähittäismaksulla!

PALIN MATTI 13.03.2007 19:34

Kuten aina ennenkin Kari, käsitit taas väärin. Sen satasen sakon mie oon maksanu kätteiselä heti eräpäivänä. Se summa vaan jaettaan niitten kolomen vuojen aikana ajamieni kilometrien määrällä, niin saadaan hinta sille satasen noppeuelle per kilometri. On ihan sentin murto-osia vaan se! Ulosottomiestä ei ole tarvittu, ei purjehtijjaa eikä lentäjää. On muuten aika erikoisia Kari nuot meän harrastukset, ku pittää lajikohtanen ulosottomieski olla aina kerhosa jäsenenä...:-((

KORHONEN KARI 13.03.2007 19:57

Kahto ,pittää varmistaa selustakin.!Perskuta,en oo muuten aina käsittännä väärin,jos muistana oon se on eri juttu,dalmatia nääs.Erikoismiehet,erikoisharrastukset....passaa..

MANNINEN ESA 13.03.2007 20:35

Hyvä V-P, saimme työkaverini (entinen Fordin omistaja) kanssa makoisat naurut lopputoteamuksestasi. Kiitos. Täytyy lukea viestejä eteenpäin. En ole vakuuttunut tuosta 100:sta.

MANNINEN ESA 13.03.2007 20:37

Jukka, just tätä mää pelkäsin. Kieli oli pitkällä suusta, nyt se on kitalaessa. :)

LEIVO JUKKA 14.03.2007 08:52

Näinhän siinä! Enemmän arvelutta Globebus:sin 190cm sisäkorkeus joutuu oleskelemaan nöyränä kun menee sukkasillaankin yli. Kas kun ei ole Ake huomannut ettei kuskikaan saa olla yli 190cm.

MANNINEN ESA 15.03.2007 00:06

Tarkoitatko Jukka, että uusi Globebus ei täytä Suomen sisäkorkeusnormia eli ei olekaan autoverovapaa?

LEIVO JUKKA 15.03.2007 08:21

Kyllä se täyttää, jos katsastusmiehen mittanauha ei ole venyvää sorttia. Auton sivuilla on sisäkorkeudeksi annettu 190cm, ja sehän riittää. Itsellä päälaki keikkuu pari senttiä ylempänä ;).

HÄLVÄ TEUVO 15.03.2007 10:39

Se on Jukka silleen, että yli 190 senttiset ei saa verotta ajaa Somessa. Ainakin näin ennen aprillipäivää. Kuulemma verohallitus suunnittelee tämmöistä. Niitä kun keljuttaa kun ei saa verottaa karavaanareita. Tai sitten sentit pois kaljusta. Ainakin tukka!

Terve TeeHoo

MANNINEN ESA 15.03.2007 13:40

Joopa joo, ei kaikki ole jättiläisiä. Tiedä häntä, mitä uudet ministerit keksivät karavaanareitten pään menoksi. Aika kauan ovat saaneet olla kadehtimatta.

VIRTA URPO 16.03.2007 22:46

Eikä edes erillistä kunnon suihkutilaa ??? Millähän perusteella ?? Makee päältä, mutta silkkoo sisältä -menikös se sananlasku miten ?

NOUSIAINEN MARTTI 17.03.2007 10:20

Oikeasti tuon eron, hyvyydet/heikkoudet, tajuaa vasta kun eri tyyppisillä autoilla on ajanut. Ehdottomasti pidän parhaana täysintegroitua autoa. Se on tilava ja valoisa ohjaamoltaan. Ennen kaikkea näkyvyys on hyvä joka suuntaan. Kiteytettynä: ohjaamo on viihtyisä. Valinnassa sitten ratkaisee kuljettajan koko ja matkustajien/oleskelijoitten määrä. Nimittäin alkoviautossa on sellainen etu että lapset voi panna alkoviin leikkimään kun vanhemmat tekee ruokaa tms. Ihan puhtaasti ajo-ominaisuuksien ja käsiteltävyyden ratkaistessa, integroiduista löytää parhaat vaihtoehdot. "Kattonopeus"-kysymyshän on suomalaisessa autoilijoitten kohtelussa se sanktio. Jos on mukavaa, ei saa olla liian mukavaa. Jo heti Ruotsin puolelle mentäessä ei tarvitse "satasen" lätkän tarvetta ajatella.

NOUSIAINEN MARTTI 17.03.2007 10:24

Piti vielä mainita, että vuosien saatossa ohjaamoon kohdistuva sade veden paine ei ole kovinkaan haitallista integroiduille, saumapaikkoja kun ei juurikaan ole.

GRANBERG ANDERS 17.03.2007 16:20

ed. auto oli alkovi mallinen uusi intergroitu ja yhden talven käytöllä seuravat havainot. voin vahvista ed. kirjoitajan mielipide ja lisätä että takana istuvat myös näke paremin etenpäin tietysti ripuen pöytä ryhmän istumajärjestyksestä. ja seurustella edessä istuvien kanssa paremin.

MANNINEN ESA 17.03.2007 22:45

Juuri näin. Ajattelin vain, että kuinkahan kauan menee kuskilta ajon oppimiseen, koska integroidusta eteen kurkkiminen on himpun mielestäni vaikeampaa tai harjoittelua vaativaa. Ikäänkuin tirkkisi takapenkiltä ajettavaa maisemaa. Miten on?

KALLELA PENTTI 17.03.2007 22:54

Mitä sillä on merkitystä kuinka kovaa saa ajaa autolla..... sillä saa ajaa just niin kovaa kun persus kestää tai järki sanoo....... rajoitukset kun ei ole miniminopeuksia...... mä ajan just sellaista nopeutta kun on järkevää.....

MANNINEN ESA 17.03.2007 23:48

Peenttiiii. Kaikilla ei oo lompsas varaa ylimääräisiin tiemaksuihin. Huomasin olevani 80:n autolla jatkuvana jarruna tienpäällä. Sitten matka on mennyt sutjakkaasti 100:n autolla viime kesästä lähtien.

RAPO MARKKU T 18.03.2007 08:39

Jos olet ajanut isolla pakettiautolla, niin ei integroidulla ajaminen ole sen kummempaa. Alkuun vaatii huolellista taustapeilien seurailua (ainakin itselläni), koska vaikuttaa leveämmältä kuin todellisuudessa on, mutta sehän on vaan hyvä tapa. Itse asensin lisäpeiliksi oikean puolen sivuikkunan yläreunaan ns katvepeilin (kuten kuorma-autoissa), koska siitä näkee hyvin auton oikean etupyörän ja -kulman liikkeet.

NOUSIAINEN MARTTI 18.03.2007 10:06

Joo on se vaikempaa jos yrität katsoa konepeltiin. Muuten paljon, PALJON helpompaa. Näkyvyys on hyvä!

SAARNIO MAURI 18.03.2007 15:47

Täysintegroiduissa "pärekoria# on koko auto,ei vain asunto-osa,eikä airbageja yleensä ole saatavana mutta onneksi niillä yleensä saa ajaa "vain" 80 km/t.-Ei herneitä silti.

PALIN MATTI 18.03.2007 17:41

Kyllä Mauri se Airbaggi löytyy ihan samala laila integroiustaki. Se ohjaamon sisäosa kaikkine hallintalaitteineen kuuluu kiinteästi siihen ajoneuvon alkuperäiseen alustaan, ei asento-osaan! KJON!

KEMPPAINEN HENRY E U 18.03.2007 23:58

Ajatus on puhdas mutu. Mutta se avaruus autolla ajettaessa palkitsee kyydissä olijat. Maisemat eivät jää alkovin tai pakuhytin takakulmien taa piiloon. Takapenkkiläisetkin ovat mukana matkalla, eivät omassa lokerossaan perällä. Ja yleensäkin matkalle lähtö tuo ainakin meidän perheelle lomaviilingin vaikka lähtisi vain päiväretkelle lähikaupunkiin. Huonona puolena on erillisen lisäeristeen tarve yksinkertaisten etuikkunoiden vuoksi keulaan. Asumispuoleen ei voi ottaa kantaa, kun tarpeet ovat aina erimoisia.

Ajon oppimiseen menee hieman enemmän aikaa, kun keulan leveys ja tulilasin kaukaisuus hämää. Mutta toisaalta kaikkeen tottuu.

KALLELA PENTTI 19.03.2007 00:07

Kumma juttu.... mä saan ajaa 90 km/h ja ihan luvalla..... nimittäin omalla ja tuollasesta nopeudesta tuskin edes sakotetaan vielä...... ja kun ajaa todellista nopeutta sen 90 niin ei ole edes jaloissa..... :-)

JANHONEN MATTI 19.03.2007 10:54

Teen ihan samoin. Ei tulis pieneen mieleenkään jurrata kahdeksaakymppiä ja pyöriä tuolla yhdeksääkymppiä kulkevien rekkojen jaloissa. Tilannenopeus on sitten ihan eri juttu. Vaikka kuinka ajatte matkailuautolla satasta niin eellehän henkilöautojen on päästävä, maksoi mitä maksoi.

IPATTI VEIKKO 19.03.2007 13:41

Onko todella näin huonosti m-autoilijoiden asiat, ettei muusta ole väliä, kunhan vaan saa ajella "satasta". Mielestäni olisi kaluston kohdalla muutakin tarpeellista keskusteltavaa.

LAUKKANEN MAURI 19.03.2007 16:17

Olen käynyt "koeistumassa" intergoidussa as,autossa ja kyllä siinä edessä on väljyyttä eri tavalla kuin puoli intergodussa mallissa. Yksi tärkeä asia on että auto on eristetty melkein kokonaan , jos kulkuovi on auton sivulla.Vastaavasti iso tuuli lasi lisää lämmityksen tarvetta,mutta siihenkin on nykyään hyvät peitot/eristeet kun on pitempään parkissa. Tuntuu se 100km/h nopeus olevan monille tärkeä asia ,syy taitaa olla siellä korvien välissä!TÄÄLLÄ ON MONTA KERTAA TODISTETTU ETTÄ SE AJONOPEUDEN NOSTAMINEN, NOSTAA POLTTOAINEEN KULUTUKSEN JYRKÄSTI<<(logaritminen käyrä ja korotus!)MUTTA SE PAHIN ON JOS JOKU AJAA OHI!!!!.MAKSOI MITÄ MAKSOI JA TIETYSTI SE MINUN AUTO EI KULUTA VAIKKA AJAIS SATAAKAHTAKYMMENTÄ (120- KM/H) YHTÄÄN ENENPÄÄ KUIN NAAPURIN AUTO,NÄIN SITÄ MEILLÄ. KUN ON PELIT JA VEHKEET NIIN MUUT EI OO MITTÄÄ!!. JÄRKI ÄLY HOI ELÄ JÄTÄ MUA,TOIVOO m laukkanen

KEMPPAINEN HENRY E U 19.03.2007 17:50

Ainahi minun Solikka on vieny aina kaikki mitä tankkiin on laittanu. Ylleensä vielä aika noppeesti (450 km) ja bensaa. Kulutus ollu n.13 l/100 km. Ajettu on tuota 90 km/h, niin tasaseen kun auto on jaksanu. Kone pyörii sillon 3000 kiekkiä. Paras vääntö yllättäin jo 2500 kierrosta. Kone on 2 litran pensa 79 hv.

Kyllä ainakin minä olen kokenut, ettei lomalla tarvitse kaahata. Ellei sitten ole kiire ;/

MANNINEN ESA 19.03.2007 20:59

h-autoista sama havainto. Mikä ihmeen paniikkihäirö niitä vaivaa. Ajan satasta ja mulla on perässä hyvin näkyvä 100:n lätkä, mutta aina on joku persuspuskurissa roikkumassa ohi päästäkseen. Lie sitä suomalaista tieliikennekulttuuria. Miten muissa maissa, onko havaintoja?

MANNINEN ESA 19.03.2007 21:01

Jos luit aikaisemmat jutut aiheestamme... kerroin, että laillisesti ajaen 80:ä, letka on perässä vuorenvarmasti. Onpa joillakin kommentointejakin ohi mennessään.

MANNINEN ESA 19.03.2007 21:05

Alla Ford Transit m-06, 125 hv. Täytyy sannoo, että 8-kymppinen on pahimmillaan vitoselle. Kulutus ei mulla ainakaan oo olna ko hajun luokkaa enemmän satasessa.

MANNINEN ESA 19.03.2007 21:09

Kyllä. Lähtöaihe rönsyilee, mutta eiköhän siivuja tuu asiaakin. Ja ei kai kukaan halua kuulla a-autojen jarrusumasta tuon tuostakin.

VIRTA URPO 19.03.2007 23:12

Fordin miehet suositteli, että 90 jäleen vasta 5:n tulee muuten kovaa vedätystä tuolla matkailuauton ilmanvastuksella ja turhaa rasittaa. Nyky dieselit tykkää kierroksista, ne kun ei niistä hajoa vaan ihan jostakin muusta eli vanhan ajotyyleistä nytkytellä isoilla pykälillä ja isoilla "tärinöillä" , sehän se on sen Fiatinkin roiskevoidellun laatikonkin hajoamisen syy.

SIRKIÄ MATTI 20.03.2007 00:32

Joillakin on pakonomainen ohitustarve kaikista kulkuneuvoista, joita he saavuttavat, vaikka pienellä nopeuserolla. Ei koppiautot tee siihen mitään poikkeusta. Vaikka omankin piirongin perästä voivat nähdä satasen lätkän, niin eipä sitä nopeutta useasti tule käytettyä. Tykkään enemmän ajella vähän piempiä teitä, joissa jo tiekohtainen rajoitus on 80km/h. Kaikkien halukkaiden annan mennä ohitseni. Mitäpä niitä takana pidättelemään. Heittämällä ohi menevistä ei ole juurikaan haittaa, jos ne vähänkään katsovat turvallisempaa ohituspaikkaa. Ongelma tulee niistä epävarmoista kuskeista, jotka käyvät välillä rinnalla, ja epäilevät omia ohituskykyjään, palaten kuitenkin takaisin taakse. Yrittäen seuraavalla suoralla taas ohitusta yhtä huonolla menestyksellä.

KEMPPAINEN HENRY E U 20.03.2007 00:53

Niin ja ohitusmerkkikään ei auta. Kai ne luulee, että nyt tuo vakkuri kääntyy seuraavan kaupungin ramppiin, sitten 100 km:n päästä ja valmistautuu vilkuttamalla.

Joskus olen piruuttani kokeillut kuinka hitaasti voi ajaa, kun ohituskammoinen on perässä yksin. Siinä 40 on ennätys. Armain kyllä corollakuskin jo seuraavassa mahdollisessa paikassa ja pysähdyin. Ja tulihan se sieltä, se ohitus.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.