Ilmawebasto kokemuksia
Auvo Määttä
24.11.2024 19:54
Onko kukaan kytkenyt polttoainekäyttöisen lisälämmittimen truman ilmaputkistoon?
Eli saako sillä tavalla ilman jakautumaan tasaisesti koko autoon?
Muutkin jutut, plussat ja miinukset laitteesta kiinnostaa.
Itse en saa tuolla hakutoiminnolla tuloksia. Vaikka joku sana olisikin kirjoituksessa, se ei löydä mitään.
Heikki Ikonen
25.11.2024 04:51
Meneekö "sielun elämät" sekasi jos yhteis käytössä truman iliman lähtö puolella onkin webaston tuottamaa painetta 》trumalle päin (tai käänteisenä tykkääkö webasto kyttyrää 🤷♂️🤦♂️)??
Jos niin
Poistuu asentamalla kolomitie venttiili truman/webaston putkien liityntä risteykseen. Voi käyttää vain jompaa kumpaa, yhteis käyttö estetty. Tarpeesta 💁♂️?
Mie harkitsisin järjestelmien pitämistä erillään ja ohjaisin webaston lämmön omalla putkella esim makuu kamariin jonne oma huone termostaatti, toimii vain tarvittaessa.
Webaston Airtop 2000 on ikiliikkuja, vie "vähä" virtaa, jopa sen ääneenkin tottuu, laitoin veneen "makuu" hyttiin huone termostaatin joka ohjaa lämmön tarvetta, käynnistää/sammuttaa tarvittaessa.
(Yleisin toiminta häiriö/vika mulla purjeveneessä "jännitteen lasku alle 12v, kun a-paneli tai kone ei tuota akuille virtaa useaan päivään)
Yli 20v yhteis eloa - muutaman kerran tehny perus huollon - osia SAA vieläkin. 🫡 jatkoon H
Webaston Airtop 2000 on tehty ajoneuvojen sisätilojen lämmitykseen, käyttö paikka "turvallisuus". Miten lie kiinan lämppärin laita?
muokattu: 25.11.2024 11:24
Auvo Määttä
25.11.2024 08:08
Kolomitieventtiili on varmaankin järkevä ratkaisu. Olisi hyvä jos lämpö jakautuisi tasaisesti.
Sitten tuo että ostaako kiinanpuhaltimen vai webaston. Miten kiinalaiset on pelannut?
Onko tässäkin että hyvä ja halpa on eri hyllyssä?
Seppo Lokasaari
25.11.2024 16:19
Askarteluhuoneessa (pajalla) on lattialla seisova malli ja hyvin toimii ja tarkenee. Youtubessa on paljon selviä ohjeita noiden asennukseen, eli diesel heater instalation nimellä ainakin löytyy. Jos Trumaa ajattelee, niin siitähän lähtee 4kpl kurkkutorvia ja, jos yhteen niistä liittää lisälämmittimen putken, eli sellainen niistä, joka ei ole välttämätön. Nuo 4kpl kurkkutorviahan lähtee samasta pesästä, eli yhtä kuristamalla lisääntyy muista ilman tulo. Pitäisin kyllä aivan erillään tuo diesellämmittimen ja ostaisi sen 8kW laitteen, jolla lämmittäisi autoa niin kauan kun laitteessa potkua riittää ja sitten jatkoksi Truma/kaasu. Olisi aika varmalla pohjalla lämpö turvattuna, jos toinen vaikka vikaantuisi jostain syystä.
Petteri Haverinen
26.11.2024 07:02
M-autossasi on siis 6 kw:n truma? Missä lämmitin sijaitsee? Jos keula kylmä, niin se lie takana? Laita takaa kaikki puhallusaukot kiinni, niin muuttuuko tilanne? Onko putkiliitos jostain irti tai putki lykyssä, jos ei vieläkään tule lämmintä eteen? Termomatto on myös hyvä ja kustannustehokas hankinta etuosan lattialle. Kyllä tuosta 6kw tumasta riittää tehoa koko auton lämmittämiseen, ei sinne lisää lämmittimiä kannata asentaa. Trumaan saa myös putkeen laitettavan lisäpuhaltimen…
Seppo Lokasaari
26.11.2024 09:54
Vaikka olisikin 6kW truma, niin onhan se helppo tapa lämmittää ja halvempi, kuin kaasun kanssa värkätä ja riittää pitkälti, että ei trumaa välttämättä tarvitse käyttää. Jos on helppo paikka asentaa, niin erillisenä, eli omanaan ja an truman putkiston olla omanaan tai miten vaan. Aikamoinen turva, jos/kun truma temppuilee talven reissuilla jne.
Petteri Haverinen
26.11.2024 13:11
Seppo LokasaariVaikka olisikin 6kW truma, niin onhan se helppo tapa lämmittää ja halvempi, kuin kaasun kanssa värkätä ja riittää pitkälti, että ei trumaa välttämättä tarvitse käyttää. Jos on helppo paikka asentaa, niin erillisenä, eli omanaan ja an truman putkiston olla omanaan tai miten vaan. Aikamoinen turva, jos/kun truma temppuilee talven reissuilla jne.
vai kätevä ja halvempi, kuin truma , joka lämmittää myös veden? Halvempi? montako kaasupulloa saa vaihdettua toisen lämmittimen osto ja asennushinnalla? Turva? Eikös yleensä m-autossa ole ohjaamossa lämmin ja trumassa usein jopa sähkövastus...ecomat-lämmittimen saa myös järkevään hintaan ja on tarkoitettu m-auto käyttöön.
Välillä ihmetyttää kyllä tämä harrastajien ajatusmaailma...
Seppo Lokasaari
26.11.2024 14:47
No joo, riippuu siitä itsekunkin tarpeesta, eli josko olet aina roikanpäässä, niin siellähän on turvallista olla. Truma kun alkaa temppuilemaan, niin sillä rahalla saa aika monet kiinan lämmittimet.
Sinulla Petteri on varmaan aina truma toiminut? Ja jos ei, niin olet sitten sähköpuhaltimen laittanut päälle.
No joo, eipä ole tarkoitus kenenkään mielipidettä asiasta lytätä, vaan kukin tekee tarpeensa mukaan ja kenenkään tapa ei ole yksi ja oikea.
Toivo Koistinen
26.11.2024 14:53
Meilä oli aiemmissa kahdesssa autossa truman kaasupuhallus lämmitin, ja kylläse toimi, mutta kun hella jääkaappi, ja se lämmitin söi kaasua, niin tahtopa aina se pullo tyhjetä yöllä, noin 02,37 suurinpiirtein.
Nooh ukollahan oli aikaa vaihtaa pullo, ja nykyäänhän on automaativaaihtaja kun on kaksi pulloa rinnakkain, ja huolehtii, ettei molemmat tyhjene yöllä pakkasessa sillon noin 02,37 aikoihin.
Viimesessä oli webaston diiseli, ja kyllä jäi hyvä koemus. Kun huolehti auton tankissa oli ainetta, niin ei tarvinnu miettiä, tyhjeneekö pullo.
No se sytyttimen nakutus oli, mutta siihenkin tottu, ja sitä samaa tohinaa se piti käydessän kun kaasulämmitin.
Molempien kansa pärjäilee, eisiinämitään.
Joskus tuli mieleen, kun on jo kompura jääkaapit, ja sähköhellat, niin jos webasto, niin on kaasuton auto, ja sehän heleppo euroopassa ajellesa.
Tämmöstä mietettä.
Tp
Ninja sillä mejän webastolla riitti lämmöt peltikuoreen hyvin yli 30 raatin pakkasella niissä kahessa puoli intekroitussa ei ollu ihan niin hyvä. Nojoo, minä kyllä vähän muuttelin puhalluslinjoja, että johattelin auton keulaan lämpökanavat kahtapuoltaa autoa etupenkkien ovisivuille, niin keulakin pysy tosihyvin lämpimillä.
muokattu: 26.11.2024 14:58
Petteri Haverinen
26.11.2024 15:59
Seppo LokasaariNo joo, riippuu siitä itsekunkin tarpeesta, eli josko olet aina roikanpäässä, niin siellähän on turvallista olla. Truma kun alkaa temppuilemaan, niin sillä rahalla saa aika monet kiinan lämmittimet.
Sinulla Petteri on varmaan aina truma toiminut? Ja jos ei, niin olet sitten sähköpuhaltimen laittanut päälle.
No joo, eipä ole tarkoitus kenenkään mielipidettä asiasta lytätä, vaan kukin tekee tarpeensa mukaan ja kenenkään tapa ei ole yksi ja oikea.
Juu, ei me tosiaankasn olla roikan päässä juuri koskaan. Ihan truman lämmössä -25 pakkasessa ja vielä aikoinaan Sunlight m-autossa joka ei kai ollut jonkun mielestä edes talveen sopiva malli…
Ismo Airikka
26.11.2024 17:41
Asensin tuollaisen systeemin noin 6 vuotta sitten.. Alkovi malli, takana truma parisängyn alla. Vastakkain istuttava pöytäryhmä kuskin takana, toisen penkin alle ns. Kiina puhallin lämmitin 5kw.T-haara x2, ylimääräinen työntää lämpöä ohjaamon puolelle ja toinen truman putkistoon. Eristin pa-pumpun niin laite jopa hiljaisempi kuin truma. Kustannukset alle 200€.systeemi toiminut kuin se kuuluisa junan vessa.....
Auvo Määttä
26.11.2024 18:35
Tuo Ismon systeemi olis hyvä mutta itellä Atria Coral, ja keulaan ei kyllä taida mahtua minnekään. Lämmöt riittää Trumalla mutta olis hyvä olla diisselilämmitin ainakin vaihtoehtona. Käyttää sitten sitä kumpi milloinkin miellyttää. Onko sinulla I
Auvo Määttä
26.11.2024 18:37
Tuo Ismon systeemi olis hyvä mutta itellä Atria Coral, ja keulaan ei kyllä taida mahtua minnekään. Lämmöt riittää Trumalla mutta olis hyvä olla diisselilämmitin ainakin vaihtoehtona. Käyttää sitten sitä kumpi milloinkin miellyttää. Onko sinulla Ismo mitään sulkuja ilmaputkissa ja voiko molemmat puhaltaa yhtäaikaa?
Ismo Airikka
27.11.2024 11:09
Yritetäämpä laittaa kuva asennuksesta. Kuvassa ensimmäinen t-haara, se ylimääräinen joka työntää lämpöä ohjaamon puolelle joka yleensä viilein kohta. Toinen t-haara ei näy mikä liittyy suoraan truman putkistoon, ja ainakaan itsellä ei ole ollut tarvetta säädellä uudestaan "läppiä" käyttääkö kumpaa lämmitysjärjestelmää... Molempia en ole käyttänyt samaan aikaan.
Ismo Airikka
27.11.2024 11:26
Tuohon lämmittimeen saa myös valmiin kotelon jolloin sijoituspaikka voi olla alustassa, tuotakin ratkaisua myös mietin...