Ilmajouset 2021 vuoden Ducaton?

Petteri Haverinen 05.12.2022 10:44

Selailin vähän vanhoja ilmajousi keskusteluketjuja ja olisi kiva kuulla lisää kokemuksista?
Näin talviaikaan toimivuus sekä miten ovat kestäneet käyttöä? Onko niiden oman kompuran asentaminen turhaa? Vai oikeasti hyvä lisä ilmajousien käytössä?
Katselin vähän hintoja netistä noin 450€ ilman kompuraa ja kompuran kera n 600€.


Ja jos kompuran kera ostaa, niin silloin varmaankin järkevin mittareiden sekä käyttövipujen sijoituspaikka lie ohjauspyörän vasemmalla puolella alhaalla?
muokattu: 31.5.2023 19:04
Tapani Pokkinen 05.12.2022 11:16

Taidat tarkoittaakin enempi lisäilmajousia, ainakin hinnasta päätellen?

Jari Tietäväinen 05.12.2022 11:34

Ducatosta en sano mitään, kun vankkurini ei ole Ducato-alustalla. Ja kokemuksia lisäilmajousista on muutenkin vain puolen vuoden ajalta. Talvikäytöstä ei siis vielä ole paljoa kokemusta, mutta toistaiseksi ovat toimineet niin kuin pitääkin.

Kompura on, ja se on hyvä. Helpompi hakea ne itselle hyvältä tuntuvat paineet, kun on kytkimet kabiinissa, eikä tarvitse erillisen kompuran kanssa pelata. Toki sitten kun ne oikeat paineet on löytyneet, aika vakiopaineilla olen ajellut. Ei se kuorma nyt niin paljoa muutu. Lyhyille viikonloppuretkille olen vähän tiputtanut paineita, mutta menisihän tuo vakiopaineillakin.

Kompurasta on sekin hyöty, että pikkaisen pystyy leiriytyessä perän korkeutta säätämään. Ei se säätövara mikään valtava ole, kun kyse on nimenomaan lisäilmajousista ja ne auton alkuperäiset lehtijouset haraa vastaan. Mutta monesti on ollut niin, että leiripaikka on ollut juuri sen verran kalteva että tekee mieli säätää autoa vähän enempi vaateriin ja jousien säätö on riittänyt. Isommat kaltevuudet kyllä vaatii kiilojen käyttöä edelleen.

Suosittelen kompuraa. Jos otat sen, asenna ihmeessä mittarit ja kytkimet kuskin näkökenttään. Muuten voi helposti käydä niin, että jos leiriytyessä säädä perän korkeutta kompuralla, unohdat pistää oikeat ajopaineet takaisin. Pahimmoillaan voi olla ihan eripariset paineet eri puolella, mitä ei ajaessa saisi olla. Jos on mittarit näkökentässä, unohtamisen riski pienenee.


Niin ja noin yleisenä käyttökokemuksena sanon vielä, että hyvältä tuntuvat. En tosin osaa verrata siihen, mitä olisi ilman noita, kun ei ole tuosta samasta automallista kokemuksia ilman lisäilmajousia.
muokattu: 5.12.2022 11:39
Ari Kuusisto 05.12.2022 12:44

Kaarttin tuoreesta videosta saat hyviä kommentteja miten Ducaton vetelä takajousitus vakautuu.
14min. kohdalla.

https://www.youtube.com/watch?v=SxoVKGz2Ows

Petteri Haverinen 05.12.2022 13:12
Ari Kuusisto

Kaarttin tuoreesta videosta saat hyviä kommentteja miten Ducaton vetelä takajousitus vakautuu.
14min. kohdalla.

https://www.youtube.com/watch?v=SxoVKGz2Ows

joskus pikakelasin tuon läpi…

Jarmo Leinonen 05.12.2022 14:03

Asensin meidän Renault Master -07 alustaiseen Dethleffs`iin (3,9tn) lisäilmajouset 2015 kesällä. Tein asennuksen sarjaan kuuluneella kompuralla, jolloin takapään korkeutta voi halutessa säätää kuorman vaihdellessa tai muuttaa asentoa leiriydyttäessä. Meillä käyttö on ympärivuotista eikä reilun seitsemän vuoden aikana ole ollut mitään ongelmia talvikäytössäkään. Samat ilmapussit on edelleen paikoillaan.

Olen mitannut korkeuden vaihtelun eri paineilla ja kori nousee melko tarkoin sentin/baari taka-akselin kohdalla ja auton perä meidän takaylityksellä lähes kaksi senttiä. Kuudella baarilla olen kokeillut ja perän nousu oli toistakymmentä senttiä. Eli jonkunlaisen epätasaisuuden sillä leiripaikalla oikaisee.

Sivusuuntaisen kaltevuuden korjaus onkin sitten ainakin tuossa Masterissa hankalampi juttu, vaikka molempien puolien paineet voi säätää erikseen. Rellun omalla taka-akselilla on niin jäykkä kallistuksenvakaaja, että toiselle puolelle painetta nostettaessa kori kallistuu vain hiukan, kunnes vakaaja "ottaa" korin mukaan.
On käynyt joskus ajatuksissa käyttää vakaajaa irti ja kokeilla mielenkiinnosta ilman sitä.

Laitoin ja laittaisin edelleenkin katkaisijat ja mittarit kuljettajan ulottuville myös ajaessa.

Timo Haapanen 05.12.2022 18:13

Tässä keskustelussa on mun säkkien asennuskuvat kommentissa 22.2-18

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/bursnerin-jousitus/

Melkein samanlaiset takaiskuventtiilit ja haaroitukset sinne tulee oli kompura tai ei.
Kompuraksi käy vaikka tälläinen
https://www.puuilo.fi/prego-autokompressori-12v

@timppa

Petteri Haverinen 05.12.2022 20:04
Timo Haapanen

Tässä keskustelussa on mun säkkien asennuskuvat kommentissa 22.2-18

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/bursnerin-jousitus/

Melkein samanlaiset takaiskuventtiilit ja haaroitukset sinne tulee oli kompura tai ei.
Kompuraksi käy vaikka tälläinen
https://www.puuilo.fi/prego-autokompressori-12v

@timppa

Katselin kyllä tuon ketjun läpi. Katsoinko huonosti, mut ei jäänyt mieleen minne olit kompuran asentanut? Jos päädyn kompuraversioon, niin taidan ostaa sellaisen säkkien mukana.

Timo Haapanen 05.12.2022 20:35

Kompura mötköttää melko irrallisena kuskin penkin alla sähkökeskuksen takana. Tilaa on ja sähkö lähellä.

@timppa

Petteri Haverinen 07.12.2022 13:12
Timo Haapanen

Kompura mötköttää melko irrallisena kuskin penkin alla sähkökeskuksen takana. Tilaa on ja sähkö lähellä.

@timppa

Katsoin, että sinä olit laittanut ilmapussien käyttöpaneelin kuskin penkin sivulle, että ohjauspyörän vasemmalle puolelle alas? Oliko tässä joku ajatus taustalla?

Timo Haapanen 07.12.2022 15:54

Letkujen veto ja asennus ylipäänsä on helpompi siihen penkin kylkeen. Koskaan en ole ajaessa säädellyt vaikka sekin penkin sivusta onnistuisi.

Syyskuussa Rotterdamin kaakkoispuolella mentiin katsomaan Unescon tuulimyllykohdetta Kinderjikissä. Vesi oli De Lek-joessa todella alhaalla, lautalle meno näytti pahalta. Vinottain ajoin ja nostin toisen puolen ylös niin pikkuisen tallat raapivat betonia mutta pääsi kyytiin. Vastarannalla sama juttu.

Tämä lautta ja paikka.
https://goo.gl/maps/fvc1VaAQhKigoJkaA

Kartta
https://goo.gl/maps/hFnU9c6Huupj2Y7j6

@timppa

Petteri Haverinen 11.12.2022 14:58

Tässä taitaisi olla Ducatoon valmissarja:
https://www.reimo.com/us/camping-accessories/motorhome-accessories-motorhome-technology/motorhome-air-suspension-camper-air-suspension/10400/vb-semiair-2-circle-auxiliary-air-spring-comfort-set-fiat-ducato-250#

Tässä vaihtoehto, mut tähän ei taida tulla mukana kojetauluun sopivaa käyttöpaneelia?
https://www.ebay.de/itm/125352878092?hash=item1d2f9d200c:g:ANoAAOSwro1i9PGI&amdata=enc%3AAQAHAAAAsDRJYV77luN2j0Ckp2wc%2FzerGSN%2Fhr1EsBCcbE7%2BprrGlu%2BSjHnuqDgv2cGJxNk4jLPiRhWl36Gd3PEDq7jzhk0%2BOUBG1bN51kO7D0DA0QPckp%2FG%2FqFrFmJcYxGlrMfJGU7h93F89PI0rJJG0d0fqWu%2BR6DSxf9PzHATDx0v7dG0BKkBLRrEAztvS6HAZa7gpzpPLFmyB2eHP9hI0ZVw8izqgBuBmmH7lsHMLiI7Ydfg%7Ctkp%3ABk9SR7iIg5SgYQ

Timo Haapanen 11.12.2022 17:48

Tässä on aivan sama homma kuin paneleiden tuoton seuraamisessa. Alkuun katsellaan tarkasti ja kun on huomattu että vehkeet pelaavat aivan itsekseen jää seuraaminen sikseen tai ainakin harvenee.

Ei ainakaan mun tule säädeltyä säkkien paineita, ei siihen ole tarvetta. Välillä vilkaisen mittareita jotta näen ovatko paineet ovat pysyneet.

@timppa

Petteri Haverinen 11.12.2022 17:53

Itsellä vähän samanlainen ajatus, että niin tullee käymään.
On näköjään myös saksalainen myyjä vaihtoehto;
https://www.ebay.de/itm/112556386724?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D1110006%26algo%3DHOMESPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20200818143230%26meid%3D16fc8d85170346e89fcdee12f56da7cb%26pid%3D101224%26rk%3D4%26rkt%3D5%26sd%3D125352878092%26itm%3D112556386724%26pmt%3D1%26noa%3D1%26pg%3D2047675%26algv%3DDefaultOrganicWeb&_trksid=p2047675.c101224.m-1

Fiksu asennus video…kompuran on yllättäen tilaa muuallakin kuin penkin alla.

https://youtu.be/IpgpGaOILD0

Timo Haapanen 11.12.2022 18:35

Onpa pieni näpsä kompura.

@timppa

Lauri Niittynen 11.12.2022 19:42

Kun ainakin Ducatossa on alkuperäiset jouset vähintäänkin riittävän ellei liian jäykät, oletteko asentaneet niiden tilalle siis löysemmät ja ilmapussit lisäksi? Ja yhdistelmään sopivat iskunvaimentimet? Suomen röykkyisillä teillä vähän pehmeämmät joustot voisivat olla hyväksi.

Petteri Haverinen 11.12.2022 19:42

Taidan tilata..

Timo Haapanen 11.12.2022 20:38
Lauri Niittynen

Kun ainakin Ducatossa on alkuperäiset jouset vähintäänkin riittävän ellei liian jäykät, oletteko asentaneet niiden tilalle siis löysemmät ja ilmapussit lisäksi? Ja yhdistelmään sopivat iskunvaimentimet? Suomen röykkyisillä teillä vähän pehmeämmät joustot voisivat olla hyväksi.

Uretaanijouset jäävät kokonaan pois. Itsellä säkeissä n. 0,5 bar:n paine, ei kokonaisuus mun mielestäni jäykemmäksi tule.
Perä nousee pari senttiä ja säkit ovat pehmeästi töissä heti, uretaanijouset astuisivat peliin vasta jousien painuttua jonkin matkaa.

@timppa

Petteri Haverinen 12.12.2022 09:55

Meillä nyt 7,4 metrinen puoli-integroitu matkailuauto, jossa on vesisäiliö saarekevuoteen alla taka-akselin takapuolella ja truman lämmitin edessä sohvaryhmän alla.
Jos takatallissa reissukamat ja pari pyörää pyörätelineessä, niin minusta auto on vähän takapainoinen, varsinkin jos vesisäiliö on täynnä. Sen huomaa varsinkin jos on liukasta, niin helposti lyö eturenkaat tyhjää ennenkuin luistonesto puuttuu peliin. Tyhjänä ajettaessa ei sitä tee.
Aiemmin oli samanlainen matkis, mutta vesisäiliö edessä sohvaryhmän alla ja truma saarekevuoteen alla. Ei niin herkkä sutimaan, tosin oli vain 140 hp moottori, kun nykyisessä on 160 hp.
Molemmissa reissupaino suurinpiirtein saman 3300 kg.(punnittu vesisäiliö lähes tyhjänä)

Petteri Haverinen 13.12.2022 19:31

Onko ajatusta mitä käytännön eroa on jos halkaisia onkin
2x 170mm-GOLDSCHMITT-Luftfederbälge ( hinta 639€)vs 2x 195mm-GOLDSCHMITT-Luftfederbälg ( hinta 739€)
Hinnan ero n 100€
SMV Z8 halkaisia on 170mm h 699€
SMV Z6 halkaisia on 130mm, h 65

ja näitä kaikkia myydään samaan autoon?


H 655
muokattu: 13.12.2022 19:31
Petteri Haverinen 13.12.2022 19:55

Tuo 195 mm on myyjän mukaan kaksoispalje?
Näkee joku palkeissa eroa ulospäin?

Jarmo Leinonen 14.12.2022 09:58

Kuvissa ei näy eroa, koska molemmissa on sama 195 mm:n kaksoispalje.
Juuri tuon Goldscmittin sarjan (kaksoispalje) laitoin Rellu/Detleffsiin.

Timo Haapanen 14.12.2022 10:34

Mistä se 195 mitataan? Mulla on SMV:n sarja ja mitta 195 on tarvittava ( Space required ) tila. Itse säkit ovat 180 mm 7 bar:n paineella. Mun mielestäni 7 bar on aivan järjetön lukema kun itse ajelen 0,5 bar: paineella. Mun sarjani maksoi 2018 jotain 330 € ebaystä Sloveniasta.

https://www.amazon.de/-/en/SMV-Metall-suspension-Ducato-manufacture-current/dp/B07SX2YH4H

SMV on sveitsiläinen vanha firma jonka laatuun voi luultavasti luottaa.

https://smvmetall.com/wp-content/uploads/2018/05/T00181-Anbauanleitung-Luftfeder-Z6_130_2-Z8_170_2-Fiat-230-244-x250-Stand-03_2009-English.pdf

@timppa


Linkin pikkukuvissa on kaikki mitat ja nostokorkeudet
muokattu: 14.12.2022 10:37
Petteri Haverinen 14.12.2022 10:46
Jarmo Leinonen

Kuvissa ei näy eroa, koska molemmissa on sama 195 mm:n kaksoispalje.
Juuri tuon Goldscmittin sarjan (kaksoispalje) laitoin Rellu/Detleffsiin.

Niinpäs onkin… katselin uudestaan noita 170 mm kuvia ja ainoa ero ulospäin on ehkä palkeissa eri numerot.
Mut mitä kaksoispalje sana tarkoittaa?
Laitoin aamulla sähköpostilla kysymyksen myyjä firmaan.

Petteri Haverinen 14.12.2022 10:48

170 mm kuva, mut en edelleenkään näe eroa…

Petteri Haverinen 14.12.2022 10:54
Timo Haapanen

Mistä se 195 mitataan? Mulla on SMV:n sarja ja mitta 195 on tarvittava ( Space required ) tila. Itse säkit ovat 180 mm 7 bar:n paineella. Mun mielestäni 7 bar on aivan järjetön lukema kun itse ajelen 0,5 bar: paineella. Mun sarjani maksoi 2018 jotain 330 € ebaystä Sloveniasta.

https://www.amazon.de/-/en/SMV-Metall-suspension-Ducato-manufacture-current/dp/B07SX2YH4H

SMV on sveitsiläinen vanha firma jonka laatuun voi luultavasti luottaa.

https://smvmetall.com/wp-content/uploads/2018/05/T00181-Anbauanleitung-Luftfeder-Z6_130_2-Z8_170_2-Fiat-230-244-x250-Stand-03_2009-English.pdf

@timppa

Ehkäpä tuo 7 barin paine on max paine?
Ajattelin laittaa samalla vaivalla tuon kompuran, kun paikat on auki kuskin oven alhaalla.
Jännä, että SMV mitat on ebayssa 170 mm (Z8)

Jarmo Leinonen 14.12.2022 11:28

Taitaa tuo nimitys "kaksoispalje" tulla tuosta muodosta, ikäänkuin kaksi paljetta päällytysten.

Tuossa Ducaton "yksipaljemalli"

https://www.siilincaravan.fi/ducaton-taka-akseliston-ilmajousipalje-contitech-sz-55-20-contitech-sz55-20-linnepe/p/9987580/#description

Timo Haapanen 14.12.2022 11:42

Juu, maximi ilman muuta. Eikä niitä säkkejä kannata rikkoa millään 'koeponnistuksilla'.

Säkki kapenee paineen noustessa ja pituuden kasvaessa. Mun ymmärtääkseni ainakin SMV:n pusseissa 195 on palkeiden tarvitsema tila paineettomana.

@timppa

Petteri Haverinen 14.12.2022 19:35
Jarmo Leinonen

Taitaa tuo nimitys "kaksoispalje" tulla tuosta muodosta, ikäänkuin kaksi paljetta päällytysten.

Tuossa Ducaton "yksipaljemalli"

https://www.siilincaravan.fi/ducaton-taka-akseliston-ilmajousipalje-contitech-sz-55-20-contitech-sz55-20-linnepe/p/9987580/#description

Tarkoitin sitä, kun myyjä firma mainitsee tuon 8” kohdalla kaksoispalje, mut ei mainitse sitä
tuon 7”-kohdalla. mut saatat silti olla oikeassa.

Petteri Haverinen 15.12.2022 19:42

Tuo tämän setin yläpää on erilainen, kuin muissa? ja sopii Ducato 2015-.
8” pussi, joten pitääkö tuolla yläpään kiinnityksellä saada siirrettyä pussia keskemmälle? Toisaalta ei kompuran asennuspaikka auton alle oikein kiinnosta ajatellen Suomen talvikeliä.
https://www.ebay.de/itm/123918325046?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D1110013%26algo%3DHOMESPLICE.SIMRXI%26ao%3D1%26asc%3D244148%26meid%3D05bd707a9b264006b6c1725d71579595%26pid%3D101096%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D124273718183%26itm%3D123918325046%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2332490%26algv%3DSimRXIRankingV1_1&_trksid=p2332490.c101096.m3021&amdata=cksum%3A12391832504605bd707a9b264006b6c1725d71579595%7Cenc%3AAQAHAAAA8E2L4vypyxN60DQVWlUYLy3LaVOUjYTaKCowBu1PKbQZ8av3%252FoYNe6%252FjneATaeDpo%252FA0BcBhF5j1BmIvvmFJ4M%252BxB8PNR%252FhxLLKqdj1FK5rmsXQn5pJ%252FIIJ%252BamZcCT5Z1Kmr5Ftm8UBoFbab%252FjyfNJM7dYiHLNsUi%252B8jReiN6ClLDLjxe5LsB6KeMbkGbl47%252FYbvroiEA7oPYEiFU9KoivV4HCqqiPphOat8awcuVH4De7bCaFbN6imN9S%252BeGf%252F3HDK7Uy%252FHwL4lEjxJgsyRcuiwkC%252BtOgEr6dBZwdcAORaLpECGb7E7FFWdX2sc38UPcw%253D%253D%7Campid%3APL_CLK%7Cclp%3A2332490

Timo Haapanen 15.12.2022 20:09

Normaalisti säkki vain kierretään uretaanijousessa olevan kiinteän pultin korissa olevaan jenkaan. Uretaanijousi kierretään pois ja pussi aivan vastaavasti tilalle. En ymmärrä tuota yläkiinnitystä. Sarja on helkkarin kallis.

Ilmapaljetta ei voi siirtää mihinkään koska alhaalta se tulee lehtijousen henskeleiden alle.

Kompuran asentaminen auton alle on aivan älytöntä, lisää työtä eikä se siellä pitkään taida toimia. Lisäksi se näyttää sijoittuvan siten että se haittaa hiukkassuodattimen paine-ero anturin vaihtoa. Kumiletku siinä kuvan yläreunassa menee anturiin. Paikka on tuttu kun edellissunnuntaina vaihdoin anturin

Tuossa ilmeni uusi asia, onko sulla sähköinen käsijarru? Nimittäin: ''ab 2021 nicht verwendbar bei elektronischer Parkbremse''

@timppa

Petteri Haverinen 15.12.2022 20:55

Näissä kaikissa mainitaan, ettei sovi sähköisen käsijarrun kanssa, mut luin jostakin, että tuo mittari/käyttöpaneeli ei sovi suunniteltuun paikkaan…siis muuten käy.
Ei ole sähköistä käsijarrua.

Toivo Koistinen 16.12.2022 06:14

https://www.vallilantakomo.fi/jouset-ja-jousisarjat/lisailmajousisarjat/c/107/ Tuoltahan sen saa asennetuna.
Minä vuosia sitten ostin lisälehden omaan taakse. Nousi perä siihen alkuperäis korkeuteen, ja on pysynyt siinä.
On hyvä tukeva ajaa tuulellakin Olen tyytyväinen. No perän korkeuden säätöä, eikä auton oikaisua kaltolla leiripaikalla ei ole, mikäli haluaa sen.
Tp

Petteri Haverinen 16.12.2022 06:23
Toivo Koistinen

https://www.vallilantakomo.fi/jouset-ja-jousisarjat/lisailmajousisarjat/c/107/ Tuoltahan sen saa asennetuna.
Minä vuosia sitten ostin lisälehden omaan taakse. Nousi perä siihen alkuperäis korkeuteen, ja on pysynyt siinä.
On hyvä tukeva ajaa tuulellakin Olen tyytyväinen. No perän korkeuden säätöä, eikä auton oikaisua kaltolla leiripaikalla ei ole, mikäli haluaa sen.
Tp

Kyllä sarjan pystyy asentamaan itsekin…
jos sarja ain taakse asennettuna maksaa Suomessa n 1500€ ja laadukas sarja netistä 720€, niin siitä voi laskea mitä asennus oikeasti maksaa…
Saksassa saa eteen ja taakse asennettuna sarjan 2300€…

Timo Haapanen 16.12.2022 09:09

Kyllä siinä fundeerauksen kanssa koko päivä menee. Auton alla ollaan aika pitkään.

@timppa


Jos kyse on pelkästä perän nostosta saattaa korotuspala olla hyvä vaihtoehto. Siinä tulee vain n. 15 sentin pala akselin alle ja uudet pidemmät henskelit. Jousituksen kovuus/pehmeys säilyy ennallaan.
muokattu: 16.12.2022 09:14
Petteri Haverinen 16.12.2022 09:41

Päiviä on erimittaisia... toki äkkinäiseltä voi mennä "päivä", mutta "ammatikseen" tekevältä tuskin...
Itsellä ei ole mikään kiire asennuksessa ja asennusvideot helpottavat paljon. Joku voisi laskea, että itse asentamalla pääse tuntipalkoille, mut ei kai kukaan niitä harrastuksessa laske... tosin olen saanut vaikutelman, että Suomessa karavaanifirmojen hinnoittelu ei ole vielä lähelläkään esim Saksan tasoa, varsinkaan tarvikkeissa, ehkä se johtuu siitä, että nykyinen käyttäjäporukka ei osaa vielä käyttää nettikauppojen tarjontaa hyväkseen...

Katselin noita sarjoja ja toisissa näyttää mittareissa olevan punainen alue 0-1 baarin välillä, joten jos pitää vain 0,5 baarin painetta, niin mittari on punaisella. En tiedä onko sitten joidenkin palkeinen ominaisuuksien takia, pidettävä paineita 1-6 barin välillä, jos haluaa, että mittari ei ole punaisella alueella. Saksalaisen GOLDSCHMITT- firman myymissä mittareissa ole värialueita. Toki sama palje taitaa olla , ainakin nettitietojen perusteella, Saksalaisen sekä SMV:n sarjoissa..

Toivo Koistinen 16.12.2022 13:06

Totta. Kätevä mies tekee mitä haluaa, mutta esitin juurikin niille joilla ei ole paikkaa, eisaa nostettua koria niin että voi itse. Eikä tule virhettä, ei vahinkoa.
Lienen kertonu miehestä kerrostalon pihalla kun vaihtoi renkaita keväällä. sai nostettua sivun ilmaan, ja pyörät pois, niin tunkki petti. meni helmaa rikki, polttoainesäiliöön teki tunkki reijän.
Tilasi hinauksen ja korjaamoon. Oli kertonut että hän makso koko loppuelämän renkaanvaihdot kerralla, ja enää ei itse tee noita asioita.
Minäkin koetin, ja akseliakin irroitin jousesta, mutta aattelin, että jos asian tunteva korjaamo laittaa, ja maksan sitten siittä, niin tulee hyvä, ja näin kävi.
Kyseessä on auto, jolla likun, ja se pitää olla kunnossa. Siinä en säästele.
Tp

Petteri Haverinen 16.12.2022 13:23

Ihan Bachon hallitunkki on kyllä omassa käytössä renkaan vaihdossa ja momenttiavain… ei ole tarkoitus leikkiä…

Toivo Koistinen 16.12.2022 14:52

Ninhän se, ja kunnon kiilat pyörien eteen, jotta ei liiku. Ninhän se minäkin itse vielä. Mutta jos epäilyttää oma taito, niin se muutama kymppi kotimaisille korjaamoille työtukea, ja homma hoituu.
Saa jopa halutessaan renkaiden pesun, ja säilytyksen kummiliikkeissä.
Tietysti kymppitonnien jopa sadan kulkuneuvo, ja............... Mutta netissä on hyvää, että saa ohjetta kaikenlaiseen puuhaan. Oma valinta se teko.
Tp
Ps
Olis kymppitonni täynnä vanhuksella kilometrejä, Öljyt, ja suodin kotona. Tässä nyt entiijaan ajanko korokekiiloille, tiputanko pohjapanssarin pois, koneen ja laatikon öljy valumaan, suodin pois, ja uusi tilalle ( onmuuten Ranskalaistyyliin pirun hankalassa paikassa se ), sitten roput kiinni, toinen etupyörä pois, laatikkoon öljy, samoin koneeseen.
Vai ajanko kirkonkylän luottokorjaamoon muutama kymppi taskussa siihen hommaan. Saan siellä vielä kaffit kaupanpäälle... Jaapajaa.
Olishan se etu, kun tonttukin kulkee, ja jos alan itte, niin tontun raportti vihkosta saattaa loppua sivut keskiin. Menee pukin luo, kuten Viänänen tonttu Toljanterissa.. Raporttia rapsahtelloo....

Timo Haapanen 16.12.2022 15:31

''Katselin noita sarjoja ja toisissa näyttää mittareissa olevan punainen alue 0-1 baarin välillä, joten jos pitää vain 0,5 baarin painetta, niin mittari on punaisella. En tiedä onko sitten joidenkin palkeinen ominaisuuksien takia, pidettävä paineita 1-6 barin välillä, jos haluaa, että mittari ei ole punaisella alueella. Saksalaisen GOLDSCHMITT- firman myymissä mittareissa ole värialueita. Toki sama palje taitaa olla , ainakin nettitietojen perusteella, Saksalaisen sekä SMV:n sarjoissa..''

Onko sillä väliä mitä mittariin on maalattu, liekkö mittarin tekijä edes tietoinen mihin se asennetaan. Kyllä sen oikean paineen käytössä löytää.

Taitaa SMV olla saksalainen alun perin. Firman sivulla kerrotaan näin ''In der SMV-Metall GmbH in Deutschland werden seit 1990 Komponenten der Fahrwerkstechnik für Wohnmobile entwickelt und gebaut.''
''Saksalainen SMV-Metall GmbH on kehittänyt ja rakentanut alustateknologian komponentteja matkailuautoihin vuodesta 1990 lähtien.''

Ja näin
''Die SMV AG mit Sitz in der Schweiz und Produktionsstätten in Deutschland hat in Europa über 100 autorisierte Fachhändler.''
''Sveitsissä sijaitsevalla SMV AG:lla, jolla on tuotantolaitokset Saksassa, on Euroopassa yli 100 valtuutettua jälleenmyyjää.''

@timppa

Petteri Haverinen 16.12.2022 18:05

On minulle väliä, että mittarit ei ole punaisella.
Ei ainakaan itseäni vakuuta auto, jos jonkin mittari on punaisella. Jos sopiva paine on käytössä 0,5-1 baaria, niin harmi, että SMV mukana tulevat mittarit on merkitty väreillä vai olisiko kuitenkin, niin että onkin SMV:n palkeissa pitäisi ollakin paine valkoisella alueella? Mittareissa näyttää olevan firman merkki.
Katselin Timppa sun asennuskuvia näyttää kuvassa lukevan ” air suspension kit without abs.” Vai oliko ohjeissa ohjeet eri malleille? Kuitenkin Z6/Z8 näyttää sopivan myös abs-jarruille.

Petteri Haverinen 10.01.2023 12:57

Nyt löytyi ohje, jossa suositeltiin 8"-pusseja 2000 kg taka-akselille. Tosin tilasinkin jo aiemmin 8"pussit.
https://www.caravantechnik.de/images/Einbaudokumentation%20einer%20Goldschmitt%20Luftfederung.pdf


Ohjeen tekijä oli aluksi laittanut pussit ilman kompuraa, mutta asensi sen sitten jälkeen päin. Tosin en itse poraisi kompuran pultteja suoraan peltiin vaan laitan vesivanerilevyn kiinni sikamassalla ja siihen kiinnitän kompuran, jos en sitä laita kuskin penkin alle.
muokattu: 10.1.2023 13:50
Timo Haapanen 10.01.2023 18:27

Mitä laajempi pussi, sitä pienemmällä paineella se toimii. Paine on neliösenttiä kohden sama mutta kun neliöitä on enemmän se nostaa kovemmalla voimalla. Tietty kumin jäykkyyskin vaikuttaa.

Kyllä sitten kokeilemalla löydät oman parhaasi.

@timppa


Siellä on kuudella barilla testattu, aika paljon uslkaltavat laittaa. Ei kai pusseissa mitään kudosta ole auton renkaiden tapaan. Ja kivikovahan se jousto on noin kovalla paineella.
muokattu: 10.1.2023 18:37
Petteri Haverinen 10.01.2023 18:58

Paineet on tuttuja ja ei minusta nyt niin paljon vielä 6 baria ole, toki paljon pitää olla kuormaa, että joustaisi. Vaikuttaa pussin pinnan perusteella, että olisi jotain kudosta rakenteessa.

Markku Hämäläinen 10.01.2023 19:51

Jos olet asentamassa, niin ehdottomasti kumpikin puoli omaan piiriinsä.
Edelliseen autoon asensin pussit ja ensin molemmat yhteen, tulos oli kuin olisi ollut pallo alla ja auto kallisteli pahemmin kuin ilman palkeita.
Kun erotin palkeet omiin piireihinsä tilanne muuttui totaalisesti ja autosta tuli vakaampi ajettava.

Petteri Haverinen 11.01.2023 07:04
Markku Hämäläinen

Jos olet asentamassa, niin ehdottomasti kumpikin puoli omaan piiriinsä.
Edelliseen autoon asensin pussit ja ensin molemmat yhteen, tulos oli kuin olisi ollut pallo alla ja auto kallisteli pahemmin kuin ilman palkeita.
Kun erotin palkeet omiin piireihinsä tilanne muuttui totaalisesti ja autosta tuli vakaampi ajettava.

Ei kai kukaan edes ajattele laittavansa samaan piiriin molempia pusseja?

Markku Hämäläinen 12.01.2023 21:28
Petteri Haverinen

Ei kai kukaan edes ajattele laittavansa samaan piiriin molempia pusseja?

Vanhassa Linnepen asennusohjeessa oli vain yksi piiri ja paineen syöttö

Petteri Haverinen 17.01.2023 18:00

Olipas nopea toimitus ja pikku hiljaa paikoilleen…

Kari Rautiainen 18.01.2023 20:34
Petteri Haverinen

Olipas nopea toimitus ja pikku hiljaa paikoilleen…

Ota ja laita asennuksista kuvia. Kiitos.

Petteri Haverinen 19.01.2023 12:15
Kari Rautiainen

Ota ja laita asennuksista kuvia. Kiitos.

https://www.caravantechnik.de/images/Einbaudokumentation%20einer%20Goldschmitt%20Luftfederung.pdf

Kari Rautiainen 19.01.2023 13:00

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.