Ihan totta, laskenko alle?

LINNAMÄKI LEA 20.10.2007 21:55

Tivasin sit myös sitä eilisessä huollossa, et onko varmaa, et vesiputket ei jäädy, kun on lämpöä sen, mitä järjestelmä ulos antaa talvella. Niin vannottelivat, et ei varmasti jäädy. Mut harmaanvedenkahvan suosittelivat, et pidä talvella auki. Anna tulla alle vaan vedet. Mut aika roisille tuntuu, et missä vaan, missä käyn suihkussa, eikö "alleni vaan" lasken?

Teettekö te niin?

KAISALMI ESA J 20.10.2007 23:11

Laske allesvaan,ei se itämeri siitä kuole.

AHONEN KAI 20.10.2007 23:46

Ios oikeesti huimaa suihkussa käynti niin parkkeeraa sadevesikaivon kohdalle se poistokraana ja nauti suihkustasi, noita markettien parkkeja piisaa kyllä. Taas jos huimaa niin sitte uimahalliin.

Kirjoituksistasi päätellen hyvää vapaaparkkia ;)

NIITTYARO TAPANI 21.10.2007 10:15

Harmaat vedet suihkuineen ovat mainiota kukkienkasteluvettä eli niistä ei luonto saastu. Kuralaimiska joissain paikoissa voi olla harmittava ja talvella ei joka paikkaan sovi tehdä luistinrataa. Muutoinhan siitä vain ympäristö paranee, kuitenkin jos olette edes joskus vilkaisseet S24 saittia niin siellä on käyty aika vilkasta keskustelua karavaanareiden paikkojen sotkemisesta ja siitä miten me elämme toisten kustannuksella.

En tiedä kapinajoukon todellista suuruutta mutta mainetta pitää jonkun verran varjella ja katsoa missä sen lirutuksen tekee. Vierashan ei tiedä mikä siellä lirisee vaan tietysti luulee lirisijän olevan yhteyskunnan turmelija pahemmasta päästä ja laskevan kaikki jätteensä siihen vaan ydinjätteet mukaan lukien. Pientä harkintaa pitänee käyttää asiaa tuntemattomien sielun rauhoittamiseksi.

Koska oletan sinun käyttävän lämmintä vettä suihkussa kestää sen jäätyminen vähänkin eristetyssä säiliössä hämmästyttävän kauan joten saattaa olla mahdollista ottaa suihku ja tehdä tyhjennys eri paikoissa. Hanan sijoitus ratkaisee miten äkkiä se jäätyy eli onko hana saman eristyksen sisällä kuin säiliö ja miten se säiliön ja hanan lämmitys on järjestetty jos yleensä on.

Viimeiseen kysymykseen vastaus on en tee. Käyn suihkuissa alueilla ja tuttavissa, kertyneet tiskivedet tyhjennän yleensä keräilypisteissä alueilla tai sadevesikaivoihin. Joskus olen myös kastellut kedon kukkia. Autossani (Knaus) on nähtävästi riittävä lämmitys harmaavedelle ja hanalle, yhtenäkään talvena ei ole ollut vaikeuksia harmaaveden kanssa.

KERÄNEN KAUKO I 21.10.2007 12:43

Me on käytetty ympäri vuoden suihkua, mutta tyhjennyshana on opittu pitämään kiinni siitä syystä, että se pakkaa jäätyä umpeen siitä putken suulta ajan myötä. Ja eipähän pakkanen tule "sisään" Siis parempi toimia kuten kesällä. Tyhjennät tarvittaessa ja vaikka "alles". Muista sitten myös pitää lämmöt koko ajan päällä autossa jos meinaat pitää vesiä autossa talvellakin.

LINNAMÄKI LEA 21.10.2007 14:00

Joo, arvelin tuota miäkin, et jos se on yhtennään talavella auki, eikö se heleposti jiävy. Siks miä heitin tään jutun tänne, et suan usiammanlaisia näkökulumia asiaan.

No ainakin nyt tuntuu siltä, et jos ei suuria ongelmia tuu, vettä täytyy autossa olla talavellakin, kulujen kuitenkin ristiin rastiin äiti muata. Mut nähtäväksi sitten jiä, miten todellisuudessa tuloo käymään.

SUOMI SEPPO S 21.10.2007 16:50

Adriaticin mainostama lämmitetty harmaavesisäiliö tuntuu näin maallikosta petokselta. Säiliössä lotisee vesi sulana mutta hana on umpijäässä. Kevättä odotti 100 kg jäämötikkä kun männeenä talvena erehdyin laittamaan hanan kiinni. Jos hana olisi ollut auki asennossa kun se jumahti jäähän niin lämpöisenä päivänä se sentään olisi itsekseen tyhjentynyt. t. seppo

IPATTI VEIKKO 21.10.2007 17:26

Eikös harmaavesisäiliöiden käytössä ole monta vuotta sitten siirrytty ms. "suljettuun systeemiin".

KERÄNEN KAUKO I 21.10.2007 21:48

Kantavatko kaikki Kattivankkurissa talvella vetensä tyhjennyskaivoon? Vai laskevatko alleen? Myös vaunuväki.

AHONEN KAI 21.10.2007 23:40

Tuli mieleen tuolla Malagan kentän päässä siellä jonne loppuu Torremolinosin Paseo Martimo. Engelsmannit MauMau-ihmiset (ne jotka kulkee vanhojen kuorma-autojen ja muiden epämääräisten vehkeiden kanssa) ihmettelimme että minne ne pörröpäät menivät lapioidensa kanssa, ajattelimme että matoja hakevat kalastusta varten. Kiikareilla katsottuna matopurkki olikin vessanpaperirulla.

Noistahan riittäisi tarinaa vaikka kuinka mutta kaikki hoitanee niin mustat kuin harmaat vetensä parhain päin.

LUOTO KARI 22.10.2007 08:27

Näin minäkin olen ymmärtänyt ja niinhän SF-C:kin meitä ohjeistaa esim. Leirintäoppaan sivulla 46. Näissä asioissa on kysymys niin ympäristön rasittamisesta kuin myös karavaanareiden maineesta. Jos kaikki (yli 50000 jäsentä) laskemme harmaavesiä luontoon esim. 200 litraa/vuosi, tekee se vaatimattomat 10 miljoonaa litraa vuositasolla. Matkailuautoilijalle tuo 200 litraa tulee helposti jo kolmella neljällä viikonloppureissulla.

LINNAMÄKI LEA 22.10.2007 09:59

Ääts, puhehan oli kovilla pakkasilla, ei ympärivuotisesti. Myyjäliike siis vastasi perjantaina tekemääni kysymykseen, eikö varmsti jäädy kovilla pakkasilla, kun autossa on täys lämmitys päällä, "laskemaan alle" suihkuvedet jäätymisriskin vuoksi. Kuinka moni liikkuu ja elää kovilla pakkasilla välillä joulukuu - maaliskuu säännöllisesti reisun päällä asuen autossa? Arvatenkin ei kovinkaan moni karavaanari. Eikös aika moni ole jo vienyt nyt autonsa talvisäilöön?

Marraskuuta en osaa hahmottaa, ei ainakaan täällä eteläisen Suomen alueella vielä ole pakkasiksi sanottavia sääilmiöitä juurikaan ollut viime vuosina. Miten sitten pohjoisempana, siellä tietty on jo pakkasia marraskuussakin.

SIRKIÄ MATTI 22.10.2007 10:04

Pulaamiseksi taitaa mennä tiukan paikan tullen. Silti maahan ei tarvitse harmaavesiä laskea jäätymään. http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/271G.asp Tyhjennyshanan vastuspantaa en enää löytänyt tuotesivuilta. Se estäisi hanan jäätymisen/sulattaisi jäätyneen hanan. Harmaavesisäiliöön voisi laittaa jäätymisenestovahdin sopivaan kohtaan, tuotenumero 123180. Tuotesivulta löytyy erilaisia jätevesisäkkejä ja säiliöitä, pyörillä ja ilman. Letkun kanssa tai ilman. Irtotarvike yhdysletkuja on ainakin tuote nro 127870 ja 127880.

Lämpimät suihkuvedet auton oman säiliön läpi auton ulkopuolella olevaan säiliöön, joka on yhdistetty letkulla poistoputkeen. Vesi pysyy jäätymättä reilusti sen aikaa, että ehtii hyvin suihkun jälkeen käydä tyhjentämässä säiliön sopivaan kaivoon.

IPATTI VEIKKO 22.10.2007 11:29

Eipäole keväisin löytynyt montakaan jälkeä asiasta. Osassa kalustoista on kiinteä säiliö joka tarvittaessa tyhjennetään ja ne " -------------------" laskevat alleen, ilmeisesti näin tekevät myös kotonaan.

IPATTI VEIKKO 22.10.2007 11:31

Rohkenenpa veikata, että suurimmalla osalla kalustot ovat "pohjolan liikenteen tallissa" ympäri vuoden lukuunottamatta reissussa olevia "rutulaisia"

WILHELMSSON LEIF 22.10.2007 13:46

Onhan meitä muutamia jotka liikkuu ja yöpyy myös talvella ja yleensä matkaparkeissa tai vastaavissa.

HALTTUNEN TEUVO 22.10.2007 18:09

Tulipahan mieleen, että kesämökin suihkuvesille vaativat oikein imeytyskentän (hinta yli 3000 ekua). Jos maa on huonosti imevää tai lähes järven pinnan tasossa, saanee luvan vain "pullokaivolle" eli säiliölle, josta loka-auto hakee veden kunnalliseen puhdistamoon.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.10.2007 19:37

Aktiivisia talvikäyttäjiä on tosiaan melko vähän, mutta useimmat ostajat silti maksavat lisähinnan talvikelposuudesta. Tai ainakin "melkein talvikelpoisesta". Joka tapauksessa monelle riittäisi mainiosti ns kolmen vuodenajan vermeet, ja jäisi rahaa harmaavesipyttyihin ja hennesyyhynkin.

LINNAMÄKI LEA 22.10.2007 22:41

Oon täs kyl miettinykkin, et tällä vempaimella ei taija riittää lämpötehot talvella, ko ulkona pyryttää ja pakkanen paukkuu vaikka tuolla 20 asteessa, tuskin riittää lämpö. Ihmettelen minä tätäkin lämpösäädintä, mitä virkaa tämmösellä on, kun se on joko kylmää tai sit 6-7:llä puhaltaa liikaa lämpöö. Jos on 20 astetta ulkona pakkasta, tuskin kiekossa riittää tuo 10 lämmöksi.

Tos oven edes on yks puhallinreikä ja sohvan jalkatilassa toinen, sekä kolmas sängyn etureunassa. Oven eteen ei riitä lämpöö, eikä sohvan jalkatilaan. Aattelin, et jos ne on rikki, ja kysyin sitä huollosta, sanoivat et tällänen se on ei riitä puhallusta näihin kahteen kohteeseen.

Aika lekkeripeli tuntuu olevan.

KERÄNEN KAUKO I 22.10.2007 23:29

Hyvä niin, että ajat ovat muuttuneet sitten kymmeneen vuoteen. Muistan ne ajat vuodesta -91 vuoteen -98 kyllä niin Paljakassa kuin Vuokatissakin vaunuväki laski "alleen" vetensä... mutta kuten sanottu säädökset ja vehkeet ovat muuttuneet. Kuten myös tavat. Hieno juttu. Voi se joskus nuoremmallakin miehellä viimeinen tippa housuun lirahtaa, vaikka kuin ravistaa. :)

WILHELMSSON LEIF 23.10.2007 11:19

Minun pieni peltikuoriainen on tosi lämmin kunhan on kunnon verho ohjaamonn ja asuintilan välissä. Vaikka oli -25 ja kova tuuli niin termostaatti 5 paikkeella muuten tulee liian kuuma. talvella yövytään aina kun ollaan tapaamassa tuttuja ympäri Suomea ja Ruotsia tai muuten reisussa vähintään muutama yö kuukaudessa.

ASIKAINEN MATTI 23.10.2007 11:25

Dethleffs vm.04:n lämmitetty harmaavesisäiliön venttiili (ja säiliö) jäätyivät 17 asteen pakkasessa tammikuussa -05 Ruissalossa. Pari viikkoa myöhemmin oli plussakelit ja laitoin sähkölämmitykset toimintaan. Onnistuin avaamaan venttiilin ja kannoin talosta muutaman ämpärillisen kuumaa vettä, jonka kaadoin pesualtaan kautta harmaavesisäiliöön ja sain kaiken ulos. Nykyään jätän talvella venttiilin auki ja reissun alkaessa laitan lämmityksen toimintaan sekä suljen venttiilin ennen käytön aloittamista. Mikäli venttiili ei suostu sulkeutumaan, ei säiliö silti pääse täyttymään. Muutenkin se on syytä tyhjentää varsin vajaana, jotta (suojasäällä lämmitettäessä) venttiilin lopulta auetessa on mahdollista kuumavesitäydennyksellä sulattaa jääköntti. Jäätymistapahtuman jälkeen muuten venttiili ja poistoputki lisäeristettiin takuuseen; olinhan ostanut talvipaketilla varustetun auton.

NIITTYARO TAPANI 23.10.2007 11:31

Nykyisissä Truman vehkeissä ei taida enää olla asteilla varustettua termostaattia. Sitäkään en tiedä onko nykyinen tehon säätö termostaatti ilman asteita vai tehon säätö joka posottaa tietyllä teholla lämpöä. Minulla vanha astetermostaatti pitää noin +20C kun sen asettaa asentoon 17 astetta, siihen ei moni asia vaikuta paitsi ehkä kova tuuli.

Lämmön jakautumista sen sijaan voidaan korjata jos siinä on puutteita. Truman putkiin voidaan tehdä lisähaaroja joista lämpöä tulee nykyisin viileisiin/kylmiin kohteisiin. Tähän järjestelyyn olen itse sortunut. Jos vaikka takana on kuumaa ja edessä kylmää sitä voi lisäksi korjata venttiileiden säädöllä tai laittamalla sopivaan putkeen välipuhallin.

Lämmityksen kokonais riittävyyteen tietysti vaikuttavat tilan eristys sekä lämmittimen tehon riittävyys. Jos lisäksi olet ainoa asukas voit pienentää ilmanvaihtoa, painovoimainen ilmanvaihto on aina vaan tehokkaampi mitä suurempi lämpötilaero on ja muutenkin se on mitoitettu sallitulle määrälle ihmisiä joka tuskin on yksi. Kosteuden vuoksi on kuitenkin tietty vaihto taattava jonka kyllä näet jos se on liian pieni, kaikkialle alkaa kertyä kosteutta.

Toinen asia on puoli-integroiduissa ja osassa nykyisiä alkoviautojakin joissa on puolidinette, miten saada etupää suljettua lämmitettävän tilan ulkopuolelle tai eristettyä riittävästi varsinkin jatkuvassa käytössä. Näissä kun ei helposti voi käyttää vanhaa hyväksi koettua eristeseinää asunnon ja ohjaamon välissä. Siinä riittänee haastetta talvikäyttäjille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.