'Iäkäs' auto ja Euroopan kiertely.

Timo Haapanen 29.11.2024 15:37

Antti Henttonen kirjoittaa uudessa lehdessä käytetyn auton esittelyssä näin ''Iäkkäämmällä autolla ei ehkä lähdetä kiertämään ympäri Eurooppaa''

Auto on 2011 mallin integroitu Arto, alusta Ducato 3 litran koneella. Kilometrejä 94 000, hinta 66900€.

Kyllä on alan ammattilainen kaukana todellisuudesta, autohan on mitä mainioin peli Eurooppaan ja minne tahansa. Eihän ikä autoa siinä mielessä huononna, eikä 2011 mallinen ole matka-autojen kategoriassa ollenkaan vanha. Meneekö ajattelu tuollaiseksi kun testailee vain uusia vehkeitä.

Toivo Koistinen 29.11.2024 15:47

Nin. Olen puhelut, etä auto on kone kuten kaikki koneet, elikkä vaikka minun 83 vm traktori, joka yhä pelaa.
tai kuten mejän 2003 vm sitikakvanahus, yli 280 000 km kuleksinu, josta korjaamo saneli, että se sinut vanhattaa noilla huolloilla kun on elänyt.
Koneitahan voi aina korjailla, ja esimerkkinä ikivanhat mettissä maanneista auton romuista entisöidyt hienot museoautot.
Mutta autonvalmistajat, ja kauppa haluaa, että vanhat romutamoon, ja uusia tilalle, jotta talouskasvu jatkuu.
Tp

Hannu Kononen 29.11.2024 16:05

Vanha matkis reissuilla on nykyisin parempi kuin nämä uudet hörvellykset.
Uusissa malleissa on mystisiä vikoja,joita ei osata korjata, aina palaa jokin
vikavalo ja ei vaikuta juuri mihinkään.Kuittauskone on oltava mukana.
Uusien korjaukset ovat tavattoman kallita ja takuun kanssa joutuu aina
vääntämään.Onko tullut vaihdettua oikeat litkut oikeaan aikaan.
Vähän väliä jokin digihärvellys on rikki tai toimii miten sattuu.
Itse olen haikaillut kovasti lähes 30 vuotiaina vanhoja matkiksiani.
Kaikki oli mekaanista ja kaikki toimivat hyvin.Diesel oli halpaa ja diesel-
vero 100 fim/vuosi.Mikä tärkeintä; huollot ja korjauset olivat helppoja
ja yksinkertaisia.Ja suureksi onneksi,matkailuautoja oli vähän liikkeellä
ja luontokin pysyi puhtaampana.Nyt massamatkailun aika ja se näkyy.
Näillä mietteillä sen takia,että jos matkiksien käyttöverotus nousee,
mitä on ehdotettu,niin monet meistä lopettavat tämän harrastuksen.
Ehkä on valtiontalouden kannalta parempi ja ympäristön myös,että
siirrymme lentomatkailun pariin.Tosin olen ajatellut myöskin mahdollisuutta
rekisteröidä m-auto ulkomaille.Että näin,veronkorotuksia odotellessa !

Kari Rautiainen 29.11.2024 16:27

Nähtäväksi jää.

” Näillä mietteillä sen takia,että jos matkiksien käyttöverotus nousee,
mitä on ehdotettu,niin monet meistä lopettavat tämän harrastuksen.”

Jos taas vanhat merkit paikkansa pitää, niin vähänaikaa kismittää, päästellään parit perkeleet, ja homma jatkuu. Näissä kustannuksissa yks viissatanen ei paljoa vaikuta. No, liikennekäytöstä poisto yleistynee.

Ville Säynäjäkangas 29.11.2024 17:08

No näinhän se on. Yksittäitapaukset voivat lopettaa ja myydä kaluston, mutta tilalle tulee uusi omistaja. Ei ole odotettavissa järkyttävää romahdusta karavaanareiden määrässä.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen, ajatus on pahasti vääristynyt, jos 2011 tuntuu niin vanhalta ettei uskalla pidempään reissuun lähteä!

Petteri Haverinen 29.11.2024 18:44

Onko tuo jutun kirjoittaja oikeasti ammattilainen vai kaupaullisen yhteistyön tulos???
Ei 2011 vuoden m-auto mikään vanha ole ja paljon vanhemmillakin reissataan ympäri Eurooppaa paljon.
Ei tämä harrastus ole ”kuorien komeudesta” kiinni…harmi, kun tuollaista roskaa kirjoitetaan alan lehdessä…

Markku Hämäläinen 29.11.2024 19:04

Tuohon alkuperäiseen viestiin viitaten
Olimme aikoinaan Italiassa leirintäalueella18 vuotta vanhalla Nalle Sisulla, siellä odotteli yksi suomalainen pariskunta uutta vaihdelaatkkoa
Auto oli otettu käyttöön kuukautta aiemmin.
Uusissa autoissa on suurempi riski äkilliseen vikaan kun vanhoissa joissa ongelmat ovat tyypillisest kulumavikoja jotka eivät tule yllättäen.

Ville Säynäjäkangas 29.11.2024 20:02

Nuita yllättäen vikoja voi ihan samalla lailla tulla niin uusiin kuin vanhoihin.
Olen ikävystymiseen asti kuullut ihmettelyä: ”Miten se nyt yhtäkkiä voi hajota?”. Esimerkiksi jakopään ketju/remmi ei katkea vähitellen. Tai auton jousi ei katkea vähitellen.

Heikki Ikonen 29.11.2024 22:41

Ennekö tuli green alueet ja eko tarrat tuulilasiin "vanhemmatkin" autot liikkui. Suurin harmi euroopassa liikkumattomuuteen on sentin maksava muovi tarra joka puuttuu lasista, alle kirjoitan. Oisko v 2005 ja vanhemmat on tarrattomia ts ns mustilla tarroilla. Myrkky paskoja 🤭 sanoovat villen väki.
Soivia pelejä toimiivat tarkoitukseensa jopa pakkasessa 😂 ja pitkään.
Matkailu auton kilometreillä ovat h jäläki mittarilla mitattuna pieni päästösiä (kokonas päästöt), vanaha toimiva laite pitää ajaa loppuun ja sitte vasta paalaamoon. Sano ken mitä sano. H

Heikki Ikonen 30.11.2024 09:40

Tieten tartteevat välillä huolen pitoa.
2003 Flairin makkarin patterit ei "räntä" reissulla lämmenny ko +20'. Ilimasin järjestelmän - ei ilimaa ja sitten hoksasin mitata mittarilla nesteen pakkasen kestävyyden - -48' 🤦‍♂️.
Olen aina - aina - lisännyt 50%vettä/50% nestettä seosta järjestelmään, virhet 🙋‍♂️.
Oma vika - laimensin järjestelmän - ny kestää -28' ja patteritki alako lämpenemään 😜 makkarissa +40' alaku kierrossa reilusti yli +50'.
"Raaka" / liian vahva neste ei siirrä lämpöä ja ei siis toimi niinkö pitää.
Lupaili huomiseksi vähä viileämmän aamun, liki -30', huomiseksi, testi kotipihalla 🤷‍♂️ ja jos 👍 miks ei toimisi - luotan - niin uutta reissua suunittelemaan.
Halapa korjaus, laitoin 2.5 litraa vettä järjestelmään ja tilalle sain astiaan 2.5l seosta joka kestää reilun -40'. 🫡 H

Jari Tietäväinen 30.11.2024 10:06

Tuota hiilidioksidipäästöjuttua oon aina välillä ihmetellyt. Useatkin tahot toistuvasti jaksavat toitottaa, kuinka tämä meidän harrastus on ilmastoystävällinen kun hiilidioksidipäästöt vähenee. No sehän pitää paikkansa vain jos pysytään kotimaassa tai korkeintaan käydään naapurimaissa. Tai jos otetaan huomioon se, että matkailuautoilu todennäköisesti aika monella vähentää kaukomatkailua. Meillä ainakin se vähentää. Onhan tämä niin kallista leikkiä, että samalla rahalla kävisi kerran vuodessa joissain kaukomailla ja vielä jäisi rahaa muutamaan Euroopan reissuun.

Mutta jos verrataan kahta samanlaista reissua, niin onhan nämä meiden kulkineet aika karuja hiilidioksidipäästöjen kannalta. Niin karuja, että jossain vaiheessa viherpiipertäjät alkaa puhkomaan meiltä renkaita, pelkään. Tai dieselille pistetään sellaiset verot, että meidän reissut lyhenee väkisin.

Lentomatkailun päästöjen laskentatavasta ei ole viisaat päässeet yhteisymmärrykseen ja eri päästölaskurit antaa hyvinkin erilaisia tuloksia. Pessimistisimmät laskee kahden hengen edestakaisen Malagan-lennon hiilidioksidipäästöjen olevan noin 2 tonnia. Reilut 10 litraa satasella kuluttava dieselmoottori päästää tuollaisella 10000km reissulla noin 3 tonnia, eikä tuossa ole vielä tarvittavan laivamatkan päästöt mukana. Pahamaineinen lentomatka olisi siis huomattavasti ilmastoystävällisempi välittömien päästöjen kannalta.

Joo huomasin kyllä Heikki, että viittasit kokonaispäästöihin, eikä tarkoitukseni ollut kiistää kommenttiasi. Olen samaa mieltä kanssasi. Kunhan nyt hidasta aamua kotisohvalla viettäessäni intouduin tuumailemaan.

Toivo Koistinen 30.11.2024 10:40

Kun kesällä katsastin vanhuksen, nin katsastusmies sameli, liki nolalpäästöt. Mutta kyllä sitä kuiten savua diiselin palamisesta koneesta tulee..
Lentomatkailusta sen verta, kunenne koronaa kulemma oli koko ajan lentokoneita lennolla 10 000 kapaletta, ja yksi kone polttaa iliko kymmenkunta tonnia kerosinia, ja puhaltaa yläilmakehän sen savun.
Elikkä ainoa oikea luontoa suojeleva teko on ajamaton kilometri. olipase löpöä poltava mylly mikä tahansa.
Tämä on totuus, eikä muutu.
Tp

Toivo Koistinen 30.11.2024 10:53

Unohtui, etä olen nyt jo melekoseen retkeilly liki ympäri maailmaa tässä tuolissa istuen, kuten äskön toisessa letkasa se video.
Siinäin ne osiot, missa drooni kuvasi ylhäältä maisemaa, niin pysäytin kuvan, ja kahtelin rauhassa ne näkymät.
Eihän sen paremmin noita maisemia voi nähdä, eikä tule päästöä.
Tp

Jukka Rajamäki 30.11.2024 11:09

Jos auto kuluttaa 10L/100km niin 10000km reissulla dieseliä kuluu 1000L. Miten ihmeessä 1000 litran kulutuksesta voi syntyä 3000kg hiilidioksidia + muut saasteet päälle? CO2 ominaispaino on 1,97kg/m3 🤔

Jari Tietäväinen 30.11.2024 12:47
Jukka Rajamäki

Jos auto kuluttaa 10L/100km niin 10000km reissulla dieseliä kuluu 1000L. Miten ihmeessä 1000 litran kulutuksesta voi syntyä 3000kg hiilidioksidia + muut saasteet päälle? CO2 ominaispaino on 1,97kg/m3 🤔

Hiilidioksidimolekyyli muodostuu, kuten nimi sanoo, yhdestä hiiliatomista ja kahdesta happiatomista (di=kaksi, oksidi=happi). Diesel sisältää pääosin hiiltä ja vetyä. Kun diesel palaa, hiili ja vety reagoivat ilmassa olevan hapen kanssa, jolloin hiilestä syntyy hiilidioksidia ja vedystä tulee vettä.

Se hiilidioksidin hiili tulee siis dieselistä itsestään ja ne kaksi happiatomia ilmakehästä. Sen takia hiilidioksidia voi syntyä enemmän kuin mitä sitä dieseliä ennen palamista on ollut. Yksi litra dieseliä tuottaa palaessa 2,6kg hiilidioksidia. Vertailun vuoksi, bensasta sitä syntyy hieman vähemmän eli 2,34kg/litra, koska bensassa on hieman vähemmän hiiltä.

Ja tuolla päästöllä ei ole mitään tekemistä auton iän, adbluen, katalysaattorin tai minkään teknisen ratkaisun kanssa. Tekniikalla voidaan muita päästöjä vähentää, mutta hiilidioksidipäästö on vakio poltettua litraa kohtaan, niin kauan kuin palaminen on puhdasta. Jos dieselin hiili ei pala täydellisesti, ei synny hiilidioksidia vaan häkää.


Tämähän tämä meidän planeetta on sillä tavalla nerokas systeemi, että se pysyy omillaan tasapainossa. Erilaisessa palamisessa ja hengityksessä otetaan ilmakehästä happea ja se muuttuu reaktiossa mm. meille myrkylliseksi hiilidioksidiksi. Kasvit taas ottavat ilmasta hiilidioksidia ja yhteyttämisessä tuottavat ilmakehään happea ja varastoivat hiilen itseensä. Osin se hiili palautuu esim. maatumisen myötä ilmakehään, osin se jää maaperään. Homma on miljoonien vuosien ajan pysynyt balanssissa tuolla kierrolla. Mutta nyt me ihmiset kaivetaan sitä maaperään miljoonien vuosien aikana eri muodoissa sitoutunutta hiiltä ylös ja kiihtyvään tahtiin poltetaan sitä. Poistamme samalla ilmakehästä meille elintärkeää happea ja tuotamme meille myrkyllistä hiilidioksidia sellaista tahtia, että luonto ei pysty tuota kompensoimaan. Joku voisi vaikka kutsua tuota hölmöläisen hommaksi.
muokattu: 30.11.2024 12:58
Toivo Koistinen 30.11.2024 13:51

Nyt netin aiakna ei ole enää pakko kotoa lähteä nähdäksen maailmaa. Siellä on kuvaa eri paikoista ettei yksi ihminen kerkii niissä käymään.
sanotan, että josyksi ihminen lopettaa ajelun, se on pisara meressä, mutta äiti sanoi. penni on miljoonan alaku, eli jos monat ihmistä istuu koneen ääreen ja retkeilee siinä, niin sehän on jotain.
Nojoo auton myynti, elinkeinon kasvu, kun karavaanit lopettaa ajelun, mutta einiin pahaa etteikö siinä hyvää.
https://www.google.com/search?q=youtube+ilmakuva+kirkkoniemi&client=firefox-b-d&sca_esv=857fdb1044b4db16&ei=p_pKZ47MOoXQwPAPuPKNyAY&oq=you+kirkkoniemi&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiD3lvdSBraXJra29uaWVtaSoCCAAyCBAhGKABGMMESLeLAVCLOli6a3ABeAGQAQCYAdcBoAH1BqoBBjEwLjAuMbgBAcgBAPgBAZgCDKACtwfCAgoQABiwAxjWBBhHwgIGEAAYDRgewgIIEAAYgAQYogTCAgUQABjvBcICBhAAGAcYHsICChAuGIAEGEMYigXCAgUQABiABMICGRAuGIAEGEMYigUYlwUY3AQY3gQY4ATYAQGYAwCIBgGQBgi6BgYIARABGBSSBwYxMS4wLjGgB-Ul&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:069c68e9,vid:76T7mMVmZYQ,st:0
Tp

Timo Haapanen 30.11.2024 15:05

Kyllä ne on Toivo itse käytävä katsomassa. Tänä vuonna tuli aika paljon kilsoja, 24 000 km. Aika paljon myös nähtiin paikkoja. Kaksi 9500 km:n reissua ja loput kesällä täällä.

Auto on 2015 ja ajettu nyt 150 000 km. Vielä sillä hyvin pääsee Eurooppaan. Vähintään 120 000 km noista ajetuista on ajettukin Euroopassa.

Kari M Niemelä 30.11.2024 17:35
Timo Haapanen

Antti Henttonen kirjoittaa uudessa lehdessä käytetyn auton esittelyssä näin ''Iäkkäämmällä autolla ei ehkä lähdetä kiertämään ympäri Eurooppaa''

Auto on 2011 mallin integroitu Arto, alusta Ducato 3 litran koneella. Kilometrejä 94 000, hinta 66900€.

Kyllä on alan ammattilainen kaukana todellisuudesta, autohan on mitä mainioin peli Eurooppaan ja minne tahansa. Eihän ikä autoa siinä mielessä huononna, eikä 2011 mallinen ole matka-autojen kategoriassa ollenkaan vanha. Meneekö ajattelu tuollaiseksi kun testailee vain uusia vehkeitä.

Fiat Ducato Busrtner Solano 729 vuosimalli 2012 ajettu 260 000 tkm, kaksi kertaa matka tyssänny, kytkin työsylinteri, toisella starttiakku 12 v kesti, näitä uudempien "kusiautojen "vikoja ei ole ollut kertaakaan , Henttonen ei ole luultavasti liikkuva karavaanari kun näin kirjoittaa.
Kävin huollossa matkiksen kanssa viikko takaperin, nosturilla oli "kusiautoja" pinten pakkasten tuhojen jälkeen

Toivo Koistinen 30.11.2024 19:20

Tottahan se, että paikanpäällä on paikanpäällä. Mutta kun on elon aikana tuo pohjois Norja tullu kiereltyä joitain kertoja, nin ihan hyvin käy, kun istuu jonkun kyydisssä, ja muistele sinä nuo reissut.
Sikäli siinä, etä voi pysäyttää kyydissä sen auton, ja katella jotain paikkaa rauhassa, ja taas jatkaa.
Niinja eihän siinä jos vaikka ensi kesänä vuokraa, ja ajele taas. Eurooppaanhan ei koskaan ole haluttannu, kuten aikanaan kun seurasi tuttavien kulkua lomalennoilla aurinkorannoille
Mikälie siinä, että Pykeijass käytiin, ja jotenkin sinne ei haluta, vaikka ihan nättihän se on paikkana. Gamvik, Meham, Hamnigberg, niissä ehkä voisi.
Mutta jos mulla ei intoa enää kierrellä Suomee, kuten keväällä kun Kuopioon, ja sieltä pohjanmaan kautta kotio, niin eise ollut enää innostavaa, niin eihän sinä pahaa jos teillä haluttaa, ja mikä parasta pääsette kiertään jatkossakin euroopan, pohjosmaat, Virot, sun muut.
Ajelkaa ja kulkekaa ninkauan kun se onnistuu, ja haluttaa.
Tp

Olavi Itkonen 30.11.2024 20:44

Nykyinen autoni on vm -98 Hobby 600, ollut minulla vuodesta 2014. Nyt on mittarissa 320000, ostaessa 187000. Joka talvi, 1 korona talvi lukuunottamatta olen käynyt sillä Espanjassa, Portugalissa ym. Yhden takapyörän laakerin olen joutunut vaihtamaan Tenellä. Mitä olen noilla matkoilla muita karavaanareita nähnyt, ei autoni ole ollenkaan vanhimmasta päästä.
Uudella dieselveron korotuksella jaetaan harrastajia a-ja b porukkaan. Meitä vanhoilla autoilla ajavia pienituloisia eläkeläisiä ym on käsittääkseni aika paljon.
Siitä huolimatta aion tänäkin talvena lähteä matkaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.