Hyvä matkailuauto
Satu Huhtala
25.06.2019 09:20
Heippa.
Olemme miehen kanssa suunnitelleet matkailuauton ostoa, mutta vaihtoehtoja on hirveästi. Siispä päätin tulla täältä kysymään neuvoa. Eli väh.5 hengelle rekisteröity, hyvä ajettavuus, tehokas ja käytettyä olemme ostamassa.
Nyt saatte antaa parhaat vinkit ja ostopaikat.
Kiitos.
Timo Haapanen
25.06.2019 10:35
Hintaluokka? Saako painaa enemmän kuin 3500 kg?
@timppa
Satu Huhtala
25.06.2019 12:17
Hinta haitari siinä max. 35000 ja paino alle 3500.
Toivo Koistinen
25.06.2019 15:09
Kolomilitranen mylly on tehokas ketjukone, mutta harvoin tarjolla. Nykyään ovat noita 2,3 litrasia mopokoneita, mutta kyllä nillä kulukee.
Viidelle hengelle alkovi lienee kahtomisen arvonen vaihtoehto, ja niissä hintakin on ehkä paremmin sovittavaa.
Nettikaravaanissa on tarjontaa, ja paljon, eli voi sanoa, ostajan markkinat.
Siten jos lämmitys, niin sota onkin valmis, eli alde vesikierto, tai truma, puhallin lämmitys. Itse olen molemmpia kokenut, ja puhallinmies olen.
Tp
Tässä tosin esimerkki yhdestä mallista, jonka otin omin luvin esille. Asentajan mukaan tetlevi on hyvin tehty. https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/i-6501-b/1507075
muokattu: 25.6.2019 15:30
Tapani Pokkinen
25.06.2019 15:31
Jos hyvän lapsiperheelle soveliaan auton haluat niin ei kahta puhetta, ei etenkään tuossa paino ja hintaluokassa kun kuitenkin suht tuoretta halajatte. Alkovi suurella takatallilla. Etuvetoisista fiijuista löytyy suurin tarjonta. Muistaakseni transitin alustalla löytyy myös takavetoisena Fontero, paripyörät ja takaveto on huonoilla teillä ja talvella yliveto.
Satu Huhtala
25.06.2019 15:59
Kiitos vastauksista. Mies meilläkin tuota alkovimallia miettinyt. Minun silmään ei ehkä nätein:).
Lisää hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Satu Huhtala
25.06.2019 15:59
Kiitos vastauksista. Mies meilläkin tuota alkovimallia miettinyt. Minun silmään ei ehkä nätein:).
Lisää hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Toivo Koistinen
25.06.2019 16:23
Alkovi on hyvä siinä, että pedit ovat aina käytössä, eli takapeti aikuisille, ja lapsile alkovi, tai kumminpäin vain.
kerran vuokrattiin alkovi, ja minusta ajaissa se katolla olevan kontin kohina, ei oikeen tuuletus, ja lämitys ollut siinä hyvä siellä yläkerrassa.
Toinen mitä vierastimma, sinne kiipeäminen, ja alas tulo, jos varsinkin se taimmainen nukkuja halusi käydä alhaalla, kun piti könytä edessä nukkuvan yli, ja osua tikkaille alaspäin päästäkseen.
Alashan pääse aina, mutta mitenpäin. Mutta ei mejän juttu ollut se
Kannatta vuokrata, ja kokeilla ensin vaihtoehtoja, koska onhan indekroitujakin.
Tp
Timo Haapanen
25.06.2019 17:04
Mun mielestäni alkovi on paras ja ehdottomasti edullisin vaihtoehto saada petipaikat viidelle. Nuo tunneasiat pitää unohtaa näissä hommissa. Nätti mutta ei toimi vai omaan silmään ruma ja toimii ???
Mihinkään alustan merkkihömpötyksiin ei myöskään pidä lähteä, pohjajärjestys edellä pitää mennä ja Ducatosta ne parhaat vaihtoehdot yleensä löytyvät koska varmaan 90 % autoista on Ducatoja.
@timppa
Tauno Suominen
25.06.2019 17:05
Mikäli on tarkoitus matkailla isommalla porukalla, auton kantavuus kannattaa tarkistaa. Varminta on käyttää auto puntarissa, jolloin tiedät, mitä se painaa ilman henkilöitä ja matkatavaroita. Sitten voi miettiä, millaisella kuormalla voi liikkua 3500 kg kokonaispainon puitteissa. Monelle tämä asia tulee mieleen vasta auton oston jälkeen.
Jori Järvinen
25.06.2019 18:02
Ulkonäkö on hyvin toissijaista. Alkovi auto on tiloiltaan käyttökelpoisin lapsiperheelle meillä on dethleffs jossa on alkovi ja takana kerrossänky. Lisäksi pitää olla kunnollinen takatalli koska tavaraa kuitenkin on lapsiperheellä paljon. Fiattia alustana ei kannata vierastaa, meillä on kaksi ollut ja hyvin toimineet. Edellinen 2.8 koneella ja nykyinen 2.3. Ainoa huono puoli on talvella...etuveto ja painava auto ei ole liukkaalla paras mahdollinen mutta pärjää kyllä.
Veli-Pekka Merikallio
25.06.2019 18:06
Itselle ei tuossa tilanteessa ja noilla ehdoilla, kelpaisi kuin Mersu alustainen integroitu matkis, on väljyyttä ja tilaa viidelle hengelle ja onhan sen integroidunkin ohjaamon päällinen makuutila aina valmiustilassa nukkumiseen (jos joku noin kahelia perustetta auton ostoon käyttää).
Makuasioita hyvin pitkälle, kaiken viisainta olisi alkuun vuokrata erilaisia vaihtoehtoja, kutakin ainakin viikoksi, ei tulisi yhtä paljon huteja kuin mulle. Pakko sanoa, että surkeimmat esitykset ovat olleet Fiat alustaisia.
Volkkari ja Mersu olleet laatupelejä ilman murheita.
Niin, ja etsinnän aloittaisin nettikaravaani.comista.
muokattu: 25.6.2019 18:07
Markku Hämäläinen
25.06.2019 18:26
Tuo Tapanin mainitsema iso takatalli sopii nuorille ja notkeille, kun sen päällä on sänky yleensä poikittain ja sinne käynti on kahden kaapin välistä.
Seppo Suomi
25.06.2019 19:14
Vanhoille ja kankeille sopii yllättävän hyvin tuo takatalli ja pitkittäiset vuoteet.
Kaikki 5-henkeä kyydissä ja kamppeet painaa ajossa yli 3500 kg oli otteessa mitä vain.
@seppo
Ilmo Utriainen
25.06.2019 19:36
Hymerin alkovit ovat aika sulavalinjaisia, Tykkäsin meillä olleesta -08 mallista, alkovi oli tilava. Kerrosvuode sivulla on parempi kuin perillä jonne on hankala mennä kahden kaapin välistä.
Teemu Eerola
26.06.2019 10:57
Kannattaa käydä katsomassa myös tuolla ylhäällä VIESTIHAUN "ympyrää" kilkkaamalla, hakusanalla "ensimmäinen matkailuauto" aikaisempia kirjoituksia aiheesta. Hakusanaksi voi laitella myös "matkailuauto" ja mitä nyt keksii, niin saa lisää mielipiteitä.
Täällä jo esiintyneistä asioista olen sitä mieltä, että edullisemmin pääsee alkuun : alkoviautolla, ehdottomasti Ducaton alustalla, koska sillä suurin valikoima malleja ja paljon halvempia kuin korkea ja "huojuva tähtimerkki"- alusta. Alustaksi maxi tai vastaava, kun rekisteröi siihen 3,5 t , vaikka sallisi esim. 3,8 t .
Jos harrastaa Lapin tai yleensä talvimatkailua, niin Aldea ei voita mikään lämmön tuotossa , paitsi että on vähän kalliimpi kuin puhaltimet, joiden ongelmana voi olla epätasainen lämmönjako ja allergiat jos perheessä jollain on. Testiajojen saanti voi olla tähän aikaan vaikeaa, mutta jo pari vrk tai edes muutaman tunnin oleskelu perheen kanssa on parempi ehdokkaassa kuin ihan suoraan näytöstä ostaminen. Kuten tuolla sanottu jo, niin asunto- osa edellä perheen ehdoilla.
Sadun kanssa samaa mieltä, että alkovi ei ole "kaikkein kaunein". 35 tonnilla saa hyväkuntoisia puoli, jopa täysintegroitujakin, mutta silloin pitää tyytyä vähän vanhempaan vuosimalliin. Jos tämä on tärkeää, niin "helmiä" voi löytyä vaikka etsintä on vaikeampaa.
Menestystä etsintään!
Pertti Nevalainen
26.06.2019 13:12
Vertailut eri alustoilla olevista matkailuautoista on höpö höpö juttuja.jos on saumaa hankkia alle 5 viisivuotias auto.Kaikki ovat hyviä ajettavia,ja olen omistanut myös 3l koneella olevan auton, ja nykyisin on 2.3l 180hv ja vääntöä 440nw .TIla järjestelyissä on suurimmat erot .Jokainen ostaa auton oman tarpeen mukaan
kaikki ovat loistavia ajettavia.
Veli-Pekka Merikallio
26.06.2019 14:23
Teemu, ei ole Mersun integroitu sen korkeampi kuin muutkaan matkikset ja vähemmän on huojuva, kun alla on säädettävät ilmajouset.
Oletko paljonkin ajellut tuolla Mersun integroidulla? Itse olen nyt ajellut kymmenen vuotta ja auto menee tien päällä kuin juna, sivutuuli silloin tällöin pitää kuskin hereillä.
Olen edelleenkin mieltä, että ensialkuun vuokraaminen säästää turhilta murheilta, vain käytäntö tarkentaa omia tarpeita.
Teemu Eerola
26.06.2019 16:17
VP. Oli hyvä juttu valmiin, mutta kesken kaiken tulleen puhelun meni bittien avaruuteen. En viitsi uudelleen aloittaa.
Alla löytyy Ducaton ylivoimasta kertova Saksan käppyrä:
https://www.promobil.de/neuzulassungen-wohnmobile-2017-erstes-quartal-2018/
Toivo Koistinen
26.06.2019 16:27
Nykyään automerkit ovat jo nin lähellä toisiaan tekniikaltaan, että voi sanoa kun sähköhella kauppias.
Osta minkä ostat, ei niissä mitään eroa ole.
Sähkö, ja monta muuta osaa on samoilta alihankkijoilta, ja itse moottori on niin vanha keksintö, että sen osaa jokamerkki tehdä.
Alkaa noiden konsernien omistelukin olla jo niin ristissä, että arvella saapi minkä merkin mylly se kiskoo sitä kapinetta eteenpäin.
Vanha sanontahan on. Jokainen merkki on vanhana ooppeli
Alustat usein paremmisa on alkon, jotenka sekin siinä, onko ilmajousta, vai rautaa alla.
Kuten edellä monesti sanottu sisätilat ovat tärkeää, ja niiden sopivuus, ja toimivuus. Samoin korin kunto, kun on käytetty kyseessä.
Tp
Pertti Nevalainen
26.06.2019 17:45
Siinäpä tuli aika selkeesti ne syyt miksi fiiju on markkinajohtaja .(Tekniset ratkaisut... paino ... alkon alusta ... kustanustehokuus valmistus prosessissa) ja jokaiselle löytyy sopiva moottori.
Timo Haapanen
26.06.2019 19:01
Veli-Pekka MerikallioTeemu, ei ole Mersun integroitu sen korkeampi kuin muutkaan matkikset ja vähemmän on huojuva, kun alla on säädettävät ilmajouset.
Oletko paljonkin ajellut tuolla Mersun integroidulla? Itse olen nyt ajellut kymmenen vuotta ja auto menee tien päällä kuin juna, sivutuuli silloin tällöin pitää kuskin hereillä.
Olen edelleenkin mieltä, että ensialkuun vuokraaminen säästää turhilta murheilta, vain käytäntö tarkentaa omia tarpeita.
Mutta vanhanaikainen takavetoinen alusta painaa n. 100 kg enemmän kuin etuvetoinen ja viiden hengen autossa se 100 kg pudottaa mersun pois.
Uutta Sprinteriä on tarjolla sekä etu- että takavetoisena, takavetoinen painaa näissä identtisissä autoissa n. 100 kg enemmän.
Jos otetaan nykyään normaali 7,30 m:n auto niin takavetoista ei oikein tahdo löytyä ja syy on yksinkertainen, ei jää kantavuutta.
@timppa
Ja se alusta on kymmenen senttiä korkeampi kuin vastaava etuvetoinen. Siitä asuinosan ovesta kuljetaan koko ajan edestakaisin, sen pitää olla matalalla.
muokattu: 26.6.2019 19:05
Jori Järvinen
26.06.2019 21:43
Mun mielestä tuo ducaton alustainen ei Mersulle kesäkelillä ajettavuudessa häviä. Eniten häiritsee ducaton (2007) surkea ajoasento mutta sekin oli ostaessa tiedossa.
Timo Haapanen
26.06.2019 22:32
Toivon kommentti ''Alustat usein paremmisa on alkon, jotenka sekin siinä, onko ilmajousta, vai rautaa alla.''
Nykyisin Ducaton oma matalalattia- alusta on tehnyt AL-KO:n tarpeettomaksi, siinä on takana leveä raideväli ja se on todella matala. On myös hyvä ajaa.
@timppa
Toivo Koistinen
27.06.2019 07:06
tetlevillä niissä vanhemmissä, kuten T 5841, ja se pidempi puoli indekroitu asuntopuolen ovi oli alhalla, ja se alin porras auton sisällä. Se pysyi puhtaana kurakelillä.
https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/advantage-t-6541/1521636
Nuo ulos vedettävät, joko käsin, tai sähköllä, ovat paholaisen keksintö. Talvella tappelun kanssa liikkuvat jos liikuvat sisään, ja ulos, ja aina likaiset.
Minä en edes vedä sisään sitä koskaan, koska se on peilileveytä kapeammalla. Jos sihen joku onnistuu kompastuun, nin hänen pittää nojata ulko-oveen yltääkseen sen tekemään, ja takki on kurassa, ja naama osuu peiliin.
Milanenhan se oikeasti on ajella se malli missä takapyörät ovat etupyöriä leveämmällä talvella sohjo, ja lumikelissä. Mutta ninhän se taitaa alkossakin olla.
Tp
Timo Haapanen
27.06.2019 09:20
Mulla on nykyisessä autossa laskettu ovi ja se on osottautunut hyväksi ratkaisuksi. Aikoinaan autoa valittaessa se antoi + merkin mutta eihän pelkästään se voi valinnan peruste olla.
Kyllä mekin silloin ison määrän autoja katselimme ja oikein paperille plussat ja miinukset kaikista laitettiin.
Tietty kokeneen vaanarin on helppo miinustella tai plussata kun tietää mikä on hyvää ja mikä huonoa.
Toisen vaanarin miinus voi olla toisen plussa.
@timppa
Veli-Pekka Merikallio
27.06.2019 11:51
Timppa, ei pudota takavetoisuus Mersussa viidettä henkilöä pois, puhun tiedoin, sillä mulla on integroitu StarLine ja kantavuustoleranssia on just saman verran kuin edellisessä Detskussa (noh, eipähän ole kukaan tai missään kahteenkymmeneen vuoteen autoani punninnut, liekö kovin relevantti muuttuja autoa valitessa, ei ainakaan mulla).
Edelleen olen sitä mieltä, että aloittelevan karavaanarin kannattaa vuokrata erilaisia matkiksia ja tehdä valinta omien tarpeiden mukaisesti.
Jukka Ruotsalainen
30.06.2019 19:56
Hei, palataan taas aloittajan kysymykseen:)
Aloittajalle - oman kokemukseni perusteella pohtisin seuraavia asioita (varmaan paljon muutakin):
kuinka paljon tavaraa on mukana > mihin sijoitat ne (esim pöydät, tuolit, polkupyörät, grillit ym), niin että ne ovat helposti saatavilla
jos on nuorisoa, niin yleensä nukkuvat pidempää > pitääkö herättää porukka (sängyn kasaus), jotta yleensä aikaisemmin heräävät aikuiset saavat aamukahvin keitetty jä juotua pöydän ääressä
käytetäänkö autoa sydän talvella vai onko auto kolmen kauden auto (kevät- syksy)
moottorin teho
auton paino vs ajokortti
lämmitysratkaisu (alde vs truma) -liittyy talvikäyttöön
luonnollisesti istuma-/makuupaikat vs perheen koko
Tässä ainakin muutamia perusasioita pohdittavaksi. Täälllä olevilta keskustelijoilta saat varmasti jokaiseen edellä olevaan ajatuksia, jos niitä kaipailet. Esimerkiksi: jos talvikäyttöä, niin raadilta tulee nopeasti lista asioista, joita tulee huomioida.
Teemu Eerola
01.07.2019 12:40
Kun ostaa käytettyä autoa, ensimmäistä m- autoaan. Niin kannattaa jos vain mahdollista käyttää hankittavan kohteen arvioinnissa "alan asiantuntijaa", henkilöä, jolla on pitempi kokemus matkailuautoilusta. Tekniikkapuolen ja mahdollisten vuotovaurioiden tarkastukseen voisi käyttää oikein ammattilaista, vaikka vähän maksaakin. Varsinkin, jos autolla on ollut useita omistajia tai on ns. uitettu Saksasta. Km- lukemat saattavat olla paljonkin rukattuja, sen ammattilainen huomaa.
Yleinen siisteys ja pitempään samalla käyttäjällä olleen auton mahdolliset huolto- ja päiväkirjamerkinnät mm. korjauksista ja huolloista olisivat hyvänä apuna. Myyjän kanssa olisi hyvä päästä keskustelemaan auton vaiheista. Trafin tiedostoista saa myös historiatietoja käyttäjistä, katsastuksista km- määristä ja mahdollisista kolareista.