Hymermobil 550S/MB310D-93

PENNANEN JUHANI 15.12.2007 10:35

Hankin vuosi sitten saksasta kyseisen Ässä-Hymerin.Autolla on ajettu vain 75tkm.Auto on kaikin puolin lähes uuden veroinen ja juuri sellainen jonka halusin.(Yksinkertainen tekniikka kesäkäyttöön)Ainoa,mikä harmittaa on kulutus n.13-14l/100:lla. Moottori on 5-syl.2.9l ilman turboa.Vanhaa Mersun tekniikkaa. Onkohan ko.moottoriin olemassa suoraan sopivaa turboa ja aut- taakohan se kulutukseen vai olisko jollakin joku muu kikka kalliin menoveden säästämiseksi?

KEMPPAINEN HENRY E U 15.12.2007 11:55

Se on vielä vanhaa patarauta tekniikkaa. Taitajia pumpunsäätöön löytyy ainakin ylivieskasta. Kaveri säädätti 200d automaatin ja tehot ja vääntö suurinpiirtein samat, kuin vakio 250d, kulutuskin pieneni. Tapittamalla pumpun saa löylyä lisää sitten enemmän. Parhaat tekevät ns. superturboja teho yli 100hv/litra. Sinunkin autoosi saa n.300 hv ja trattorin väännöt ja helposti. Leikki sikseen, moottori on käytännössä sama kuin e 290 td, ilman turboa.

Käyppä www.mese.fi ja www.mersuforum.net

KUIKKA ARI 15.12.2007 12:35

Tuolta voi kanssa kysyä neuvoja. http://groups.msn.com/matkamersut Tv. Ari

KEMPPAINEN HENRY E U 15.12.2007 12:49

Sen verran tarkennusta, että henkilöautoissa käytetty on suorasuihkuturbo (vastaava kuin vw tdi, ollen mersun ainokainen-seuraajat jo cammonraileja, cdi), kun sinun on vielä esikammiodiesel. Eli ajotuksilla ja tapittamalla tehot ja väännot lisii-luultavasti n.20%. Noilta mersun forumeilta pumppuhörhojä löytyy pilvin pimein.

JANHONEN MATTI 15.12.2007 13:10

Tuosta 310D moottorista on kyllä olemassa myös turboversio. Turbon jälkiasennusta helpottaisi jos sellaisesta mooottorista saisi osia mm. turbolle tarkoitettu pakosarjan. Tuohon 310D:n saa turbon mm. KL-Varaosista hintaan 550-600 e. Turbo on vain osa asennuskuluista ja veikkaan, että vieraalla teettynä moottorin turbottaminen, säätöineen ja katsastuksineen maksaa haarukassa 1500-2000 e. Kyllähän turbolla saa lisätehoa ja samalla 310D koneen polttoaineen kulutus alenee 1,5-2 ltr/100 km. Käytännössä tämä kuitenkin tarkoittaa, että sinun täytyy ajaa 75-100 tkm saadaksesi nykyhinnoin rahasi takaisin. Taloudellisuuden paranemisen myötä toki auton ajettavuus turbotuksen jälkeen paranee varsin paljon. Itselläni oli 312TD sprintterin alusta Dethleffsissä ja kyllä sen kulutus oli 11-12/100 km.

Kuten tuolla edellä sanottiin, 310D moottori on mersun perustekniikalla varustettu, hyvin matalaviritteinen, suurella öljytilavuudella varustettu kone, joka on tehty kestämään. Taitava dieselmies kyllä loihtii tuosta moottorista esiin merkittävästi lisävoimaa ilman, että moottorin kestävyys tai luotettavuus siitä heikkenee ja paljon vähemmällä rahalla kun mitä turbotus maksaa. Ja saattaapa siinä käydä vielä niinkin, että kulutus laskee. Kulutuksen laskuhan näissä tapauksissa johtuu siitä, että voimakkaampaa moottoria voidaan aiempaa enemmän käyttää moottorin optimialuella esim. vääntömomentin kasvusta johtuen.

TERVO JARI 15.12.2007 17:53

linkki: http://www.ppdiesel.com/

ja Herlevin Pekka saa mesen kulkeen jos haluut . . . kun kulkee Valtrakin . . . .Linkki:http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=1B3GGGL_fiFI176FI234&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=pekka+herlevi++oy+k%C3%A4lvi%C3%A4&spell=1 tuosta saat yhteystiedot ja lisää tietoo puhelimitse . . . .

Jari

PENNANEN JUHANI 16.12.2007 09:14

Kiitos hyvistä vinkeistä.Kyllä pumpun säädöt on yksinkertaisin ja edullisin ratkaisu.

PITKÄAHO JUKKA H 16.12.2007 12:19

eihän pumpun säädot polttoaineen kulutusta ainakaan vähennä, eikä napaasti hengittävään koneeseen voi suoraan turboa lisätä.On se turbo kone aivan toisenlaisilla sisuskaluilla.

KEMPPAINEN HENRY E U 16.12.2007 23:16

Ei tässä tapauksessa. On yllättäen sama alakerta. Pumpusta optimoidaan ajoitukset yms.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.