- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Hupiaukulle vara-akku
Hupiaukulle vara-akku
Tällä palstalla vaikuttaa olevan niin paljon asiantuntijoita liikkeellä, että kysyn tässä mielipidettä / mahdollisia käyttökokemuksia erikokoisen (vanha henkilöauton 55 Ah) akun liittämisestä varsinaisen hupiakun (85 Ah) "rinnalle" silloin kun siitä varsinaisesta loppuu virta.
Tämä vara-akku olisi siis (jo kotona ladattuna) varalla takatallissa odottamassa, että kun pari päivää sähköttä paikalla olleena yhtäkkiä Truma lopettaakin puhaltamisen, kun jännite laskee...
Niin voiko silloin laittaa tällaisen "vara-akun" vaikka 10 A sulakkeen kanssa kiinni auton sähköjärjestelmään, jotta Truman puhallin jatkaisi tehtäväänsä...
Asia tuli mieleen, kun parin viikon päästä pitää lähteä semmoiseen paikkaan, missä ei välttämättä sähköä ole saatavilla, niin pari-kolme päivää saattaa tehdä tiukkaa tuolle 85 Ah hupiakulle... ja kun olisi tuo toimiva muutaman vuoden ikäinen ylimääräinen akku olemassa. Molemmat ovat lyijyakkuja.
Parempi ratkaisu olisi tietenkin sijoittaa hupiakun rinnalle toisen samankokoinen pysyvästi, niin sähkö riittäisi paremmin (eihän se tuo Truman puhallin sitä tyhjennä, vaan se muu käytö, mutta sille sähkö on välttämätöntä). Voihan sen auton panna silloin pariksi tunniksi tyhjäkäynnille, mutta kun se ai aina ole suotavaa... Olen kyllä salkkuaggregaattiakin harkinnut, se vain maksaa...
...kyselee epätietoinen napapiiriltä...
http://karavaanari.info/ Yleensä "tieto pesii siellä" . . .
Jari
Ps. Itte oon pihalla kuin "lumiukko" ton asian suhteen, mut yritin helppiä "näin" . . .
Niin ne viisaat on kertoneet, että jos teet järjestelmän akkujen tulee olla samanlaiset ja saman ikäisetkin. Tuossa taannoin ostimme käytetyn auton jossa oli erikokoiset akut, toinen ökähti(vaihdettu eriaikoihin). Laitoin uuden akun jo entisen uudehkon rinnalle ja kuinka ollakkaan... Siis ei hyvä.
Jos kytkentä tehdään esitämälläsi tavalla, niin tyhjä akku tempasee latausvirran täydestä akusta tuon 10 A:n sulakkeen kautta polttaen sen. Parempi tapa korvata tyhjä akku vara-akulla tai ainakin irrottamalla varsinaisen akun navan, silloin tuo sulakkeesikin voisi kestää.
Minä ratkaisin virran saannin siten,laitoin varaakun kuljettajan istuimen alle.Siitä piuhat televisiolle ja moottorin lämmittäjälle.Lataus tapahtuu vain,jos auto on sähkötolpassa.Autom.laturi huolehtii latauksesta.Yritys ladata auton laturista ajon aikana epäonnistui,sillä diodi kuumeni liikaa.Kulutus oli liian suurta.Mitenkä olis,jos kytkis piuhat ilman diodia ja laittais 25A sulakkeen väliin.
Kyllä Trumatickin akkusähköä kuluttaa, vieläpä aikalailla vauhdikkaasti:
Trumatic Teknisiä tietoja:
Trumatic C 6002 EH, kaasu- ja sähkölämmitin, 12V, 30 mbar
teho kaasulla 2000W/4000W/6000W, teho 230V 900W/1800W, suurin kokonaisteho7800W
suurin puhallusteho 287m³/h
kaasunkulutus 170/330/460g/h
virrankulutus 12V 0,2-5,9A, 230V 3,9/7,8A
vedenvaraajan tilavuus 12l
asennusmitat 480x540x525
Tuon tiedon perusteella näyttäisi että lämmittimen virrankulutus pienimmällä,2kW teholla olisi noin 2A
Riippuu hyvin paljon pakkasen määrästä, eli minkä ajan ja millä teholla Trumatic joutuu käymään.
Menee arvailuksi, mutta jos pakkasta on noin 5-10 astetta niin lämmitin käy jatkuvasti pienimmällä tehollaan, eli kuluttaa tuon 2A eli 48Ah vuorokaudessa.
Koska muutakin kulutusta on, valaistus, vesipumppu jne, niin kyllä 85 ah:n akku on lienee jo yhden vuorokauden jälkeen lähes tyhjä.
Vanhojen akkujen kanssa ei kyllä kannata hääräillä, ainakaan kovin arvokas asu päällänsä, saattaapi tulla reikiä pukuun;)
Miten totesit diodin lämpenevän liikaa? Kuuma metalli polttaa sormea 45 asteessa, ei pidä hetkeäkään 55 asteessa mutta diodi voi tuhoutumatta lämmetä 100 asteeseen. Diodille ilmoitettu virran kesto pitäisi olla n 50 A:n luokkaa ja sekin vaatii jäähdytyslevyn. Ainoa huonompi puoli diodin käytössä on se, että akku ei lataudu ihan täyteen jännitteeseen.
Ilman diodia akkusi olisi suoraan ajo-akun rinnalla.
Kuten joku jo sanoi rinnan voi kytkeä vain aivan samanlaisia ja samanikäisiä akkuja eli uusia. Hetkellistä suurta kuormaa, esim. kylmäkäynnistyksessä, voi avittaa erilaisilla rinnankytketyillä akuilla mutta niitä ei saa jättää rinnan.
Eri ikäisillä, kokoisilla ja varauksisilla akuilla on hieman eri napajännite, ehkä muutaman sadan millivolttin erolla (mV). Pienempijännitteinen aina purkaa toisenkin omaan jännitteeseensä jolloin voidaan menettää suuri osa ampeeritunneista (Ah). Joskus aikoinaan käytetty diodierotus on huono ratkaisu jollei molempien akkujen napajännitettä mitata ja säädetä erikseen. Ainoa järkevä tapa on kytkeä erilaiset akut on käyttää vaihtokytkintä (min 60A) jolla vuoronperään ladataan ja puretaan jompaa kumpaa akkua. Uskoisin ainakin ainakin veneilytarvikeliikkeistä löytyvän, kokemusta on. Latausvirta tyhjään akkuun voi nousta varsin suureksi auton laturista, joten sen sulakkeen soisi olevan esim. 60AT. Jos ladataan verkosta pitää jatkuvasti kytketyn laturin olla oikein säädetty eli sen max jännitteen tulee olla alle 14,4V jotta akkua ei keitetä. Parasta on jos se saavutettuaan em. jännitteen laskee sen noin 13,7V nurkille ylläpitolataukseen. Tällaiseen yleensä riittää pienempikin sulake esim. 10AT. Suosittelen laturin sulakkeeksi aina hidasta (T). Vanhan 55 Ah starttiakun mukaanotto ei maksane vaivaa, siinä on otettu kylmäkäynnistys etusijalle pikkukuormia ajattelematta. Siitä ei monia kymmeniä ampeeritunteja irtoa enää vuosien jälkeen. Voithan kokeilla, lataa akku täyteen ja anna sen seisoa 1 vuorokausi. Ota 12V 10W halogeenivalaisin ja kytke se akkuun. Kulutus on noin 1 A, helpommalla pääset jos keksit 10A kuorman (10 lamppua?). Tarkkaile akun jännitettä, kun se lähestyy 10,5 V on akku varmasti tyhjä. Yhdellä ampeerilla käytetty tuntimäärä on suoraan saatu ampeerituntimäärä ja 10A kuormalla se on sen kymmenesosa. 1A ja 20h = 20 Ah sekä 10 A ja 2 h = 20 Ah. Suosittelen kahden uuden samanlaisen 85Ah akun hankintaa ja rinnan kytkemistä jos laturit antavat myöten. Välikaapelin tulee olla varsin vahvaa, ei alle 16 mm2. Akut tulee sijoittaa mahdollisimman lähekkäin. Auton laturin sulake tulee myös tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa isompaan. Kysy auton huollosta! Olen veneessä käyttänyt kahden akun rinnankytkentää vaihtokytkimellä. Ajon aikana vaihtelin akkuja aina kun laturin virta putosi muutamaan ampeeriin, hyvin toimi.
Asiallinen näkemys, mutta lisään tuohon, että useissa Trumatic malleissa lämmittimen kuumavedenvaraajan jäätymissuoja on sähkötoiminen, se laukeaa pienestäkin jännitekatkoksesta ja laskee maahan varaajan sisällön verran (12Litraa)kuumaa vettä. Samoin jotkut uusimmat jääkaapit vaatii käsikäyttöisiä toimenpiteitä käynnistyäkseen jännitekatkoksen jälkeen. Vaihtokytkimen avulla akkua vaihdettaessa jännite ehkä hetkeksi katkeaa.
YHTEENVETONA:
KIITÄN TODELLA HYVISTÄ KOMMENTEISTA - ja laitan tähän YHTEENVETOA TÄHÄNASTISESTA.http://karavaanari.info/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=696&forum=12
viestiketju (kiitos Tervon Jari) antoi lisää vinkkejätaidan ottaa vanhan akun mukaan "varasähköksi"; jos hupiakku loppuu, kytken hupiakun irti järjestelmästä ja laitan toisen sen tilalle, en siis rinnalle (tällöin vaihtotoimenpiteen aikana jäätymissuoja taitaa "laskea alle", jos ei vaimo ole pitämässä nupista kiinni...)
tarkistan Adriani myyjältä, voiko sen laturiin kytkeä toisen samanlaisen hupiakun jatkuvasti rinnalle (riittääkö latausteho), eli tuplaisin ladattavan määrän ja myös käytettävissä olevan virtamäärän (ostaisin siis samanlaisen siihen viereen paksulla kaapelilla kiinni)
jos Adrian laturi ei kestä kahta kokoajan yhtäaikaa, tulee kai sitten laittaa vaihtokytkimellä toinen akku sen oikean rinnalle, mutta ongelmaksi tulee silloin tuo mahdollinen jäätymissuojan "laukeaminen"...jos toisaalta lataisi erillisesti toista akkua verkosta valmiiksi erillisellä laturilla ja sitten vasta "hätätilanteessa" kytkisi sen vaihtokytkimellä auton 12V-järjestelmään, niin saisi tämän "hätäavun" hoidettua toistekin... tällöin 2.akku toimisi kuin polttoainevaratankki mopossa ... parempi tietenkin olisi tyo jatkuva rinnankytkentä...
... siis monta asiaa pitää huolehtia, ettei pilaisi akkuja eikä polttaisi sulakkeita (tai koko autoa) ...
Toki kannattaa kytkeä niin ettö auton oma laturi lataa ajaessa myös hupiakut. En laittanut diodia väliin vaan vanhanaikaisen pääkatkaisijan. Jos ollaan ilman sähköä pidempi aika niin irrotan hupiakut auton sähköjärjestelmästä niin ei ole pelkoa starttiongelmista. Hupiakuista auton akulle tulee 20 neliön johto niin että niitä voi käyttää myös startissa apuna. Sulake vaan saa olla aika iso jos aikoo käyttää noin että voi olla myös starttiapuna, 25A palaa kyllä tuossa tilanteessa. Pelkkään lataukseen se varmaan riittää vai mitä sanoo viisaammat?
mot
Venhoissa käytettävä vaihtokytkin on tai ainakin oli (muistelo noin 15 vuoden takaa) nk. juontava. Elikä se ei katkaise vaihdettaessa ja on riittävän tukeva kestämään hetkellisen (alle 0,5 sec) virtapiikin joten katkosta ei tule. Jotkut kytkimistä mahdollistivat myös akun rinnakkaiskäytön, vaan se mahdollisuus pitää näissä tapauksissa ohittaa vallan vikkelästi jos se on.
Yleensä tällaisen mekaanisen akunvaihtokytkimen funktio on: I - I+II - II. Tarkoittaa sitä, että vaihdossa mennään aina molempien kautta yli. Ei katkea sähvöt siis välillä.
Sormen päällä totesin diodin lämpenevän.Lämpeneminen tapahtu auton käynnissä ollessa.Diodin haittapuoli on,että akku purkautuu toiseen suuntaan,jos akuissa on jännite eroja.
Minulla on 85 ah geeliakku ja siihen kytketty suoraan 120ah geeliakku (molemmat uusia) virtaa on riittänyt. Väittävät huollossa että toimii näinkin.En tiedä miten latauksen kanssa on aina kotona 3pv ennen lähtöä laturissa. Ja kun ei ole ongelmia ollut niin kait toimii?????
Niitä hupiakkuja voit laittaa rinnakkain vaikka kuinka monta kun ne ovat suunnilleen saman ikäisiä.Akun koollla ei ole väliä.Laita 220v:n rele näiden akkujen ja starttiakkujen väliin joka huolehtii siitä että starttiakutkin latautuu silloin kun olet verkkovirrassa.Ja vielä 12v:n rele joka yhdistää taas akut silloin kun auto on käynnissä,poista turhat diodit kuumenemasta (lue virtaa viemästä) johtojen välistä.Jos hupiakut tyhjenee yllättäen laita masina pyörimään ja kohta sulla on taas evästä akuissa... ja ei muuta kuin yömyssyjen jälkeen emännän viereen köllöttelemään...
Teknillisesti oikeaoppinen tapa käyttää kahta erikokoista ja ehkä myös kuntoista akkua hupikäytössä on etteivät ne koskaan ole rinnan. Tämähän on jo todettukin. Akut eivät ole koskaan rinnan, mikäli niiden toiset navat (siis joko (+) tai (-) navat eivät ole yhdessä, aivan sama kummat).
Halvin tapa erottaa akut toisistaan, on hankkia niille kummallekin (tai vaikka kolmelle jne... hupiakulle)ikiomat ja erilliset ns. päävirtakytkimet (-) navoille, esim Hellan kytkin. Kun sitten käyttää AINOASTAAN YHTÄ avainta, niin akut ei koskaan voi joutua edes vahingossa rinnakkain. (+) navat ovat jatkuvasti toisiinsa kytkettyinä. Auton laturi lataa vain sitä akkua, joka on kytketty vuorollaan päävirtakytkimen irrallisella avaimella (vääntimellä) maayhteyteen. Hupiakut voivat olla hyvinkin eri kokoisia tai kuntoisia.
Jakeluun, siis 12 V pistorasioille lähteviin (+) johtoihin tulee laittaa kunkin akun navan lähelle riittävän suuret (30-50A) pääsulakkeet. Kulutuskojeiden virtoja vahtivat sitten pienemmät sulakkeet (yleensä asunto-osan 12 V sulaketaulussa olevat). Hupiakut voivat fyysisesti olla kaukanakin toisistaan, kunhan niiden (+) navat on yhdistetty kunnolla keskenään ja niistä VAIN YHDEN (-) napa on runkoon kytkettynä.
Jos autossa on "älykäs laturi" , niin auton käyttöakku on erossa ja turvassa hupiakuista riippumatta kuinka monta niitä on. Näin kytkettynä auton valvontapanelista näkyy aina juuri käytössä olevan akun jännite. Hupiakkuja voi ladata tarpeen mukaan ajon aikana tai silloin kun on kiinni 230 V:ssa tarkistamalla yksi kerrallaan akkujen varaustila kytkemällä akkuja yksitellen irtoavaimella maayhteyteen.
Akuissa on niin paljon tehoja, että esim. em. kytkentäoperaatioon ei pidä sen yksinkertaisuudesta huolimatta ryhtyä, jos on vähänkin epävarma mitä on tekemässä.
Sanottakoon selvyyden vuoksi, että latauspiirin diodit eivät vie virtaa ollessaan sarjassa latauspiirin kanssa. Ne laskevat lataus jännitettä, niiden jännitehäviö kohtuullisella virralla on 1 - 1,5 V riippuen virrasta ja diodista. Suurin ongelma on vakiojännitelaturin kanssa jos jännitteen mittausta ei tehdä akulta suoraan. Kun laturin ulostulossa on 14,4 V on akulla vasta 13,4 V jolla jännitteellä lataus kestää todella kauan eikä oikeastaan tule koskaan täyteen. Diodi kuumenee koska siitä kulkee esim. 2 A virta ja sen jännitehäviö on 1 V jolloin tehohäviö on 2 W. Sormenpään kokoinen diodi käy tosi kuumana ellei siinä ole jäähdytyslevyä.
Toimiihan se Truma hyvän aikaa jos sen vara-akun tilapäisesti kytkee tyhjään hupiakuun vaikka millä johdoilla.
Ei pala 10A tuossa,eihän sillä ole latausta.
Eikö kaikki autot lataa moottorin käydessä hupiakkua?
Tälläinen kytkentä vaikuttaa muuten onnistuneelta,paitsi hupiakut ovat senaikaa virrattomana,kun avainta siirretään toiseen kytkimeen.Ymmärsinkö oikeen?Moottorilämmitin tarvitsee katkeamatonta virtaa ja joku kirjoitti,että lämmin vesi laskee alle virrattomana.
En ole seurannut niin tarkkaan keskusteluja, että laskeeko lämmin vesi sekunnin mittaisesta virtakatkosta alle jossain vehkeessä. Jos näin on, niin on paha vika. Virtakatkoshan voi tulla monestakin syystä eikä silloin tietenkään pitäisi mitään "vesivahinkoja" sattua. Tuollaiset lapsukset tulisi korjata, missä niitä sitten esiintyykin.
Toisaalta: voihan ne hupiakut kytkeä hetkeksi rinnankin, jos tarve vaatii. Silloin saattaa kuitenkin unohtua pysyvästi täysin erilaiset akut rinnakkain keskenään, jolloin monet erillisenä pidettävien edut menetetään (mm. että akut eivät lataudu täyteen ja kun sitten menevät tyhjäksi niin mitään varareserviä ei enää ole jäljellä). Kyllä minullakin on mukana toinen päävirtakytkimen avain "riko lasi" kotelossa, mutta vain siltä varalta että koira nappaisi toisen leikkeihinsä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.