Hupiakku ja aurinkopanelit
Seppo Konttinen
30.11.2020 13:05
Kysyisin viisaammilta. Voiko hupiakun irroittaa ongelmitta. Akku on aurinkopanelien perässä. Panelien ohjauspanelissa on 0-1 kytkin. Käsittääkseni kytkin katkaisee latauksen akulle. Olen pitänyt kytkimen 1-asennossa vaikka olen kytkenyt auton verkkovirtaan. Mitähän muita tietoja tarvitaan asiallisia vastauksia saadakseni.
Petteri Haverinen
30.11.2020 13:53
Miksi ei voisi? Ehkäpä myös aurinkopaneelin lataussäätimeltä akun +napaan menevässä johdossa on sulake? Jos on, niin ota se irti, ennen akun irroitusta.
Seppo Konttinen
30.11.2020 14:08
Kiitos vastauksesta. Näin ajattelin, mutta kun ei ole kovin kokemuksia näistä aurinkopaneleista.
Timo Haapanen
30.11.2020 16:02
Millainen se panelien 'ohjauspaneli' on. Merkki ja tyyppi? Nimittäin jos irroittaa akut järjestelmästä pitää ensin katkaista paneleilta säätimelle ( ehkä se on tämä 'ohjauspaneli ' ) menevä virta. Säädin voi vaurioitua jos akut ovat irti ja paneleilta tulee virtaa.
Siis ei niin että katkaistaan säätimen ja akkujen väli. Pitää katkaista panelien ja säätimen väli. Tosin tämä pussipimeä toimii myös.
@timppa
Petteri Haverinen
01.12.2020 08:13
Timpan kirjoituksessa on tietysti asiaa ja ehkä viisain olisi ottaa ensin sulake irti lataussäätimestä ja sitten vielä akun johdosta. Sitten vasta akku irti. Tottakai voisi myös yksinkertaisesti irroittaa myös paneelilta lataussäätimelle tulevan johdon....
Timo Haapanen
01.12.2020 08:49
Mutta ei kaikissa säätimissä ole sulaketta. Ja jos on kummalta puolelta se katkaisee. Sama tuossa Sepon kirjoittamassa ohjauspanelissa jonka luulen olevan säädin, kummalta puolelta se kytkin katkaisee??
Mun mielestäni paneleita asentaessa kannattaisi laittaa kunnon iso pääkatkaisin panelien ja säätimen väliin. Itsellä on myös hupiakuissa vastaava kytkin jolla aina kun en ole reissussa irroitan hupipuolen täydellisesti ja aina ensin panelit irti.
Vaikkapa tälläinen niin ei jää ampeerit siihen jumiin
https://m.motonet.fi/fi/tuote/482033/Paavirtakytkin-200A-12V24V-jatkuva-hetkellinen-1000A
@timppa
Seppo Konttinen
01.12.2020 11:02
Panelissa ei näy sulaketta. Akun vieressä on sulakekotelo, jossa sulakkeet. Kuva säätimestä.
Pentti Tuovinen
01.12.2020 11:04
Olen jo yli kymmenen vuotta ottanut vain aurinkopaneelisäätimen ja akun välisen sulakkeen pois,
ja aina on keväällä kaikki toiminut.
Timo Haapanen
01.12.2020 12:12
Niin mullekkin käy välillä ajatuksissaan, eikä ole hajonnut. Ohjeistus on niin että voi rikkoutua.
Tuossa on se säädin mutta ei selviä kumman puolen se katkaisee. Eikös se tuosta pikku nupista toimi.
https://www.rpelectronics.com/sol10uc3.html
@timppa
No nyt löytyi lisää mutta ei vielä varmistusta: https://westech-pv.com/mediafiles/Downloads/Datenblatt%20LS-EU.pdf Ei ole mun aluetta mutta onko tuon napin takana MOSFET. Tietäjiä tarvitaan.
muokattu: 1.12.2020 12:23
Seppo Konttinen
01.12.2020 12:39
Kyllä Timppa on oikeassa. Siinä pikku napissa on teksti ON/OFF mutta tosiaan ei selviä katkaiseeko paneli-säädin vai säädin-akku yhteyden.
Hemmo Lehtonen
01.12.2020 14:17
Moi Seppo!
Paneelista säätimelle tuleva + irti ja sitten vasta akku. Takaisin käänteisesti. Tuo kytkin on todennäköisesti tarkoitettu kuormalle eli säätimestä uloslähtevä linja. Sulla se ei oo käytössä.
T. Hemmo
Timo Haapanen
01.12.2020 15:07
Hemmo sen tiesi, tietenkin niin Hyvä! Kuormalle se on hyvin todennäköisesti, siitä saa kerralla koko kuorman pois.
@timppa
Veneessä mulla on sellainen säädin joka ilmaisee varsin selvästi että ei tykkää jos irroitan akut. Säätimen jokainen ledi alkaa värisemään erittäin suurella taajuudella. Ihme kyllä se ei ole hajonnut mun vääristä toimenpiteistä.
muokattu: 1.12.2020 15:23
Seppo Konttinen
01.12.2020 20:02
Kiitos paljon tiedoista. Arvasin, että täältä löytyy tietoa. Hyvää alkanutta talvea ja kevään odotusta. T: Seppo
Hannu Sankala
02.12.2020 14:13
Moii,
eiköhän tuon Timpan lataussäätimen tulisi kestää paneelijännite aina 32V asti olipa kytketty akkuun tai ei. Kaksi paneelia sarjassa voi ylittää rajan, mutta niinhän käy jo silloinkin, kun akku on täysi. Maalaisjärki sanoo kuitenkin niin, että paneeli irti ensin ja sitten vasta irrotus akuista.